Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Trabant

Általános topic Trabantokról, történelemrõl, sajátosságokról. Szereléssel, javítással kapcsolatos hozzászólásokat a Barkács-szakkörbe várunk.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

5773  Spityu 2015-10-26 14:34:26  Előzmény:Kozma Bence: 57614

Kolbenschmidt, Mahle. Ezek is ritkák. A többi utángyártott nem feltétlenül rossz, csak némelyik. Mekkora méretûre van szükséged?

5772 Kozma Bence 2015-10-26 14:19:05

Üdv!

2T Trabantba milyen márkájú dugattyút érdemes venni? Gyárit sajnos már nem igazán találok sehol. Gyárt valaki esetleg hasonló minõségben?

5771 Kunyi Tamás 2015-10-18 15:36:18  Előzmény: Spityu: 57612

Értem, akkor mindenképp szét kell szerelni a fõfékhengert. De akkor már a nyomásszabályozót is megvizsgáljuk, lehet az a ludas az egyik fékkör lesatuzásában (JE-BH kör, ennek légtelenítésével nem volt probléma) vizes úton.

5770  Spityu 2015-10-18 13:21:37  Előzmény:Kunyi Tamás: 57611

"Errõl beszéltél, amikor a gumicsövek aljánál lévõt említetted?" Igen.
"Illetve melyik gumicsõ, amelyik a fékolajtartály és fékhenger közzött van?" Igen.

A képen látható rendszert tudomásom szerint például a Ladánál használják. A Trabanté talpszelepes (a gyári 2T biztosan).

5769 Kunyi Tamás 2015-10-18 12:31:38  Előzmény: Spityu: 57610

Köszönöm a választ!

"azaz a fõfékhenger hátsó, féklámpa kapcsoló felöli körébe."
Igen, ezt úgy értettem, hogy a fõfékhenger hátsó, féklámpakapcsoló felöli nyomóterébe folyik be lassan az olaj. Illetve, ide van bekötve a BE és JH kerékfék (és a féklámpa kapcsoló).
Szerintem az utántöltõ furat lehet kissé elkoszolódva vagy található benne talpszelep. Errõl beszéltél, amikor a gumicsövek aljánál lévõt említetted?
Illetve melyik gumicsõ, amelyik a fékolajtartály és fékhenger közzött van?

Kép forrása: http://www.lezo.hu/
[url=http://kephost.com/image/SOms][img]http://kephost.com/images/2015/10/18/4T_fekhenger.gif[/img][/url]
[i](Módosította slimtomi 2015.10.18. 14:34-kor)[/i]

5768  Spityu 2015-10-18 09:04:00  Előzmény:Kunyi Tamás: 57609

Hátõ... amit én tudok ezekrõl:

4T-nél keresztben vannak a körök: BE JH, BH JE. Konkrétan nincs olyan, hogy elsõ vagy hátsó fékkör, hanem egyik átló, másik átló. A talpszelepes kérdésre nem tudom a választ. Szerencsére az enyémben még nem kellett hozzányúlni, ill. úgy rémlik, már nem gyári van benne.

2T-nél a féklámpa kapcsoló az elsõ kör elosztójánál van, továbbá a gumicsövek aljánál van egy-egy talpszelep, amit egy golyó és a dugattyún lévõ perem vezérel: visszaengedett pedálnál kinyílik a szelep, így újra tud töltõdni a fõfékhenger abban az esetben, ha az szükséges. Pl. amikor kopnak a betétek/pofák, akkor ott a megfelelõ folyadékmennyiség mindig beáramlik. Ezért amikor az egyszerû ember ránéz a tartályra és azt látja, hogy lecsökkent a folyadék szintje, de sehol sem szivárog a rendszer, helytelenül rátölt a meglévõ mennyiségre, ahelyett, hogy fékbetétet vagy fékpofát cserélne. Azt majd csak akkor, amikor már fémes hangja van és szétmarja a tárcsát.

A sokáig égve maradó féklámpa 2 dolgot jelent általában: rossz kapcsoló (4T-n volt ilyen), kicsi pedálholtjáték. Utóbbi a 2T-nél volt: a dugattyú és a rúd között rendesen volt kotyogós holtjáték, mégis, 5-10km után elkezdett szorulni a fékrendszer. Ilyenkor megálltam, a fékek eléggé melegek is voltak. Néhány perc után kis kattanás kíséretében szépen engedett valami. Kinyílt a szelep, és vissza tudott folyni a tartályba az olaj, a rendszerben pedig megszûnt a nyomás, így a fékezés is. Egyik alkalommal majdnem el is gurult a kocsi, még jó, hogy benne ültem. :) A kattanás mag az volt, ahogy a pofák még fogtak egy kicsit, de a kerék már elfordult. Szóval így ugrott egyet a két súrlódó felület egymáshoz képest, nem tudom jobban leírni. :)
Ezután egy menetnyi holtjátékot még adtam neki, és azóta (kopp-kopp) jó. Máig nem értem, hogy hogyan tudott elveszni a holtjáték. Hõtágulás? Fõfékhengernél? A fene tudja.

Amúgy szerintem nálad talán az említett fékkörnél lévõ talpszelepnél van valami gebasz. Emlékeim szerint 22-es kulccsal oldható, a kupak alatt egy rugó, a tetején egy gumikarimás szelep, alatta pedig egy golyó található. A szerelést segíti, ha közben a dugattyú a fékpedál segítségével egy kicsit elõre van tolva. Ilyenkor szépen "elbújik" a golyó és egyenesen fog állni a szelep. Egyébként pont ez a célja: visszaengedett pedálnál megbillenti a szelepet, tehát kinyitja. Elõre nyomott pedál estén viszont egyenesen áll a szelep, tömíti a kupak furatát, vagyis a fõfékhengerben ki tud alakulni a nyomás. Enélkül a szelep nélkül a fékrendszer teljsen mûködésképtelen.

[i](Módosította Spityu 2015.10.18. 11:08-kor)[/i]

5767 Kunyi Tamás 2015-10-18 01:54:03

Sziasztok!

Egy találós kérdésem lenne felétek :)
Fékbetét csere + tárcsák szabályozása volt a legutóbbi mûvelet, természetesen 4T Trabin. Bal elsõ - jobb hátsó kerekek fékköre érdekesen mûködött a légtelenítés során (megkellett bontani sajnos a fékcsõrendszert).
A fékolajtartályból nagyon lassan folyik le az olaj ebbe a fékkörbe, azaz a fõfékhenger hátsó, féklámpa kapcsoló felöli körébe.
Eme fékkör légtelenítése során nem szabadott pumpálni a féket, csak egyet taposni rajta, várni egy fél percet, újabb taposás és így tovább... csak így töltõdött fel olajjal ez a fékkör. Ezt jelezte a féklámpa is, mert ugyebár pont ebben a fékkörben van a kapcsolója.

Létezik, hogy a fõfékhengerben van egy-egy golyós talpszelep ott, ahol a fékolajtartály csövei csatlakoznak rá?

Nagyon erõs fékezéskor a másik fékkör lesatuzik, de szinte csak vizes úton, szárazon nem.
Fõfékhenger nem szivárog sehol, féknyergek gyönyörûen úsznak oda-vissza.

5766 Bajáki Péter 2015-10-09 00:48:17

Sziasztok!

Eladó a képeken látható 1987-es Trabant 601 S, mûszaki nélkül, 81 ezer km-rel.

Az autó erõsen elhanyagold állapotban van: a karosszéria több helyen rozsdás, rohadt. A hátfal jobb alsó sarka konkrétan hiányzik, tornyok jók hattyúnyak jó, küszöbök elfogadhatóak. Bal hátsó duroplaszt mozog, a beltér viseltes. Akksi van benne, a motor elsõre indul, a fõfékhenger nincs berohadva, de a fékek állapotáról nincs infóm. A gumik nem túl jók, az egyik ereszt.

Az autó sokáig egy szolnoki idõs orvosházaspáré volt, majd Budapestre került. A tulajdonos külföldön él, a kocsi a szülei kertjében pihen, forgalomban van, biztosítás fizetve.

Olyan embernek eladó, aki nem ijed meg a feladattól és idõvel rendbe hozza a kisautót. Ára: 40.000 Ft.

A Trabiról készítettem kb. 60 képet, melyet itt tudtok megnézni:
[url]https://mega.nz/#F!zZEniIYC!BlPUW94xbSHWHZrhfbyTrg[/url]
Az autó megtekinthetõ Budapesten a 16. kerületben, a György utcában, elõzetes egyeztetés után.
Érdeklõdni nálam facebook üzenetben, vagy e-mailen: bajakipeter[kukac]gmail.com

[imgw]http://kephost.com/images/2015/10/09/CFE-097.jpg[/imgw]
A jobb alsó 3 képet még 2006-ban készítettem. Azóta jól leromlott az állapota. :-

5765  mikesgabor 2015-10-01 20:32:19

Lenne egy problémám a t4 trabimmal.
Névszerint,hogy szétszakadt benne az olajpumpa.Nem volt idöm megcsinálni ezért szerelöhöz kelett vinnem.
Ö kivette a komplett motort.
A lényeg,hogy hazajöttem vele és éreztem,hogy a gyujtás nincs a hején.
Ritkán de még mintha a karbiba is bele löne.
Hallatszik,hogy puffan egyet,nem a kipufogóba hanem a karbiba.
Az elögyujtás tuti nincs a hején.Nagyobb elögyujtás kellene.Én úgy szoktam beállítani,hogy ha alapjáratról gyrsítok vele egy nagyon rövid idejig csörögjön a motor.Itt egy picit az alapjárat is durvább,de még határon belül van és itt húz szépen egészen a végfordulatig.
Elötte vissza tudtam engedni 4. ben egészen 40-ig és még onnan is szépen rántás nélkül gyorsított,de most 50-55 környékén már fuldoklik és kipördülni is nehezen akar.
A gyujtás most teljesen koppig ki van tekerve jobbra,ha balra tekerem egyre rosszabb az alapjárat egy rövid tekerés után meg is szûnik teljesen,valamint ha csak egy fél centit fordítok rajta rettenetesen rángatva darabosan gyorsít.
Gyujtás elosztó,kalapács,gyujtó trafó,kábelek,vákumos elögyujtás szabájzó jó.Gyertyák újak.
Szerintetek mi lehet a gond?
Minden tanácsot szivesen várok.

5764 Tóth Ádám 2015-09-21 19:18:52  Előzmény:Szegedi Árpád: 57605

Korhûség miatt mindenképpen jó, egyéb szempontokból nem hinném, hogy jobb, mint egy megfelelõ utángyártott.

5763 Szegedi Árpád 2015-09-16 18:50:51  Előzmény: Spityu: 57603

Szia!Köszi a képet,pont ilyen a gyertya,matt szürke.Sajnos nincs hozzá doboz,meg sajnos az a szép réz(?)tömítõ alátét se.Leszedek másik gyertyáról tömítést,kiváncsi vagyok mennyire mûködõképes a felújított cucc.Mégis csak gyári!:)

5762 Tóth Ádám 2015-09-16 07:52:35  Előzmény: Spityu: 57598

A mi trabantunkban - régen, gyerekkoromban - egy 100-as skoda fûtõventilátorral volt megoldva a fûtés "tuning". Ez még a régi trabant volt, aminek nem a belemezelt leömlõje volt, hanem a sima. A hûtõmaszkból egyenesen hátramenõ gumicsõ lett kivéve, helyére ment egy merev falú csõ, aminek a végére rá volt fogatva a skoda fûtõventilátor. Ez pedig a leömlõrõl szívta a levegõt, a leömlõ volt házilag körbe burkolva. Apró szépséghiba, hogy ez a Trabant még 6 V.os volt, szóval kicsit nehézkesen hajtotta a 12V-os fûtõventilátor.

5761  Spityu 2015-09-15 20:39:38  Előzmény:Szegedi Árpád: 57601

Tapasztalatom nincs vele. Börzéken egy idõsebb úr szokott ilyet árulni. Isolator regenerierte vagy valami ilyesmi van a (lilás?) dobozon. Ahogy néztem, eredeti NDK-s Isolatorok, letisztítva homokkal - már amennyire sikerült. Gyári felújított vagy valami ilyesmi. Kicsit sokallottam érte az 1000 Ft-ot, így nem vettem sosem. Ez a 260-as. 225-ösbõl van neki gyári úja is. De azt sem vettem, azom van, és annyira nem jöttek be. Gyakorlatilag szerintem bármilyen gyertya - akár használt - tömítése jó lesz oda. Lehet, hogy jó lesz, de azért legyen a csomagtartóban 1 pár NGK. ;)

Itt is van, élõben a szürkés alapszín lilásnak tûnik az emlékeimben. De lehet, hogy csak a nap szívta olyanra a dobozt. :)

[url]http://www.ebay.de/itm/Zuendkerze-FM14-200-2-regeneriert-Isolator-Spezial-Original-DDR-/261844323582[/url]
[i](Módosította Spityu 2015.09.15. 22:41-kor)[/i]

5760  Spityu 2015-09-15 20:35:06  Előzmény:Piret Endre: 57600

Köszönjük az infót! Valóban, ezeket a hagyományos, gyakorlatilag elavult csavarokat senki sem keresi már, így sok csavarbolt egyszerûen fogta és leadta hulladékként. Emiatt nehéz is találni, mindenképpen nagy kincs - nekünk.

5759 Szegedi Árpád 2015-09-15 20:12:46

Sziasztok!Van valakinek tapasztalata felújított,gyári Isolator gyertyával?Ma kaptam kettõt,gondoltam kipróbálnám,de sajnos nincs rajtuk az alátét.Úgy emlékszem talán a Brisk gyertyáknak van leesõs alátétje,onnan át lehetne tenni,vagy ezek nem egy méretûek?Köszi

5758 Piret Endre 2015-09-15 18:42:40

Ha valakinek esetleg segítség: Budán a Kende utcai csavarboltban van egyeneshornyú, süllyesztett fejû, 3.5x9.5 mm-es lemezcsavar. Duró csavarnak valószínûleg jó lesz. Valami maradék, a kutya nem viszi elmondásuk szerint, szemre úgy ezer darab biztos volt a dobozban.

5757  balázs 2015-09-10 15:42:17

Szevasztok.1.1 Trabi kombimon féket szeretnék modositan.Kérdésem hogy a wartburg féknyerge rá megy e modositás nélkül ,vagy féknyereg tartó konzolt kell rá gyártatni.Amugy a Trabin 15 coll kerekek vannak hely van ha csak ez az 1 problem.Köszi elõre is a válaszokat.
[i](Módosította Balage81 2015.09.10. 18:04-kor)[/i]

5756  Spityu 2015-09-08 19:38:23  Előzmény:Tóth Ádám: 57597

Nem rossz, csak oda kell rá figyelni. :) Esetleg lehetne automatizálni.

Olyat szoktak még, hogy a hátsó lemezt megvariálják, hogy az ott kijövõ meleg levegõt is fel lehessen használni. Talán volt is rá valami utángyártott tuning valami ventilátorral.

5755 Tóth Ádám 2015-09-08 19:00:05

Van egy bontott motorom, amit még vagy 10 évvel ezelõtt az elektronikus gyújtása miatt vettem meg jutányos áron. A gyújtás azon melegében ki lett szerelve belõle, a motor pedig régóta a garázs hátsó sarkában áll.

Most egy kicsit szemügyre vettem, és eléggé meglepõdtem, hogy milyen kreatív volt az elõzõ tulajdonosa:
http://kepfeltoltes.hu/150908/IMG06207-20150905-1457_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/150908/IMG06208-20150905-1457_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/150908/IMG06210-20150905-1457_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/150908/IMG06209-20150905-1457_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kep feltoltes.hu/150908/IMG06211-20150905-1458_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

A motorburkolaton kívül egy-egy kar mozgatja ezeket a csappantyúkat, amiknek az elzárásával gondolom gyorsította az üzemmeleg hõmérséklet elérését télen :)

Caak úgy érdekesség képpen :)

5754 Szegedi Árpád 2015-09-04 07:35:43

Sziasztok!Fényszóróról lenne kérdésem.Nekem Wesem lámpák vannak a Trabin,domború üveges,és van az égõ elött egy tányér.Az érdekelne,hogy annak a "tányérnak" mi a jelentõsége?Képeken nézegettem a FER fényszórókat,ha jól látom se a domború,se az egyenes felületûnél nincs az a tányér.Mûszakira lámpát kell cserélnem,mert a foncsor lepergett,és kaptam két új,szintén Wesem fényszórót,amiben nincs tányér,és egyenes az üveg.Kipróbálva nem láttam külömbséget a kétféle lámpa fénye között.Arra gondoltam,hogy a tányéros cucc,az valami dupla lámpás autónak lehet a tompított fényszórója,de csak tipp.Nem nagy jelentõségû dolog,csak érdekelne.Köszi

5753  Spityu 2015-09-01 19:02:00  Előzmény:Tóth Ádám: 57594

Sajnos, nem tudom. Szerintem a tiéd is necces, mivel az enyém is ugyanennyit futott, ugye, és necces volt.

Az a probléma, hogy hiába mondjuk 72.15 a legnagyobb kopásnál, az a kopás nem biztos, hogy szimmetrikusan értendõ, excenteres. Így fúráskor bent maradhat. Meg kellene mérni, az a biztos(abb). No meg a fúrás az nem a végleges átmérõt adja, már nem emlékszem pontosan, de azért a hónolás is visz az anyagból rendesen, szóval a végleges átmérõt azzal éri el a henger.

5752 Tóth Ádám 2015-09-01 18:55:40  Előzmény: Spityu: 57593

A sima, végig menetes tõcsavar is megszorul lent a furat aljában. Minden menet jó, kivéve az az egy, ami fel lett fúrva M12-esre, viszont M12-ben az is teljesen jó.
Ha 72,5-ös lenne a dugó, most gondolkodás nélkül megvenném. Így viszont utánna kell járnom picit. Fúrásnál van minimális anyag, amit mindenképpen le kell venni belõle? Mennyi az a maximális átmérõ, aminél még szóba jöhet a 72,25-re való felfúrás? Nálad mennyi volt? Amúgy 60 ezer körül futott ez a motor, a cimborám öregapjának autójában. Mikor bontóba vitte a kocsit, akkor adta oda róla a hengert a dugókat, meg a fõtengelyt.

5751  Spityu 2015-09-01 06:20:56  Előzmény:Tóth Ádám: 57592

Gyártottam már így tõcsavart. Nem rossz, de azért a váll jól jön ahhoz, hogy megszoruljon. Viszont a sérült menethez mindenképpen javítóméretes kell...
Van egy ESKA csavar beszerzési forrásom, nézhetek megfelelõ 10-es csavart. Tutira van megfelelõ menethosszú, sárga vagy akár fekete is. De szerintem eredeti tõcsavar is akad. De ez nagyon lassú folyamat, szóval hirtelen nem tudok prezentálni.

A dugók párja 5e. Mint írtam, gyûrû nélküli. Ez kb. utángyártott ár, viszont sokkal jobb. Érdemes megméretni a hengert elõtte, sokat elárul, kiadja-e. Hány km-t mentek?

5750 Tóth Ádám 2015-09-01 05:27:01  Előzmény: Spityu: 57591

A másik lehetõség a tõcsavarra, a 8,8-as, vagy 10.8-as csavar, aminek a fejét levágva, 80 mm-re rövidítve, kész a tõcsavar.
Mennyiért lennél hajlandó megválni azoktól a dugattyúktól?

5749  Spityu 2015-08-31 19:59:25  Előzmény:Tóth Ádám: 57590

Vagy a fórumon, vagy üzenetben ajánlottam a felemás tõcsavart szerintem. De lehet, hogy Petinek, nem emlékszem már. :)
Egyébként az utángyártott tõcsavarok némelyike szakadós... nem tudom, melyik, nem volt még dolgom velük.
Bontottat, használtat nem vennék. Max. hengert, a menetek miatt... de akkor még mindig ott van az esetlegesen görbült talp, amit könnyen lehet tesztelni. A kipufogó könnyen síkolható, azzal nem kell foglalkozni.
Azt, hogy mit ad ki, meg lehet mérni. Nekem kb. 60e-t ment a gyári motor, megmértük Bandinál, azt mondta, az elsõ javítót kis eséllyel adná ki, 2. lépcsõs dugattyúm csak könnyített volt, amit szépen elcseréltem Endrével egy 3. lépcsõsre. Arra szépen meg lett fúrva 3 százados illesztéssel, plató hónolással. Elõtte a hengertalpak síkolva (máshol), összeszereléskor a préssáv beállítva hengertalptömítéssel. Gyári új hengerfejeket kapott, 0.5-os alu tömítéssel, Hermosallal vékonyan megkenve.
A dugattyúm gyári új, 72.23 egész pontosan. Hozzátenném, a síkolást fontos nagyon precíz mûhelyben végeztetni. Én itt Pécsen egy olyan helyen csináltattam, ahol a derékszög nem 90 fok... soha többet nem megyek oda. Probléma nem történt, mert fúráskor kiadta amiatt, mert 2 lépcsõ át lett ugorva. Az 1. lépcsõt tutira nem adta volna ki. A lényeg, hogy a hengerfej felõli vég szolgált bázisul a síkoláskor, elvileg azzal kellett volna párhuzamosnak lennie a talpnak. De 1-2 századdal eltérõ a hengerek magassága egyik, másik oldalon. Nem mértem. Fúráskor a hengertalp - még jó - a megmunkálási bázis. Végeredményben a furat és a talp derékszögû, szóval nincs probléma... Bandinál a derékszög az 90° 0' 0''. A 3 század pedig 30 ezred.

5748 Tóth Ádám 2015-08-31 19:38:44  Előzmény: Spityu: 57589

A tõcsavarnál ugye csak a menetet kellett leköszörülni az M12-es csavarról, mert annak magmérete 10 mm, pont annyi, mint az M10 orsómérete. Szóval nincs ott semmiféle lépcsõ. Az M10 menet meg az M12 kezdete közt kb 2 mm távolság van, addig van csak metszve. Keresgéltem ma a neten mindenféle trabant cuccokat, és konkrétan van ilyen M12-M10 tõcsavar utángyártottban. Sõt, még M14-M10 kombináció is létezik. Elõbbit elsõ, utóbbit második túlméretes tõcsavarnak hívják. Hétvégén én meg magamnak felfedeztem a spanyol viaszt....

Találtam a neten amúgy felújított hengert dugattyúval csapszeggel együtt 25-ért. Nemtudom, hogy a dugattyú utángyártott-e.
Meg egy 73-as dugó hengerpárt is, ez bontott és 8-ért árulja az eladó. Azt írja, kopás nincs a hengeren, Így képrõl annyit látok rajta, hogy az egyik borda le van törve. Lehet kár lenne érte pénzt adni.

Ezek a 72-es hengerek lehet kiadnák a 72,25-ös dugattyút. Mert ugyan van neki pici válla, meg az egyik hengerben egy függõleges karc is van, de nagyon-nagyon szépen jár ez a motor! Hidegen pöcre indul. Számomra az eredmény több, mint meglepõen jó. Lehet, hogyha láttad volna az alkatrészeket összeszerelés elõtt, nem is gondolnád :)

Ezek a dugattyúid használt bontott, gyári dugattyúk? Az, hogy kiadja-e csak fúrás után derül ki?

5747  Spityu 2015-08-31 11:48:47  Előzmény:Tóth Ádám: 57588

Vastag tömítés: a szokásos 1mm-es azbeszt utód anyag fém peremezéssel. Azt hiszem, külön is árulják, ott szerelési útmutató is van. Most nem találtam meg, de szerintem valahol fent van ezen az oldalon:
[url]https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Motor/Premium-Dichtungssatz-Motor-10-teilig-Trabant-601::1965.html?MODsid=9v1qcisi4dssogbfo27n4g83a5[/url]

Vannak maszek tömítõkészítõk, itt Pécsen is van, az tuti meg tudja csinálni. Olyan dolgokat csinál, hogy besza.... Kivág, peremez, mindent tud.

A tõcsavaroknál ugye nem lépcsõs az átmenet a két vastagságnál? Egy kis rádiusz legyen, mert feszültséggyûjtõ hely a sarok, elõbb-utóbb elszakadna. Ha rideg, azért, ha lekvár, azért.

A telipalást a régi kivitel. Változásjelentések pontosan írják, mikortól van a könnyített, és mi az elõnye. Könnyebb és jobb a hõvezetése, ezt írják. Utángyártottból szerintem inkább csak könnyített van. Én a helyedben gyárira vadásznék, 2. lépcsõtõl felfelé. 5-10e forintért lehet találni, gyári gyûrûvel együtt. 10 körül pedig fúrják. 1 évet biztosan kibír a mostani motorod, annyi idõ alatt meg lehet szépen vadászni 2 dugattyút, esetleg még hengereket is. Annyit mondanék, hogy a gyári dugattyúnak nem igen akad párja. Mahle, Kolbenschmidt, de azok is ritkák már. A többinek a geometriája (kúposság, ovalitás) nem annyira fasza néha, ami ki is hallatszik a motorból akár. Nem probléma, csak zavaró lehet. Ha esetleg van olyan hengered, ami kiadja az elsõ javítót, megválhatok egy pár 72.25-östõl, ami telipalástos, igaz, gyûrû nélküli.
[i](Módosította Spityu 2015.08.31. 13:49-kor)[/i]

5746 Tóth Ádám 2015-08-31 06:49:28  Előzmény: Spityu: 57585

Végülis eddig jó volt a hengerfej tömítés, csak sajnos meg kellett bontani a gyûrûzés miatt. Amúgy a vastag tömítés az mit takar pontosan?

A menetekkel szerintem nem lehet így gond, hogy meg lett tõcsavarozva. Tövig le van csavarva mind a 4 tõcsavar, az egyiknek a hengerben lévõ része ugye már M12-es. Valószínûleg vetemedés lehet a háttérben, hát ezzel nem tudok így mit kezdeni.

Nézegettem felújított hengerpárt. Amiket láttam, a dugattyúk nem telipalástosak. Ez miért van így? Az untángyártott dugattyúk mind ilyenek?

5745  Spityu 2015-08-30 20:59:44  Előzmény:Tóth Ádám: 57586

Ne, 5923-at semmiképpen. Az semmirevaló. Vagyis de, tavaly azzal kentem le néhány alma oltásnál az alany csonkját. :) Összetétel: kolofónium (fenyõgyanta). Mondjuk, szerintem tökmás, mint ami csurog ki a fákból, de úgy viselkedik: ragad, mint az állat, lassan köt (hónapok), és az alkohol kiválóan oldja.

Én nem tennék oda semmit, max. Hermosalt/Hermetiket. Szerintem a szilikon alapúak nem jók oda, de nem a hõhatás miatt, inkább az állagukból kifolyólag. Talán valami epoxy cucc kellene, az is hõálló és betonkeményre köt. De csak találgatok. A lényeg, hogy a hibás alkatrészeket egyik sem javítja meg. Persze csere elõtt lehet kísérletezgetni.

[url]http://www.nicro.hu/ragaszto-es-tomitoanyagok/nicro-lok-rogzitok-es-tomitok/nicro-lok-25-10-felulettomito[/url]

[url]http://www.weicon.hu/webaruhaz/5-karima-tomites/41/weiconlock%9F-an-305-18-karima-tomito-50ml[/url]

5744 Tóth Ádám 2015-08-30 20:31:27  Előzmény: Spityu: 57584

Pont most jutott eszembe, hogy mekkora hülye voltam, hogy a télen eladtam 1 pár alapmértes hengert dugattyúval együtt, pedig lehet azok jobbak voltak, mint a mostaniak.

Akkor a Hermosal helyett mit használjak szerinted? Menjen a loctite 5923? Vagy van még egy loctite termék, a 5920-as rézszínû, hõálló szilikon, amit hengerfej tömítéselhez ajánlanak.

5743  Spityu 2015-08-30 20:08:06  Előzmény:Tóth Ádám: 57583

Pontosan így van.

Esetleg hozass Németországból vastag tömítést. De szerintem gyártatni is lehet. Arra azt mondják, hogy örök, mint a nyomor. Bár most pont Bajáki Peti szív vele, szintén a rossz menetek miatt - valószínûleg. Szóval a hibás alkatérszeket csúcsszuper tömítéssel sem lehet ellensúlyozni.

De ha fel van újítva a barázdás felület és a henger teteje is sík, a menetek is jók, sima 0.5-ös alu tömítéssel is jónak kell lennie sokáig.
[i](Módosította Spityu 2015.08.30. 22:10-kor)[/i]

5742  Spityu 2015-08-30 20:04:58  Előzmény:Tóth Ádám: 57582

Kis idõ múlva az összes horonyban besûrûsödött olaj, rossz olaj (Arol 2T) esetén koksz fog megjelenni.
Amikor egy Trabant motort leállítunk, a megállás végén hallani egy jellegzetes kotyogó hangot. A közhiedelemmel ellentétben ezt nem a hajtókarcsapágyak okozzák, hanem a gyûrûhorony gyûrû kapcsolata. Legalábbis egy 0km-es blokknál is hallható. Ott mindenképpen ebbõl ered. Összeszereléskor a kész motoron megtekergettem a lendkereket oda-vissza, és hallottam a jellegzetes kottyanó hangot. Nem volt õszinte a mosolyom, azt hittem, a gyári új fõtengely a rossz. Addig nézegettem, mígnem megláttam én is az álló gyûrûket, mozgó dugattyút a kipufogó nyíláson keresztül.
Egy bejáratott motornál, ahogy eltûnik a nagy gyûrûhorony hézag (így vagy úgy), a dugattyúk holtpontokénti átbillenése okoz egy szintén nagyon jellegzetes amolyan csilingelõ hangot, amit alapjáraton lehet a legjobban hallani. Ez teljesen normális, a tipikus Trabant hang része. Egy jó motornál ezt hallani, a kipufogót, és a turbinát. No meg egy kis szívás zajt.
Mivel használt dugókat gyûrûztél újra, lehet, hogy marad egy kis hang, jó lett volna azért megmérni. Csodát ne várj, azért ez tényleg csak elodázása volt néhány 10e km-rel a rendes generálnak.

Hermosalt már nem lehet kapni. Esetleg Hermetiket itt-ott. Állítólag van valami utódja, amit ma is gyártanak, de nem láttam még boltban sehol sem. A Loctite 5923-at annak mondják, de nem az, köze sincs hozzá.

5741 Tóth Ádám 2015-08-30 19:22:50  Előzmény: Spityu: 57579

Amúgy a probléma az a hengerfej vizsgálatával, hogy van egy váll rajta, ami magasabb, mint az a barázdált síkfelület, ahol a tömítéssel érintkezik.

5740 Tóth Ádám 2015-08-30 19:20:43  Előzmény: Spityu: 57579

Biztos, hogy a nagy horony okozza, mert más nem lehet. Kipuffogó leömlõ ha nincs rajta, és forgatom a fõtengelyt, látni, hogy elõször a dugattyú mozdul, majd a gyûrûk. Mibõl gondolod, hogy el fog kussolni?

Én is valamilyen tömítõ anyagra gondoltam, hogy az segítene, mert annyira minimális a szivárgás. Ezt a Hermosalt hol lehet beszerezni?

Egyébként a leírtakat leszámítva teljesen jó lett a motor, szépen megy, és stabil az alapjárat. A hengerek kb egyformák, ha lehúzkodom a gyertyapipát egyik-másik hengerrõl, nagyjából egyformán mennek.

5739 Tóth Ádám 2015-08-30 19:14:50

Fúrás az akár még rá is fért volna, de azt most semmiképp nem akartam.

5738 sápi antal 2015-08-30 09:02:51

MBman úr!

látszik nagyon tudományosan állsz a trabi szereléshez....valószínüleg rá kellene mérni a hengereidre,hogy nem e kell fúratni a következõ méretlépcsõre!?ezen a procedurán már én is átestem!fõtengely,dugó,gyürü csere után ugyanúgy csörgött a motor.

5737  Spityu 2015-08-30 08:01:37  Előzmény:Tóth Ádám: 57578

A gyûrûhorony - gyûrû hézagot nem mérted? Gyári újaknál 7-10 század szokott lenni.

Ha valóban a nagy horony okozza, egy idõ után el fog kussolni. Tsaby mester javaslata alapján én is azt ajánlom, hogy az elsõ 1000-1500 km-t Sprint 2T-vel tedd meg.

A hengerfejtömítés érdekes kérdés. Nehéz megmérni, hogy vetemedett-e a hengerfej, valószínûleg az lesz. A henger teteje ritkán, de azt sem árt valamilyen sík tárggyal megnézni. A hengerfejtömítés két oldalát Hermosallal szoktam megkenni, vékonyan. Nem ég ki, ott marad, és bevált.

5736 Tóth Ádám 2015-08-30 00:55:24

Összeraktam a motort. Szépen megy mindkét henger, viszont nem vagyok maradéktalanul elégedett, de ne haladjunk ennyire elõre.

A forgattyúsházat már a múlt hétvégén összeraktam, végül Loctite 5910-el tömítettem le. Meg lettek csinálva a vezérlõtárcsán a furatok tuningja, úgyhogy a forgattyúsházból eredõ zörgés az szépen megszûnt, ez a része jobb lett a vártnál. A karter elõsûrítése is jó, és a két hengeré egyforma.

A gyûrûk csak tegnap jöttek meg, úgyhogy a hengereket csak tegnap este tudtam felszerelni. Azokat is loctite 5910-el, plusz az új tömítésével tömítettem le. Ezeket már tegnap megcsináltam, úgyhogy mára már csak egy fél napos meló nézett ki, a hengerfejek felszerelésével, illetve a motor beszerelésével.

A hengerek nem tõcsavarosak, úgyhogy az eredeti csavarokal terveztem összerakni. A csavarokat elõtte megtisztítottam, oldószer, plusz drótkorong, plusz a beszerelés elõtt olajozás. A 2-es hengernél szépen sikerült lehúzni 42 Nm-rel, majd még utánna húztam 50 Nm-ig. Szóval ez a henger jó lett.

Az 1-es hengernél az egyik csavarnak viszont kiszakadt a menete, nem érte el a 41 Nm-t. Úgyhogy jöhetett a gondolkodás, mi legyen. A hengert fel kellett fúrni M12-re, ezzel nincs választás, viszont nem akartam a hengerfejet is szétcseszni, M12-re való felfúrással, úgyhogy gyártottam egy olyan tõcsavart, aminek az alja ami a hengerbe megy bele M12-es, a teteje, ami kiáll belõle pedig M10-es. Egy 8.8-as erõsségû M12-es csavarból gyártottam le. Esztergagép hiányában fúrógépben forgatva, plusz közben köszörülve levettem az átmérõjét 10mm-re, pont eltûntek a menetek, majd erre menetmetszõvel rávágtam az M10-et. A maradék 3 furattal sem akartam kockáztatni, úgyhogy azokat is tõcsavaroztam. Sima 5.5-ös minõségû csavar nem jó, tanulópénzként ezt megtanultam ma. Ezzel elment még egy hengerfej tömítés a levesbe. 40 Nm elõtt megszakad. 8.8-as viszont jó! Szóval ezt a hengerfejet is sikerült szépen lehúzni.

Beszereltem és elindítottam a motort. Szépen megy mindkét henger, lehúztam egyik-másik gyertyapipát, így teszteltem. Szóval az eredeti probléma, amiért tulajdonképpen szétszedtem a motort, megoldódott. Viszont az alapjáraton hallható zörgés, ami szétszedés elõtt is volt, az erõsebb lett! Mint rájöttem, ezt pedig a dugattyúban a gyûrûk okozzák, mivel valamiért lazán illeszkednek a gyûrûhoronyba. A dugattyú teljesen el volt kokszolódva, a hornyokban is vastagon állt a koksz. A gyûrûk szinte bele voltak gyúgyulva a hornyokba, ezt a kokszot viszont én most kioldottam belõük, úgyhogy a gyûrûknek szemmel is látható kotyogása van a gyûrûhoronyban. Ezt látni is, amikor nincs fent a kipuffogó leömlõ. Ezzel mit lehet tenni? Gondolom új dugattyú...

A másik dolog pedig az, hogy a 2-es henger a hengerfej tömítésnél picit átfúj. Pont ez a henger az, amin elsõreszépen sikerült lehúzni mind a 4 eredeti csavart. Elõször 41 Nm-rel, majd tovább 50 Nm-ig. Mi lehet a baj? Ugyanaz a hengerfej ment vissza, ami volt rajta eredetileg. Kell használni alá valami tömítõ anyagot is? Én csak kicsit megolajoztam a tömítést, mielõtt felment volna.

A másik hengernél, amit tõcsavaroztam, és amire a másik bontott hengerfej ment fel, nem látok átfújást.

5735  Spityu 2015-08-26 21:00:16  Előzmény:Tóth Ádám: 57576

Így van, pontosan.

A 2 nagy tányérrugónak az a célja, hogy a csapágy külsejét mintegy nekifeszítse a pozícionáló núttal / gyûrûvel a forgattyúsháznak.
A lendkerék és a csapágy belsõ gyûrûje közé menõ kis rugós gyûrû pedig lényegében ugyanezt teszi a csapágy belsõ gyûrûjével, csak éppen a fõtengelynek nyomja neki.

Erre azért van szükség - szerintem - mert néhány 10ezer km után sok fõtengelynél megcsúszik a csapágy belsõ gyûrûje a fõtengelyen. Azonban a fentiek miatt lényegében a feszítõ erõ következtében kialakuló súrlódás miatt üzemszerûen mûködik továbbra is a csapágy, nem forog el a tengelyen / forgattyús házban. Annyira. :)
[i](Módosította Spityu 2015.08.26. 23:01-kor)[/i]

5734 Tóth Ádám 2015-08-26 19:17:59

A lendkerék oldali csapágynál lévõ alkatrészekre már nem emlékszem, hogy voltak.
Van két tányérrugó, azokat úgy kell felrakni, hogy a külsõ átmérõben a csapágy külsõ gyûrûjével érintkezzen, valamint a szimmering házzal. Azaz egymással a kis átmérõjük érintkezik. Plusz van egy hullámos alátétszerû rugó, ami meg a lendkerék alá megy. Jól gondolom?

5733  Spityu 2015-08-23 20:53:24  Előzmény:Tóth Ádám: 57574

Én úgy általában a legvégén szoktam csak feltenni a hengerfejeket.

Valahol biztos, hogy írtam, a hengertalpakat úgy húzd meg, hogy a leömlõ legyen fent a megfelelõ pozícióban, tömítés nélkül, kissé meghúzva. Érintõ + valamennyi bõven elég, nem kell megtépni.

5732 Tóth Ádám 2015-08-22 14:59:18

A 2. és 3. fényképen lévõ hengerfejeket tervezem felrakni, ezek közül egyik sem feliratos, tehát ezek szerint egyformák. Amúgy ha jól emlékszem, pont a berágódás nyomos hengerfej 7,6 vagy 7,8 feliratú, szóval eddig akkor különbözõ volt a motoron.

Nyomatékkulcsom van, szóval a meghúzás nem gond. A nyomatékkal való meghúzást gondolom akkor kell, amikor már le van húzva mindkét henger, plusz a kipuffogó leömlõ is véglegesen fent van és meg van húzva.

5731  Spityu 2015-08-22 10:22:28  Előzmény:Tóth Ádám: 57569

Felújításkor általában a tömítõ felületet esztergálják újra, ill. a gyertyamenetet perselyezik, ha szükséges.

A berágódás oka: idegen tárgy. Általában alulról szippant fel valamit a motor ilyenkor. Nálam az egyik hajtókarcsapágy darabjai kerültek fel még a gyári motornál 2002 év végén, 2003 év elején, aztán január végén meg is állt. Az adott hengerfej ugyanígy néz ki. Emlékbe el van téve minden, gyári új 7.6-os (felirat nélküli, tehát ilyen) hengerfejeket vadásztam a most üzemelõ motorra.

A berágódás jelenléte nem túl jó, az élek kopogásos égéshez vezethetnek. Érdemes lemunkálni, ha van olyan él, ami kifelé jött zömüléskor. De a legjobb (legkényelmesebb) az volna, ha cserélnéd. Ebben az esetben mindenképpen két egyforma hengerfejet kell feltenni, tehát 2 felirat nélkülit, vagy két 7.8-ast (de ez utóbbi már tuning :D). Valószínûleg a dugattyún is vannak ilyen nyomok, ott is hasonlóan kell eljárni. Ha nincs, az azt jelenti, hogy a hengerfejek valamikior cserélve lettek.

A hengerfejet mindenképpen nyomatékkulccsal húzd le. Anélkül csak nagy gyakorlattal lesz jó (és tartós) a végeredmény. Olajozott csavaroknál 42Nm. 1x érintõre kézzel, utána átlósan erõkarral "valamennyire", aztán mehet neki a 42Nm szintén átlósan.

5730  Spityu 2015-08-22 10:11:56  Előzmény:Kunyi Tamás: 57567

Én diagonál gumikról beszélek, ahogy írtam. A gyári elõírás ott 1.6-1.7 (azt hiszem, kombinál az utóbbi, de a könyv egyértelmûen írja). Így használtam sokáig, sokat fogyasztott és nyúlósnak tûnt az egész kocsi, ha gyorsulásról volt szó. De stabilitásra tökjó volt... Most 1.8 és érezhetõen jobban gyorsul, ill. 5-7 decivel kevesebbet eszik 100km-en.
Radiálnál 2.5-öt használtam mindig, ami azért már eléggé kemény, néha azért veszélyes volt, de a 2.2-2.3-at bárkinek ajánlom. Úgy (2.5) szokott régen 6l körül enni. Szerintem ha most is ilyen gumikkal járnék, vastagon 6l alatt lenne a fogyasztás.

5729 jocking . 2015-08-21 12:08:41  Előzmény:Kunyi Tamás: 57570

1.5 bar az már szinte lapos, ott már olyan, mintha zselébõl lenne az út, érezhetõen instabil lesz az autó.

5728 Kunyi Tamás 2015-08-21 11:27:25  Előzmény:jocking .: 57568

Huh, lehet hogy 2 bar fölött vannak nekem is a 155-ösök, mondjuk nekem a téli illetve nyári gumik is 155-ös méretûek.
Most nem vagyok otthon, csak 2 hét múlva megyek haza, akkor megnézem õket, de a lényeg, hogy a gyárilag elõírt 1,5 bar ezen gumikba tutira nem elég :)

5727 Tóth Ádám 2015-08-17 18:44:36

A felújított hengerfej az mit takar egy 2T trabant hengerfej esetén:
Az egyik hengerfejem belül a korom lepucolása után ilyen:
http://kepfeltoltes.hu/150817/IMG06114-20150817-2009_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

kb 1 mm mély berágódások vannak rajta, mintha egy apró csavarokat etek volna meg a motorral. De ez nem nálam történt, mert a dugattyú és a hengerfaj sértetlen, és a motor szétszedése elõtt ez volt a mûködõ henger. A másik hengerfej, amely történetesen a gyengébbik hengerrõl származik, teljesen sértetlen.
http://kepfeltoltes.hu/150817/IMG06113-20150817-2007_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Van itthon egy bontott motorom, leszedtem arról a hengerfejeket, és az egyik teljesen jó állapotú, beáztattam brigécol motormosóba, majd letisztítottam, ezt tervezem felrakni:
http://kepfeltoltes.hu/150817/IMG06112-20150817-2006_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

5726 jocking . 2015-08-17 16:52:32  Előzmény:Kunyi Tamás: 57567

Nekem a nyári 155-ös, mindig 2.3-ra fújom. A téli 145-ös, azt 2.1-2.2-re.

5725 Kunyi Tamás 2015-08-17 14:19:26  Előzmény: Spityu: 57566

Helló Spityu!
Ez az 1,8 bar most jobb? Vagy hogy értetted?
Nálam most 155-ös gumik vannak felszerelve és 2 bar nyomáson használom õket. A kezelési útmutató a 145-ös gumikra 1,5 bar levegõnyomást ír elõ, ami látványosan lapos gumit eredményez (leglalábbis a 155-ös guminál)
Egyébként 4T-m van. Akkor vajon melyek a helyes légnyomás értékek pl 155-ös gumikhoz?

5724  Spityu 2015-08-14 21:28:37  Előzmény: Spityu: 57541

No, ma megint megtettem az utat, 6.1l-es fogyasztás lett. Ugyanúgy használtam, de 1.8bar van a diagonálokban. Hihetetlen, hogy mennyit számít 2 tized. 2.2 és 2.5baros radiáloknál használat közben sosem éreztem különbséget, csak 2.0 és 2.5 között, de akkor azért a fogyasztási adatok is változtak...
Szóval megoldódott a rejtély.

És egy másik is. :) Amit halkan árulok el. :D Padlógáznál volt egy olyan érzésem eddig, hogy nem is padlógáz az... De minden változatlan volt (gázpedál stb. stb.). Egy dolgot leszámítva: betettem a vastag szõnyeget is alulra. Arra a vékony, majd arra a méretpontos utángyártott gumiszõnyeg. Ez utóbbiból most kivágtam a gázpedál alatti részt, így gyakorlatilag a gyári utat tudja megtenni a pedál. Persze elõtte kiékeltem a pedált, majd megnéztem a karbinál, hogy mennyit lehet még húzni a bowdenen. Elég sokat. :D Nyilván ott már nem nyílik annyira a pillangószelep, de igencsak érezhetõ a gyorsulás különbsége. :) Végsebesség mérés késõbb.