Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Trabant

Általános topic Trabantokról, történelemrõl, sajátosságokról. Szereléssel, javítással kapcsolatos hozzászólásokat a Barkács-szakkörbe várunk.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

5086 Muczán Gábor 2013-10-06 15:51:48  Előzmény:Kunyi Tamás: 56927

Szia,

én az egyik, régebbi zwickaui találkozón, illetve Lipcsében egy rendezvényen látttam/fotóztam egy ilyet. Még a rendszáma is 444-es végzõdött. Megkeresem a képet /ez még papír kép korban volt, a Pre-digit-age idõszakban:-)/, valahol a pincében van, több ezer akkori kép társaságában.

Elsõre annyi látszik hogy a feliratai arany színû rozsdamentes acélból voltak. /ilyet készítettünk mi is, de nem tetszett a népnek:-)/ Volt rajta hátul, asszem az ablakban egy matrica, de lehet hogy a felirat alatt, nem tudom már, -Ein von der 4444-, azaz egy a 444-bõl.
A motorterére nem emlékszem, de az elmondások alapján VW Polo injektorral szerelték fel õket. 19.444 Márkába kerültek.
Valójában ez már nem gyári dolog volt, mert a Sachsenring Gmbh egy magáncég volt akkor, aki csak bérelt egy akkor már üres csarnokot a gyár területén, és /fél/restaurálta a kocsikat. Kaptak új fényt, gondolom eltávolították a rozsdásodásokat, újrafestették a futómû elemeket. De ez nem gyártás volt már, ezért nem illik a gyártási számok között ezeket emlegetni. Csak pluszban szokták hozzátenni, mint valami érdekesség. Én ennyit tudok, és láttam is tizenéve. Akkor tényleg újszerû volt, és fényes. Ennyi. MG

5085 Kunyi Tamás 2013-10-05 16:41:33

Helló Mindenkinek!

Lenne egy kérdésem: Valaki látott már élõben, vagy akár prospektus képen kívül egyéb civil képen 444 Trabit?

A sztori minden weboldalon ugyanaz az unalmas szöveg. Török export, szabad ég alatt álltak, nem kellett, vissza, sok extra, 16444 márka bla-bla-bla...
De létezik is egyáltalán? Valaki rendelkezik infóval róla? Mik voltak azok a bizonyos extrák stb.

5084 Horváth Kristóf 2013-10-03 15:02:26  Előzmény:Bajáki Péter: 56925

Koszonom szepen kimerito valaszt, szomoruan olvasom... :(

5083 Bajáki Péter 2013-10-01 23:45:03  Előzmény:Horváth Kristóf: 56921

Kibillenthetõ oldalablak - "B" oszlop téma.

A '79-esekhez nem volt ilyen extra, ez '84-tõl volt elérhetõ az S de Luxe modellek esetében.
Extrával rendelni Trabit abban az idõben? Áhh, kizárt. Anyum 20 éves korában befizette a Trabant árának felét, majd 6 év múlva, '84-ben jött az értesítés: átvehetõ a Merkurnál. Ez idõ alatt õ megházasodott, a Trabikon pedig megannyi továbbfejlesztés történt. :-)

-------------
A pontosság kedvéért:
1984. 02. 13. 2 cm-rel vastagabb B oszlop --> rövidebb hátsó oldalablak (DE: csak a limuzinnál.)
1984. 04. 30. Kibillenthetõ hátsó ablak: csak a 601 S de Luxe limuzinnál.

forrás: trabant.cz
[url]http://www.trabant.cz/vyvoj.php?typ=p601&grp=k&od=1983&do=1985&klic=[/url]
kapcsolódó prospektus: [url]http://www.trabant.cz/prospekty/p601/trabant-601-limousine-1985-8-stran[/url]
lásd még: [url=http://trabantklub.hu/twk/modules.php?name=topics&file=olvas&cikk=412266b219caa]Trabant típustörténet (TWK)[/url]

5082 Kárász Endre 2013-10-01 23:25:59  Előzmény:Szegedi Árpád: 56922

Ugyanarragondolunk? ALaplap alatt azt a fém lapot értem, amire a Hall-jeladó nyáklapja van felszerelve és ami két hengeresfejû csavarral van a gyújtásházban rögzítve. A régi gyújtásnál ezen az alaplapon voltak a megszakítók. Ezt be lehet szerelni 180 fokkal elfordítva is. Ebben biztos vagyok, ahogy írtam, jártam már így.

5081 Horváth Kristóf 2013-10-01 20:42:24  Előzmény:Horváth Kristóf: 56921

Senki nem tud ebben segíteni? :rolleyes: Nagyon hálás lennék!

5080 Szegedi Árpád 2013-09-30 19:52:37  Előzmény:Kárász Endre: 56911

Szia!Fordítva beszerelni?De,akkor az állító "hasíték" felül lenne.Vagy van ott is?Hirtelen nem tudom.

5079 Horváth Kristóf 2013-09-28 17:36:24  Előzmény:Horváth Kristóf: 56912

Közben egyik fórumtárstól azt hallottam, hogy '79-es 601-eshez nem volt ilyen oldalablak, mert annak vékonyabb a 'b' oszlopa, csak ~'85-tõl volt elérhetõ. Lehetséges ez, vagy már a hetvenes évek végén is lehetett ilyen extrával rendelni a Trabit?
Köszönöm!

5078 Ivanics Bálint 2013-09-28 14:56:07

Valaki nemtud ajánlani 601-be fordulatszámmérõt? :D

5077 Nosz Jani 2013-09-25 19:18:55  Előzmény: Spityu: 56918

Már nincs, az eladó inaktívvä tette a hirdetést mire haza êrzem ìgy letölteni sem tudtam de amint lesz feltöltöm! ;)

5076  Spityu 2013-09-25 14:04:01  Előzmény:Nosz Jani: 56917

Grat... hirdetés, kép van róla?

5075 Nosz Jani 2013-09-25 13:04:31  Előzmény:Bozó Ákos: 56915

Köszi nektek!

Hát tegnap elmentem megnézni az autót (Bp.) és olyan szép állapotban van, hogy simán megéri a vételárat és a vizsgán is át fog menni, pláne, mert az eladó jár vizsgáztatni autókkal a Vas Gereben utcába és azt mondta levizsgáztatja így összesen vizsgával lesz a kocsi ára kb: 110 - 120.000 Ft, de mondom a kocsi nem rohad, a fékek újak, szép állapota van, le is elõlegeztem, mert csak Következõ hónapban lesz meg rá a teljes pénz. Törtfehér. :) A problémám már tényleg csak az, hogy nem merem az utcán hagyni. De itt nincs kert, sem garázs... :( :)

5074 Őry Gábor 2013-09-25 11:46:30  Előzmény:Nosz Jani: 56914

Nem kell félni a KPM-tõl, legalábbis a zalaegerszegitõl nem. Kétütemût amúgy se nagyon vizsgáztatnak máshol.

5073 Bozó Ákos 2013-09-24 22:52:39  Előzmény:Nosz Jani: 56914

17000 valamennyi a KPM-s. Ha tényleg jó állapotban van, akkor átmegy.

Ha ismerõs esetleg helyetted viszi KPM-re, az kb 25000-26000, függõen attól, hogy kell-e még piszkálni a járgányon, legtöbbször a féken. Ha maszekba viszed, az üti a 30-35-öt is simán, márkától függetlenül. Legalábbis nálunk ez a helyzet. Ha KPM-köteles, akkor nincs mit tenni, viszont akkor pöpec kell legyen tényleg.

Az autót érdemes megvenni, ha tényleg jó állapotú. Ha ganaj a kasztni és minden egyéb, akkor vedd meg, ha tényleg Trabantot akarsz. (Csakis 2T-t, a másikra ne add a fejed...)

(A szép állapotút be tudod linkelni, mert én tudok egyet Starjánban, ami vizsga nélküli és jó állapotúnak van írva, mert ha egyezik, akkor tudok egy pár dolgot mondani, mert láttam már a kocsit.)

5072 Nosz Jani 2013-09-24 10:56:19

Szerbusztok!

Most szeretnék csatlakozni a Klubba, és ehhez alapvetõ feltétele a Trabant megléte. Ki is néztem magamnak egy szép állapotú darabot, de nincs rajta vizsga. Nem tudom, hogy mennyire menne át egy átlagos vizsgán, csak azért, hogy belekössenek (biztosan bele lehet kötni valahol) ezért kérdésem, hogy tudtok-e helyet, ahol biztosan átmegy a vizsgán, és mibe kerül egy vizsga mostanában? Érdekel mind ez azért, hogy érdemes-e megvenni az autót? Köszi!

5071  Spityu 2013-09-24 07:23:41  Előzmény:Horváth Kristóf: 56912

Újan, vagy boltban szerintem sehol, max apróhirdetésekben találni. Nem olyan ritka, de azért várni kell rá, mire felbukkan egy pár.

5070 Horváth Kristóf 2013-09-24 07:06:35

Sziasztok! Kerestem már a honlapon/fórumban, de nem találtam sehol infót arra, hogy hol lehetne venni 601-eshez kibillenthetõ oldalablakokat?! Van valakinek ötlete, esetleg akár eladó is? Köszi!

5069 Kárász Endre 2013-09-23 20:07:34  Előzmény:Szegedi Árpád: 56905

Magának a fém alaplapnak nincs befolyása erre. Viszont a fém alaplapot 180 fokkal elfordítva is gond nélkül be lehet szerelni. Egyszer én is jártam már így: nagygenerál után még a kiszerelt motoron mérõórával századra belõttem az elõgyújtást, aztán a legvégén vettem észre, hogy fordítva van bent a fém alaplappal együtt az egész...

5068  Spityu 2013-09-22 08:49:23  Előzmény:Őry Gábor: 56909

Hirtelen ezt találtam:

[i]"Der IFA F8 ist ein Pkw des Industrieverbandes Fahrzeugbau der DDR, der als Weiterentwicklung des fast baugleichen DKW F8 zwischen 1949 und 1955 hergestellt wurde."[/i]

5067 Őry Gábor 2013-09-22 08:18:57  Előzmény: Spityu: 56904

Nem is tudtam, hogy ilyen létezik. Mikor használtak ilyet?

5066 Kunyi Tamás 2013-09-21 20:40:35  Előzmény:jocking .: 56907

Köszönöm!

5065 jocking . 2013-09-21 19:04:03  Előzmény:Kunyi Tamás: 56906

Igen.

5064 Kunyi Tamás 2013-09-21 16:23:33

Hali!

Lenne egy kérdésem. A Wartburg 1.3 és Trabant 1.1 hengerfejei azonosak teljesen?
Azt tudom, hogy különböznek a vezérmûtengelyek.
Ezt leszámítva minden másban egyformák lehetnek az utolsó mm-ig?

5063 Szegedi Árpád 2013-09-21 09:30:48

Sziasztok!Gyújtást állítottam a Trabin,tranzisztoros.A gyújtásjeladó panel magyar utángyártott- TR-IG 601 SIGN-.Ennél a cuccnál megfordul a gyújtás beállítás,fel kell cserélni a gyújtóvezetékeket a trafóknál.A fém alaplappal a 2-es,a nyáklappal az 1-es henger állítható.Tavasszal cseréltem ki.Ma egy másik fém alaplapot tettem fel,mert mintha jobban állna az egész,feszesebb.A magyar nyáklapot tettem fel,tehát a gyújtóvezetékeket nem kell variálni,marad a gyárihoz képest fordított beállítás.Na,most a furcsaság: nem szikrázik az a gyertya,aminek kéne.Jó,lehet elnéztem,a másik gyertya idõben szikrázik.Gyújtást beállítottam,összepakolva minden,indítás.Az Auróra nem durrant ekkorát ágyúzás közben.Gyertyakábelt megcserélve,tökéletes.Tehát úgy mint a gyári vezetékeléssel.Ezekszerint a fém alaplapok nem egyformák?Misztikum.

5062  Spityu 2013-09-20 16:38:54

Kicsit nézelõdtem e-bay-en... aztán rábukkantam egy gyári új F8 karbira. Hihetetlen, hogy ilyenek még léteznek.

[url]http://www.ebay.de/itm/BVF-H-32-Vergaser-Trabant-Tuning-IFA-F8-Rs-08-15-Barkas-Wartburg-/141062811551?pt=DE_Autoteile&hash=item20d7ffaf9f[/url]

5061 Bozó Ákos 2013-09-20 16:31:58

Mi már rég gondolkozunk egy Dell'Orto karbin, csak nem találni sehol 28 vagy 32-es torokkal. Igazából az lenne a nagy lépés vagy egy komoly tuning esetében is vagy dinamikus, utcai használatra, megfelelõ fogyasztással.

Bár sokan elõnybe helyezik a HB-s karbikat a H1-1-el szemben, de nekem még így elszegényítve is szedi a lábát rendesen. Többek között elmegy 80-90-ig hármasban, tehát adja neki ez is a kraftot, csak jól be kell lõni, szerintem ezért kár ezreseket 'kidobni', helyette inkább fúvókákkal biberélni a H1-1 esetében, ha mindegy a fogyasztás. De kinek, mi...

5060  Spityu 2013-09-20 10:51:27  Előzmény:Ivanics Bálint: 56901

Sokszor találni itt-ott. Az állapotuk már más tészta. Ezek már elég régi példányok, a pillangószelep tengelye gyakran el van már kopva rajtuk.

Vaterán van fent egy, amit a "dobozában" hirdetnek. Az egy régi típusú karbi (de egy új típusú H1-1 dobozában...), nem túl szimpatikus állapotban. De van 4-1-es is, szerintem az is jó tuningra. Majd orygabor elmondja az õ receptjét. :)

Ill. aprod.hu-n is van néhány példány, köztük rég(ebb)i is.
[i](Módosította Spityu 2013.09.20. 13:00-kor)[/i]

5059 Ivanics Bálint 2013-09-20 09:50:54  Előzmény: Spityu: 56900

Értem akkor. És ilyet könnyû beszerezni?

5058  Spityu 2013-09-20 09:38:21  Előzmény:Ivanics Bálint: 56899

Az valószínûleg 28HB2-7 akar lenni.

5057 Ivanics Bálint 2013-09-20 09:06:29  Előzmény: Spityu: 56897

http://www.trabantklub.hu/twk/modules.php?name=topics&file=olvas&cikk=4354ccec6c841 itt van leirva meg egyik ismerõsömnél is hallottam róla azért is kérdeztem :)

5056 Bajáki Péter 2013-09-20 09:00:12

Az Európai Autómentes Napon (2013. szeptember 22-én vasárnap) a belföldi viszonylatokon a MÁV-START és a GYSEV díjmentes utazást biztosít azoknak az utasoknak, akik a vonatokon felmutatják a forgalmi engedélyüket. A kedvezményt a gépjármû tulajdonosa, vagy üzembentartója veheti igénybe másodosztályú utazásra.

A mobilitási héten ingyenes a kerékpárszállítás.

[url]http://www.mav-start.hu/hirek/hir.php?mid=152397770155ec[/url]

5055  Spityu 2013-09-20 07:44:40  Előzmény:Ivanics Bálint: 56896

Ilyen sorozatról még nem hallottam. :)

5054 Ivanics Bálint 2013-09-20 07:04:08  Előzmény: Spityu: 56895

És a 27-HB?

5053  Spityu 2013-09-20 07:02:07  Előzmény:Ivanics Bálint: 56894

Kétütemûnél? 28HB2-x sorozatot szokás felhasználni ilyenre.

5052 Ivanics Bálint 2013-09-20 07:00:13

Sziasztok!! :)
Olyan kérdésem lenne hogy melyik karburátor tipust ajánlanátok kisebb tuning célra? 2T
[i](Módosította Fitty93 2013.09.20. 09:02-kor)[/i]

5051  Spityu 2013-09-19 13:18:30  Előzmény:Őry Gábor: 56892

Ha az is bent lenne a próba összeállításban, akkor meg lehetne húzni a csavart. Érintõre amúgy elég volna a rugózás teszteléséhez.

5050 Őry Gábor 2013-09-19 12:47:10  Előzmény: Spityu: 56891

???

5049  Spityu 2013-09-19 07:28:47  Előzmény:Őry Gábor: 56890

A blokk kimaradt. :)

5048 Őry Gábor 2013-09-19 06:15:22  Előzmény: Spityu: 56884

Nem tudnád szorosra húzni a lendkereket.

5047 Bozó Ákos 2013-09-18 21:57:17

http://kepfeltoltes.hu/view/130918/trabesz_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
http://kepfeltoltes.hu/view/130918/trabesz_2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Az óra nem az eredeti, azért van itt csak 42000 km.

Amúgy lehet valami abban, hogy kevés a fogyasztás, nagy az elhasználódás arány.

Kép az erõmûrõl :D :
http://kepfeltoltes.hu/view/130918/Fot__0606_1__www.kepfeltoltes.hu_.jpg

[i](Módosította Hammster 2013.09.18. 23:58-kor)[/i]

5046 jocking . 2013-09-18 21:41:38  Előzmény:Bozó Ákos: 56887

6 liter? Az érdekes lehetett...
Nekem az a véleményem, hogy ennek a motorkonstrukciónak az alacsony fogyasztás az egyik szög a koporsójában. Hiszen ha keveset fogyaszt, az azt jelenti, hogy kevés üzemanyag, és az abban feloldott kevés olaj jut csak a motorba, ami miatt elégtelen lehet a kenés. Bár lehet, hogy nem így van, de a logika ezt diktálná szvsz.

5045 Bozó Ákos 2013-09-18 21:30:12  Előzmény:Kárász Endre: 56885

Sík terepen, jó idõben túl megy a 120-on. Az M1-en mentem vele rekordot: lejtõn túl ment a távolságin a mutató, 130-140 között kb. A motor teljesen gyári, csak egy Ninausz van rajta, de a 120-at egyszer kipréseltem belõle utcaival is.

Castrol-t vagy Repsol-t kap, meg Magneti Marelli CW7NP, ÖMV-s benzin. Salgótarján-Budapest-et megtettük 1:05 perc alatt, kemény 6l fogyasztással. Csak lestünk...

Képeket a mutatóról tudok küldeni a hitelesség érdekében, bár azok nem a rekordkor készültek.

Én csak "felgányolt" fõtengelyt láttam még, bocsi a csapágy-pontatlanságért.
[i](Módosította Hammster 2013.09.18. 23:32-kor)[/i]

5044  Spityu 2013-09-18 20:00:00  Előzmény:Kárász Endre: 56885

[i]"A gyújtás felõl mindig is hengergörgõs volt."[/i]

Ez így, ebben a formában nem igaz. :) Néha felbukkan egy-egy fel[s]újított[/s]gányolt példány, amelyiket golyóssal szerelik. Viszonylag nagy méretû és kevés számú golyó van ebben a csapágy típusban, de ettõl még hamar tönkre szokott menni.

5043 Kárász Endre 2013-09-18 19:48:21  Előzmény:Bozó Ákos: 56883

A gyújtás felõl mindig is hengergörgõs volt. Ez ugyanis jobban bírja a terhelést, márpedig az ékszíj feszítése külön terhelést jelent ennek a csapágynak.

Ha 90 felett szegényedik, akkor lehet, hogy a dúsító fúvóka emelõrúdja nincs jól beállítva. Nekem pl. a gyári 45 helyett 90-es van benne.
Apropó: ha te ennyire hajtod, akkor mennyi a végsebessége a kocsinak?
[i](Módosította Endre 2013.09.18. 21:50-kor)[/i]

5042  Spityu 2013-09-18 18:46:05  Előzmény:Őry Gábor: 56881

Igen, arra gondol Endre, olyasmi játszódik le, mint tészta nyújtáskor.

Szerintem is nagyobb erejû az a rugós gyûrû szerûség, mint a kuplung szerkezet rugója. Valahogy le kellene tesztelni. Igazából csak egy ilyen rossz állapotú fõtengely kellene, egy lendkerék, meg egy szerkezet. Aztán lehetne nyomkodni, és figyelni, hogy mi történik.

A "neki mindig eltört" úgy igaz, hogy eddig ahány motort szétszedtem, abban el volt törve. Kivéve a gyári motoromat, vagy az egyik csere motort - már nem emlékszem pontosan.

Gondoltam rá, hogy lehúzom majd a 6009-es csapágyat, és csapágyragasztóval visszanyomom, de egyelõre inkább hagyom rajta. Majd xx ezer km múlva egy revízió alkalmával, ha már elforog. Endre szerint a felesleges lehúzás - felsajtolás is leszedhet néhány mikront, ami csak ront a helyzeten. Lehetne melegíteni mindkét alkalommal. Pontosabban csak a levételkor. Ugyanis felfelé csapágyragasztóval menne, amit ugyebár tilos hevíteni.

Az erõk mérésére eszembe jutott egy lehetséges megoldás: sok présen található egy nyomásmérõ. Ennek segítségével meg lehetne mérni, hogy mekkora erõ kell a kuplung szerkezet összenyomásakor, és mekkora a rugós gyûrû esetén. Mondjuk ezek a nyomásmérõk lehet, hogy túl érzéketlenek lennének. :)
Egy kuplungszerkezetet szerintem 20kg-mal át lehet billenteni. Egy olyan rugós gyûrût szerintem nem lehetne ennyivel összenyomni az adott méretre.
De támadt egy perverz ötletem: mi lenne, ha dupla gyûrût tennénk? :) Szerintem elfér.
[i](Módosította Spityu 2013.09.18. 20:52-kor)[/i]

5041 Bozó Ákos 2013-09-18 18:17:03  Előzmény:Őry Gábor: 56882

90 fölött érezni, hogy elszegényedik. Az biztos, hogy a golyós szól, mert az kezdett el elõször. A gyújtás mögöttirõl van szó.
Az 1:33 meg mondhatni alap, ezzel is nyírják ki a fõtengelyeket.

5040 Őry Gábor 2013-09-18 15:50:00  Előzmény:Bozó Ákos: 56880

A golyóscsapágy - amíg él - halkabban fut, mint a hengergörgõs, ráadásul a keverék könnyebben átjárja. Nem hiszem, hogy a H 1-1 ölte meg, hiszen amennyivel kevesebbet fogyaszt, annyival több olajat (vagy még többet) tettél bele. A 96 ezer kilométer nem kevés, az enyémben 85 ezer van és már elég szép hangja van, bár még nem szedtem szét, tuti, hogy a csapágyak már cserések.

5039 Őry Gábor 2013-09-18 15:44:33  Előzmény:Kárász Endre: 56879

Ez megmagyarázza az elfordulást, arra gondolsz, mint amikor sodrófával a tésztát nyújtják?
De azért fenntartom, hogy a hullámos alátét nagyobb erejû, mint a kuplung. Egy egyszerû barbárteszttel: a kuplungra ráállva viszonylag könnyen be lehet nyomni. Az alátétet nem próbáltam, de szerintem az keményebb dió. Viszont asszem Spityu írta, hogy neki mindig eltört.
[i](Módosította orygabor 2013.09.18. 17:45-kor)[/i]
[i](Módosította orygabor 2013.09.18. 17:46-kor)[/i]

5038 Bozó Ákos 2013-09-18 10:59:19  Előzmény:Kárász Endre: 56877

Köszi a választ!
Valahogy sejtettem, hogy ez áll mögötte. Csak az a szomorú, hogy õk meg 90000-ért adják kb, amit itt megkapsz 22-ért. Pedig a németektõl kitelne, hogy rendesen nyomassák.

Az edzést meg hátha meg tudnák valahol oldani... Az enyémbe most van 96000 km, átlag 100-120-at megyek vele hosszútávon már 15000 km óta. A két szélsõ nyugvó az már nem egyszerû hangokat hallat, meg szerintem a labirint is kivan a lendkerék mögött; csupa "olaj" minden, s nem váltóolaj. Abban biztos vagyok, hogy a spórolós karbi ölte meg, no meg a száguldás tudom. Viszont csakis 1:33 vagy dúsabb, ha úgy sikerül. De hogy miért cserélték ki 3 golyósra a felállást? Így sokkal nagyobb terhelés éri a csapágyakat.

5037 Kárász Endre 2013-09-18 10:02:20  Előzmény:Őry Gábor: 56878

Ezen Spityuval (is) rengeteget filozofáltunk. Tény, hogy az elõfeszített hullámlemez ellentart a kuplungoláskor, de kizárólag az elõfeszítéskor kialakuló erõ mértékéig. Azon túl a csapágynál lévõ zsugorkötésre hárul a feladat. Szerintem az elõfeszítõ erõ kisebb, mint a kuplung kinyomócsapágyán keresztül ébredõ axiális terhelés, ezért mindig keletkezik valamekkora tengelyirányú igénybevétel a zsugorkötésnél. A konkrét mértékét talán még saccolni sem lehet. Marad a sok éves tapasztalat...
Spityunál pl. a régi fajta fõtengely volt, ennek megfelelõen 6009 csapággyal a lendkeréknél. Õ a gyári, bontatlan motornál találkozott elmozdulásra utaló nyomokkal. A '85 utáni fõtengelyeknél nem hallottam soha ilyenrõl, márpedig ez arra utal, hogy a 6009>>>>014010 cserét pont ilyen okból kifolyólag csinálták.

Az ilyen csapágyas dolgok vizsgálatánál fontos, hogy az elméleti modell megalkotása nagyban befolyásolja a végeredményt. Pl. múltkor pont ABalu kérdezett rá, hogy miért tud elfordulni a hátsó tengelynél lévõ csapágy belsõ gyûrûje a tengelycsonkon. Elsõ ránézésre tényleg érthetetlen a dolog: a golyóscsapágynak pici a gördülési ellenállása, kézenfekvõ lenne, hogy a forgó tengelycsonk a belsõ gyûrût forgatja, ami a golyókon keresztül gördül körbe-körbe. Ezzel szemben hihetetlennek hangzik a valóság, miszerint a tengelycsonk inkább elfordul a szorosan felpréselt belsõ gyûrûhöz képest... ahelyett, hogy a golyókon görgetné azt.
Itt tehát hiába akarjuk a jelenséget azzal a modellel magyarázni, ami a különbözõ elfordulások nyomatékigényét veszi figyelembe. Eszerint ugyanis meg sem történhetne ez a jelenség! A tengelycsonkon csak baromi nagy nyomaték tudná megforgatni a csapágy belsõ gyûrûjét, viszont a csapágy belsõ gyûrûje tök könnyen tud forogni a külsõ gyûrûhöz képest, tehát itt valami bibi van, valamit nem vesz figyelembe ez a modell. A dolog magyarázatához tudni kell, hogy amikor az ember a fotelben játszadozva pörgetgeti a csapágyat, akkor valóban gyönyörûen és könnyeden szalad az a gyûrû, tényleg nem kell hozzá nagy nyomaték (hiszen ezért alkalmazzuk). Üzemi körülmények között viszont nem szabad elfelejteni, hogy a golyókra igen nagy erõ hat, maga a golyó pedig a csapágy gyûrûivel ici-pici felületen érintkezik. Ha pl. a belsõ gyûrû túl vékony, akkor elõfordulhat, hogy a golyó által kifejtett nyomás olyan (rugalmas) deformációt okoz a gyûrûben, ami még a gyûrû belsõ (tengelycsonkkal érintkezõ) felületén is hangyányi alakváltozást eredményez. Persze itt csak rugalmas alakváltozásra kell gondolni, nem arról van szó, hogy kilapítja a golyó a gyûrût. De még ez a kismértékû rugalmas torzulás is azt vonhatja maga után, hogy a csapágy belsõ furatának felülete és a tengelycsonk pici, pontszerû helyeken "összedörzsölõdik", kicsit "rágódik". Innentõl már csak idõ kérdése, hogy mikor fog annyira kidörzsölõdni, hogy már meg tudjon forogni a gyûrû. Ja, ezt gyûrûvándorlásnak hívják.
Szeritem a kuplungcsapágynál is ez lehet az oka a módosításnak: a régi, vékony belsõ gyûrûs csapágynál elõfordulhatott, hogy a gyûrûvándorlásnál tárgyalt dörzsölõdés és a kuplungolásnál jelentkezõ erõhatás összességében már elég lehetett egy meginduláshoz. Vagy legalábbis a sanszos volt. Mindezt úgy, hogy a zsugorkötés statikusan kibírná akár a teljes kuplungoláskor jelentkezõ erõt. Ha közben viszont kis golyók gördülése b@szogatja azt a vékony belsõ gyûrût, akkor már talán nem :)
[i](Módosította Endre 2013.09.18. 12:03-kor)[/i]