Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Trabant

Általános topic Trabantokról, történelemrõl, sajátosságokról. Szereléssel, javítással kapcsolatos hozzászólásokat a Barkács-szakkörbe várunk.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

4785  Spityu 2013-02-03 21:38:12  Előzmény:Kárász Endre: 56626

Nem, gombnyomásra szivattyúz. Gyárilag is, ez tuti. A kapcs rajzos anomáliát továbbra sem értem. Az lesz szépen, hogy a kezelési alapján fogok eljárni. Úgy rémlik, hogy a kezelésimben mellékelt kapcsolási rajzon tényleg 5 állású van.

4784 Kárász Endre 2013-02-03 21:35:34  Előzmény: Spityu: 56625

Az eredeti értetlenkedésem amiatt volt, hogy azt hittem, hogy a mechankius kapcsolóból csak egy fajta volt: a gyors/lassú motorhoz való háromállású. Ezét nem fért a fejembe, hogy akkor mi volt az egysebességes motornál.
Igen, szerintem nálad háromállású volt beépítve. Plussz vezetéket nem igényel, az intervallumos funkciót a kapcsolón belül oldották meg. Neked még huzogatós az ablakmosó?

4783  Spityu 2013-02-03 21:29:50  Előzmény:Kárász Endre: 56624

Háttõ... mi a kérdésed, már nem azért? :D Azt értem, amit írsz.

Viszont a helyzet nálam: a leírásod alapján nekem ki/lassú/gyors állású kapcsolónak kellene lennie, azonban ki/lassú/gyors/sûrû szakaszos/ritka szakaszos van. Továbbá: valamikor 2003 környékén "meghalt az ablaktörlõ" cserélve lett a motor és a kapcsoló is (a motor jó, az õsszel revízióztam, fater nem volt körültekintõ). Lehetséges az, hogy 3 állású volt és 5 állású lett beépítve a meghibásodást követõen? A vezetékek gyáriak, nincs plussz vezeték.

Bocsánat, azt írtad, hogy a Standard-nál van a 3 állású. Rémlik is, hogy a kezelésiben "S és de Luxe kivitel" van a kapcsolási rajznál, vagyis nálam mégis 5 állású volt gyárilag - azt hiszem.
[i](Módosította Spityu 2013.02.03. 22:33-kor)[/i]

Most megnéztem [url=http://www.trabantklub.hu/twk/gallery/001/601/601_magyar84.jpg]ezt[/url]. Bár ne tettem volna. Itt a S és a Standard kivitelt említi megegyezõnek, 12V-os rendszert ábrázol és 3 állású a kapcsoló...
[i](Módosította Spityu 2013.02.03. 22:35-kor)[/i]

4782 Kárász Endre 2013-02-03 21:19:30  Előzmény:Kárász Endre: 56623

Huh, bocsánat... Azt hiszem, sikerült rájönnöm a megoldásra. ELõször rosszul gondoltam: a kis mechanikus kapcsolóból is kellett kétfélének lennie.
[url=http://oldtimer-ersatzteile-hermel.de/product/2683/scheibenwischer-schalter-wartburg-trabant-ifa-alte-ausf.-%282511%29.html]Itt[/url] van egy, aminek a fotóján jól látható, hogy csak 31b lába van, ez passzol az egysebességeshez. Ugyanis a gyors törléshez a 31c jelû kivezetést kell letestelni, míg a lassúhoz a 31b jelût. Ezek szerint valahogy így kellett kinéznie a 12V-os Trabiknál:
[b]Standard[/b]
0: KI
1: BE

[b]De Luxe[/b]
0: KI
1: LASSÚ
2: GYORS

Majd valamikor késõbb, amikor már mindkettõt csigás, kétsebességes motorral szerelték:
[b]Standard[/b]
0: KI
1: LASSÚ
2: GYORS

[b]De Luxe[/b]
0: KI
1: LASSÚ
2: GYORS
3: SÛRÛ SZAKASZOS
4: RITKA SZAKASZOS

Valaki emlékszik olyan Standardra, ami a legeslõ variációt tudja? Semmi intervallum, semii gyors/lassú, csak ki-be? Ja, visszamegy alaphelyzetbe a kar.

4781 Kárász Endre 2013-02-03 20:53:33  Előzmény: Spityu: 56622

Igen, ez a durva! 1983. 10. 3-ától kijönnek az alapkivitelûek 12V-os homlokfogaskerekes motorral, ami csak egy sebességre képes. Úgy tudom, akkoriban három fajta forgókapcsoló létezett:
-a hatlábú elektronikus ide nem jó, mert az kétsebességes motorhoz van
-az egyszerû, pici kapcsoló,
[imgw]http://www.zsombishop.hu/images/2009_02270006.JPG[/imgw]

ami nem tudott intervallumot, de tudtommal három állású volt, emiatt ez is csak a kétsebességeshez jó
-Ezek szerint az ötlábú elektronikussal szerelték volna, ami az egyebességeshez van?

Azért nem áll össze a kép, mert a Kezelési Útmutató szerint a Standardokba a fotón láthatót szerelték, vélhetõen csigás motorral, míg a De Luxe kivitelbe a hatlábú ment.
Szóval miért csináltak 12V-os egysebességes motort?
(Egyébként meg lehet érteni, hogy mit akarok elmakogni? :D )
[i](Módosította Endre 2013.02.03. 21:54-kor)[/i]

4780  Spityu 2013-02-03 20:25:30  Előzmény:Kárász Endre: 56620

Úgy tudom, régen valóban csak ki/be üzem volt. Vagy legalábbis az egy újítás volt, hogy a ciklust mindig befejezte, ha lekapcsoltad (nem állt meg az üveg közepén), ezért kell a gyújtást levenni mûködõ ablaktörlõnél télen, ha pl. kartonpapírt akarsz a szélvédõre tenni.

Az én 84-esemben sajnos cserélve lett a kapcsoló, és nem vagyok benne biztos, hogy megfelelõ került bele. Ugyebár a kapcsoló vezérli az egészet. Úgy emlékszem, hogy 4 féle üzemmódja van, de jelenleg nem tudom kipróbálni.

Amúgy volt mindenféle kivitel. Mûanyag házas 12V, 6V, fémházas 12V, 6V. Szabi szerint elõször, amikor a 6V-os rendszert felváltotta a 12V-os, mûanyag házassal szerelték, csak késõbb tértek át a fémházasra. SRI-ben szerintem leírják, meg kellene nézni.

Így is van: 1983.10.3-tól van 6V helyett 12V-os ablaktörlõmotor, de Luxe változatnál csigás, alapkivitelnél homlokfogaskerekes. Az én kocsim 84 február elsõ heteiben készült elméletileg (március végi EFH), abban már csigás volt. Standard.
[i](Módosította Spityu 2013.02.03. 21:31-kor)[/i]

4779 Holnapy Gergely dr. 2013-02-03 20:23:28  Előzmény:Kárász Endre: 56620

Igen, akkor vagy be-, vagy kikapcsolt állapotban volt, egy kétállású kapcsolóval. A még korábbi trabikban a lenti képen lévõ ablaktörlõ motornak még alumínium burkolata volt. A bal oldali "zongorakapcsolókon" volt (500-600-korai 601-nél) a kétállású kapcsoló.

4778 Kárász Endre 2013-02-03 19:54:06

Az imént próbáltam kideríteni, hogy mi a különbség a hat-, és az ötlábú ablaktörlõ-kapcsoló között. Aztán megint leesett a tantusz:
-A hatlábú tud gyors/lassú üzemmódot és kétféle szakaszos mûködést.
-Az ötlábú csak egyféle gyorsaságot tud, de cserébe négy(?)féle szakaszosat.

Feltûnt valakinek, hogy ezek szerint régebben csak egyféle sebességre képes motorral szerelték volna a Trabikat? Úgy tudom, a fémházas, csigaáttételes motor az újabb, ez a kétsebességes.
[img]http://www.zsombishop.hu/images/2009_09100009.JPG[/img]
A mûanyagházas, homlokfogaskerekes motor pedig az egysebességes.
[img]http://www.baro-ker.hu/images/tr%20601%20ablaktorlomotor%206v%20regi.JPG[/img]
De mi volt akkor, amikor még nem volt elektronikus kapcsoló? Akkor csak egy "KI" és egy "BE" állása lett volna?

4777 Kiss Krisztián 2013-02-03 12:51:28

Képekröl nézve,nem is rossz:[url]http://www.jofogas.hu/bekes/Trabant_1_1_es_volskvagen_motorral_8074943.htm[/url]

4776 Szegedi Árpád 2013-02-02 19:18:46  Előzmény: Spityu: 56557

Üdv!A múltkor volt szó a "feliratos" 7.6-os hengerfejrõl.Nem találtam meg,lehet csak halucináltam..Viszont felmerült egy fontos kérdés:) A múzeumi P800RS képeit nézegetve feltûnt,hogy fém turbina van rajta,pedig ha jól emlékszem '85-tõl van 800RS,akkor meg már mûanyag lapátos turbina szokott lenni.Mi lehet az oka,hogy fém turbina van rajta?Biztos nem csak az volt kéznél..Lehet könnyebb,vagy más a lapát kiosztása,vagy csak úgy:)

4775 Bajáki Péter 2013-02-02 17:49:49

Egy éves váltással evezzünk a modern évekre:

Valakinek egészben, ikertestvérnek egy 1,1-es Trabit?
[url]http://www.jofogas.hu/vi/8024817.htm[/url]

[img]http://img.jofogas.hu/images/35/3531566727.jpg[/img]

Nem tudom, hogy újra forgalomba helyezhetõ-e, ill. közelrõl milyen. De amúgy nem néz ki rosszul.

... és most vettem észre, hogy a 601-es hátfala van! De cuki! úú, banyek, ez még 601-es ikertesónak is elmenne némi optikai átalakítás után.

[img]http://img.jofogas.hu/images/35/3561696340.jpg[/img]
[i](Módosította BajakiPeter 2013.02.02. 18:58-kor)[/i]

4774 jocking . 2013-01-31 20:06:40  Előzmény:Kunyi Tamás: 56615

Igen, ez a gyártás utáni megkésett értékesítés valóban fennáll egy mai gyárnál. De a tervgazdálkodás korában, ahol az ember 10 évet várt egy autóra a hangyaf@sznyi kínálat miatt nem hiszem, hogy így ment az eladás.

4773 Kunyi Tamás 2013-01-31 19:36:32  Előzmény:Támba Csaba: 56613

Más a gyártás ideje, és más a forgalomba helyezés ideje. Az én off autóm forgalmijába gyártás éveként és az elsõ forgalomba helyezés éveként is 2000 van beírva, holott alvázszám alapján a gyári(!) alkatrészkatalógusban simán 1999-esnek tünteti fel. A legyártott autók nem egybõl kelnek el, hiszen nem tudni pontosan mekkora kereslet van rá. Így lehet egy szériából gyártanak pl 1000-et amibõl csak 950 kel el az elsõ évben, a másik 50-et csak rá egy évre sikerül értékesíteni.
Szerintem így megy ez valahogy. De vonatból láttam már autóparkot. Vagy 200 darab lehetett, ha nem több, különbözõ színekben. Bár nem értem, hogy állhattak a szabad ég alatt.

4772  Spityu 2013-01-30 22:48:25  Előzmény:Támba Csaba: 56613

A fene sem tudja. Talán utaztatták körbe-körbe a SZU tagállamai között - papíron -, és visszaigényelték az 1988-ban bevezetett ÁFÁ-t. :D

4771 Támba Csaba 2013-01-30 22:28:20  Előzmény: Spityu: 56611

Nekem pl. van 4 db P70 a garázsban. 3 1958-as gyártású, 1 pedig 1957-es.

És az 1957-es rendszám és forgalomba helyezési idõ (1958. XI.hó) szerint is a 3. a sorban idõrendben. Ha 1957. decemberében készült is akkor is majd egy év telt el, mire forgalomba került. Ezt hogy csinálták?

4770 Kunyi Tamás 2013-01-30 21:50:52  Előzmény:Ackermann Balázs: 56605

Wááá :D :D Na akkor valami tényleg van ebben a Trabantban! Nem beszélve az akkor még újnak számító kompozit karosszéria elemekrõl - annyi különbséggel hogy nem szénszálat használtak, de az eredmény hasonló lett.

4769  Spityu 2013-01-30 21:50:27  Előzmény:Támba Csaba: 56610

Igen, tudom, hogy változott a darabszám, az akkori gazdaságban volt minden, csak következetesség és realitás nem. Ahogy a mostaniban sincs. :)

Épp ezért bele is vettem a számításba, hogy a videón bemondott perc/darab értékhez a videó készítése évének darabszámát rendeljük hozzá. A készítés évét talán az egyes alkatrészek alapján be lehetne lõni: spirálrugó, H1-1, bánat tudja mi van még rajta.
[i](Módosította Spityu 2013.01.30. 22:50-kor)[/i]

4768 Támba Csaba 2013-01-30 21:41:56  Előzmény: Spityu: 56607

Jó kis agyalás, de azért az akkori tervgazgálkodás útvesztõi jelentõsen felülírták a dolgot. Pl. igen rendesen változott az éves darabszám is.

4767 baumann sanyi 2013-01-30 18:46:37  Előzmény: Spityu: 56607

Üdv . Nem semmi,tudományosan kielemzitek a dolgot :D

4766 Kárász Endre 2013-01-30 17:49:50  Előzmény: Spityu: 56607

Ha úgy számolom, hogy az év mind a 365 napján folyt a gyártás, akkor az enyémnek 1990. március 28-án kellett készülnie. Az a baj, hogy az EFH viszont 1990. március 11. Ha úgy veszem, hogy csak hétköznap volt gyártás (tehát 365-(2*52)=261 nappal osztom az éves darabszámot), akkor március 3-ra esik a feltételezett szülinap.

4765  Spityu 2013-01-30 17:13:15  Előzmény:Bajáki Péter: 56603

HÚÚÚÚÚ! Köszi ezt a pdf-et. Kiszámoltam, az én kocsim saccolt gyártási dátuma és a forgalmiban lévõ EFH dátum között 46 nap telt el.

Ha már EFH, az pontosan mikor történt? Amikor fater átvette a Merkur telepen, vagy ott csak ideiglenes papírt adtak és el kellett csattogni az akkori ocsmányirodába vele? 1984-et írunk.

Játsszunk! Számoljátok ki minél többen a szállítási, tárolási idõt! :)

A gyártási ütemet talán ki lehet következtetni, elég pontosan... Biztosan írják valahol (német fórumon...), hogy hogyan is termeltek, de ezt nehéz lesz kideríteni közvetlenül.
Továbbá tegyük fel, hogy az évek folyamán változott a termelékenység, de a munkarend nem.
Továbbá a gyári videón valahol mondják, hogy hány percenként ("vier" rémlik, de a másodpercek is fontosak volnának) készül el egy kocsi, ill. egy év (a gyári videó forgatási évének!) darabszámát el kell osztani a napok számával, így kapunk egy átlagértéket. Továbbá osszuk el egy nap perceinek számát a gyári videóban közölt perc/autó értékkel, így megkapjuk a ténylegesnek mondhatót. A kettõ értékbõl lehet következtetni arra, hogy 0-24-ig tolták-e Szerintem csak a nagy ünnepeken nem volt munka, ezen dátumokat adatbázisból bármikor elõ lehet kutatni.

Figyelembe kell még azt is venni, hogy egy gyártósoron csak Limo készült-e vagy Limo/Tramp-Kübel/Universal is? Az addig OK, hogy az Universal kasztnija másutt készült, de arról nincs infóm, hogy a készreszerelés hány soron ment... A mi esetünkben viszont nem számít, hogy egy kivitel egyszerre több szálon is ment-e, vagy csak egyen.

Remélem, érthetõ. :D
[i](Módosította Spityu 2013.01.30. 18:26-kor)[/i]

4764 Támba Csaba 2013-01-30 17:01:16  Előzmény:Ackermann Balázs: 56605

Nem egészen...csak majdnem. Az eredeti sztorit kiteszem a Kocsmába:)

4763 Ackermann Balázs 2013-01-30 11:44:08  Előzmény:Kunyi Tamás: 56604

Jók a meglátásaid Májkül! :D Lényegében igen, itt ez kényelmesen meg is volt valósítható mindenféle hülye szelepek nélkül... :)

Mindig mondtam, hogy a 2T Trabant versenytechnika, alu blokkal, Hemi hengerfejjel. Csak egy '50-es évekbeli lekicsinyített amerikai fecskefarkú tepsinek van álcázva.

4762 Kunyi Tamás 2013-01-29 19:45:17

Hali!
Nem ismerem annyira a 2T Trabant motorját, de most láttam egy eladó hengerfejet hozzá, és úgy látom, mintha az égéstere félgömb alakú lenne.
Jól láttam?
Mert akkor ez olyan mint egy hemiszférikus motor, hiszen értelemszerûen abban is félgömb alakú az égéstér és akkor a 2T Trabiban is Hemi-motor van, nem? :D

4761 Bajáki Péter 2013-01-29 11:33:02  Előzmény:Kozma Bence: 56601

[b]Bence:[/b]

Tudtommal nincs olyan adatbázis, ami napra pontosan meg tudná mondani a Trabantok gyártási idõpontját. De meg lehet próbálni a kiszámítását arányosítás segítségével. Az alábbi pdf-ben megtalálhatóak évenként az alázszámok:

[url]http://www.trabant-original.de/wp-content/uploads/Kaufberatung-Trabant-6012.pdf[/url]

Ennek segítségével megtudható, hogy pl. 1980-ban hány limuzint gyártottak. Elosztod 12 hónapra. A Trabant.cz adatbázisa segítségével finomítod a hónaphatárokat, egyszerû próbálgatással. Mittudomén kijön, hogy '80 márciusában 90 db Trabantot gyártottak, ####x alvászámtól ####y alvázszámig, úgy, hogy az intervallumban benne van a tiéd is. Ez alapján már heti pontossággal be tudod lõni. Nem tudom, hogy mi volt a munkarend a gyárban, dolgoztak-e éjszaka, dolgoztak-e hétvégén. Ha éjszaka nem is, de hétvégén igen, akkor mondjuk a 90/30=3 db / nap. (ez csak példa!) És ha a tiéd az ####27-es, akkor március 9-én gyártották a [u]becslésem[/u] alapján.

Ennél többet nem tudok tenni az ügy érdekében. :-)

4760 Kovács Ádám 2013-01-25 20:55:29

Sziasztok
4T trabin mindkét kipufogódob hangtompító , vagy van más szerepe is valamelyiknek?

4759 Kozma Bence 2013-01-22 21:19:59

Üdv!

Trabi gyártási idõpontját meglehetne valahogy határozni napra pontosan? :)

4758 Őry Gábor 2013-01-21 19:40:22

Nem tudja-é valaki, hogy 2T dugattyúgyûrûnek mekkora lehet a hézaga új henger és gyûrû esetén? A kézikönyvben nem találtam erre adatot, csak azt, hogy a kopás esetén mennyi a maximum.

4757 Léber Balázs 2013-01-20 19:12:10  Előzmény: Spityu: 56595

Azért az elején a nyerges Multicar se semmi :-)

4756 Támba Csaba 2013-01-19 21:29:48  Előzmény: Spityu: 56595

Jó videó. És azért szomorú is, hiszen ha jól vettem ki a filmen látható dátumot, akkor az utolsó gyártási napon készült.

Amúgy a fényezõsoron látható konvejorok némelyikét saját kézzel hegesztettem elsõ éves ipari tanulóként. Meg is szûnt a gyár még egy éve sem kellett...:)

4755  Spityu 2013-01-19 17:52:15

Hali!

Nem tudja valaki, hogy mikor szerelték a Trabantokat 2 csavarral összefogatott kormányburkolattal? Az alábbi képen látható mindkét változat:

[imgw]http://www.kephost.com/images4/2013/1/19/a1_2013_1_19_gkrw1ajecw.jpg[/imgw]

4754 Lipka Miklós 2013-01-19 14:25:03  Előzmény: Spityu: 56595

Nem tud valaki véletlenül egy jó szakit Komárom-Esztergom megyében aki ért a 4T karbikhoz?Alapjáratot+CO-t kéne állítani.

4753  Spityu 2013-01-18 20:02:38

Üdv!

A múltkor téma volt a Trabantok alvázvédelme. Kaptam egy videót privát üzenetben, ami bemutatja az 1.1 kombi gyártását az összehegesztéstõl kb. félkészre szerelésig, mindezt több, mint 2.5 órában!

[url=http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=5TSyzpHa3Tg#t=4714s]Itt[/url] tökéletesen látható az alvázvédõ felhordása: fényezés elõtt, a kerékjáratí ívekbe is. Érdekes, a kombi gyárban kézi erõvel szórták. Pedig ez az egység is eléggé automatizált volt, lásd tetõ vizes csiszolás stb.

Köszönjük a nem klubtag [url=http://twk.lusteenet.hu/twk/modules.php?name=userinfo&nev=Leviathan]fórumtársnak[/url]!

4752 Őry Gábor 2013-01-18 15:47:10  Előzmény:Őry Gábor: 56593

Hurrá, sikerült találnom. Meg fogtok sárgulni: 850 forintért egy egész garnitúrát!

4751 Őry Gábor 2013-01-18 09:13:02

Nincs valakinek véletlenül elfekvõbe' egy 73-as dugattyúgyûrûje? Csak egy db kellene, méghozzá a legfelsõ.

4750 Kunyi Tamás 2013-01-17 21:37:51  Előzmény:Kárász Endre: 56590

Szép munka Endre! Ennek utánajártál, vagy csak fejbõl gépelted :)
Ez is egy olyan Cikk, amit lementek a többi fórumos információim közé.
Köszönöm - a többiek nevében is!

4749 Kantuly János 2013-01-17 19:56:54  Előzmény:Léber Balázs: 56589

A terhelésfüggetlennel használható "LED-izzó" is, a gyárival nem, nagyon sok helyen már ilyet alkalmaznak. Ott nem tudom hogy mûködik, ha "kiég" valamelyik.

[b]Endre[/b] - Olvasom!

4748 Kárász Endre 2013-01-17 19:12:21  Előzmény:Léber Balázs: 56586

A hétfõi vizsgámra kellene tanulnom, de semmi kedvem. Ilyenkor aranyat ér egy ilyen téma, amivel lelkiismeret-furdalás nélkül eltölthetem az idõmet:D
Az index rendeltetésszerû mûködését az indexrelé biztosítja, aminek több változata létezik. Mindegyikrõl el lehet mondani, hogy a "49" kapcson kapja a +12V-os tápot, a "49a" jelû kapocsra kell kötni a villogtatandó indexlámpákat, a "C" jelû kapocs látja el feszültséggel a visszajelzõ izzót és a 31 kapocs megy a testre. A régi konstrukciójú reléknél egy kapcsolóként mûködõ bimetált fûtött az indexlámpák árama (a "49" kapocstól a "49a" kapocs felé folyó áram), ami felmelegedve kikapcsolta a táplálást, majd miután az áram megszakadása a további fûtést nem biztosította, visszahült, ezáltal megint bekapcsolt, és ez az egész egyfolytában ismétlõdött. Egészen addig, amíg indexel a vezetõ. Rögtön látható, hogy a relén átfolyó áram nagyságától függõen gyorsabban vagy lassabban melegedett a bimetál, ezáltal pedig a villogás szaporasága is eltérõ volt. Ha pl. a két indexlámpa közül valamelyik kiégett, akkor az egyetlen izzón átfolyó áram csak lomhább villogást tudott elõidézni. Ez egyfajta kontrolfunkció, ami által tájékozódni lehet az index izzóinak kiégésérõl: ha kiégett az egyik 21W-os izzó, akkor a mûszerfalon a visszajelzõ lasabban villog.
Késõbb egyre inkább teret hódított az ún. "elektronikus" indexrelé, ezalól a Trabant sem volt kivétel. Itt az áram szaggatását már egy elektronikus áramkör által elõállított jel biztosítja. Ez a jel egy egyszerû relét mûködtet, ennek az érintkezõje kapcsolja ki vagy be az izzókat, és ennek a kattogását lehet hallani. Ennél a megoldásnál viszont egy külön kis figyelõáramkört kellett még beleépíteni azért, hogy az eredeti bimetálos konstrukció által biztosított kontolfunkciót is el tudja látni. Ezt az alábbi képen látható módon oldották meg:
[img]http://trabitechnik.com/images/technik_texte/blinkgeber1.jpg[/img]
A "49" csatlakozótól a "49a" csatlakozón át az indexek felé folyó áram átmegy az [b]R[/b]k ellenálláson. Az ezen esõ feszültséget figyeli az ellenõrzõáramkör, és ez alapján szabályozza a villogás frekvenciáját. Ha a két izzónak megfelelõ (2*21W)/12V= kb. 4 Amper áramerõsségnél kevesebb folyik, akkor gyorsan villog. Innen lehet tudni, hogy ideje elöl vagy hátul égõt cserélni... Ha 4Amper, akkor a szokásos ütemben fog villogni. Sõt, ha ennél nagyobb áram folyik, akkor is! Hogy miért? Az elakadásjelzõ bekötése miatt:
[img]http://trabitechnik.com/images/technik_texte/blinkgeber4.jpg[/img]
Az elakadásjelzõ a bajuszkapcsolótól függetlenül mind a négy izzót rákapcsolja (pontosabban még az elakadásjelzõ piros színû visszajelzõ lámpáját is), s ekkor kb. 8 A áram fog folyni. No és ugye ilyenkor is normál ütemben illik pislognia. Az is látható az ábrán, hogy a vészvillogó bekapcsolásakor nem a "15" jelû gyújtásról, hanem a mindig +12V-on lévõ "30" vezetékrõl tápláljuk az indexrelét, hiszem kikapcsolt gyújtás esetén is mûködnie kell.
Hát akkor jöjjön az utánfutó:) A legelterjedtebb megoldás a régebbi kocsik esetén az, hogy beteszünk az áramkörbe egy "áramfigyelõ" relét (ezt szokták vonóhorog-visszajelzõnek becézni). Ez általában egy pici üvegcsõben lévõ kapcsolóból és a körülötte lévõ tekercsbõl áll. Ha a tekercsen átfolyó áram elér egy bizonyos értéket, a kis kapcsoló meghúz. Az utánfutó egy-egy indexét párhuzamosan kell kötni a kocsi saját lámpáival, ezáltal oldalanként három darab 21W-os izzót kell villogtatnia az indexrelének. A vonóhorogvisszajelzõ tekercsén ez az áram folyik át. Ha ez kb. 4 Amper, akkor nem kapcsol be. Ha a 3*21W-nak megfelelõen kb. 6 Amper megy az indexlámpák felé akkor viszont már bekapcsol, és ezáltal felvillan az utánfutó plusz kis zöld ellenõrzõlámpája is. Ha nincs futó az autó mögött, akkor is szokott egy picit villanni az indexelés kezdetén. Ilyenkor ugyanis még tök hideg az égõk izzószála (hideg izzószál>>>kis ellenállás), és ezen egy nagyon rövid ideig nagyobb áram tud átfolyni, s ez egy pillanatra mûködésbe hozhatja a kis áramfigyelõ relét. Nézzétek meg a Trabant 601 [url=http://www.trabantklub.hu/twk/gallery/001/601/601_magyar84.jpg]kapcsolási rajzát[/url]! A figyelõrelé tekercsét az indexrelé "49a" pontját az LV6-os összekötõn át a bajuszkapcsoló "BLH" érintkezõjével összekötõ vezetékbe kell beépíteni. Itt ugyanis vészvillogózáskor nem folyik áram. Ha máshová van betéve(pl. a "49" belépõ vezetékbe), akkor helytelenül fog mûködni. Ilyenkor az utánfutó nélküli autónál is jelezni fog, ha bekapcsoljuk az elakadásjelzõt, mivel a négy lámpa 8A nagyságú áramot vesz fel. Gondolom, egyértelmû, hogy az eddig tárgyalt esetben a vonóhorog visszajelzõje [i]azonos[/i] fázisban villog az indexekkel.
Van egy másik lehetõség, de ez bonyolultabb, és szerintem sehol sem használják. Ebben az esetben olyan indexrelé kell, aminek van egy további "C2" jelû lába is.
[img]http://trabitechnik.com/images/technik_texte/blinkgeber6.jpg[/img]
Ez annyival tud többet, hogy be van építve egy plusz érintkezõ, ami a "C2" kapocsra is feszültséget ad indexeléskor. Teljesen ugyanúgy, mint az ellenörzõizzó "C" kapcsára. Ilyenkor sajnos az utánfutó indexeit nem lehet csak úgy a kocsi saját lámpái mellé kötni, hanem a futónak kell egy külön oldalválasztó kapcsoló(zweikreis blinkschalter=kétáramkörös indexkapcsoló):
[imgw]http://trabitechnik.com/images/technik_texte/blinkgeber7.jpg[/imgw]
Az elakadásjelzõt most ne nézzétek, az ugyanúgy mûködik, mint az elõzõnél. Így talán könnyebb átlátni:) Látható, hogy itt megspóroljuk az áramrelé utólagos beépítését. Ezzel csak az a baj, hogy a 601 bajuszkapcsolójában már nincs még egy felesleges kapcsoló. A Trabant 1.1-rõl nem tudok nyilatkozni, de szerintem ott sem lakik. Viszont az utánfutó ellenörzõlámpája (kontrolle Hänger) itt [i]ellenkezõ[/i] ütemben fog villogni. Ugyanis a képen lévõ alsó pontja mindig +12V-on lesz ("49"). Amíg világít az utánfutó bal vagy jobb indexe, addig a másik is +12V-on van, pont a "C2" kivezetésrõl kapja meg a feszültséget. Amikor viszont nem világít, akkor a kis visszajelzõ magán az utánfutó indexén keresztül testelõdik. Ha pedig kiégne a futó indexe, akkor nyilván nem tud testelõdni, nem is fog világítani.
Ínyenceknek egy érdekesség: Akkor mi a különbség a "C2" kivezetéssel rendelkezõ négylábú és az ilyennel nem rendelkezõ háromlábú indexrelé között? Miért nem kötjük a háromlábú kivitel sima "C" kapocsára az utánfutó áramkörét? Azért, mert akkor a futó indexének a kiégésekor a futó kontrolizzója a kocsi saját kontrolizzóján át is testet tud kapni, így sose jelezné a hibát. Illetve halványabban, de égne.

Aki tudta követni, az nyert egy belépõt a "Meztelen nõk ruhában" c. elõadásra :D
[i](Módosította Endre 2013.01.17. 20:18-kor)[/i]

4747 Léber Balázs 2013-01-17 18:29:24  Előzmény:Kantuly János: 56587

A terhelésfüggõ nem hülyeségbõl van. Különben hogy vennéd észre, hogy valamelyik kiégett?

4746  Spityu 2013-01-17 17:23:59  Előzmény:Léber Balázs: 56586

Na, ezt nem figyeltem meg, de biztosan így van. A lényeg, hogy szakaszos, ahogy az indexlámpa is. :)

4745 Kantuly János 2013-01-17 17:17:22  Előzmény: Spityu: 56583

Nem tudom, engem zavar... Meg közeleg a mûszaki, szerintem ott is nézik.
Fogok építeni egy teljesen elektronikusat, ami terhelésfüggetlen, csak még nem találtam egy jó tervet sem.

4744 Léber Balázs 2013-01-17 08:59:26  Előzmény: Spityu: 56583

Ellenütemben villog. A villogtatónak ezért van több lába mint ami elég lenne a feladathoz. Az enyémben egy darabig fáradt bimetallos volt, nem billent vissza rendesen, nem is jelzett a visszajelzõ. Az index ilyenkor szépen kintmaradt :-)

4743 Kunyi Tamás 2013-01-17 08:19:10  Előzmény: Spityu: 56581

Akkor a rugóknak is stimmelniük kell szerintem. Ugye az a gondom, hogy nem otthon vagyok és nem tudom megnézni, milyen a fékem :D

4742 Őry Gábor 2013-01-17 06:25:33  Előzmény:Őry Gábor: 56578

És még van két lengéscsillapító is (601) Az is féláron.

4741  Spityu 2013-01-16 22:42:36  Előzmény:Kantuly János: 56582

Nekem egyszerre villog. (Azt hiszem.)
"Folyamatosan" villog, az adott irányjelzõ lámpával egyidejûleg világít, nem csak kapcsoláskor.
Nálam, ha jobbra kiteszem, akkor néha csinálja azt, hogy az elsõ kattanás erõteljes a relénél, a többi már halkabb és az ütem is lassul. Azt hiszem, ilyenkor a visszajelzõ nem is világít. Nálam testelési hiányból származik mindez, a jobb hátsó lámpatestnél van valami, mert ha ilyenkor megmozgatom a kábelköteget hátul, akkor abbahagyja. Pár napig jó is, aztán megint elõjön, megint abbahagyja. Kopp-kopp, idén még nem csinálta. Már szétszedtem, semmi rendelleneset nem tapasztaltam, a vezetéket is újrasaruztam, gondoltam, hátha a tövénél meg volt törve. Ugyanúgy folytatta. A lámpák világítanak. Egyszer, amikor nagyon rossz volt, akkor a féklámpát is húzta, azon keresztül "testelt" le: az index halványan, a féklámpa erõteljesebben villogott.

4740 Kantuly János 2013-01-16 22:31:51

Sziasztok!

A Trabant 1.1 irányjelzõ villogó-[url=http://www.kephost.com/images4/2013/1/16/a1_2013_1_16_3tkk1k03au.jpg][b]visszajelzõjérõl[/b][/url] kérdeznék.
Gyárilag hogy kell ennek mûködni?
Ha kirakom az irányjelzõt valamelyik irányba, akkor az elsõ ütemnél felvillan a visszajelzõ, de utána már nem villog.
Ha a vészvillogót bekapcsolom, akkor minden ütemnél felvillan.
Illetve ebben 1 vagy két izzó van belül? Egyszer már szedtem szét, de nem emlékszem... Úgy tudom ez külön nem jelzi az irányt, hogy merre villog?!
Mi lehet a gond vele?

[i]Szerk.:[/i] A hangulatjelek miért nem mûködnek?
[i](Módosította Janner 2013.01.16. 23:34-kor)[/i]

4739  Spityu 2013-01-16 21:40:16  Előzmény:Kunyi Tamás: 56579

Nem vagyok benne biztos, de a fékpofák ugyanazok, a kézifékkötél szintén.

A hátsó munkahenger annyiban különbözik, hogy 601-nél 15.87, 1.1-nél 19.05 (vagy valami 19.xx) átmérõjû a dugattyú.

Állítólag tökmindegy, én azért vettem ~19.xx átmérõjût a 4T-be, 2T-be pedig ~16-ost.

4738 Pátkai Antal 2013-01-16 21:26:53  Előzmény:Kunyi Tamás: 56579

Én úgy tudom mintha a munkahenger belsõ átmérõje nem lenne azonos a két típusnál. De majd a szakik megmondják a frankót

4737 Kunyi Tamás 2013-01-16 20:14:51

Halló Mindenkinek!
Meg tudná mondani valaki nekem, hogy a 2T és 4T hátsó fékrendszere között van-e különbség? Azt vágom, hogy dobfék :D
Szóval fékpofák, összehúzórugók, kitámasztólemez csereszabatosak? Vagy az osztókör miatt módosultak a fékalkatrészek méretei is az 1.1-esben?

4736 Őry Gábor 2013-01-14 08:20:20

Kedves Kollégák!

Zalaegerszegen egy autósbolt készlete felszámolás alatt áll. Trabant alkatrészek is vannak pl:

- ajtózárak
- függõcsapszegek
- tömítések
- 1 fõfékhenger
- 1 kormánymû
- féltengelycsillagok

Nagyjából ennyi, + néhány apróság. A tulajdonos úr a hónap végéig vár, aztán küldi a hulladék közé (adminisztratív okok miatt muszáj neki). Nagyjából féláron adja ezeket. Akit érdekel, szóljon, elküldöm az elérhetõségét.