Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Trabant

Általános topic Trabantokról, történelemrõl, sajátosságokról. Szereléssel, javítással kapcsolatos hozzászólásokat a Barkács-szakkörbe várunk.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

5157 Csanádi Gábor 2013-11-24 14:49:01

Sziasztok!
Nekem egy 1.1-es Trabantom van.
A kombinált mûszerem, azaz a vízhõfok-benzinszint jelzõm megadta magát.
A kérdésem: a 323-as wartburgnak ugyanilyen a mûszere, csak abban még van pluszban egy átfolyásmérõ, de a benzin és vízhõfok kijelzõje ugyanaz. Azt az egységet ha beleteszem az enyém helyére, fog mûködni ugyanugy minden?
Tudom, hogy az átfolyásmérõt nem lehet beleszerelni, mivel ez már AC pumpás.
De a másik kérdésem még az lenne, hogy az átfolyásmérõt át lehet alakítani fordulatszámmérõvé?
Elõre is köszi mindent, egy kicsit sürgõs lenne az infó!

Sziasztok
Gábor

5156 Sz. Tamás 2013-11-22 18:37:26  Előzmény:Kunyi Tamás: 56997

Az alábbi is egy 444 tag, de ennk az ajtaján sincs meg a felirat... még a helye se látszik. Igen, csak a googli maradt, élõbe egy darabig biztos nem fogunk látni, itthon tuti. Zwickaui múzeumba csak ki van állítva egy, de még oda is el kellene jutni. :) Valaki volt már ott?

http://ipocars.com/vinfo/trabant/trabant_1_1_a_piece_of_444-1996.html

5155 Kunyi Tamás 2013-11-21 17:04:40  Előzmény:Sz. Tamás: 56996

No meg az ajtóról hiányzik a 444 Trabant felirat! Ennyit azért össze lehet guglizni errõl a kocsiról. Dehát ez van!

5154 Sz. Tamás 2013-11-19 22:13:37  Előzmény:Szabó Gábor: 56989

Hát igen ezek a 444esek nem igen látszanak különlegesnek...
A Trabi jelzés sem tûnik aranyszínünek egyiknél sem, a padlókárpit is gyanúsan nem újszerú a 286 km-et futottban, meg a hátsõ lámpakerete is szürkére fakult, az ajtókárpit is gyûröttes, fakós indexlámpák. Ezeket csak kicserélték volna a törökországi kaland után...
Ami mellette szól esetleg a bõrülések, és az antenna a szélvédõ elõtt jobb oldalt, na meg az aránylag szépnek látszó fényezés. De ennyi erõvel az én 73ezret futottam is árulhatnám 8ezer euróért :D, az is bõven néz ki így... ;)

5153 Kozma Bence 2013-11-19 21:40:45  Előzmény: Spityu: 56994

Oké, köszi, így egy kicsit egyszerûbb lesz. :)

5152  Spityu 2013-11-19 21:27:45  Előzmény:Kozma Bence: 56993

Mérd meg a faudi fejek középpontjának távolságát. Kívülrõl van egy halvány csík az öntésben, az áthalad a középponton. Úgy rémlik, jellemzõen 92mm a jó érték.

5151 Kozma Bence 2013-11-19 21:06:04  Előzmény: Spityu: 56992

Igen, ezt pont velem beszélted és az ábrát is a Te hozzászólásodból loptam. :)

Kitárgyaltuk a témát már, csak a rudazat beállításáról ha jól emlékszem nem esett szó. Ezek szerint az enyém rosszul van beállítva, mert késõn nyit, ezért nem is értettem benne a logikát. :)

Köszönöm a segítséget!

5150  Spityu 2013-11-19 20:43:45  Előzmény:Kozma Bence: 56991

Hali!

Nemrég írtam egy kis összehasonlítást a karbikról, többek között meghivatkoztam az általad linkelt ábrát is. És azt hiszem, a beállításról is írtam. A német nyelvû leírás alapján 7fokos pillangó szelep nyitásnál kell elkezdenie nyitni a megkerülõ szelepnek (a torok sarkán). Szögmérõvel meg is lehet mérni. Az a lényeg, hogy ne a kar széleit vedd alapul, mivel azok nem párhuzamosak a képzeletbeli középvonallal. De nem nehéz megmérni.

5149 Kozma Bence 2013-11-19 20:30:31

Sziasztok!

Múltkor érdeklõdtem a HB4-1 karbi iránt és annak fogyasztás csökkenésérõl a 3-1 -el szembe. Írtátok, hogy kis fordulaton elszegényíti a keveréket, így csökkentve a fogyasztást.

Ez a kép is ezt mutatja:

[img]http://trabitechnik.com/images/technik-texte_images/2010/Image1699.jpg[/img]

Idõközbe sikerült beszereznem egyet, de úgy néztem, hogy a torokban lévõ kis szelep, ami a plusz levegõt szolgáltatja, pont hogy csak nagyobb gázpedál-állásnál nyit.

Akkor ez most hogy is lehet?
[i](Módosította 83NC3 2013.11.19. 21:31-kor)[/i]

5148  Spityu 2013-11-18 16:51:14  Előzmény:Őry Gábor: 56988

Vagy sütõ 100 fokon 1 óráig villával kiékelve (mint a piskóta sütésnél, asszem :D), hogy távozzon a pára. Szegény ember szárítószekrénye.

5147 Szabó Gábor 2013-11-18 15:29:22  Előzmény:Sz. Tamás: 56978

Kár, hogy nem csináltak több képet róluk. Sok különbséget nem látni így.

5146 Őry Gábor 2013-11-18 14:58:52  Előzmény: Spityu: 56987

Hõlégfúvó?:evil:

5145  Spityu 2013-11-18 14:52:43  Előzmény:Őry Gábor: 56986

Tuti. Esetleg az elsõ dob köpenyében. De az már átlyukadt volna. Meg onnan elpárolog.

Ha már rendesen fûtési szezon lesz, akkor javaslom csak, hogy kiáztasd a banánt. Folyó (meleg) vízzel, mosószerrel elég jól el lehet mosni. Utána "csöpögõre" kell tenni, hogy az egyik végéhez folyjon a felszívott vízmennyiség. Néhány óra alatt kifolyik és már csak nedves lesz. Na, innentõl még 2-3 nap szárítás radiátoron végekkel felfelé.

5144 Őry Gábor 2013-11-18 14:37:06  Előzmény: Spityu: 56985

Hihetetlen!

Mondjuk nyáron, amikor kevés a nedvesség, de hideg hajnalokon elkel a fûtés, eléggé nehéz, dohos szag szokott jönni a fûtésbõl. Lehet, hogy a könyökben gyûlik fel a motorról párolgó víz?

5143  Spityu 2013-11-18 14:33:22  Előzmény:Őry Gábor: 56984

A párás levegõbõl. :D

5142 Őry Gábor 2013-11-18 14:23:04  Előzmény: Spityu: 56983

Lehet, hogy ott gyûlik a víz, de nem tudom, honnan.

5141  Spityu 2013-11-18 14:19:31  Előzmény:Őry Gábor: 56982

Menet közben folyamatosan kapja a meleg levegõt, ill. maga a levegõ is mozog. Emiatt nem párásodik.
Persze, ha el van ázva a fûtésbanán, akkor onnan extra víz tud a levegõbe kerülni, ami végül kicsapódik.
A bélés gyapotnak tûnt nekem, 1-2 hónapja beszélgettünk róla itt a fórumon, hogy mi is lehet az. (Remélve, hogy nem azbeszt).

5140 Őry Gábor 2013-11-18 12:44:30  Előzmény: Spityu: 56981

De hát az üvegek menet közben is hidegek, le kéne csapódni akkor is. Nem lehet, hogy a fûtéscsõ szívászajcsökkentõjében van valami nedvszívó anyag, ami teleszívja magát párával? A forró levegõ felmelegíti szépen, a többi pedig a hõkülönbség dolga...
A jelenség eléggé meglepõ volt. Ha belegondolok, más autót használva sosem tapasztaltam ilyesmit.

5139  Spityu 2013-11-18 10:39:53  Előzmény:Őry Gábor: 56980

Szerintem a válasz annyira egyszerû, hogy nem is gondoltál rá. A befújt levegõbõl jön az a sok pára. No meg a kilélegzett levegõbõl is.

Amíg megy a kocsi viszonylag forró levegõvel fûtve az utasteret, nincs probléma, a meleg levegõben "feloldódik" a víz. Amint leáll a motor (és a menetszél, ugye), nem igazán cserélõdik a levegõ a kocsiban, és szép lassan hûlni kezd. Emiatt kicsapódik a pár a hideg felületeken, ami általában az üvegeket jelenti.

5138 Őry Gábor 2013-11-18 09:54:48

Nem tudjátok véletlenül, mitõl van a következõ jelenség?

Hideg, párás reggelen (hosszú állás után) elindulok a géppel, fûtéssel. Egy kis párát lök fel a szélvédõre a melegedõ motor, de nem vészes. Megyek jó 7-8 km-t, már forró levegõt lök a fûtés, tiszták az üvegek. Megállok, kb öt percre, s mire visszamegyek, tiszta pára az egész kocsi belül, de annyira, hogy folyik le az ablakon. Honnét jön ez a csomó víz és miért így? (Van motortakaróm!)

5137  Tomi 2013-11-17 17:27:32  Előzmény:Kárász Endre: 56977

Köszönöm neked is és orygabor is a segítséget! Leköteleztetek. Jövõ héten majd sor kerül a beállításra, ma be lett téve a karbi.
Olaj ügyben esetleg tudtok még valamit mondani? Ha nem okozna kárt ez a 80W90 nem cserélném le benne ha már frissen bele lett öntve. Kéréds, hogy a szabadonfutónak mennyire tesz jót?

5136 Sz. Tamás 2013-11-17 12:31:12  Előzmény:Kunyi Tamás: 56927

Sziasztok! slimtomi nemrég kérdezte, látott-e már valaki 444 szériás 1.1 Trabit. Élõbe még nekem sem volt szerencsém hozzá, de az alábbi német használtautós portálon találtam kettõt ;)
Le is mentettem a képeket, ritka példányok!

[url=http://suchen.mobile.de/auto-inserat/trabant-andere-1-1-edition-444-limitiert-arensdorf/146399301.html?lang=de&pageNumber=5&__lp=6&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=24200&makeModelVariant1.modelId=1&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&mak eMode lVariant3.searchInFreetext=false&negativeFeatures=EXPORT&noec=1]Link1[/url]
[url=http://suchen.mobile.de/auto-inserat/trabant-andere-1-1-einer-von-444-berlin/183212648.html?lang=de&pageNumber=5&__lp=6&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=24200&makeModelVariant1.modelId=1&makeModelVariant1.searchInFreetext= false&makeMod elVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&negativeFeatures=EXPORT&noec=1]Link2[/url]




[i](Módosította jocking 2013.11.17. 13:36-kor)[/i]

5135 Kárász Endre 2013-11-17 10:51:51  Előzmény: Tomi: 56972

A nálad is megtalálható 28 H1-1 karbival kb. '85 után szerelték a Trabikat. A gyári szerelési könyvek sajnos csak az ezelõtti típusokról tesznek említést. Késõbb kiadtak egy összefoglalót a módosított dolgokról (28 H1-1 karbi, generátor, EBZA gyújtás, elsõ futómû, hátsó spirálrugó, stb.), de ennek a magyar nyelvû változata nagyon ritka. Ennek ellenére a [url=http://hasznalt-konyv.vatera.hu/szakkonyv_kezikonyv/autos_motoros_konyvek/trabant_601_javitasi_kezikonyv_tovabbfejlesztes_1822518263.html]Vaterán[/url] már jó ideje fent van egy példány, és a kutyának sem kell 700Ft-ért... Késõbb Magyarországon a Mûszaki Könyvkiadó a legutolsó Trabi kézikönyv hazai változatába beledolgozta ezt az irományt. Majd elküldöm emailben. Halkan megjegyzem, hogy ezt azért nem lehet feltenni bárhová, mert a magyar kiadó miatt lehetnek belõle szerzõi jogi problémák... A gyári könyveknél tudtommal ilyen gond már nincsen.
A porlasztón két csavar van, amivel az alapjáratot befolyásolni lehet. Az egyik a fordulatzsámot állítja, a másik a CO-t (vagyis tulajdonképpen a keverék összetételét). A fordulatszámcsavaron egy 7,5*2 méretû O-gyûrû van, míg a CO csavaron egy 2.5*2 nagyságú. A CO csavart nem igazán kellene bizergálni, mert nem túl látványos az eredménye, viszont a CO szintet el tudja rontani. [url=http://trabitechnik.com/index.php?lang=de&page=22&page_number=14#Trabant-Vergaser:%20Der%20Neue]Itt[/url] egy német cikk, aminek az "E" jelû ábrája azt mutatja, hogy a két csavar állítgatásától hogyan változik a fordulat és a CO-szint. Én azt csináltam, hogy a CO-t teljesen be, és utána kb. 2,5-3 fordulatnyit nyitottam. Egyébként ez a német cikk kb. ugyanaz, mint ami a magyar nyelvû leírásban van, csak néhány ábrával több van benne. Az összes többi dolgot el tudod majd olvasni a könyvben.

Valamelyik moderátor tegye át ezt a beszélgetést a Barkácsba!!! Köszi!

5134 Őry Gábor 2013-11-17 10:41:55  Előzmény: Tomi: 56970

Ez manapság már a leggyakoribb karburátor.

Fojtószelep alaphelyzete
0,05 - 0,10 mm (fojtószelep és szívócsõfal között mérve)
Csak annyi hézag kell, hogy ne szoruljon be teljesen a fojtószelep. Állítócsavarja a tengely mellett az aluöntvényben van. Ellenanyás!

Alapjárati keverékcsavar (CO) 2,5 - 3 fordulatnyira kicsavarni (egy elég mélyen ülõ csavar a pillangószelep tengelye felett, lehet, sõt valószínû, hogy le van dugózva.

Állítható alapjárati csavar 2 fordulatnyira kicsavarni. Na, ezzel kell állítani az alapjáratot.

Fojtószelep nyitottsága kihúzott szivató mellett 1985. 12-ig: 0,6mm
1986. 1-tõl: 1,0mm. Ennek az állítócsavarja a pillangószelep tengelyét és a szívatómechanizmust összekötõ szerkezeten, egy karon van. Beállítani úgy kell, hogy kihúzod a szívatót, és a pillangószelep és a légtorok fala közé teszel egy 1 mm átmérõjû huzalt. Ez az a csavar, amivel NEM szabad állítani az alapjáratot! Ellenanyás!


Dúsítószelep nyitási tartománya A fojtószelep és a szívócsõ között mérve 4,0 - 4,2 mm körül. Ezzel csak akkor kell foglalkozni, ha teljesen szétszeded a karbit.

Üzemanyagszint
(Bentlévõ úszóval) 24,5 - 27,5 mm von az úszóház felsõ élétõl mérve



[i](Módosította orygabor 2013.11.17. 11:42-kor)[/i]
[i](Módosította orygabor 2013.11.17. 11:44-kor)[/i]

5133  Spityu 2013-11-17 08:06:52  Előzmény: Tomi: 56974

Nekem 75W90 fokozatúval irtózatosan rossz lett. Elõtte "Trabant hajtómûolaj" ment bele úgy 12 évvel elõtte, 1996-ban. Azzal semmi gond nem volt. Most ennek megfelelõje, a Hixol T van benne, de még nem járóképes a kocsi.

5132  Tomi 2013-11-16 23:15:17  Előzmény: Spityu: 56973

Kösz. Mondjuk angol nyelven jobb lett volna, de hát a trabi végül is német. Majd kihámozok belõle valamit. Ahogy olvastam 75W90 kellene a váltóba az gond, ha 80W90 került bele? Mármint okoz elégtelen kenést vagy valaminek a károsodását pl. szabadonfutó?

5131  Spityu 2013-11-16 22:07:33  Előzmény: Tomi: 56972

Szerintem több szerelési könyvben bent van a beállítása, a lényeg, hogy "friss" legyen, mivel ez a fajta karburátor a vége fele jött be, 1984-ben.

Német nyelven: [url]http://www.2takter.de/vergaser/vergaser.php?from=2t[/url]

A feszültség szabályozó szerintem "fix", ilyenkor szerintem valami zárlatos lesz / "kiég", ilyesmi. Aztán lehet, hogy nagyot tévedek. Egy biztos, nem állítható semmi sem rajta.

5130  Tomi 2013-11-16 21:57:58  Előzmény: Spityu: 56971

Sajnos eddig nem találtam semmi leírást ehhez, ilyen típusú karburátort alig lehet találni, beállítást meg egyáltalán nem. Jó lenne valami, hogy mivel mit lehet állítani, mert az idõk folyamán kopott rajta minden, csavarok elfordulhattak, ...stb. szóval nem tudom mit is kéne vele kezdeni. Valahogy be kéne állítani, de még a szerelõk se értenek hozzá a környéken.
A fesszabályozóknak valóban max 14.4V-ot kell adnia általában 14.2V-ra szokták belõni õket, de gondoltam lehet elcsavarodott benne valami állító csavar, de ezek szerint kuka. Minden esetre remélem valaki tud adni nekem valami tippet, hogy hogy is kéne beállítani a karbit. Itt lenne valami leírás, de nekem a képeket nem hozza be[url]http://trabim601-s.mindenkilapja.hu/html/18196918/render/trabant-601-de-lux[/url].
Ja még annyit, hogy hajtómûolajnak jó az agip rotra 80W90?
[i](Módosította enemot 2013.11.16. 23:00-kor)[/i]
[i](Módosította enemot 2013.11.16. 23:07-kor)[/i]

5129  Spityu 2013-11-16 18:23:30  Előzmény: Tomi: 56970

Ez bizony új típusú karburátor. Ehhez abszolút nem értek. A leírtakat ne alkalmazd, ennél pl. szigorúan tilos a fojtószelep ütközõ csavarjával alapjáratot állítani, mivel (ha jól tudom) sokkal kifinomultabb az alapjárati rendszere, külön lehet állítani mennyiséget, minõséget, meg mindent. :)
Érdemes a könyveket elolvasni, azokban elég részletesen le szokták írni.

A feszültség szabályozó szerintem ebben az esetben hibás. Javítani, állítani nem igazán lehet. Én tavaly szedtem szét a generátoromat felújítás céljából, akkor véletlenül lejött a szabályozó hátsó kupakja, ami alatt sziloplaszt szerû anyaggal volt kiöntve az elektronika. Nem vagyok benne biztos, de talán 14.4V-nak kellene lennie a max. feszültségnek. Efölött már pezsegni fog az akksi, ami hamar a halálához vezethet. Tipikus jel ilyenkor a "kifutó" akkumulátor sav.

Visszatérve az alapjárat problémádra: nagy valószínûséggel karburálási probléma lesz.

5128  Tomi 2013-11-16 17:21:57

Nem igazán tudom melyik típus, rézcsavarnak tûnt, az egyik típus amit láttam a neten abban egy rézcsavar volt függõlegesen az volt az alapjárati itt vízszintesen kell becsavarni. Talán ez hasonlít rá a legjobban:
[imgw]http://www.baro-ker.hu/images/tr%20601%20karbujtip.JPG[/imgw]

Elõtte is ez a karburátor volt benne, de pont azért lett szétszedve a motor, mert nem volt alapjárat már. (Mondjuk nem is volt csoda, eléggé rossz állapotban volt a motor.) Szóval a motorhibát én kizárnám, új labirintgyûrûk vannak benne (ez nem szimmeringes kivitel).
Na megtaláltam közbe pont így néz ki:
[imgw]http://www.trabant.cz/board/atts/2008-03/08795_karb.jpg[/imgw]

De az is elõfordulhat, hogy egy csavar esetleg kiesett a karburátorból még annak idején, nem volt karban tartva mást is javítani kellett most rajta szóval sajnos nem tudom, hogy hiányzik e valami róla. Esetleg pár képet felteszek, ha valahova fel lehet.
"A levegõmennyiséget pedig gyakorlatilag a fojtószelep ütközõ csavarjával (rugós csavar a gázbowden mellett)." Most így hirtelen nem rémlik ez hol is lehet, de holnap megnézem hátha rájövök.
Kösz a segítséget.
A fesszabályozóról nem tudsz valamit mondani? Meghalt volna vagy csak elállítódott? Igazából gondlom nem nagy tétel lehet, de valószínûleg a posta majdcsak több lesz meg a várakozás mint maga az eszköz. Vajon van rajta állítási lehetõség vagy a gyárba belõtték egy fix értékre és azzal annyi?
[i](Módosította enemot 2013.11.16. 18:24-kor)[/i]
[i](Módosította enemot 2013.11.16. 18:26-kor)[/i]



[i](Módosította jocking 2013.11.16. 19:42-kor)[/i]

5127  Spityu 2013-11-16 16:45:20  Előzmény: Tomi: 56968

Régi vagy új típusú karbi? A rézcsavarból arra tippelek, hogy régi. A minõséget azzal rézcsavarral lehet szabályozni. A levegõmennyiséget pedig gyakorlatilag a fojtószelep ütközõ csavarjával (rugós csavar a gázbowden mellett).
A felújítás elõtt is ez a karburátor volt használva? Ha nem, akkor a hullámzást okozhatja a pillangószelep tengelyénél a ház kopása is.
Ha viszont ez a karburátor volt, akkor meglehet, hogy másutt van a hiba. Bár, ez nem valószínû egy felújított motornál, de hasonló tüneteket produkál, ha rossz valamelyik fõtengely szimmering (esetleg labirintgyûrû).

5126  Tomi 2013-11-16 16:21:29

Sziasztok!
Most lett felújítva a kétütemû trabant motorja és olyan gondok vannak, hogy nincs alapjárat, vagy pörög vagy megáll legalább is hidegen, melegen kicsivel jobb a helyzet, de ott sincs biztos alapjárat. A kérdés, hogy a karburátoron hol lehet állítani az alapjáratot és hol lehet a benzin-levegõ keverék arányt? Egy tipp lenne vízszintesen van rajta egy rézcsavar, de arra nem sokat reagál. A karburátoron ki lett cserélve a tûszelep,és az említett csavaron az O gyûrû. Esetleg valakinek van valami ötlete, hogy esetleg mi az amit a karburátoron ki kellene még cserélni? A fúvókák ki lettek fúvatva. (Amúgy beindulni beindul szívatóval, de nem tesz jót neki ha pörög még bejáratás idején, így inkább nem kínozom, biztos, hogy a karburátornál van valami gond. Levegõszûrõ is új, meg ki lett szépen takarítva a kipufogó rendszer is.)
A másik kérdés, hogy a feszültség szabályozón lehet valahol állítani mert 15V felett tölti az akkut alacsony fordulaton is, vagy csak csere lehetséges?
(Amúgy a karburátoron van egy kis csap amit a gázbovden mozgat az is eléggé ki van kopva, szóval elõfordulhat, hogy valahogy máshol is lehet kopás. Bár nem tudom, hogy ez mennyire befolyásolja az alapjáratot, nem vagyok szakértõ sajnos.)

[i](Módosította enemot 2013.11.16. 17:22-kor)[/i]

5125 Szegedi Árpád 2013-11-12 20:45:42  Előzmény:Szegedi Árpád: 56966

Jobb lett a hangja így,lehet a kipufogócsonknál van pici kifújás.Kisipari,bár úgy néz ki jól felfekszik a hengereknél,de elég minimál kidolgozással készült.Kerítek másik tõcsavarokat oda,meglátom úgy mi lesz.

5124 Szegedi Árpád 2013-11-09 21:00:35  Előzmény: Spityu: 56965

Szia!Felsõ tûgörgõ.Tavasszal lett betéve ez a fõtengely,rengetegszer kellett ki-beszerelni,mire összeállt.Valami sose stimmelt.Radax csapágyas.Eleinte is volt valami mellékzörej,a váltónak tuti van hangja,de ez mintha a motorból jönne.Berta dugattyúk vannak,szépek,a hengerek is,de ugye mégse gyári.Lehet ott a hiba.Most lehúztam a hengereket,amit így láttam minden oké,kicseréltem a hengertalp illetve a kipufcsonk tömítéseket valami pofásabb régebbi szettre.Beindítva mintha halkabb lenne a "fura zaj".Holnap derül ki,ma már nem mentem vele.Lehet valami tömítési hiba van-volt.

5123  Spityu 2013-11-06 20:53:39  Előzmény:Szegedi Árpád: 56964

Alsó vagy felsõ tûgörgõ?

Benzinnel, hígítóval történõ kimosást követõen a gyári új csapágyak is képesek borzalmas hangot kiadni, olajfilmmel ellátva azonban már szépen futnak (pörgetve).

A felsõ tûgörgõ szerintem akkor jó - alapvetõen - ha:
- elmosva, olajozva a csapszeggel szépen, egyenletesen forog, nincsenek a fordulatára vagy annak periódusára visszavezethetõ szorulások,
- a csapszeget billegtetve nagyon picit, de kotyog (2-3 százados illesztés),
- nem hullanak ki a a tûgörgõk,

Ha a fentiek teljesülnek, akkor akár (míg nincs jobb) árkos, rozsdapittinges is lehet a rendszer (rendszer = tûgörgõk, hajtókar, csapszeg felülete).

Alsó tûgörgõknél:
- kb. ugyanez.

Gyári új hajtókarnál elég pici a kottyanás, felújítottnál tapasztalatom szerint még kisebb (nem biztos, hogy pozitívum). A legfontosabb, hogy itt se legyen akadás, vagy radiális kottyanás (fel-le).

A mellékhangot nagyon sok minden okozhatja a fentieken kívül.

Amennyiben a dugattyú nem megfelelõen illesztett vagy kopott, a fõtengely alsó csapágyának kotyogásához hasonló kerepelést tud produkálni a motor. Jellemzõen kisipari / utángyártott dugattyúknál fordul elõ, amelyek közül van olyan, amelyik nem kúp / ellipszis alakú - mint a gyári.

Furcsa hang jöhet még a kopott menesztõ szemû vezérlõtárcsák felõl is, jobbára az alapjárati fordulatszám környékén.

Természetesen a fõtengely nyugvócsapágyai is okozhatnak rendellenes hangokat, ezek általában a fordulatszámmal egyenes arányosan növekednek, a csörgõkígyó hangjára emlékezetetik az embert, amolyan surrogó hangot hallatnak.

Ha valamilyen oknál fogva a dugattyúk belevernek a hengerfejbe, szintén ronda hangok keletkeznek.

A durvább hibákat most meg sem említem (törések, deformálódások, "beleérések").

Mit lehet tudni a motorról? Mikor kezdte kiadni a rossz hangokat? Milyen alkatrészek vannak benne?
[i](Módosította Spityu 2013.11.06. 21:57-kor)[/i]

5122 Szegedi Árpád 2013-11-06 20:30:21

Sziasztok!Elvileg a hajtókar tûgörgõs kosárnak kézzel megrázva szabad zörögnie?Van nálam olyan amiben a tûgörgõk zizegnek,és van amibe egyáltalán nem.Azért érdekelne,mert a motornak van egy fura mellékhangja,mintha a tûgörgõk-csapszeg felöl jönne,de semmi rendellenesség nem látszik,ennyit vettem csak észre.Köszi

5121 Kiss Krisztián 2013-11-05 20:55:32  Előzmény:Kiss Krisztián: 56960

Az megint izlések és pofonok,kinek melyik jön be.De hogy ez igy ritka,az nem vitás.És itt van egy a környéken...hmm,legalább egy fotó erejéig körbejárhatnám.ki tudja mi minden még ilyen átmeneti dolog került bele,hogy ne kelljen kidobják a gyárban.Kiváncsi lennék..

5120 Léber Balázs 2013-11-05 19:56:19

Szerintem vitán kívül a Trabant egyedül a gömbölyû lökösökkel nézett ki normálisan (na jó a csúcsos is játszik :-) ).
A legalja meg pont a szögletes azokkal a hülye mûanyag végekkel, ettõl még a 4T mûanyagja is szebb. Már majdnem összhangban van a járgánnyal, igaz csak a formavilággal, mert azt a pár évtized különbséget nem lehet letagadni.

5119  Spityu 2013-11-05 18:59:17  Előzmény:Kiss Krisztián: 56960

Te jó ég, mennyivel szebb így egy 4T... annak ellenére, hogy a többi alkatrésze már az új fajta. Na jó, még a tükrök is a régiek.

5118 Kiss Krisztián 2013-11-05 18:00:17  Előzmény:Kiss Krisztián: 56959

[url]http://kepfeltoltes.hu/131105/1.1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/url]

5117 Kiss Krisztián 2013-11-05 17:50:11  Előzmény: Spityu: 56957

Itt szászváron láttam egy trabit,1.1 kocka müanyagsarkos vas lökösökkel(olyan mint a 2t ken volt).Kb 1 éve láttam,azóta figyelem mikor jön,(egy öregúr jön bevásárolni,valamelyik faluból)de nincs szerencsém hogy lefotozhassam. Gyári,az biztos,még a fényezés is.Most megbiztam egy helyi boltost aki rálát a parkolóra,és ö maga is trabant barát,hogy ha látja kérjen nekem egy tel számot,vagy legalább mobillal fotózza le.
Valahol láttam hogy eleinte igy jöttek,ugy hogy ez egy korai darab :)


[i](Módosította heggla 2013.11.05. 18:59-kor)[/i]

5116 Nagy Richárd Jácint 2013-11-05 12:09:32

Akkor valószínû, hogy az enyémen(1978) még a gömbölyû ívelt volt eredetileg :)

5115  Spityu 2013-11-04 21:58:20  Előzmény:Holnapy Gergely dr.: 56956

De jó... errõl még nem hallottam. De simán el bírom képzelni. :)

Olyan mint a fõtengelynél a váltás: az egyik prospektusban a kerületén fényes palásttal rendelkezõ (régi típusú) sonkák voltak, de már új típusú golyóscsapágyakkal volt szerelve a középrész.

5114 Holnapy Gergely dr. 2013-11-04 21:51:24  Előzmény:jocking .: 56955

1979 szeptemberében mi gömbölyû lökõssel rendelkezõ Trabit vettünk át a Merkurban. PT-59-12 rendszámmal.
De volt valaki, aki korábban tett be ide a fórumra olyan képet, amin a Merkur telepen olyan Trabik állnak, amin rendre mindegyiken elöl más lökhárító van mint hátul (gömbölyû, ill. szögletes). Szóval valószínûleg mindent felszereltek ami maradt...

5113 jocking . 2013-11-04 21:45:37  Előzmény: Spityu: 56954

Elég képlékeny a dátum, a trabant.hu 1979-et ír.

5112  Spityu 2013-11-04 21:41:08  Előzmény:Nagy Richárd Jácint: 56953

Ha jól emlékszem, pont 1980-ban volt a váltás. Akkor jött be a mûanyag sarkú.

[url]http://www.original-trabant.de/[/url]
[url]http://www.trabantserie.de/[/url]

5111 Nagy Richárd Jácint 2013-11-04 18:50:22  Előzmény:Kárász Endre: 56947

Köszönöm szépen a jó tanácsokat!
Mindenképpen utána járok a dolgoknak.

Lenne még egy olyan kérdésem, hogy az 1978 az évben készült 601S típus milyen lökhárítóval készült?

Mert az enyémen a mûanyag szélû van, és úgy tudom már cserélték.
Ugyan ilyen évjáratút láttam én már gömbölyû lökhárítóval is.

5110 Zimmermann István 2013-11-03 20:18:07  Előzmény:Szedlák Tibor: 56951

Elképzelhetõ...úgy látom egy városban lakunk. :)

5109 Szedlák Tibor 2013-11-03 20:06:14  Előzmény:Zimmermann István: 56950

Üdvözlet!! Akkor veled majd összefutok egyszer. :D

5108 Zimmermann István 2013-11-03 19:26:20

Sziasztok!
Üdvözlök mindenkit!

Bemutatkoznék, ahogy azt illik.
Zimmermann István vagyok, 20éves, szolnoki lakos.
Foglalkozásom: Jármûfényezõ.
Szabadidõmben alumínium alkatrészeket, és karosszériaelemeket polírozok.
Szeretem a 2000-es év elõtti jármûveket...egészen 1960ig visszamenõleg. (természetesen csak is a német autók)
Múlt héten vettem meg életem 3.autóját. Az elsõ autóm egy 1974-es Volkswagen Bogár (1303)volt, második pedig egy 1996-os Skoda Felicia (1.3LX) majd végül a harmadik egy Trabant lett.
Õ egy 1988.01. havi Trabant 601 Special, limousine kivitelben. Kismustár névre hallgat.
Törve, hegesztve, borulva soha nem volt, aminek természetesen nagyon örülök.
Nevébõl adódóan sárga színû, ajtódíszléc felett fényes fekete. Az elõzõ tulajdonos adta neki ezt a ruhát, amit bevallom meg szeretnék tartani.
Az autó állapotáról: Padlólemez, Doblemezek, Csomagtértálca, Hattyúnyak, nem rohadnak, csak felületi rozsda található, de a jobb küszöb hátsó részénél a kerékjárat elõtt egy 2-cm-es hosszban a küszöb rohadóba ment, amit a lehetõ leggyorsabban kijavítok. (még a küszöbök is gyáriak, színrefújtak, és egyébként rozsdamentesek). Motorja kiváló állapotban van: 59650km-t futott (eredetvizsga, és biztosítókat bejárva ez eredeti km) Tirisztoros gyújtással, és 12V generátorral rendelkezik. Váltóra panaszom nincs, a sebességeket könnyen veszi, nem darál, nem rángat. Elektromos rendszere gyári. Az autó korát meghazudtoló állapotban van...Ezt a 1996os feliciám is megirigyelné, vagy akár egy 10éves autó is. Extrái is vannak: Központi zár, kiváló fûtés, magyar gyártmányú Trabant sportkormány, elõl ködlámpák, -5cm ültetés, sportlégszûrõ, fehér indexbúrás elsõ hátsó lámpák, Hátul sajnos lada középdobbal felszerelt kipufogórendszer (ha valaki tudja miért az ne tartsa magában), JVC autós fejegység 4 hangszóróval, feszültségmérõ.
Terveim: Az összes rozsda eltávolítása, küszöb javítása, alvázvédelem, karosszéria felpolírozása, fekete részek újrafényezése. Egyszóval az autót esztétikailag a legjobb állapotba szeretném hozni, mivel már mûszakilag tökéletes.

üdv: Pitta :)