Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Trabant

Általános topic Trabantokról, történelemrõl, sajátosságokról. Szereléssel, javítással kapcsolatos hozzászólásokat a Barkács-szakkörbe várunk.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

5231  Tomi 2013-12-30 19:35:11  Előzmény: Spityu: 57071

Egyébként még most is lehet kapni nem? A tesla kábel-pipa még ilyen sztem.

5230  Tomi 2013-12-30 19:33:09  Előzmény:Őry Gábor: 57070

Én is kifogytam az ötletekbõl. Az elektronikánál a mágnest kell megfordítani és a két pipát megcserélni akkor "viszi" magával a hozzá tartozó trafót, tranzisztort vezérlést stb, így tesztelhetõ a másik henger gyújtása. Amúgy kézzel megtekerve adta szépen a szikrát 3.1-3.2-vel a holtpont elõtt úgy is lett beállítva. Magneti gyertyával is hasonlóan. Bár már hallhatóan az az egy henger is jobban ment azzal a gyertyával, tényleg jó. Szóval elektronika sztem jó.
Még egy apróság: az ékszíj felõli labirint tömítésnél az aluháznál oda kell valamilyen tömítõpaszta? Mert eddig nem volt téve, de amúgy nem is látszik kifújás illetve a középsõ alumínium gyûrû a két középsõ csapágy között oda se kell ugye? Csak a két blokkfélre, a hengertalp (+tömítés), és a lendkerék felõl az öntöttvas összeszorító alá lett téve (+tömítés).
Illetve még egy érdekesség a nem mûködõ henger lemeze szárazabbnak tûnt, mintha nem kapott volna elég benzint. Bár az is igaz a gyertyák kivételekor (járó motor után) mindkét hengerbõl jött még ki némi füst-benzin-levegõ keverék.
Esetleg nem lehet valahogy tesztelni ezt a lezárást és vákuumot? Pl. ha kézzel befogom a karburátor helyének a nyílását és kézzel megforgatom a motort nem érzõdne a szívóhatás? Vagy esetleg kompresszorral megpróbálni mondjuk 0,5 barig, hogy kifúj valahol vagy sem? Mármint a lemezeknél legalább is csak ott fordulhat elõ. Mondjuk most jut eszembe, hogy a mostani jó henger vezérlõtárcsája (Mivel az volt kicsit felcsiszolva legutóbb) be lett kenve olajjal a másik meg nem. Esetleg ez jelent valamit? Talán meg kéne próbálni mindkét vezérlõtárcsát bekenni egy kis olajjal hátha amíg kicsit bekopik segít rajta, hogy jobban zárjon? Más hibát nem tudok elképzelni. (Max a következõ teszt venti és generátor nélkül fog kezdõdni pár percet biztos ki fog bírni úgy is).

5229  Spityu 2013-12-30 18:48:11  Előzmény:Őry Gábor: 57056

[i]Olyan valóban létezik, hogy a pipa leszedésekor keletkezik gyújtás a szikrán, ugyanis, ha megszakítják a kábelt, egy bizonyos távon belül átugrik a szikra, sõt, ez állítólag fel is erõsíti az áramot/feszültséget a kábel további részén, és így már jut a gyertyára is.[/i]

Kb. egy hónapja volt szerencsém megtapasztalni a jelenséget. Egy Lada nem akart sehogyan sem elindulni, ezért lekaptuk az elosztó fedelet stb., szokásos. A fõkábelt teszteltük, szikrázik-e. Szikrázott, szépen áthúzott a rotorhoz, és el is indult a kocsi. Ahogy közelítettünk a sarujához, majd végül beledugtuk, szépen csökkenni kezdett a szikra ereje, ami a motor járásán meg érezhetõ is volt, majd megállt.
Magyarázat: a megnövelt hézag a feszültséget is emeli, így "erõsebb" szikrakisülés keletkezik. Régen lehetett kapni olyan gyertyakábelt / pipát, ami ezen az elven növelte a gyújtófeszültséget. :)

5228 Őry Gábor 2013-12-30 18:23:52  Előzmény: Tomi: 57069

A tárcsa miatt már csak azért sem lehet, mert a probléma átment az egyik hengerrõl a másikra. Egy kis körkörös kopás nem számít, mert az olaj tömíti valamennyire.

A pipa levétele nem szerencsés puszta kézzel, mert odab@sz rendesen. Szívbetegeknek kifejezetten ellenjavallt. Maximum valami hosszú mûanyag fogóval lehetne.

Az elektronikát nem nagyon lehet megfordítani szerintem, bár a részleteihez nem értek. Maximum annyit lehet tenni vele, hogy a bekötését fordítod meg, és akkor a gyertyakábeleket is meg kell fordítani.

Le lehet tesztelni úgy, hogy kicsavarod a gyertyát, ráhúzod a pipát és a gyertya testét a menetes résszel a motor fém részéhez érinted, mondjuk a burkolathoz. Így megmutatja, van-e szikra a felsõ holtpont elõtt. Ezt is ajánlatos "kellõ távolságtartással" csinálni, nehogy rajtad keresztül menjen a szikra. És ha lehet, kézzel forgatni a motort, nehoggy nagy durrogás legyen.

Ha jó a gyújtásod, akkor vége az ötletelésnek, feladom. Persze, szívesen segítek, de több ötletem nincs.
[i](Módosította orygabor 2013.12.30. 19:25-kor)[/i]

5227  Tomi 2013-12-30 17:39:18  Előzmény:Őry Gábor: 57068

Az elektronikai hiba már csak azért is kicsit érdekes most, mert mondom a teljes elektronika meg volt cserélve, mármint az egyik hengerhez tartozó és a másik hengerhez tartozó meg lett cserélve, de úgy is ugyan az a henger nem ment. Azoknak a vezérlõtárcsáknak annyira tökéletesen kell zárniuk? Most csak szét lett szedve a motor még utoljára, de ahol futnak a tárcsák elég érdes a felület a régi lemezek is ilyen szép körkörösen koptak (a különbözõ kerületi sebesség miatt). Elvileg az új lemezek még nincsenek bekopva addig nem lesz 100%-os a zárás.
Az egy hengerezés menet közbe végül nem lett kipróbálva valami gyanús hangot észleltünk ezért is szedtük szét a motort, de semmi különös nincs. Amúgy a két vez. tárcsa nem fekszik fel teljesen még a jó hengeré sem. Legközelebb tényleg az lesz, hogy terhelve is ki lesz próbálva, mert így üresen pörgetve nincs aki megmondja hogy megy e mindkét henger (hacsak valaki le nem kapja nagy fordulaton a pipát, de én ezt kihagynám). A furcsa csattogó hang rejtélyére nem derült fény, lehet a venti csapágya adta meg magát még a gyári van benne.
Kifújásnak nincs nyoma, de mielõtt legelõször szétszedtük a motort akkor pl a hengertalp tömítés szét volt szakadva és úgy volt összerakva, akkor még ment a motor, törött dugattyúgyûrûvel 0,7mm dugattyúkopással és minden lötyögött, a labirintgyûrûknél kifújt, de mégis ment (legalább is nagyjából), most meg minden jó, mégse megy, ráadásul most pont a másik henger megy szóval egyszer már mind a kettõ jó volt külön-külön érthetetlen.
[i](Módosította enemot 2013.12.30. 18:43-kor)[/i]

5226 Őry Gábor 2013-12-30 12:59:34  Előzmény: Tomi: 57067

Ha fordulaton is egyhengerezik, akkor nagy valószínûséggel gyújtásprobléma lesz. Általában, ha csak alapjáraton egyhengerezik, akkor lehet kifújás, vagy valami hasonló probléma, ami megszûnik a fordulatszám emelkedésével. Ahhoz nagyon nagy motorhiba kell, hogy fordulaton is egyhengerezzen. Ergo: a gyújtásnál kell keresgélni.
Van esetleg csereelektronikád? Ha nincs, próbáld ki megszakítóval, ha van olyanod. Bár a beállítása kissé nehézkes.
Elõtte még a kábeleknél is utánanéznék. Javaslom, hogy ha lehet, próbáld ki töksötétben, mert akkor meglátszik, ha valahol áthúzás van.

5225  Tomi 2013-12-29 19:44:08  Előzmény:Őry Gábor: 57066

A most mûködõ henger vezérlõtárcsája lett felcsiszolva és a két rugó kicserélve, a másikéhoz nem lett nyúlva. A középsõ részben nincs semmi gyûrû gondolom csak egy alumínium gyûrû?
Ha csak alapjáraton nem megy az mivel jobb vagy akkor mi lenne a helyzet? Bár úgy se nagyon igen megy a két henger ha pörög.

5224 Őry Gábor 2013-12-29 19:05:42  Előzmény: Tomi: 57065

A legutolsó motorszétszereléskor változtattál valamit a motoron?

Mindenképpen próbáld ki, menj vele egy kört, hogy csak alpjáraton, vagy minden esetben kihagy az egyik henger.

A kifújással kapcsolatban lenne még egy tippem: a fõtengely közepén lévõ tömítés hibája, ami miatt átfújhat egyik oldalról a másikra. Bár ez nem magyarázná meg, hogy miért hagy ki most a másik henger. Ezzel kapcsolatban még nincs tapasztalatom, de lehet, hogy valakinek van.

5223  Tomi 2013-12-29 18:44:26  Előzmény: Tomi: 57064

Mágnes megfordítva pipák megcserélve és ugyan az a henger megy mint a csere elõtt. Szóval csak nem elektromos probléma. A motorszétszedés elõtt pedig pont az ellenkezõ henger ment. Nem értem, valamire annyira érzékeny lenne vagy mi? Kifújásnak nyoma sincs, minden száraz. Kompresszió jó. Pedig olyan egyszerû ez a motor nem tudom mi lehet a baja. A vézérlõtárcsákkal lenne valami, de elõtte pont a másik volt jó nagyon fura.

5222  Tomi 2013-12-28 17:11:33  Előzmény:Bozó Ákos: 57059

Akkor még megpróbálom a gyertyacserét, sikerült beszerezni Magneti Marelli CW7NP-t 4db-ot, így már lesz tartalék is. Majd kiderül, hogy mi is a helyzet. Sajnos a gyertyákkal tényleg az a helyzet, hogy kb. van 30db brisk, meg hasonló jó 100-200Ft körüli, de fele nem is ad szikrát másik felébõl válogattunk. Nagyapám használta az autót, de nem igazán volt karban tartva ami elromolhatott rajta az el is romlott most kijavítottuk, remélhetõleg, most már menni fog. Majd jelentkezem, hogy mi lett a vége. Kösz a segítséget.
[i](Módosította enemot 2013.12.28. 18:12-kor)[/i]

5221 jocking . 2013-12-28 14:25:14

Gyertyákhoz:
Hülyén hangozhat, de nekem a tesco-ban néha kapható, kék dobozos (marelli - na persze...), 'Trabant 601' feliratos gyertyák jöttek be. Nincs rajta egy nyamvadt adat se (ezért a hõértéke is rejtély), de ezzel jól indul és nem csörög.

5220 Kárász Endre 2013-12-28 11:09:26  Előzmény: Tomi: 57058

Gyertyacsere, egyértelmû. Egyébként sem egy csillagászati összeg a két gyertya ára, szóval nem érdemes ilyenkor veszõdni. Én egyébként a mai Isolator replikát használom (260) és tökéletes. Igaz, a motor kb. 5000km ezelõtt lett teljesen felújítva.
A benzinfolyásról: a 28H1-1 karbinál ha kihúzod a szívatót, akkor a szívató pillangószelepe teljesen lezárja a karbi elõtt a légtorkot. Ez a pillangószelep persze rugóterhelésû, tehát nem fojtja le csutkára a motort, hanem a beáramló levegõ ki tudja billenteni. Persze ilyenkor jó kis vákuumot csinál, emiatt aztán alaposan szippantja a benzint... A fojtószelep (ami a fúvókák után van, és amit a gázpedállal mozgatsz) az csak egy kicsit nyit ki, de nem emiatt fog több benzint felszívni, szóval az itt nem játszik nagy szerepet.

5219 Őry Gábor 2013-12-28 09:10:05  Előzmény: Tomi: 57058

Újak voltak a gyertyák?

Ha nem, csere és a kábeleket is cserélném. (Egyszerre csak egy dolgot cserélj, utána mindig próba!)

Terhelés alatt annyit értek, hogy menni kell vele egy kört. Ha nemcsak alapjáraton van egyhengerezés, akkor egész biztosan gyújtás lesz a probléma.

A karburátor csöpögése ellen az egyetlen jó megoldás, minden hosszabb megálláskor elzárni a benzincsapot. Bár egy jó tûszeleppel és tömítettséggel elvileg nem csöpög, de a gyári tûszelepeket már semmi sem pótolja.

5218 Bozó Ákos 2013-12-28 08:28:49  Előzmény:Őry Gábor: 57057

Na igen, az MM meg mindig jó. Tõlem is kérdezik mindig, hogy miért nem Isolator, mert az a gyárija. Ja, volt 30 éve, amikor még jó is volt. Ezek a gyetyák, mint az utángyártott Isolator, Brisk, NGK, mintha nem azt a vércsoportot adnád valakinek. Nem tudok rá, mint mondani, minthogy szarok ehhez a motorhoz, ahogy vannak. Az MM -20-ba és +40-be is beindul, nem kell neki imádkozni. Pont most cseréltem karácsony elõtt, s a ciripelés is megszûnt 90-100 környékén. Egyszerûen tökély.

5217 Bozó Ákos 2013-12-28 08:19:19  Előzmény: Tomi: 57058

Ha nem az elektródák között adja a szikrát, akkor nem is fog járni a motorod soha rendesen. Egy jó gyertyának minden helyzetben a két elektróda között kell adnia a szikrát. Ha neked a menet meg a középelektróda között adja az ívet, akkor "letestel" a hengerfejre. Nekem ilyen számtalanszor volt, s amikor elõször elõfordult velem, akkor kicseréltem mindent. Ez 12 V-os megszakítós volt, de a végén már az alaplapot cseréltük, a trafót, a kábeleket, s nekem is volt szikra, vagyis látszat volt, mert nem ott adta, ahol kellett volna. Majd kicseréltük a gyertyákat, s mint az álom, úgy indult és járt. Az is felújított fõtengelyes volt, 28 H1-1-es karbi, ami nem igazán volt beállítva. Szóval: benzint kapsz, akksi jó, szikrád van (vagy lenne), ráadásul most a múltkor buhernek titulált (tényleg az) hengered jár, szerintem teljesen egyértelmû. Képtelenség, hogy mindkét irányban tönkre menjen. Ha vigyáztatok rá, akkor nem lehet baja semminek a gyújtásban. A fekete doboz meg szinte örök életû, ha nem kap vizet. Annak külsõ kondinak vagy minek, ami a doblemezre van felcsavarozva, annak a vezetéke szokott elszakadni, ha a szigetelés megreped és elérik a vezeték, de akkor be sem indul. Nekem 102ezer km alatt csak egyszer kellett ezt a gyújtást utánállítani, különben meg csak kötelezõ gyetyacsere. Amúgy ha menni fog majd, ne vegyél bele rossz gyertyát, mert km-ként fogod belõle kidobálni, s idegeskedni, hogy megint x100 Ft, fõleg, ha nincs is tartalék, ez a gyújtás kajálja õket.
(A benzin nekem is csöpög a túlfolyón, ha nem zárom el a benzincsapot. :))

5216  Tomi 2013-12-27 20:03:45  Előzmény:Őry Gábor: 57056

Hammster úgy értettem, hogy a gyertya nem a kialakított érintkezõk között adja a szikrát, hanem a középsõ érintkezõ és a gyertya menetes részének vége között.

Terheléses vizsgálat nem volt még motorfelújítás óta. Elõtte feltehetõen ment mind a két henger, de nem tudok nyilatkozni róla biztosat nagyon a halálán volt a motor a két gyertyával benne kézzel körbeforgattam a fõtengelyt amennyiszer akartam elég könnyen 0 volt benne a kompresszió, de még beindult (alapjárat nem volt, padlógáz környékén pörgött különben leállt.) Szóval, hogy elõtte jó volt e azt nem tudom, ha erre voltál kíváncsi
Ha arra, hogy a legutóbbi motorszétszedés elõtt volt e kipróbálva a válasz ugyan az mint legelõször, mivel már akkor sem menet az egyik henger (csak akkor pont a másik nem menet), így terhelve nem is volt kipróbálva. Ha pörög a motor akkor sem igazán kapja el meg azért a kipufogózajtól elég nehéz megítélni, hogy megy e mindkettõ nagy fordulaton.
Lényegében akkor pöffent be a legtöbbször amikor a pipa nem volt rányomva csak rátéve és a rázkódáskor hol hozzáért, hogy nem akkor néha elkapta, de akkor sem tartósan, de én ilyenrõl még sose hallottam. Volt gyertya megcserélve, kicserélve pipa megcserélve, másikkal vezeték szintén. (Trafó is amint említettem korábban.)
A jeladó adja a jelet. Szikrát, pedig mindig úgy néztünk, hogy gyújtás rá, gyertya nélkül fõtengely körbeforgatás kézzel. Ügyelve, hogy 1-2 percnél tovább sose legyen rajta a gyújtás.
Mondjuk, azt sem értem, hogy miért folyt a karburátor túlfolyóján a benzin. (Legalább is amikor nem indult be akkor mindig folyt.) A szívató miatt? Nem kellett volna teljesen ráhúzni, bár egyszer álló motornál is csak úgy simán folyt a benzin a túlfolyón, persze akkor elõtte indítózgattunk, de akkor is lezárt a tûszelep. Igaz most ki lett cserélve az úszónál a tömítés azóta még nem csinálta (a gyári volt benne, de a mostani már nem gumi, hanem papírtömítés).
[i](Módosította enemot 2013.12.27. 21:11-kor)[/i]
[i](Módosította enemot 2013.12.27. 21:13-kor)[/i]

5215 Őry Gábor 2013-12-27 19:09:16  Előzmény:Bozó Ákos: 57055

A Beru-s lehet, hogy rossz, viszont a kapható replika teljesen jó. Persze nem mínusz tizenötben.

5214 Őry Gábor 2013-12-27 19:06:25  Előzmény: Tomi: 57054

Olyan valóban létezik, hogy a pipa leszedésekor keletkezik gyújtás a szikrán, ugyanis, ha megszakítják a kábelt, egy bizonyos távon belül átugrik a szikra, sõt, ez állítólag fel is erõsíti az áramot/feszültséget a kábel további részén, és így már jut a gyertyára is. Ezt akkor hittem csak el, mikor egyszer mínusz tizenöt fokban Isolator gyertyákkal vágtam neki az útnak, és elment az egyik henger. Abban a pillanatban, amikor levettem a pipát és mellétettem a gyertyának, beindult az "álló" henger.
Nade: az egyhengerezés alapjáraton van csak, vagy terhelésnél is? És korábban, a motorszétszedés elõtt ugyanez a kérdés még egyszer.

5213 Bozó Ákos 2013-12-27 18:53:34  Előzmény: Tomi: 57054

Ha a gyertát az oldalára téve az oldalán adja le a szikrát, akkor szimplán gyertya bajod van. Ha nem cserélve lettek a gyertyák, csak megcserélve, akkor az eddigi 2-es hengered gyertyájának a kerámia része megrepedt, és lehúz a hengerfejen keresztül, s ha így van, akkor ilyen félig elégett, olajos-benzines trutymó jön ki a kipufogón. Nekem ilyen volt egy párszor. Könnyen meg tudja repeszteni a gyertyákat ez a motor, aztán rájöttem, hogy fosok a gyertáyk is. A Brisk amúgy is ócska, NGK-t nem szereti, az Isolator meg megcsúfolása már csak a réginek. Ha hajtod, akkor Magneti Marelli CW7NP, ha nem, s csak téli gurulászásra kell, akkor CW6NP. ELõbbi 225-ös, utóbbi 200 körüli. 520 Ft a MOL-on darabja. Egyszerûen odavan érte.

5212  Tomi 2013-12-27 16:21:20

Sziasztok!

Ismét jelentkezem az alapprobléma még mindig ugyan az, de némileg már módosult az egész. Kezdem úgy érezni, mint egy rossz mesébe. (Ha még emlékeztek rám.)
Szóval ismét egy henger megy, motor szét volt szedve vezérlõtárcsák felcsiszolva új rugók, minden szuperül letömítve, nagyon jó kompresszióval.
DE most a másik henger megy a lendkerék felõli és az ékszíj felõli nem megy, viszont az egész motorszétszedés elõtt történt egy olyan mûvelet, hogy a teljes elektronika meg lett cserélve, de karburátor problémák miatt úgy már nem lett kipróbálva a motor. (Végül ez után szét lett szedve a motor.)
Két érdekes jelenség is van ezen kívül: egyik, hogy a karburátor túlfolyón néha folyik a benzin, de a benzinszint jó és csak akkor, amikor megy a motor vagy legalább is az önindító tekeri. Vélhetõen a szívató teljes ráhúzásakor valahogy sokat kap, de nem biztos, esetleg ha rá van húzva teljesen akkor is kéne lennie egy kis résnek a szívófal és a pillangószelep között?
A másik, hogy ami belekerülõ gyertyák egy idõ után rossz helyen adják a szikrát. Bár ez lehet, a brisk gyertya rovására írni vagy mert sokat kap és áthúz. (Nem a végén adja a szikrát hanem az oldalán.)
Most gyertyacsere után viszont beindult és az eddig nem jó henger megy és a korábbi jó nem.
Totális zûrzavart érzek.
Most viszont talán úgy gondolom, hogy elektronikai probléma van, a pipák vezetékek meg voltak cserélve, gyertyák is, de most az eddigi rossz henger megy a másik nem.
Mégy egy érdekesség, ha a pipát lehúzzuk a rossz hengerrõl, akkor is egyszer bepüffen, illetve ha rátesszük (persze járó motornál) szintén. Sõt ha nincs rátéve azaz telejesen rányomva hanem, csak ott lötyög össze-vissza a gyertyán akkor elég gyakran beindul a most nem mûködõ henger is.
Komolyan mondom nem értem én ezt. Maguk a gyújtótrafók már meg voltak cserélve egyszer az nem hozott változást. Netalán az elektronikánál van valami érintkezési probléma vagy haldoklik és nem bír el két hengert vagy csak az egyik hengernél nem akar mindig szikrát adni? Álló motornál van szikra ez a legidegesítõbb. (Gyújás: 3,15 és 3,2mm-el a felsõ holtpont elõtt beórázva.) Talán nyomás alatt nem tud adni szikrát? Esetleg még az is közre játszhat, hogy a fesszabályzó 15V-n stabilizál és ez megzavarná az elektronikát?
Ha valaki járt már hasonlóképpen kérem segítsen! Még annyit tudok tenni, hogy megfordító a mágnest a fõtengelyen, és akkor megcserélem a két pipát, ha úgy a másik henger fog menni akkor valószínûleg elektronikai problémája van.
Valakinek valami ötlet?

5211 Őry Gábor 2013-12-26 10:43:27  Előzmény:Radics Gergõ: 57052

Nem. Az a gyújtás más rendszerû, nem fog rendesen mûködni, sõt elégeti a megszakítókat is.

5210 Radics Gergõ 2013-12-25 22:57:43

Sziasztok azt szeretném kérdezni hogy a 601-es 6V-os Trabim most szeretném átalakítani 12V-osra és van két Wartburg 1.3 trfóm 12V-os az jó lehet bele???

5209 Takács Attila 2013-12-18 13:11:26  Előzmény:jocking .: 57050

Köszi az infókat mindkettõtöknek.
Akkor beszélek egy jogásszal vagy valakivel az okmányirodában, hogy merre induljunk.

Ma ezt találtuk a garázsban a polcon :)

[img]http://kepfeltoltes.hu/131218/trabi_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]

5208 jocking . 2013-12-18 12:28:59  Előzmény:Őry Gábor: 57048

Esetleg elõször csak az örökös nevére íratni, megcsinálni OT-ra, aztán már OT-san továbbíratni, mert ha jól tudom, OT-s autóknál nincs eredetvizsga.

5207 Őry Gábor 2013-12-18 11:32:59  Előzmény:Őry Gábor: 57048

Rosszul írtam, 38 Ft/köbcsenti volt.

5206 Őry Gábor 2013-12-18 07:19:56  Előzmény:Takács Attila: 57047

A biztosítást valószínûleg nem kell befizetni utólag, viszont a súlyadót kereshetik, attól függõen, mennyire lelkiismeretesek az adott önkormányzatnál. Azt nem tudom, hogy a hagyaték kezelésénél, vagy az átíratásnál keresik-e a súlyadó befizetését. Hagyatéként átírják az örökös nevére, ez 2008-ban 28 Ft volt köbcentinként. Ekkor még meg is kell venned az örököstõl, ami újabb átíratás, eredetvizsga stb. Szóval nem egyszerû buli, és még lehet, hogy nem is írtam le mindent.

5205 Takács Attila 2013-12-17 20:01:15

Sziasztok!
Bocs, hogy csak így berontok, de lenne egy fontos és elég sürgõs kérdésem!
Adott egy '77-es 6V-os Trabi egész jó állapotban, ingyen elhozhatnám, DE
a nagypapié volt, aki már kb. 4-5 éve meghalt, nem lett kivonatva forgalomból, és semmi nem lett fizetve "természetesen", se biztosítás, se súlyadó, semmi.

Miként lehetne ezt névre írni? Milyen költségekkel kellene számolnom? Mennyire macerás, ha OT-s vizsgát is szeretnék neki valamikor?

Gyors válaszotokat azért is köszönöm elõre, mert holnap délelõtt 11-ig kell döntenem... :

5204  Spityu 2013-12-14 22:11:56

Az ilyen f0staliga felújítottakra (ha a középsõ alumínium gyûrûn a csapszeg két oldalán be van ütve egy-egy szám, akkor a kókányabbik kecskeméti felújításról beszélünk) általában 3-6 hó garanciát vállalnak. Ez idõ alatt visszaviheted, ha nem jó. Viszont... szõrszálhasogató helyeken kérik a szakszervíz / szakember / szakmûhely számláját arról, hogy ezt az alkatrészt õk szerelték be - szakszerûen. Gyakorlatilag nem nagyon szoktak ilyennekel foglalkozni. Én úgy gondolom, hogy ha fõtengely, akkor csakis gyári / gyári új vagy nyíregyi felújított. De van még egy-kettõ jónak mondható mûhely.
A hajtókar csap kilógása nem feltétlenül probléma. Nagyon ritka az, ha egy síkba esik a sonka oldalával még gyári új fõtengelynél is.
[i](Módosította Spityu 2013.12.14. 23:12-kor)[/i]

5203  Tomi 2013-12-14 21:55:10  Előzmény:Kárász Endre: 57044

Kösz, elõször marad a rugócsere hátha az megoldja a gondot.
Tényleg kösz a segítséget mindenkinek, nagyon segítõkészek vagytok!
[i](Módosította enemot 2013.12.14. 22:55-kor)[/i]

5202 Kárász Endre 2013-12-14 18:56:36  Előzmény: Tomi: 57043

Szerintem nem fogja megoldani, de persze ahogy te is írtad, elõször mindenképp ki kell próbálni.
A tömítésekrõl annyit, hogy ha esetleg mégis szétszeded, akkor ingyen tudok adni két-két gyári új hengertalp-, és hengerfejtömítést. Na jó, a hengerfejérõl nem tudom, hogy 100% gyári-e, de régi bolt régi-régi készletébõl van, és tök ugyanolyan, mint a tutira gyári.

5201  Tomi 2013-12-14 18:28:57  Előzmény:Kárász Endre: 57042

Márt csak azért sem túl jó visszavinni, mert ha még azt mondják, hogy ok, vajon nem e küldenek egy ugyan ilyen gyöngyszemet? A másik, hogy 1 hetet kellett erre is várni megint egy hát + egy garnitúra tömítés ismét ami 1500Ft, mert csak hengertalp tömítés nincs külön, legalább is itt. (Még egy sima tömítés garnitúrát is úgy kell kisírni, ami nincs félrelyukasztva.) Plusz ismét le kell szedni a dugattyúkat csapszeget. Persze igazad van vissza kéne vinni csak én már kezdek belefáradni ebbe. Szóval ha ettõl még jó lesz mondjuk 2 új rugóval akkor inkább maradnék annál, mert az jóval olcsóbban kijön. Fõleg ha még itthon is találok, van rá némi esély. A kérdés, hogy 2 másik rugó megoldja a gondom vagy sem?
[i](Módosította enemot 2013.12.14. 19:33-kor)[/i]

5200 Kárász Endre 2013-12-14 18:17:01  Előzmény: Tomi: 57040

A hajtókarcsapok azért eltérõek, mert az ékszíj oldalán lévõ az perselyezett. Ez a legegyszerûbb, de legkisebb élettartamú felújítási mód.

A sonkák azért különböznek, mert volt olyan, amikor külön rászegecselték az ellensúlyt belülrõl, és volt olyan idõszak, amikor egybe volt öntve. A felújítás során sokszor csinálják azt, hogy több fõtengely maradványaiból raknak össze egyet.

Az egyáltalán nem igaz, hogy csak egy helyen csinálnak ilyet. Kapásból tudnék csak én három olyan telefonszámot mondani, akikrõl vélemény is van. Egyébként az autósboltnak igenis kötelessége visszavenni. Hiába csak rendelés volt... Ezekhez szoktak adni egy kis cetlit, amin a felújító garanciát vállal. Azért is van a sonkába meg a középsõ labirintba beütve egy-egy szám, mert a mûhelyben így jelölik meg, és így tudják azonosítani, hogy tényleg õk újították fel. Meg a kis cetlin is ez a szám van. Ha jól látom, a tiédben a sonkán egy 12-es van.

Nem nagyon akarok beleugatni, de szerintem ne félj visszavinni! Ok, hogy a bolt csak rendelte, de végül is ezt mindenre mondhatná. A rendeléskor õ neki haszna van azon, hogy neked drágábban adja, mint amennyiért a felújítótól megveszi. Emiatt már csak erkölcsileg is vállalni kéne a felelõsséget, ha sz@rt ad el. Másik példa: veszek cseredarab ellenében egy felújított féknyerget a boltban. Ehhez ugyanúgy mûbizonylat kell, amit a felújítónak kall kiállítani, a boltos pedig odaadja nekem.
Ha fékhiba miatt halok meg, akkor a boltos meg a felújító azt mondja, hogy nem tehetnek róla? Ez a magyar f@szkalap kiskereskedõk és kókányolók szokása.

A tárcsák a rozsda elleni védelem miatt voltak zöldre festve. Bele lehet tenni másik rugót, nem lesz baja abban a melegben.

5199  Tomi 2013-12-14 17:48:34  Előzmény:Kárász Endre: 57039

A tárcsák a csapokon picit löttyennek, de tényleg egy picit, nagyon könnyen csúszkálnak amúgy ki-be. Az egyik képen tényleg nem áll rendesen az egyik vezérlõtárcsa mivel a blokkból kilóg így nem tud min felfeküdni, mivel hiányzik az alja. Nem tartom kizártnak, hogy a rugók nincsenek a helyzet magaslatán. Sajnos az ilyen gány munkák miatt szív az ember napokat, amúgy mindkét csap kilóg 0,7-0,8mm-t a külsõ sonkából.

5198  Tomi 2013-12-14 17:43:20  Előzmény:Kárász Endre: 57036

A fõtengelyt visszavinni nem igen lehet, egy autósboltban rendelték meg cseredarab ellenében, de elvileg az országba csak egy helyen csinálják üzemszerûen és ott csinálták ezt is. A csapágyak ütközésig fel vannak tolva. Sajnos az egész csere sztem nem kivitelezhetõ, mivel rendelt darab nem foglalkoznak majd semmilyen panasszal, vagy azt mondják ennyi eltérés még belefér, mert sehol sem súrol be.
A legvalószínûbb okot most én is a rugóerõ hiányaként gondolom, amúgy elég jó egy síkba van a tárcsa, ráadásul az egyik rugó mintha gyengébb is lenne valamiért érezhetõen gyengébb mint a másik 3, pedig új mindegyik. Ide bármilyen azonos méretû rugó jó amúgy? Mármint nincs semmi külön követelmény a hõ miatt? Ha tudok szerezni megpróbálok azonos méretû picit erõsebbeket a rossz oldalra. Az eltolódás miatt valószínûleg már csak a rezgések miatt is eltávolodhat a tárcsa.
A blokkhoz nem nyúlt senki eddig és valószínûleg nem is fog azzal nem volt baj.
Elég nagy kínlódás van ezzel, eddig is szívtunk a rossz után gyártott alkatrészek miatt, és mint nem hozzáértõ ilyenek elsõre nem tûnnek fel sajnos.
Amúgy a vezérlõtárcsán a karcolások az a festék eltávolítása miatt volt. Nem sok értelme van zöldre lefesteni a tárcsákat úgy is lekopna.
Ismét pár fényképet feltennék hátha mondtok rá valamit. Amit egybõl észre lehet venni (eddig ugyan nem is figyeltem) a két sonka nem egyforma az egyik egybe van öntve a másik belsõ oldala szegecselt vagy valami hasonló, majd a képeken egyértelmûen látszódni fog. A Sonkák vastagsága egybe megegyeznek a csapágyak távolsága a nehéz hozzáférés miatt pontatlanul, de kb 0,5mm-nél nem igen több. A másik furcsaság a hajtókar csapok. Ehhez én nem értek, de ti biztosan mondtok rá valami okosan, mert közel sem egyformák kívülrõl.
Jó oldal(ékszíjtárcsa felõli):
[url=http://kepfeltoltes.hu/view/131214/j__www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/131214/j__www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]
[url=http://kepfeltoltes.hu/view/131214/j_2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/131214/j_2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]
Rossz oldal (váltó felõli):
[url=http://kepfeltoltes.hu/view/131214/rossz_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/131214/rossz_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]
[url=http://kepfeltoltes.hu/view/131214/rossz2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/131214/rossz2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]

Amúgy a vezérlõtárcsák még közel sem koptak be semennyire, mivel alig ment a motor még alapjáraton is, mivel nem ment csak 1 henger így nem is kínoztuk. Amiatt, még nem tudott semennyire sem bekopni a tárcsa. A fényes csík középen valószínûleg azért van, mert ott jobban felfekszik, de ahogy néztem kb oda is esik a beömlõnyílás. Remélhetõleg az hamar bekopik, a másik oldali az problémás, azt kéne valahogy életre kelteni, hogy végre zárjon. A fõtengellyen nem tudom mit lehet kezdeni, de visszavinni valószínûleg kizárt és többe kerülne a benzin sajnos. Nem tudom talán 2 új kicsit erõsebb rugó megoldást jelentene?
[i](Módosította enemot 2013.12.14. 18:49-kor)[/i]

5197 Kárász Endre 2013-12-14 17:43:06  Előzmény: Spityu: 57037

Akkor félreértettél engem: a külsõ sonkák leköszörült oldaláról csak a mese kedvéért írtam. Csak arra az érdekes technológiai dologra akartam rávilágítani, hogy ott a megmunkálásra kizárólag az összepréseléskor szükséges pozicionálás biztosítása végett van szükség. Arra van fektetve a sajtón.

Nem tudom, hogy a kompresszió elég-e. Szerintem ahhoz kell egy minimális felfektetõ erõ, csak utána zár. Továbbra is tartom, hogy a rossz henernél egyszerûen nem fekszik fel a tárcsa. Lehet, hogy a rugónak már ennyi differencia is elég, hogy ne tudja kellõen odanyomni. Lehet, hogy a csapon szorul. Mindenesetre tuti, hogy nem zár.

@orygabor: Katt a képre, majd a címsorban töröld ki a "kepfeltoltes" szó elõl a többit, úgy megnyitja!

5196 Őry Gábor 2013-12-14 17:32:23  Előzmény: Tomi: 57035

Érdekes egy fõtengely, annyi szent. Bár abban igazad van, hogy az eltéréstõl függetlenül a rugónak odakellene nyomnia a felülethez, hiszen van akkora rugóút. Ráadásul a kompresszió is nekinyomná. Az elsõ képen eléggé úgy látszik, hogy nem fekszik fel a tárcsa. Vagy csak azért áll így, mer az áll ki a blokkból?
Sajnos a két utolsõ képet nem tudtam megnyitni.

Én mindenesetre kivenném azt a tárcsát, a lyukait kicsit megreszelném, hogy könnyedén járjanak. De túl ne reszeld, lehetõleg le legyen ütése forgásirányban!

5195  Spityu 2013-12-14 15:47:45

Endre, szerintem rosszul értelmezed a képeket. Ott a vezérlõtárcsák vannak kifényesedve, nem a sonkák külsõ oldala - ami beleér a blokkba. Vagy én értelek rosszul téged.
Az egyik képen mondjuk valóban úgy tûnik, mintha kissé el lenne tolódva a fõtengely axiálisan.

A korábbi vezérlõtárcsás kérdésben Endrének igaza van: ha valóban fordítva van felírva az "1" és "2" számozás, akkor jól voltak a vezérlõtárcsák.

5194 Kárász Endre 2013-12-14 15:31:03  Előzmény: Tomi: 57035

Hûha, nagyon hûha!

Ennek a fõtengelynek a felújításakor valamit nagyon elrontottak! Ekkora eltérésnek nem szabadna lenni! Igaz, hogy a hajtókar alsó és felsõ szeménél is van annyi axiális elmozdulási lehetõség, hogy összességében még ilyen eltolás mellett is mûködjön, de ez akkor is nagyon extrém. A megdöbbenésemnek az az oka, hogy a fõtengelyen a csapágyakat nem lehet 0,5-1mm tûréssel felrakni! Ennek megértéséhez itt egy jó kis rajz az újabb fajta, három golyóscsapágyas fõtengelyrõl:
[img]http://trabitechnik.com/images/whims2/2-51.jpg[/img]

Ha megnézed, a két középsõ golyóscsapágy egészen addig a középsõ vállig fel van sajtolva, amin a középsõ labirint háza fut. Ezután a belsõ fõtengelysonkák vannak felhúzva, szintén közvetlenül a csapágyak belsõ gyûrûjének ütköztetve. A kuplungnál lévõ golyós-, és az ékszíjnál lévõ hengregörgõs csapágy belsõ gyûrûje is tengelyvállhoz van ütköztetve. Ezek a tengelyvállak a fõtengely külsõ sonkáin vannak kiképezve, ami a kuplung oldalán lévõ esetében jól megfigyelhetõ az ábra másik részletén. Csak ilyen kiképzéssel bitosítható, hogy az összesajtolás pontos legyen. Ez alapelv egy csapágyazás tervezésénél: legalább az egyik oldalán határozott pozicionálást biztosító módon kell megtámasztani.
A fõtengely pontos axiális pozicionálását a lendkeréknél lévõ golyóscsapágy adja. Az ékszíjnál található görgõscsapágy értelem szerûen nem tudná meghatározni, hiszen a belsõ és a külsõ gyûrû tengelyirányban el tud mozdulni egymáshoz képest. A középsõ csapágyak tengelyirányú helyzete sem fix a blokkban az összeszerelésnél, mivel a külsõ gyûrûben nincs nútolás meg gyûrû, mint a lendkeréknél. (A palástjukon lévõ két kis pöcök ne tévesszen meg, az elfordulás ellen véd. A forgattyûház öntvényében a részükre kimunkált üreg jóval nagyobb, tehát ettõl még el tudna oldalirányba csúszni a fõtengely.)
Az biztos, hogy nem azért csúszott el a fõtengelyed, mert a lendkeréknél lévõ csapágyat túlságosan ráhuzták volna. Mivel a megfelelõ, gyári pozícióban akkor van, ha teljesen a tengelyvállra van ütköztetve, ezért biztos, hogy ennél nem lehet jobban rányomni... :) Amit el tudok képzelni:
-Valami másféle csapágy van oda feltéve. Erre kicsi az esély, mert elég spéci a mérete, nem nagyon tudom elképzelni, hogy sok ehhez hasonló lenne.
-A lendkerék oldalánál rosszul sajtolták össze a két sonkát. Itt az biztosítaná elvileg a megfelelõ távolságot, hogy a belsõ sonka csapja (hajtókarcsap) nem lóghat ki a külsõ sonka oldlának a síkjából. Ezt úgy lehet elérni, hogy a szereléskor a külsõ sonka síkjára támaszkodik az egész, és úgy préselik bele a hajtókar csapot. Tehát koppanásig. Ki tudja, lehet, hogy a te esetedben rosszul volt alátámasztva, és túlnyomták. De akkor ki kellene ott lógnia a csapnak. (Egyébként ez a magyarázata annak, hogy miért van köszörüléssel olyan pontosan megmunkálva a külsõ sonkáknak ez a felülete. Ugyebár az újabbaknál a teljes sík le van munkálva, de a régebbieknek is egy csík le volt köszörülve. Pedig semmihez sem ér hozzá, semmi jelentõsége nem lenne. Na hát pont a precíz összesajtolás miatt történt ez!)
-Ha nem lóg ki a csap, akkor kezd el végigmérni, hogy mindenhol szimmetrikusak-e a méretek! Nézd meg a középsõ csapágy gyûrûi és a belsõ sonkák közti távolságot, aztán mindkét oldalon a külsõ és a belsõ sonka teljes szélességét!

Ja, és a lényeg:

Az ékszíj felõli vezérlõtárcsádon mindenhol látszik a körkörös kopás, igaz, a közepén van egy fényesebb rész valamiért. A másik esetében viszont én nem értek egyet azzal, amit írtál. Nem az a baj, hogy csak a két szélén fekszik fel. Szerintem egész egyszerûen sehol sem fekszik fel, csak annak a kis középsõ fényes csíknak a mentén. Én semmiféle körkörös futásnyomot nem látok a felület többi részén, márpedig ennek elég kevés futás után látszódni kéne. Ezen viszont még ott vannak a gyártás során keletkezett össze-vissza irányú karcok.

Nem mondtam volna kapásból, de a jelek szerint tényleg a rugók nem képesek eléggé odaszorítani.
Hol csinálták ezt a fõtengelyt? Javaslom, inkább vidd vissza! No meg persze oszd meg velünk, hogy hol végeztek ilyen kókány munkát...

MOST JUT ESZEMBE! Véletlenül a blokkon nem szabályozták a vezérlõtárcsák pályájának a síkját? Mert az is lehet az oka, hogy a két oldalról nem egyforma vastagságot szedtek le.

[i](Módosította Endre 2013.12.14. 16:34-kor)[/i]

5193  Tomi 2013-12-14 14:20:01  Előzmény: Tomi: 57034

Ismét jelentkezem. Nem igazán találtam meg a hibát. Mindkét tárcsa felfeküdt, viszont annyit vettem észre, hogy a két tárcsa távolsága a lezárandó felülettõl nem egyforma. Majd a képeken is látszik, hogy a jó henger felõli oldalon azaz az ékszíj felõlinél a vezérlõtárcsa közelebb van a középsõ részhez amit le kéne zárnia, a nem mûködõ hengernél pedig távolabb. Ahogy látszik nem pont középen van a fõtengely a csapágyak vannak valószínûleg kicsit arrébb ráhúzva kb 1mm-rel kéne visszább jönnie, de ettõl még elvileg jónak kéne lennie. A másik dolog, hogy a nem mûködõ hengerhez tartozó tárcsánál a kopó felület nem ideális helyen van azaz látszik, hogy a két szélén fekszik fel, de itt sem annyira jelentõs az eltérés, 1-2 tized mmm lehet a tárcsában. A képeken majd látszani fog. [url=http://kepfeltoltes.hu/view/131214/DSC_0620_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/131214/DSC_0620_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]
A mûködõ oldalon a tárcsa hézaga és a tárcsa kopása:
[url=http://kepfeltoltes.hu/view/131214/_ksz_j_fel_li1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/131214/_ksz_j_fel_li1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]
[url=http: //kepfeltoltes.hu/view/131214/_ksz_j_fel_li2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/131214/_ksz_j_fel_li2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]
A nem mûködõ oldalon a tárcsa hézaga és a tárcsa kopása: a képen látszik még a rugók vége is ha valaki jól megfigyeli a másiknál nem lóg ki
[url=http://kepfeltoltes.hu/view/131214/v_lt__fel_li1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/131214/v_lt__fel_li1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]
[url=http: //kepfeltoltes.hu/view/131214/v_lt__fel_li2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/131214/v_lt__fel_li2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]

Azon gondolkodok hogy a tárcsán talán meg lehetne próbálni kicsit igazítani, de ezen kívül, amiért nagyobb a távolság a sonka és a vezérlõtárcsa között a rugóerõ is gyengébb talán egy kicsit erõsebb rugóra ki kéne cserélni a jelenlegieket.
Valakinek ezen kívül valami ötlete? (Bár ezek inkább apróságok sztem, nem értem miért nem mûködik.)
[i](Módosította enemot 2013.12.14. 15:21-kor)[/i]
[i](Módosította enemot 2013.12.14. 15:23-kor)[/i]
[i](Módosította enemot 2013.12.14. 15:24-kor)[/i]

5192  Tomi 2013-12-13 17:37:05  Előzmény:Őry Gábor: 57032

Ok, akkor mégis jól volt berakva a kép alapján. Kösz a segítséget és neked is Endre. Akkor maradt az hogy szorul a csapon. Holnap kiderül.
[i](Módosította enemot 2013.12.13. 18:39-kor)[/i]

5191 Kárász Endre 2013-12-13 17:34:46  Előzmény: Tomi: 57031

Az a baj a "hogyan áll jól a veztárcsa" témával, hogy az ember sokszor megjegyzi a tuti azonosítási módot, de ha elfelejted, akkor pont az a rossz, hogy két lehetséges állása van, és abból az egyik rossz :)

Egyszerûbb, ha leírom az én elvemet.
-A fõtengely forgásiránya adott.
-A belsõ ív letörése a forgásirányba néz.
-A tárcsának a középsõ csapágyak felé esõ oldala tömít. Ez nyitja-zárja a babszemet a karterban. Használt tárcsán ez mindig fényes, esetleg barázdás
-A fõtengely sonkája felé esõ oldal általában kokszos. Erre az oldalra támaszkodik fel a két kis rugó, ami a sonka oldalán lévõ furatban ül. Ez kis kör alakú nyomot hagy a stiftek furatától nem messze. A képeden is látszanak, ott van mindkét tárcsán a két-két kis kör alakú fényesedés.

Tehát (és ez most biztos, egy láda sörben mernék fogadni):
-A fényképen mindkét vezérlõtárcsa a tömítõoldalával lefelé van fordítva. Ez nézne a középsõ csapágyak felé.
-A fotón látható oldaluk a hátoldal, ami a sonka felé esik.
-A képen 2-essel jelölt megy a lendkerékhez, az 1-essel jelölt az ékszíj oldalára.

5190 Őry Gábor 2013-12-13 13:47:05  Előzmény: Tomi: 57031

Vigyázni kell az irányokkal, mert most így ez alapján tényleg rosszul van/volt berakva. Csak most az a kérdés, hogy milyen állásban állt így a tárcsa? Alul, vagy fölül kell elképzelni?

Még egyszer tisztázzuk: a fõtengely az ékszíjtárccsa felõl nézve az óramutató járásával megegyezõen forog. Pont. A beszerelt tárcsáknak úgy kell állniuk, hogy az a bizonyos lenyesés a forgásiránnyal elõre álljon. Azaz a "forgásirányban". Kész.

De én újfent gyanakszom arra, hogy a csapon való szorulás lehet az oka. ha elmozdul, vagy a beszereléskor elmozdult, nem fekszik fel rendesen, és nem zárja a szívónyílást.


[i](Módosította orygabor 2013.12.13. 14:53-kor)[/i]

5189  Tomi 2013-12-12 20:43:53  Előzmény:Kárász Endre: 57030

Én az ékszíj felõl mondtam az irányát a képen jobb oldalt van az ékszíjtárcsa, ha a jobb oldali vezérlõtárcsát képzeletben rárakom az ékszíj felõli oldalra és a koxos rész néz a két középsõ csapágy felé akkor a lenyesés bal oldalra esik és nem jobb oldalra ahogy a forgásirány van. (A lenyesés a képen lent van a jobb oldali vezérlõtárcsa esetén.) Tehát vagy tényleg rosszul van valami vagy én néztem el valamit. Ugyan így a váltó felõli résznél is rossz irányba van.

[i](Módosította enemot 2013.12.12. 21:45-kor)[/i]
[i](Módosította enemot 2013.12.12. 21:46-kor)[/i]

5188 Kárász Endre 2013-12-12 18:03:31  Előzmény: Tomi: 57029

A kép alapján jól voltak/vannak a tárcsák, ugyanis a Trabi motorja fordítva forog, mint ahogy gondoltad. Ha az ékszíj felõl nézed, akkor forog óramutató szerint elõre.
A belsõ ív kis lenyesésének pedig tényleg forgásirányba kell állni.

5187  Tomi 2013-12-12 16:24:55  Előzmény:Őry Gábor: 57028

Kopás nem nagyon lehet, mivel felújított fõtengelyrõl van szó és új csapok vannak benne. Viszont, a trabi motor órajárásával megegyezõ irányba forog. Feltöltök egy képet, amit még akkor csináltam amikor elõször lett szétszedve. (Arról nem tudok nyilatkozni, hogy elõtte volt e már szétszedve a motor, szerelõnél volt, dugattyúcsere volt, de hogy azon kívül mi más nem tudom.)
A képen úgy vannak a lemezek ahogy ki lettek véve azaz azon az oldalon ahol voltak. (A számozás nem tévesszen meg akkor még nem is figyeltük, hogy a blokkon is be van számozva és az ékszíjtárcsa felõlire írtuk az 1-est. Ha jól emlékszem a blokkon pont fordítva van.) Szóval a lényeg, hogy a kép alapján lettek visszatéve a lemezek. Amit írtál, hogy a kisebb ív lenyesésének a forgásirányba kell lennie itt nem teljesül. Ha jól látom. A koxos rész esik a motor belseje felé. (Persz ez még a régi lemez a képen.) Amire ki akarok lyukadni, hogy a kép alapján pont fordítva voltak és vannak a lemezek. Azért kérdezem, hogy biztos, hogy úgy kell betenni a lemezeket ahogy írtad? Mert akkor meg kell õket fordítani. (Bár az is elõfordulhat, hogy felcserélõdtek a kivételkor, bár próbáltunk rá ügyelni, hogy mégse, vagy elõtte már valaki belenyúlt a motorba. [url=http://kepfeltoltes.hu/view/131212/DSC_0499_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/131212/DSC_0499_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]
A képet a Képfeltöltés.hu tárolja. [url=http://www.kepfeltoltes.hu]http://www.kepfeltoltes.hu[/url]
[i](Módosította enemot 2013.12.12. 17:28-kor)[/i]

5186 Őry Gábor 2013-12-11 11:32:39  Előzmény: Tomi: 57027

Igen, a tárcsának könnyen, de ha lehet, holtjáték nélkül kell a csapokon mozogni.

Az a kopás, amit az elõbb írtam, úgy keletkezik, hogy a tárcsa egy hornyot vág a csapba, akár elég mélyet is. Ha ebbe beleakad, akkor egy másik motorba áttéve a fõtengelyt gond lehet, mert a horonyba beülõ tárcsa nem biztos, hogy a helyére kerül. Illetve, ha marad is az eredeti motorban, nem "követi" a tárcsa a kopó csúszófelületet.

5185  Tomi 2013-12-11 09:36:01  Előzmény:Őry Gábor: 57026

Inkább kicsit szorult a csapokon mintsem, hogy lötyögött volna. Az eredeti az elég komolyan meg volt kopva. Az az érzésem, az lehet a baj, hogy a tárcsa inkább nehezen mozog a csapon és megakadt valamilyen helyzetben így nem zár jól. (Határozottan emlékszem az egyik eléggé szorult a csapon alig ment rá.) Hamarosan kiderül mi is a probléma. Kösz a segítséget.
[i](Módosította enemot 2013.12.11. 10:36-kor)[/i]

5184 Őry Gábor 2013-12-11 07:20:16  Előzmény: Tomi: 57025

A belsõ íven lévõ lenyesésnek a forgásirányban kell állnia. Az alsó blokkfél levételével az a baj, hogy nem biztos, hogy fog látszódni, jól fekszik-e fel a vezérlõtárcsa a beömlõnél. De lehet, hogy lámpával és hézagmérõvel meg lehet vizsgálni. Fontos, hogy a tárcsát tartó csapok ne legyenek kikopva, mert ha a tárcsa beleül a kopásba és a kopás nincs megfelelõ síkban a csúszófelülettel, nem fog felfeküdni a csúszófeületre.
Viszont, ha már lennt van a lendkerék, akkor már nem magy cucc lekapni az alsó blokkfelet.

5183  Tomi 2013-12-10 17:54:27  Előzmény:Őry Gábor: 57024

Kifújásról csak annyit, hogy biztos, hogy nem hengerfej és nem hengertalp. A lendkeréknél pedig elvileg látszani kéne valamennyi üzemanyagnak ugye? Mert ott nem látszott semmi. A hengert jobb, ha inkább rajta marad és a blokk alsó részét veszem le, így nem kell egy újabb tömítésgarnitúrát venni. De azért csak a biztonság kedvéért jó lenne ha egy kép lenne hogy is van jól betéve a vezérlõtárcsa.

5182 Őry Gábor 2013-12-10 07:51:54  Előzmény: Tomi: 57023

Azt a vezérlõtárcsát én megnézném a henger levételével. Ha nem kifújás, akkor ott lehet a baj.
Valószínûleg nem a beszerelés irányával van a baj, mert attól még lenne alapjárat, csak nem menne az autó nagyobb fordulaton.