A labirintnál alapesetben a gyûrûk nekiszorulnak a labirintháznak ("öntöttvas valami"), és ezáltal állnak, míg maga a lendkerék hornyolt nyaka forog. Egy idõ után ezek a gyûrûk meg-megforognak a házban, amit a gyûrû kifényesedett külsõ felületérõl, illetve a házban keletkezõ két fényes csíkból lehet észrevenni. Tavaly a felújítás során én pont a házat meg a gyûrûket cseréltem, bár úgy tudom, hogy a gyûrû annyira nem kritikus. Nekem azóta tökéletesen mûködik. A ház kopása egyébként a gyújtás oldalon erõteljesebb, mivel ott alumíniumból van. A gyûrû párszáz forintos tétel, gyári új házat pedig 3200Ft-ért kapni Pesten.
Amit heggla javasolt, azzal alapvetõen a fekete doboz+trafó+kábel+pipa összeállítást tudod leellenõrizni. Nem tudom, hogy a gyújtásod eredetileg hogy volt beállítva, illetve szét-, és összeszereléskor mennyire nyúltál bele, de korábban kérdezted, hogy lehet-e eltérõ a két henger elõgyújtása. Nos az a helyzet, hogy igen, lehet. A jeladó fém alaplemezét tekergetve mindkét henger elõgyújtása egyfomán vátozik, azonban a lapon lévõ kis nyákot is lehet állítani. Ennek a billentésével a két henger gyújtásának egymáshoz képesti idejét lehet beállítani. Tehát elvben nem kizárt az sem, hogy az egyik hengernél jó az érték, a másiknál nem.
Felhívnám a figyelmedet, hogy amennyiben ez a probléma, akkor a heggla által leírt csere során ugyanúgy a másik henger kezd majd el rendetlenkedni, mint ha pl. a trafó vagy a gyertyapipa lenne rossz. Tehát ez a cserés kísérlet csak arra jó, hogy egyértelmûen kiderüljön, hogy a gyújtás-e a ludas a dologban, arra azonban nem, hogy meghatározd, hogy pontosan melyik rész mûködik rosszul.
Amit javasolni tudok: Próbáld ki kezdetként a felcserélést!
- Ha így is ugyanaz a henger nem megy, akkor szinte 100%, hogy nem a gyújtás miatt van baj. Persze ilyenkor is érdemes leellenõrizni, hogy pontosan melyik hengernél mikor van szikra. Nem az ékszíjtárcsa rovátkája alapján, hanem tisztességesen mindkét hengernél a saját kicsavart gyertyájával megmérni a felsõ holtpont közelében, hogy hány mm az elõgyújtás.
-Ha a felcserélés miatt megváltozik, akkor a gyújtás kimérését kezd a jeladónál. Itt nem szabad próbalámpát használni, csak feszültségmérõt (multiméter), esetleg egy LED-et megfelelõ értékû ellenállással sorbakötve. Azt kell nézni, hogy a jeladóból a dobozhoz feljövõ jel mikor vált 0-ról 12V-ra, illetve mikor esik le 12V-ról 0-ra. Ennek a két átmenetnek a FHP elõtt kell lennie kb. 3 mm-rel mindkét hengernél. Pontosabban: a lefutáskor gyújt az 1-es henger, a felfutáskor pedig a 2-es henger. (Nagyon halkan megjegyzem, hogy az egész vackot gond nélkül be lehet kötni fordítva: a jeladó 180 fokkal elforgatva is beszerelhetõ, és a fekete doboz zöld meg fehér kábelét a trafókra fordítva felrakva így is tökéletesen fog mûködni minden, csak épp minden keresztbe fel lett cserélve...)
Volt a Trabi javítási könyvéhez egy kiegészítés, amit 85' után adtak ki. Ebben van - többek között - leírva az EBZA gyújtás lelki világa is. Fogalmam sincs, hogy már milyen régóta tervezem, hogy beszkennelem a munkahelyemen... :) Ha a némettel kicsit is elboldogulsz, akkor itt egy link:
[url]http://trabitechnik.com/index.php?lang=de&page=46&page_number=3#3.2.%20Elektronische%20Batteriez%C3%BCndanlage%20EBZA-2H[/url]
NAGYON FONTOS!!!!!!!!!
A belinkelt anyagban, és a magyar nyelvû eredeti kiadványban is az "E!" ábrán rosszul van feltûntetve a jeladóra menõ vezetékek sorrendje. Fejbõl most nem megy, de azt tudom, hogy a nyáklapon ott vannak a számok, és azok jók. Szóval nehogy valaki az ábra alapján átkösse a gyújtást!! Ami jó, ami stimmel, az az, hogy a 7-es a zöld, a 15-ös a fekete, és a 31-es a barna.
[i](Módosította Endre 2013.12.01. 13:24-kor)[/i]