Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!
Regisztráció új felhasználóknak
Regisztrációs feltételek
A regisztráció befejezésével elfogadod azt, hogy az adataid adatbázisban tároljuk.
Neved és beceneved elérhető lesz bárki számára, E-mail címed csak regisztrált tagok számára, a többi adatod pedig bizalmasan kezeljük.
De hát az üvegek menet közben is hidegek, le kéne csapódni akkor is. Nem lehet, hogy a fûtéscsõ szívászajcsökkentõjében van valami nedvszívó anyag, ami teleszívja magát párával? A forró levegõ felmelegíti szépen, a többi pedig a hõkülönbség dolga... A jelenség eléggé meglepõ volt. Ha belegondolok, más autót használva sosem tapasztaltam ilyesmit.
Szerintem a válasz annyira egyszerû, hogy nem is gondoltál rá. A befújt levegõbõl jön az a sok pára. No meg a kilélegzett levegõbõl is.
Amíg megy a kocsi viszonylag forró levegõvel fûtve az utasteret, nincs probléma, a meleg levegõben "feloldódik" a víz. Amint leáll a motor (és a menetszél, ugye), nem igazán cserélõdik a levegõ a kocsiban, és szép lassan hûlni kezd. Emiatt kicsapódik a pár a hideg felületeken, ami általában az üvegeket jelenti.
Nem tudjátok véletlenül, mitõl van a következõ jelenség?
Hideg, párás reggelen (hosszú állás után) elindulok a géppel, fûtéssel. Egy kis párát lök fel a szélvédõre a melegedõ motor, de nem vészes. Megyek jó 7-8 km-t, már forró levegõt lök a fûtés, tiszták az üvegek. Megállok, kb öt percre, s mire visszamegyek, tiszta pára az egész kocsi belül, de annyira, hogy folyik le az ablakon. Honnét jön ez a csomó víz és miért így? (Van motortakaróm!)
Köszönöm neked is és orygabor is a segítséget! Leköteleztetek. Jövõ héten majd sor kerül a beállításra, ma be lett téve a karbi. Olaj ügyben esetleg tudtok még valamit mondani? Ha nem okozna kárt ez a 80W90 nem cserélném le benne ha már frissen bele lett öntve. Kéréds, hogy a szabadonfutónak mennyire tesz jót?
Sziasztok! slimtomi nemrég kérdezte, látott-e már valaki 444 szériás 1.1 Trabit. Élõbe még nekem sem volt szerencsém hozzá, de az alábbi német használtautós portálon találtam kettõt ;) Le is mentettem a képeket, ritka példányok!
A nálad is megtalálható 28 H1-1 karbival kb. '85 után szerelték a Trabikat. A gyári szerelési könyvek sajnos csak az ezelõtti típusokról tesznek említést. Késõbb kiadtak egy összefoglalót a módosított dolgokról (28 H1-1 karbi, generátor, EBZA gyújtás, elsõ futómû, hátsó spirálrugó, stb.), de ennek a magyar nyelvû változata nagyon ritka. Ennek ellenére a [url=http://hasznalt-konyv.vatera.hu/szakkonyv_kezikonyv/autos_motoros_konyvek/trabant_601_javitasi_kezikonyv_tovabbfejlesztes_1822518263.html]Vaterán[/url] már jó ideje fent van egy példány, és a kutyának sem kell 700Ft-ért... Késõbb Magyarországon a Mûszaki Könyvkiadó a legutolsó Trabi kézikönyv hazai változatába beledolgozta ezt az irományt. Majd elküldöm emailben. Halkan megjegyzem, hogy ezt azért nem lehet feltenni bárhová, mert a magyar kiadó miatt lehetnek belõle szerzõi jogi problémák... A gyári könyveknél tudtommal ilyen gond már nincsen. A porlasztón két csavar van, amivel az alapjáratot befolyásolni lehet. Az egyik a fordulatzsámot állítja, a másik a CO-t (vagyis tulajdonképpen a keverék összetételét). A fordulatszámcsavaron egy 7,5*2 méretû O-gyûrû van, míg a CO csavaron egy 2.5*2 nagyságú. A CO csavart nem igazán kellene bizergálni, mert nem túl látványos az eredménye, viszont a CO szintet el tudja rontani. [url=http://trabitechnik.com/index.php?lang=de&page=22&page_number=14#Trabant-Vergaser:%20Der%20Neue]Itt[/url] egy német cikk, aminek az "E" jelû ábrája azt mutatja, hogy a két csavar állítgatásától hogyan változik a fordulat és a CO-szint. Én azt csináltam, hogy a CO-t teljesen be, és utána kb. 2,5-3 fordulatnyit nyitottam. Egyébként ez a német cikk kb. ugyanaz, mint ami a magyar nyelvû leírásban van, csak néhány ábrával több van benne. Az összes többi dolgot el tudod majd olvasni a könyvben.
Valamelyik moderátor tegye át ezt a beszélgetést a Barkácsba!!! Köszi!
Fojtószelep alaphelyzete 0,05 - 0,10 mm (fojtószelep és szívócsõfal között mérve) Csak annyi hézag kell, hogy ne szoruljon be teljesen a fojtószelep. Állítócsavarja a tengely mellett az aluöntvényben van. Ellenanyás!
Alapjárati keverékcsavar (CO) 2,5 - 3 fordulatnyira kicsavarni (egy elég mélyen ülõ csavar a pillangószelep tengelye felett, lehet, sõt valószínû, hogy le van dugózva.
Állítható alapjárati csavar 2 fordulatnyira kicsavarni. Na, ezzel kell állítani az alapjáratot.
Fojtószelep nyitottsága kihúzott szivató mellett 1985. 12-ig: 0,6mm 1986. 1-tõl: 1,0mm. Ennek az állítócsavarja a pillangószelep tengelyét és a szívatómechanizmust összekötõ szerkezeten, egy karon van. Beállítani úgy kell, hogy kihúzod a szívatót, és a pillangószelep és a légtorok fala közé teszel egy 1 mm átmérõjû huzalt. Ez az a csavar, amivel NEM szabad állítani az alapjáratot! Ellenanyás!
Dúsítószelep nyitási tartománya A fojtószelep és a szívócsõ között mérve 4,0 - 4,2 mm körül. Ezzel csak akkor kell foglalkozni, ha teljesen szétszeded a karbit.
Üzemanyagszint (Bentlévõ úszóval) 24,5 - 27,5 mm von az úszóház felsõ élétõl mérve
Nekem 75W90 fokozatúval irtózatosan rossz lett. Elõtte "Trabant hajtómûolaj" ment bele úgy 12 évvel elõtte, 1996-ban. Azzal semmi gond nem volt. Most ennek megfelelõje, a Hixol T van benne, de még nem járóképes a kocsi.
Kösz. Mondjuk angol nyelven jobb lett volna, de hát a trabi végül is német. Majd kihámozok belõle valamit. Ahogy olvastam 75W90 kellene a váltóba az gond, ha 80W90 került bele? Mármint okoz elégtelen kenést vagy valaminek a károsodását pl. szabadonfutó?
Szerintem több szerelési könyvben bent van a beállítása, a lényeg, hogy "friss" legyen, mivel ez a fajta karburátor a vége fele jött be, 1984-ben.
Német nyelven: [url]http://www.2takter.de/vergaser/vergaser.php?from=2t[/url]
A feszültség szabályozó szerintem "fix", ilyenkor szerintem valami zárlatos lesz / "kiég", ilyesmi. Aztán lehet, hogy nagyot tévedek. Egy biztos, nem állítható semmi sem rajta.
Sajnos eddig nem találtam semmi leírást ehhez, ilyen típusú karburátort alig lehet találni, beállítást meg egyáltalán nem. Jó lenne valami, hogy mivel mit lehet állítani, mert az idõk folyamán kopott rajta minden, csavarok elfordulhattak, ...stb. szóval nem tudom mit is kéne vele kezdeni. Valahogy be kéne állítani, de még a szerelõk se értenek hozzá a környéken. A fesszabályozóknak valóban max 14.4V-ot kell adnia általában 14.2V-ra szokták belõni õket, de gondoltam lehet elcsavarodott benne valami állító csavar, de ezek szerint kuka. Minden esetre remélem valaki tud adni nekem valami tippet, hogy hogy is kéne beállítani a karbit. Itt lenne valami leírás, de nekem a képeket nem hozza be[url]http://trabim601-s.mindenkilapja.hu/html/18196918/render/trabant-601-de-lux[/url]. Ja még annyit, hogy hajtómûolajnak jó az agip rotra 80W90? [i](Módosította enemot 2013.11.16. 23:00-kor)[/i] [i](Módosította enemot 2013.11.16. 23:07-kor)[/i]
Ez bizony új típusú karburátor. Ehhez abszolút nem értek. A leírtakat ne alkalmazd, ennél pl. szigorúan tilos a fojtószelep ütközõ csavarjával alapjáratot állítani, mivel (ha jól tudom) sokkal kifinomultabb az alapjárati rendszere, külön lehet állítani mennyiséget, minõséget, meg mindent. :) Érdemes a könyveket elolvasni, azokban elég részletesen le szokták írni.
A feszültség szabályozó szerintem ebben az esetben hibás. Javítani, állítani nem igazán lehet. Én tavaly szedtem szét a generátoromat felújítás céljából, akkor véletlenül lejött a szabályozó hátsó kupakja, ami alatt sziloplaszt szerû anyaggal volt kiöntve az elektronika. Nem vagyok benne biztos, de talán 14.4V-nak kellene lennie a max. feszültségnek. Efölött már pezsegni fog az akksi, ami hamar a halálához vezethet. Tipikus jel ilyenkor a "kifutó" akkumulátor sav.
Visszatérve az alapjárat problémádra: nagy valószínûséggel karburálási probléma lesz.
Nem igazán tudom melyik típus, rézcsavarnak tûnt, az egyik típus amit láttam a neten abban egy rézcsavar volt függõlegesen az volt az alapjárati itt vízszintesen kell becsavarni. Talán ez hasonlít rá a legjobban: [imgw]http://www.baro-ker.hu/images/tr%20601%20karbujtip.JPG[/imgw]
Elõtte is ez a karburátor volt benne, de pont azért lett szétszedve a motor, mert nem volt alapjárat már. (Mondjuk nem is volt csoda, eléggé rossz állapotban volt a motor.) Szóval a motorhibát én kizárnám, új labirintgyûrûk vannak benne (ez nem szimmeringes kivitel). Na megtaláltam közbe pont így néz ki: [imgw]http://www.trabant.cz/board/atts/2008-03/08795_karb.jpg[/imgw]
De az is elõfordulhat, hogy egy csavar esetleg kiesett a karburátorból még annak idején, nem volt karban tartva mást is javítani kellett most rajta szóval sajnos nem tudom, hogy hiányzik e valami róla. Esetleg pár képet felteszek, ha valahova fel lehet. "A levegõmennyiséget pedig gyakorlatilag a fojtószelep ütközõ csavarjával (rugós csavar a gázbowden mellett)." Most így hirtelen nem rémlik ez hol is lehet, de holnap megnézem hátha rájövök. Kösz a segítséget. A fesszabályozóról nem tudsz valamit mondani? Meghalt volna vagy csak elállítódott? Igazából gondlom nem nagy tétel lehet, de valószínûleg a posta majdcsak több lesz meg a várakozás mint maga az eszköz. Vajon van rajta állítási lehetõség vagy a gyárba belõtték egy fix értékre és azzal annyi? [i](Módosította enemot 2013.11.16. 18:24-kor)[/i] [i](Módosította enemot 2013.11.16. 18:26-kor)[/i]
Régi vagy új típusú karbi? A rézcsavarból arra tippelek, hogy régi. A minõséget azzal rézcsavarral lehet szabályozni. A levegõmennyiséget pedig gyakorlatilag a fojtószelep ütközõ csavarjával (rugós csavar a gázbowden mellett). A felújítás elõtt is ez a karburátor volt használva? Ha nem, akkor a hullámzást okozhatja a pillangószelep tengelyénél a ház kopása is. Ha viszont ez a karburátor volt, akkor meglehet, hogy másutt van a hiba. Bár, ez nem valószínû egy felújított motornál, de hasonló tüneteket produkál, ha rossz valamelyik fõtengely szimmering (esetleg labirintgyûrû).
Sziasztok! Most lett felújítva a kétütemû trabant motorja és olyan gondok vannak, hogy nincs alapjárat, vagy pörög vagy megáll legalább is hidegen, melegen kicsivel jobb a helyzet, de ott sincs biztos alapjárat. A kérdés, hogy a karburátoron hol lehet állítani az alapjáratot és hol lehet a benzin-levegõ keverék arányt? Egy tipp lenne vízszintesen van rajta egy rézcsavar, de arra nem sokat reagál. A karburátoron ki lett cserélve a tûszelep,és az említett csavaron az O gyûrû. Esetleg valakinek van valami ötlete, hogy esetleg mi az amit a karburátoron ki kellene még cserélni? A fúvókák ki lettek fúvatva. (Amúgy beindulni beindul szívatóval, de nem tesz jót neki ha pörög még bejáratás idején, így inkább nem kínozom, biztos, hogy a karburátornál van valami gond. Levegõszûrõ is új, meg ki lett szépen takarítva a kipufogó rendszer is.) A másik kérdés, hogy a feszültség szabályozón lehet valahol állítani mert 15V felett tölti az akkut alacsony fordulaton is, vagy csak csere lehetséges? (Amúgy a karburátoron van egy kis csap amit a gázbovden mozgat az is eléggé ki van kopva, szóval elõfordulhat, hogy valahogy máshol is lehet kopás. Bár nem tudom, hogy ez mennyire befolyásolja az alapjáratot, nem vagyok szakértõ sajnos.)
Jobb lett a hangja így,lehet a kipufogócsonknál van pici kifújás.Kisipari,bár úgy néz ki jól felfekszik a hengereknél,de elég minimál kidolgozással készült.Kerítek másik tõcsavarokat oda,meglátom úgy mi lesz.
Szia!Felsõ tûgörgõ.Tavasszal lett betéve ez a fõtengely,rengetegszer kellett ki-beszerelni,mire összeállt.Valami sose stimmelt.Radax csapágyas.Eleinte is volt valami mellékzörej,a váltónak tuti van hangja,de ez mintha a motorból jönne.Berta dugattyúk vannak,szépek,a hengerek is,de ugye mégse gyári.Lehet ott a hiba.Most lehúztam a hengereket,amit így láttam minden oké,kicseréltem a hengertalp illetve a kipufcsonk tömítéseket valami pofásabb régebbi szettre.Beindítva mintha halkabb lenne a "fura zaj".Holnap derül ki,ma már nem mentem vele.Lehet valami tömítési hiba van-volt.
Benzinnel, hígítóval történõ kimosást követõen a gyári új csapágyak is képesek borzalmas hangot kiadni, olajfilmmel ellátva azonban már szépen futnak (pörgetve).
A felsõ tûgörgõ szerintem akkor jó - alapvetõen - ha: - elmosva, olajozva a csapszeggel szépen, egyenletesen forog, nincsenek a fordulatára vagy annak periódusára visszavezethetõ szorulások, - a csapszeget billegtetve nagyon picit, de kotyog (2-3 százados illesztés), - nem hullanak ki a a tûgörgõk,
Ha a fentiek teljesülnek, akkor akár (míg nincs jobb) árkos, rozsdapittinges is lehet a rendszer (rendszer = tûgörgõk, hajtókar, csapszeg felülete).
Alsó tûgörgõknél: - kb. ugyanez.
Gyári új hajtókarnál elég pici a kottyanás, felújítottnál tapasztalatom szerint még kisebb (nem biztos, hogy pozitívum). A legfontosabb, hogy itt se legyen akadás, vagy radiális kottyanás (fel-le).
A mellékhangot nagyon sok minden okozhatja a fentieken kívül.
Amennyiben a dugattyú nem megfelelõen illesztett vagy kopott, a fõtengely alsó csapágyának kotyogásához hasonló kerepelést tud produkálni a motor. Jellemzõen kisipari / utángyártott dugattyúknál fordul elõ, amelyek közül van olyan, amelyik nem kúp / ellipszis alakú - mint a gyári.
Furcsa hang jöhet még a kopott menesztõ szemû vezérlõtárcsák felõl is, jobbára az alapjárati fordulatszám környékén.
Természetesen a fõtengely nyugvócsapágyai is okozhatnak rendellenes hangokat, ezek általában a fordulatszámmal egyenes arányosan növekednek, a csörgõkígyó hangjára emlékezetetik az embert, amolyan surrogó hangot hallatnak.
Ha valamilyen oknál fogva a dugattyúk belevernek a hengerfejbe, szintén ronda hangok keletkeznek.
A durvább hibákat most meg sem említem (törések, deformálódások, "beleérések").
Mit lehet tudni a motorról? Mikor kezdte kiadni a rossz hangokat? Milyen alkatrészek vannak benne? [i](Módosította Spityu 2013.11.06. 21:57-kor)[/i]
Sziasztok!Elvileg a hajtókar tûgörgõs kosárnak kézzel megrázva szabad zörögnie?Van nálam olyan amiben a tûgörgõk zizegnek,és van amibe egyáltalán nem.Azért érdekelne,mert a motornak van egy fura mellékhangja,mintha a tûgörgõk-csapszeg felöl jönne,de semmi rendellenesség nem látszik,ennyit vettem csak észre.Köszi
Az megint izlések és pofonok,kinek melyik jön be.De hogy ez igy ritka,az nem vitás.És itt van egy a környéken...hmm,legalább egy fotó erejéig körbejárhatnám.ki tudja mi minden még ilyen átmeneti dolog került bele,hogy ne kelljen kidobják a gyárban.Kiváncsi lennék..
Szerintem vitán kívül a Trabant egyedül a gömbölyû lökösökkel nézett ki normálisan (na jó a csúcsos is játszik :-) ). A legalja meg pont a szögletes azokkal a hülye mûanyag végekkel, ettõl még a 4T mûanyagja is szebb. Már majdnem összhangban van a járgánnyal, igaz csak a formavilággal, mert azt a pár évtized különbséget nem lehet letagadni.
Itt szászváron láttam egy trabit,1.1 kocka müanyagsarkos vas lökösökkel(olyan mint a 2t ken volt).Kb 1 éve láttam,azóta figyelem mikor jön,(egy öregúr jön bevásárolni,valamelyik faluból)de nincs szerencsém hogy lefotozhassam. Gyári,az biztos,még a fényezés is.Most megbiztam egy helyi boltost aki rálát a parkolóra,és ö maga is trabant barát,hogy ha látja kérjen nekem egy tel számot,vagy legalább mobillal fotózza le. Valahol láttam hogy eleinte igy jöttek,ugy hogy ez egy korai darab :)
De jó... errõl még nem hallottam. De simán el bírom képzelni. :)
Olyan mint a fõtengelynél a váltás: az egyik prospektusban a kerületén fényes palásttal rendelkezõ (régi típusú) sonkák voltak, de már új típusú golyóscsapágyakkal volt szerelve a középrész.
1979 szeptemberében mi gömbölyû lökõssel rendelkezõ Trabit vettünk át a Merkurban. PT-59-12 rendszámmal. De volt valaki, aki korábban tett be ide a fórumra olyan képet, amin a Merkur telepen olyan Trabik állnak, amin rendre mindegyiken elöl más lökhárító van mint hátul (gömbölyû, ill. szögletes). Szóval valószínûleg mindent felszereltek ami maradt...
Bemutatkoznék, ahogy azt illik. Zimmermann István vagyok, 20éves, szolnoki lakos. Foglalkozásom: Jármûfényezõ. Szabadidõmben alumínium alkatrészeket, és karosszériaelemeket polírozok. Szeretem a 2000-es év elõtti jármûveket...egészen 1960ig visszamenõleg. (természetesen csak is a német autók) Múlt héten vettem meg életem 3.autóját. Az elsõ autóm egy 1974-es Volkswagen Bogár (1303)volt, második pedig egy 1996-os Skoda Felicia (1.3LX) majd végül a harmadik egy Trabant lett. Õ egy 1988.01. havi Trabant 601 Special, limousine kivitelben. Kismustár névre hallgat. Törve, hegesztve, borulva soha nem volt, aminek természetesen nagyon örülök. Nevébõl adódóan sárga színû, ajtódíszléc felett fényes fekete. Az elõzõ tulajdonos adta neki ezt a ruhát, amit bevallom meg szeretnék tartani. Az autó állapotáról: Padlólemez, Doblemezek, Csomagtértálca, Hattyúnyak, nem rohadnak, csak felületi rozsda található, de a jobb küszöb hátsó részénél a kerékjárat elõtt egy 2-cm-es hosszban a küszöb rohadóba ment, amit a lehetõ leggyorsabban kijavítok. (még a küszöbök is gyáriak, színrefújtak, és egyébként rozsdamentesek). Motorja kiváló állapotban van: 59650km-t futott (eredetvizsga, és biztosítókat bejárva ez eredeti km) Tirisztoros gyújtással, és 12V generátorral rendelkezik. Váltóra panaszom nincs, a sebességeket könnyen veszi, nem darál, nem rángat. Elektromos rendszere gyári. Az autó korát meghazudtoló állapotban van...Ezt a 1996os feliciám is megirigyelné, vagy akár egy 10éves autó is. Extrái is vannak: Központi zár, kiváló fûtés, magyar gyártmányú Trabant sportkormány, elõl ködlámpák, -5cm ültetés, sportlégszûrõ, fehér indexbúrás elsõ hátsó lámpák, Hátul sajnos lada középdobbal felszerelt kipufogórendszer (ha valaki tudja miért az ne tartsa magában), JVC autós fejegység 4 hangszóróval, feszültségmérõ. Terveim: Az összes rozsda eltávolítása, küszöb javítása, alvázvédelem, karosszéria felpolírozása, fekete részek újrafényezése. Egyszóval az autót esztétikailag a legjobb állapotba szeretném hozni, mivel már mûszakilag tökéletes.
Ez a csomagtartólemez valami magyar utángyártott, más infóm nincs róla. Ha hátul a széle (a duróknál) rohadt el, akor oda teljesen mezei lemezbõl lehet csinálni pótlást. Ha a bordázott, mélyítésekkel cifrázott része rossz, akkor meg érdemes bontóban, hirdetések között keresgélni donor Trabit. Lehet, hogy még olcsóbban is úsznád meg, ráadásul (bár nem tudom, ki mennyire gyári mániás) eredeti alkatrész lenne benne. Arról ne is beszéljünk, hogy az utángyártott méretpontossága okozhat meglepit... Szerintem mindenképp nézz körbe bontókban, lesd a netet a különbözõ hirdetések miatt, mert hátha találsz olyan olcsó autót, amibõl akár még elõre is lehet padlólemezt vágni!
Köszönöm szépen a segítséget! Csomagtér lemez itthon is van. Egy ilyenbe biztos beruházok, bár igazából a másikra lenne szükség [url]http://www.zsombishop.hu/product_info.php?cPath=41&products_id=2203[/url]
Kb. reménytelen ilyenbõl újat találni... Mondjuk azon meglepõdtem, hogy gyorsan rákerestem a "Trabant bodenblech" szavakra, és az ebay-rõl eljutottam [url=http://www.project601.com/Ersatzteile-Trabant/Ersatzteile-Trabant-601/Karosserie-T601/Bodengruppe-601/Bodenblech-fuer-Trabant-mit-Schraubenfeder.html]erre[/url] az oldalra, ahol új padlólemezt hirdetnek!! :O Álmomban sem gondoltam volna, hogy valaki elkezdte utángyártani a Trabi padlólemezét...
Valahol szivároghat a rendszer, és ott bejut a levegõ. Viszont technikailag semmit nem tudsz (ezek szerint) tökéletesen lelégteleníteni, mert nem oldalanként van kötve, hanem átlósan (bal elsõ-jobb hátsó, jobb elsõ-bal hátsó).
A 601-esemnek ki kell hegesztetnem majdnem az egész alját. :( Félve merem kérdezni, de tudtok esetleg ötletet adni, hogy hol találok hozzá komplett padlólemezt, vagy egyáltalán lehet ilyent kapni valahol?? Vagy mit tudtok javasolni.
Az ülések alatt rendben van,de a hátsó taposó és az elsõ taposó rész az át van lyukadva. :(
Sziasztok trabant 1.1 van vetten egy hasznalt fofekhengert mūkõdõ autobol lett kiszedve bal oldalat le tudom legteleniteni jobb oldalat nem . mi lehet a gond .
Értem, hát köszönöm Srácok a felvilágosítást! Motorgenerálhoz pedig egyre nehezebb eredeti alkatrészeket beszerezni sajnos, ahogy elnézem.
De velem történt egy nagyon tanulságos eset az elsõ 'nyugati' OFF autóm vásárlása után. Édesapám mûszaki ember, ragadt rém némi precízség és ezért minden apróságra próbálok odafigyelni. Így tettem ennél az autómnál is, elsõ dolgom a gyártó által mellékelt kézikönyvet elolvasni A-tól Z-ig. Azt írta az olajcsere periódusról, hogy 20.000 km-ként kell megejteni az elõírt olaj felhasználásával stb. Hát én 16.000 km után úgy gondoltam - tekintettel a motor korára - hamarabb elvégzem a melót. Ekkor következett a meglepõdés, a szükséges 3,7 liter olaj helyett (ez a cseremennyiség, a gyárban azt hiszem 4 liter megy bele) alig 2,2 liter jött ki a fáradtolaj leersztés során. Hogyan lehet ez? Úgy lehet, hogy a motor talán egyetlen súlyos konstrukciós hibája a nívópálca. Ugyanis mindig olajos mindenhol, olajszintet megállapítani így lehetetlen ás másképpen is. De mivel olajos a 'MAX' jelölés felett is, ezért azt hittem, biztosan benne van a szükséges olajmennyiség. Tévedtem. Az picit megnyugtatott, hogy az összes ilyen motorral szerelt OFF autó tulajdonosa hasonló problémával küzd, de ez már nem hozza vissza azt a kopást, amit a motorom elszenvedett. Azóta nem egész 1 mp-ig tartó 16 tagú hidrotõke zeneelõadás elõzi meg a motorindulást illetve az olajat 6000-enként cserélem már.
A tanulság az, hogy nem mindig lehet még a gyártó saját elõírásaira, jelzéseire hagyatkozni, elég gyakran felül kell bírálni. Ja, és úgy néz ki, mégsem voltam elég precíz.
Egyet értek az elõttem szólóval. A trabinak leleke van és úgy mûködik ahogyan bánsz vele. Sajna a mostanoi üzemanyagok is hozzájárulnak a korai fõtengely tönkremenésnek. Én pont most végeztem egy kis gyógyításal. Szerencsére az egyik oldali fõtengely csapágy cseréjével újra úgy jár mint a doksza. Igaz hozzátéve így vettem a fõtengelyt, hogy már javítva volt csak elég rosszul. Egyszóval a trabant még nem haygott engem cserbe és így én sem fogom mindent megadok neki a jó mûködéshez.
Igen, a motor a gyengéje, de szigorúan 1:33 vagy jobb keveréssel a belét is ki lehet taposni (tapasztalat), s így is elmegy 100e km-t, bár nekem is csörög, de a motorját nem én használtam 82000 km-en keresztül. Igazából a rossz minõségû olajjal+benzin és/vagy az 1:40-1:50 vagy még annál is silányabb keveréssel ölik meg az egyének, ezáltal a megfelelõ kenés és hûtés hiányát idézik elõ. Maga a motorkonstrukció is okolható az idõ elõtti tökrementelért. Az 1:33 ellen csakis a kokszosodás szólhat félszintetikus vagy ásványi olaj esetén, de akkor meg kitakarítgatod kb félévente/évente, meg egyszer-egyszer kiégeted pl. autópályán. Utóbbit nagyon szereti. Amúgy meg a világból is kimegy, ellentétben az állandóan, fórumon is szerelt 4T-vel, amihez volt "szerencsém" nem egyszer.
Még egy dolog: a 2T Trabi gondoskodást igényel, igaz minimálisat. Én meg is adok neki mindent, cserébe a hajszáért, viszont ha elhanyagolod, akkor 'bedurcizik', és kitalál valami szerelnivalót, mindentõl függetlenül, de az gyorsan orvoslható.
Az "elmehet" kifejezést körül kell írni, mert nem mindegy, hogy mit tekintünk a fõtengely végének. Amikor elkezd hangja lenni, vagy amikor beáll? Amire érdemes figyelni, a legkézenfekvõbb, a motor hangja. Nem kell szakértõnek lenni, elég, ha valakinek van egy kis érzéke hozzá és meghallja, van-e fémes kopogó-csörgõ hangjaa motornak. (Én most váltottam le a gyári motort. Kiváló erõnlétben van még 85 000-nél, de már csörömpöl egy kissé, de még biztosan elmenne százezerig, persze nem kitaposva a belét.)
Értem, ez igaz. Így valóban 2T lehet. Lenne még egy kérdésem, így a 2T Trabantot illetõen. A leggyakoribb hiba, amivel találkoztam fórumon, elmondások vagy tapasztalatok alapján, az a motor, azon belül is általában a fõtengely.
Kasznival nem lehet gond, ha rendszeresen alvázvédõzzük, kezeljük a fényezést. Futómûnek szerintem nincs különösebb típushibája. Fék, kormányzás mûködik. Elektromos hiba sem jellemzõ szerintem. Mindig csak a motorról hallok problémákat. De ez csak az én észrevételem! Lehet másképp van.
Szóval mennyit megy el a motor, 100e km vagy kevesebb? Mire érdemes figyelni?