Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Trabant

Általános topic Trabantokról, történelemrõl, sajátosságokról. Szereléssel, javítással kapcsolatos hozzászólásokat a Barkács-szakkörbe várunk.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

5435 Őry Gábor 2014-08-05 06:23:44  Előzmény: Tomi: 57276

Nem lehet, hogy a dugót tekerted? Kívülrõl nem látszik, mert benne ül a csõben. Szerintem 8 fordulatot nem is leget azon a csavaron csavarni. Annak a csavarnak fel kellene ütköznie, ha ennyire ki lenne tekeredve, a CO-értéknek az egekben kéne lennie. Bele kéne kukkantani abba az alagútba, a kipufogódob felõl, va-e benne dugó, vagy nincs. Ha már ez a kérdés is felmerült.
Ha a kinyomószén kopott, "lejjebb" fog a kuplung, ennek csak annyi köze lehet a rángatáshoz, hogy ha más pozíciót szoktál meg, eleinte nem érzed, vagy eltéveszted a "fogáspontot" stb. Mintha egy másik autót kellene megszokni, ennyi.
A kinyomószén jól csúszik, de nem annyira mint egy csapágy, úgyhogy persze, hogy fogja egy kicsit a motort. A kuplungot meg lehet állítani a bowden csavarjával ízlés szerint.

5434  Tomi 2014-08-04 19:21:17  Előzmény:Őry Gábor: 57267

Idõ közbe megnéztem azt a CO csavart is. Nincs ledugózva, nem tudom hova lett, lehet rosszul emlékeztem ls már régebben valaki hozzápiszkált. Próbáltam befelé csavarni 8 fordulat után meguntam és visszacsavartam 7-et. Szóval annak fel kéne valahol ütközni vagy mi? Már a csavar fejét is alig láttam a 8 fordulat után. Van valami konkrét helyzet aminél jó vagy próbáljam meg mégis tökig becsavarni és vissza 3-4?
Egyébként kuplung beállítás nem okoz rángatást? Mintha a kinyomócsapágy kicsit kopott volna a legutóbbi leszedés óta mintha kicsit fogott volna (bár kinyomott kuplunggal megszûnik a hajtás, de az is lehet túl fent fog). Az ezelõtti kérdéseimre szintén várok még egy is ötletet ha van.

5433  Tomi 2014-08-04 18:12:47  Előzmény: Spityu: 57274

Mindegy már megoldottuk 2 ékkel lejött szépen a csapágy magába megkapta az új japán C3-ast.
Egyébként összeraktuk, hát a bontós váltók elbújhatnak mögötte én rosszabbra emlékeztem, de nem sok holtjáték van (nem tudom miért). 12db borda van összesen (1 borda 30°) és nincs egy teljes borda fordulás. A bontóba a legjobb is ha odatettem egy csavarhúzót legalább 1 bordát fordult legalább is 1-es és 2-esbe, a lükvercbe meg 2-3-at, a jelenlegei meg mindenütt max 1-et.
Viszont a féltengelyek is mozognak rendesen a diffiben azzal mit lehet kezdeni? Na pl a bontóba volt ami meg se moccant, lehet a csillagról a tûgörgõs valamit el kellett volna hozni, az lenne ennyire elkopva? Olyant egyáltalán lehet kapni vagy mi annak a hivatalos neve?
(A kuplungolást arra értettem, hogy vissza üres, 4.-be amúgy is ritkán kell motorfél, ha már lassítani kell ott a fék, nem tudom miért panaszkodnak annyira rá nem olyan vészes tûrhetõen lassítanak.)
Elvileg még pár napja mielõtt elvitték a bontóból a motor még beindították, így várhatóan jó.

5432  Spityu 2014-08-04 16:27:18  Előzmény: Tomi: 57270

10-et félhalott váltóért nem szabad adni. Fõleg, hogy akad 20-25-ért gyári új is.

A csapágyat márpedig a fogaskerékkel együtt kell lehúzni. Szerelési könyv 42. oldal, 88-as ábra, 2-es pont: "A 6304 C 3 jelû mélyhornyú golyóscsapágyat elöl a IV. fokozat fogaskerekével és az olajszóró tárcsával együtt lehúzókészülék vagy sajtó segítségével lehúzzuk."
Az égvilágosn semmi baja nem lesz semminek. A zsugorkötés kibírja, az ékes változat úgyszintén, az olajszóró pedig, úgy rémlik, érintetlen marad, mivel középen össze vannak torlódva a dolgok, így a rés megmarad a csapágy és a fogaskerék között.

Igen, a szabadonfutó azért van, hogy ne legyen motorfék negyedikben. A kuplungolást nem javaslom, inkább tedd ki ilyenkor üresbe az adott fokozatból.

Használt, jó állapotú fekete dobozt 5-10-ért lehet eladni kb.
[i](Módosította Spityu 2014.08.04. 18:31-kor)[/i]

5431  Tomi 2014-08-04 13:54:10  Előzmény:Szabó Géza: 57272

A diffi alig lötyög a teljes holtjáték 60%-át a csoporttengely adja a maradék 20-20 a diffi és a féltengelyek. Amúgy a féltengelyeknél a tûgörgõs cucc azt nagyon pocsék dolog legalább rendes kosárban lennének a tûgörgõk majdnem széthullott amikor az egyiket megnéztük. Ott is van egy kis kopás fõleg a diffi és a tûgörgõk külsõ gyûrûén. Egyébként a tûgörgõkhöz milyen kenõanyag kell, mármint a csillaghoz a féltengely végén. Zsír olaj keverék összekutyulva?
A szabadonfutóra visszatérve mi az elõnye a szabadonfutónak? Nincs motorfék 4.-ben, de ezen kívül? Mert kuplungolással is megoldható a hiánya. A tényleg tudunk valamikor szerezni egy másik kicsit jobb váltót akkor tuti a szabadonfutótól megszabadulunk. Nagyon egyszerûen és szakszerûen meg lehet és akkor kaphatna sûrûbb olajat a váltó, nem is ártana szerintem.
Ja igen szerintetek mennyit érhet egy trabant gyújtásverézlõ? A fekete dobozkára gondolok.
[i](Módosította enemot 2014.08.04. 15:55-kor)[/i]

5430 Szabó Géza 2014-08-04 13:22:50  Előzmény: Tomi: 57270

Én még szétkapnám a difit és megnézném, hogy benne található két tengely milyen állapotban van azok szeretnek nagyon elkopni ;)

5429 Léber Balázs 2014-08-04 12:18:43

Szisztok!
Eladósorban lévõ Tramp-ot keres egyik ismerõsöm. Neten nem nagyon találni, vagy rossz helyen kerestük eddig.

LBalázs

5428  Tomi 2014-08-04 10:47:43  Előzmény: Spityu: 57269

A görgõs csapágy gyûrûjét azért kérdeztem, mert ha csak a tengelyt cserélem akkor lehet a mostani csapágy jobb és inkább azt raktuk volna vissza.
Mindegy már, mert ma voltunk pár bontóban (pár a fenét vagy 4-ben legalább) egyben volt trabant csak, de ott egybõl 3 is. Az egyikbõl roncsderbis kocsit csináltak nem kell említenem milyen állapotban volt. A másik váltója kb. ugyan olyan volt mint a jelenleg, a harmadik egy picivel volt jobb, de lükverc az elég kopott volt. Egy tízesért akarták adni, hát megköszöntök, de annyit azért nem ér. Õszintén megmondva egyáltalán nem voltak jobb állapotban, bár lehet ezt is ki kell fogni, de fene fog annyit utazgatni egy váltóért. Gondolom még így is megy egy darabig, ha valami csoda folytán találunk mégis egy jót, majd kicseréljük valamikor.
Az ugyan eszükbe se volt, hogy a nyeles és csoporttengely került volna magába, bár annyira nem túl jó csereberélni fele ide fele oda.
Egyébként a szabadonfutó felõli csapágyát akartuk volna még kicserélni, de azt hülyeség, hogy lehúzzuk a szabadonfutót aztán meg visszatoljuk a szilárd illesztésnek annyi is lesz. Esetleg két ékkel le lehetne húzni, de akkor annak a lemeznek a csapágy mögött annyi. Az autósboltba meg azt mondták nincs ilyen és nem is akarnak rendelni. Szóval most már tényleg lejárt a trabant ideje, egyébként ha jól emlékszem a diffihez menõ fogaskerék 19 fogú, lehet a mit bontunk nem is olyan (illetve ha jól gondolom ilyen bontókban nem szeretik, ha ezt azt csak kiszedünk és a váltó fele ott marad.)

5427  Spityu 2014-08-01 20:20:19  Előzmény: Tomi: 57261

A görgõs csapágy gyûrûjét felesleges leszedni, az amögött található fogaskerék az egyetlen fogaskerék, ami a tengely anyagából van. :) A másik irányból kell valóban kezdeni.

Találtam egy képet a fórumon, 3 éve készítettem, amikor felújítottam a váltót:
[imgw]http://www.kephost.com/images4/2011/10/13/r4qfaicvx2rpo7t8jysn.jpg[/imgw]

Ha nem fûznek érzelmi szálak a váltóhoz, akkor én is a cserét javasolnám. Gyorsabb, olcsóbb. Szerintem nem olyan nehéz jó váltót találni.

Itt pedig a nyelestengely látható a szétszedett, lehúzott szabadonfutóval:
[imgw]http://www.kephost.com/images4/2011/10/9/afy45372mxq8nbpe2eix.jpg[/imgw]

Igen, tutira a szabadonfutó fogaskerekével kell lehúzni.


[i](Módosította Spityu 2014.08.01. 22:26-kor)[/i]

5426 Pátkai Antal 2014-08-01 19:40:26  Előzmény: Tomi: 57261

Üdv!
Miért a görgõs csapágyat akarod levenni?
Próbáld meg a másik felérõl szétszedni a dolgokat. Nekem nincs itthon csapágylehúzóm és mégis szét tudtam szedni a csoporttengelyt. Csak egy satu és egy alukalapács segítségével. Ha sikerül szétszedni akkor mindent úgy tegyél le az asztalra ahogy beszerelten is áll mert ha elõször csinálsz ilyet akkor nehogy felcserélgesd a dolgokat.
A szabadonfutóval lehet trükközni de ha veszel újat az egyszerûbb mint a trükközés.
Ha jó szabadon futót szeretnél akkor az Index fórumon a Wartburg topicban keress
egy Dénes nevû illetõt neki van még gyári. Tavaszi talin szokott kint árulni és elég sok volt neki idén én is vettem tõle 1500 forint volt gyári papír csomagolásban.
Nekem 80W90 es Hykomol van benne és ez a tökéletes olaj ezeknek a szabadonfutós váltóknak.

5425 Őry Gábor 2014-08-01 05:42:29  Előzmény: Tomi: 57266

Igen. Fõleg, ha nincs meg a szükséges 2-3 fordulat. Persze CO-méréssel kombinálva illene állítani...
A lényeg, hogy mûszaki elõtt vissza kell tekerni.

5424  Tomi 2014-07-31 19:02:15  Előzmény:Őry Gábor: 57265

Akkor a CO csavarral kéne dúsítani?

5423 Őry Gábor 2014-07-31 18:59:53  Előzmény: Tomi: 57264

Nem tesz jót a ráncigálás semminek, fõleg az idegeknek. Nekem véletlenül van egy csoporttengelyem elfekvõben, de a típusáról és állapotáról nem tudok sokat. Ráadásul nem is biztos, hogy szerencsés a házasítás.
Az alapjárat dúsítása egyébként akkor is segíthet, ha alapból jól be van állítva, ugyanis a dús alapjárati keverék simábbá teszi a váltást. A kuplung felengedésekor ugyanis a tolóüzem kevésbé ránt vissza.

5422  Tomi 2014-07-31 14:07:53  Előzmény:Őry Gábor: 57263

A szabadonfutónak elvileg nincs baja, de elég hülyeség. Igaz nagyon ritkán kihajítja a 4.-et. Más trabant is futott már legalább 60e km-t nem hiszem, hogy az jobb lenne fõleg nem egy bontóba lökött rozsdás agyonhajtott valami, a szabadonfutó meg ha szilárd illesztéssel van feltéve sose fog lejönni. A csapágylehúzó leugrott róla, szerintem az nagyon nagy erõvel van rásajtolva és ha egyszer le van szedve utána már többet nem is lehet visszarakni, mert megfordulhatna a tengelyen. Amúgy a környéken már alig lehet találni néhány trabantot a bontóban.
Kösz a segítséget, de ez már így marad megy ameddig megy.

5421 Őry Gábor 2014-07-31 12:55:16  Előzmény: Tomi: 57261

És ha nem bontod szét? le lehet ellenõrizni az egész rendszer lógását a nyelestengelytõl a féltengelykihajtásig. Ha tûrhetõ, berakod kompletten.

5420 Őry Gábor 2014-07-31 12:51:02  Előzmény: Tomi: 57261

A szabadonfutódnak tulajképen mi baja van? Átugrik? "Ledarál"?
[i](Módosította orygabor 2014.07.31. 14:53-kor)[/i]

5419  Tomi 2014-07-31 10:02:44  Előzmény: Spityu: 57260

Jó, de pl. a görgõscsapágy belsõ gyûrûjét hogy lehet leszedni a tengelyrõl? Mert ahhoz csapágylehúzó nem fér hozzá.
A szabadonfutó felõli csapágyat biztos, hogy a szabadonfutó fogaskerekével együtt kell lehúzni? A csapágylehúzó nem bírja megmozdítani, illetve akkor ha lejön a szabadonfutó belsõ gyûrûje a tengelyen marad?
Esetleg nagyobb görgõkkel nem lehet beszorítani a szabadonfutót? Szerintem egy kicsit sûrûbb olajjal nem rángatna annyira, legalább is ha jól emlékszem az elsõ próbák alatt mentünk vele normálisan nem rángatott és 75W90-en volt benne. A kasznin és a felfogatóelemeken semmi hiba nem látszik. Még a féltengelyek végén a tûgörgõs vackokat talán érdemes lehetne cserélni, mert azok külseje moccan a diffiben.
Már nagyon nem akarunk kínlódni az egész kocsival ha elmegyünk bontóba ott is mire találunk egy jó és szétbontjuk eltelik egy nap, fene se gondolta, hogy ennyi baja van.

5418  Spityu 2014-07-31 08:35:05  Előzmény: Tomi: 57259

Hmmm... a kapcsolódobok alatti háromágú csillag van eléggé elkopva. Vagy a tengely ugyanott. Azt esetleg meg lehet próbálni, hogy 1 új tengellyel és 2 csillaggal összerakni. Így a fogaskerekek a végáttételt leszámítva megmaradnának párban. Nem a legideálisabb, ha két fogaskerék nem együtt kopik össze, de szerintem messze jobb lenne a váltó még úgy is.
Itt-ott néha találni ilyen tengelyt, meg csillagot is. Fogalmam sincs, hogy hol vettem anno.

5417  Tomi 2014-07-31 08:20:52  Előzmény:Őry Gábor: 57258

1-esben nem ránt, gondolom a lassú indulás miatt, 2-es 3-as nagyot, 4-be kicsit. Én arra gondolok, hogy a sûrûbb olaj jobban csillapítja a holtjátékokat, kicsit jobban fogja az egész váltót. Igazából nagyon nem lehet vele mit csinálni, az egészet ki fogja kicserélni? Válogatni a sok régi bontott cuccok között elég reménytelen. Nem hiszem, hogy egy régire cserélte volna a váltót belsejét bármelyik szerelõ, hisz azóta meg csak mentek vele. Mindegy, még annyit megpróbáltunk volna, hogy ha valahogy a szabadonfutót meg lehetne szüntetni akkor ment volna kicsit sûrûbb olajjal, de ahogy olvastam csak le lehet hegeszteni az meg annyit is ér.
A csoporttengely holtjátéka magában:
https://www.youtube.com/watch?v=r63Av_cy-hk&feature=youtu.be
[i](Módosította enemot 2014.07.31. 10:21-kor)[/i]
[i](Módosította enemot 2014.07.31. 10:22-kor)[/i]

5416 Őry Gábor 2014-07-31 06:39:58  Előzmény: Tomi: 57253

Azt nem pontosan értem, hogy miért az olajcsere után kezdett rángatni. Minden fokozatban?

5415  Spityu 2014-07-30 23:09:37  Előzmény: Tomi: 57256

"Senki [b]se tud[/b] róla, hogy valaha is lett volna cserélve bármi is"...

Itt a lényeg. Lehet, hogy már olyan régen volt, hogy senki sem emlékszik rá. Vagy valami szerelõ csinálta, és csak annyit mondott, hogy: "kicseréltem két csapágyat". Vagy egy rosszindulatú szerelõ kicserélte az alig futott váltót egy ótvarra (sajnos, ilyen is van).

Az átlátszó sziloplaszt szintén tuti, hogy nem gyári dolog.

5414  Tomi 2014-07-30 21:49:48  Előzmény: Spityu: 57254

Sziloplaszt átlátszó. (Senki se tud róla, hogy valaha is lett volna cserélve bármi is, de az még elképzelhetõ, hogy a szabadonfutót valaki kicserélhette, mert azon a komplett két csapágy lengyel, és azok kevésbé lötyögtek mint a másik ddr-es. Talán nem is c3-asok.)
[i](Módosította enemot 2014.07.30. 23:52-kor)[/i]

5413  Tomi 2014-07-30 21:48:46  Előzmény: Tomi: 57253

Mivel csak a felét néztük meg a csoporttengelynek és nem is figyeltem különösebben, de mintha a fogaskerekek egyik oldalról a belsõ dobnak ütköznek neki a másik oldalt meg van másik fogaskerék vagy valamilyen gyûrû, de egyéb más hézagoló nincs. Van még egy másik videó, de elég szerencsétlen, de talán az is mond valamit hasonló a másikhoz, de ez volt az elsõ. Itt pl. látszik, hogy a diffi nagykereke és a kis fogaskerék között nincs azért nagy holtjáték, de a csoporttengely holtjátéka is jobb, mert a videó készítésekor 2-esbe volt amit reggel linkeltem ott a 3. kerekét mozgattam így nem közvetlenül azon keresztül mozgott így más holtjátékok is benne voltak (mondjuk azért itt is látszik a holtjáték, de mint mondtam mindenhol van egy kicsi, de mire összeadódik sok lesz.)

5412  Spityu 2014-07-30 21:48:16  Előzmény: Tomi: 57253

Hát... ez a váltó szerintem nagyon nem gyári. Felemás csapágyról sosem hallottam, kizártnak tartom, hogy így gördült volna le. A blokkfelek között milyen tömítést találtál?

5411  Tomi 2014-07-30 21:27:21  Előzmény: Spityu: 57249

A fogaskerekek azért is lötyöghetnek oldalra mert a szinkrongyûrûk is engedik, legalább is ha jó láttam úgy van, hogy egy fogaskerék, szinkrongyûrû kapcsolódob, szinkrongyûrû fogaskerék és biztosító gyûrû, vagy az utolsó fogaskerék a biztosító gyûrû után van, nem emlékszem, pedig délután szedtük szét igaz csak az 1-es, 2-es fogaskereket. Maga a belsõ dob is mozog a bordás tengelyen és ami rámegy amit létet a villa az is a belsõ dobon. Plusz a külsõ rész is mozog a fogaskerekek körmein. Egyébként a fogaskerekek nem tûnnek kopottnak, jó van egy kis holtjáték, de nincsenek kihegyesedve. Ha jól tudom a váltót most lett elõször szétszedve mióta a gyárból kijött. Elõélete annyi, hogy lefutott 38-40e km-t. A féltengely végén lévõ csillag-tûgörgõs cucc is mozog a diffiben. A bordástengelyen is látszik egy kis kopás ahol a belsõ dob van, de hát mit lehet vele csinálni? Ha bontunk egy másik váltót, de az valószínûleg ilyen lesz. A szabadonfutót csak azért akarjuk szétszedni, mert meg kéne valahogy szüntetni. Talán egy kicsit sûrûbb olajjal nem rántatna (pl. 75W90 ezzel már a szabadonfutó nem hajlandó menni).
Amúgy minek kell C3-as csapágy annyira sose meleg a váltó, jó végül is skkor a bordás tengely felõl lesz C3. Ja még egy érdekesség a bordástengely csapágyai lengyel márkájúak! Nagyon is meglepõdtünk a tengelycsoporté ddr, de a másik 2 poland. De komolyan nem tud senki arról, hogy a váltó valaha is szét lett volna szedve, elsõ tulaja nagyapám szóval érdekes, meg az is, hogy ez a rángatás is csak úgy kezdõdött. Motorfelújítás után kapta a 75W90-et minden jó csak nincs 4.-ik, aztán kapja a mol hixol T-t és kb akkortól jön a rángatás váltáskor. Nem tudom elõtte milyen volt, mert a motor kegyetlenül szét volt hajtva (72,5-re lett fúrva, de a dugattyúban is volt 0,6mm legalább és még ment elképesztõ volt, igaz csak nagy gázon bírt menni alapjárat nem volt.)
Szóval szerinted a csoporttengelyt kéne megpróbálni cserélni egyben? Ha netalán találunk egy bontottat azt úgy simán bele lehetne tenni? (Mármint a fogaskerekek stimmelni fognak?) Bontóban nem fognak évjáratot mondogatni szerintem.

5410 Őry Gábor 2014-07-30 20:30:29  Előzmény: Spityu: 57251

Közben töröltem, mert rájötttem, hogy feleslegesen görcsöltem.

5409  Spityu 2014-07-30 20:24:52  Előzmény:Őry Gábor: 57250

A szabadonfutótól nem kell annyira félni. Tök egyszerû összerakni pl. gumigyûrûvel. Szétszedéskor érdemes fényképezni, mindent sorrendben lerakni.
A csapágy: 6304 C3 (a C3 fontos, legalább a nyelestengely bordás végéhez). Ha csak tömített van, a tömítéseket eltávolítani.

5408 Őry Gábor 2014-07-30 20:19:50  Előzmény: Tomi: 57248

Úgy emlékszem, hogy csapágylehúzóval vettem le.
A csapágyméretet nem tudom, bár már cseréltem. Talán más tud segíteni.
[i](Módosította orygabor 2014.07.30. 22:21-kor)[/i]

5407  Spityu 2014-07-30 20:17:05  Előzmény: Tomi: 57239

Furcsa ez a váltó. Az biztos, hogy a kottyanás oka a videón látható alkatrésztömegben keresendõ.
A csoporttengelyen a fogaskerekek jobbra-balra mozognak: nem szabadna. Jól látható, ahogy a bal végén mozog a fogaskerék axiálisan, a csapágy pedig fixen áll. A fogaskerekeket zégerhez hasonló "drót" gyûrûk rögzítik tengelyirányban a tengelyen. A tengelyen természetesen simán el tudnak forogni, a hajtást a szinkrondobok (kapcsoló dobok) viszik át. A dobok kotyoghatnak, az nem probléma... na de a fogaskerekek?! Továbbá a végáttételnél úgy tûnik, mintha a diffi nagy kereke kicsit érzéketlen lenne a kis fogaskerék elfordulására. Ez sem túl jó jel. Mit lehet tudni a váltó elõéletérõl? Úgy tûnik, mintha agyon lenne kopva, vagy nem összeillõ alkatrészekbõl lenne összerakva. Mintha elkoptak volna a fogaskerekeket oldalirányban rögzítõ gyûrûk és egyben a fogak is (emiatt a kottyanás).

A szabadonfutó melletti csapágyat a fogaskerékkel együtt kell lehúzni, a javítási is így írja. Szerintem ott nem nagyon kell hibát keresni. Én úgy látom, hogy egy az egyben a csoporttengely a rossz. Próbálkozhatsz azzal, hogy szétszeded és normálisan összerakod, de ha nem oldja meg a problémát, akkor én másik váltó beszerzését javasolnám.

A diffi kotyogása úgy "jó". Helyesebben a gyári új is ugyanezt csinálja. Érdekes, de nem nagyon szórakoztak a bolygómû kihézagolásával. Sem a videón látható tengelyirányú mozgás ellen, sem a két rózsakerék közötti kotyogás ellen.
[i](Módosította Spityu 2014.07.30. 22:21-kor)[/i]

5406  Tomi 2014-07-30 20:13:22  Előzmény:Őry Gábor: 57247

Különösebben az alapjárattal már nincs probléma pontosan úgy van beállítva a karburátor ahogy írtad.
Azt nem tudod megmondani a szabadonfutó felõli csapágyat hogy lehet levenni? Egyébként milyen csapágy kell a váltóba normál vagy C3?

5405 Őry Gábor 2014-07-30 19:57:16  Előzmény: Tomi: 57246

Én úgy emlékszem, hogy egy fehér mûanyag dugó zárja. Egyébként valóban a jobb oldalon van. Láttam korábban baj volt az alapjárattal. Ennél a karbinál máshogy kell állítani az alapjáratot, nem a pillangószelep ütközõcsavarjával, amit ráadásul összetévesztenek a szívatómechanizmus beállítócsavarjával. A pillangószelep ütközõcsavarja az aluöntvény házba van tekerve, szerepe csak annyi, hogy éppen csak nyitva legyen a pillangószelep (ne szoruljon a szívótorokba. Az alapjáratot azzal a bizonyos nagy rézcsavarral kell állítani. A szívató ütközõcsavarját pedig úgy kell beállítani, hogy kihúzott szívatónál 1 mm-re emelje ki a pillangószelepet (a szelep és a csõfal között mérve, pl. egy 1 mm-es dróttal) Ha ezzel állítják az alapjáratot (mint eleinte én is), hidegen felpötög a motor a szívatózáskor, a szívató visszatolásával viszont nem lesz hidegen alapjárat.

A holtjátékokra vonatkozóan nem tudok okosat mondani, õszintén szólva az én hajtásláncom is lóg, de még nem méricskéltem, hogy mi mennyit lötyög.

5404  Tomi 2014-07-30 15:09:17  Előzmény:Őry Gábor: 57245

Nekem is úgy rémlett, mintha ilyen kék vagy piros cuccal lenne kiöntve. Szóval nem valószínû akkor, hogy az a hiba. Most nincs itt a karbi, de talán ha jól emlékszem a kocsival szembe állva jobb oldalt van ugye az a CO csavar? (Az alapjárati meg majdnem szembõl csavarható igaz van egy kis szögeltérés.)
Szóval a hiba még mindig kerestetik.
Azokhoz a kotyogásokhoz mit szólsz ami a videón van? Normális még? Az 1,2-s fokozat kerekeit leszedtük (+a lükverc) a bordás tengely is kicsit kopott a fogaskerekek körmei is szóval minden kopott már egy, de semmi extrém. Szóval nem tudom mi a fenét kezdjünk vele. Annyi, hogy a 3 golyóscsapágyat kicseréljük már ha szét van szedve, de a szinkrongyûrûk sem néztek ki rosszul, szóval nem tudom. (Kb. 38-40e km futott a kocsi).
A szabadonfutó felõli golyós csapágyat hogy lehet leszedni? A szabadonfutós fogaskeréktõl nem fér hozzá a csapágylehúzó, ráadás még közte van egy kis fura alakú lemez is. A fogaskerékkel együtt is le lehetne húzni? A szabadonfutó megszüntetésérõl van valakinek tapasztalata? Egyébként is a 75W90-el alig volt hangja a váltónak ezzel a mol hixol T-vel meg eléggé hangos volt.

5403 Őry Gábor 2014-07-30 13:34:20  Előzmény: Tomi: 57244

A teljesítményt és a gyorsulást nem érinti az alapjárat, attól még mehet, mint a golyó. A H 1-1-es karbin a pillangószelep tengelye mellett lévõ csõszerû méyedésben van, és gyárilag le van dugózva. Persze kérdés, hogy nyúlt-e valaki hozzá, normál esetben általában nem tekeredik be saját magától.

5402  Tomi 2014-07-30 13:11:56  Előzmény:Őry Gábor: 57242

Ha késleltetve történik a váltás nem ránt azzal normál fordulatig forgat, vált 1-2 mp várakozás majd kuplung fel és már nem ránt vagy alig érezhetõ. Gyors váltásnál elég rossz érzés. Alapjáraton különösebben nincs gond. A karburátor is lett állítgatva, de azt nem is tudom melyik a CO csavar a legújabb fajta karburátor van rajta. Egyébként nem gyorsulna rosszul csak váltásnál szívás.
Szóval akkor teljes betekerés után 2,5-3 fordulat ki a CO csavaron? Ha megtalálom az is ki lesz próbálva. Kapott egy új kuplungtárcsát is már arra is gyanakodtunk én nem értem mi a baja. Az elsõ körökben nem rángatott majd olajcsere hixol T-re és talán utána kezdõdött, de már nem emlékszem pontosan.
A szabadonfutót érdemes megszüntetni? Mert akkor sûrûbb olajjal is kipróbálhatnánk. Egyáltalán meg lehet szüntetni a szabadonfutót valahogy? Láttam ilyen hegesztett megoldásokat, de az nem szimpatikus.

Majd megnézzük a hattyúnyakat és az egész kasznit is, idegesítõ probléma...

5401 jocking . 2014-07-30 12:32:52  Előzmény: Tomi: 57241

Hattyúnyak:
[imgw]http://trabkat.prokee.hu/images/nosniky.gif[/imgw]
1-es számú alkatrész.

5400 Őry Gábor 2014-07-30 12:05:44  Előzmény: Tomi: 57231

Nem lehet, hogy túl szegényre van állítva az alapjárat? Az is okozhat rángatós váltást, persze látatlanban nem tudom milyen mértékû rángatásról van szó.
Én a motorcsere után jártam úgy, hogy lehetetlen volt rántás nélkül váltani, ráadásul alapjáraton is csattogott az egész rendszer, pedig minden rendesen lett rögzítve és csak a morot lett cserélve (felújítottra). A CO-csavar teljesen be volt tekerve (vagy tekeredve). Adtam neki kakaót (a szokásos kb. 2,5-3 fordulatot), és máris sima lett a váltás.

5399  Tomi 2014-07-30 11:23:08  Előzmény:Pápai László: 57240

De az érdekes, hogy elõször töltöttünk bele hajtómûolajat akkor nem rángatott csak akkor nem volt 4. most ezzel a hixol T-vel volt feltöltve kb. azóta jön a rángatás. Talán érdemes lenne a szabadonfutót fixre cserélni és megpróbálni kicsit sûrûbb olajjal (75W90)?
Közvetlenül váltáskor kuplung fel ránt egy nagyot. Gondlom csak nem lehet a motornál a hiba.
A felfogatások jónak látszottak amikor még nem vettük le a motort rángattuk, de nem nagyon moccant. A váltó magába mozgott kicsit, de gondolom a gumifelfogatás miatt.
Hattyúnyak? Az hol van?

5398 Pápai László 2014-07-30 10:33:53  Előzmény: Tomi: 57239

Szerintem a rántás nem innen ered, de átnéni nem árt a hajtásláncot is..Az enyében ennél keményebb volt a lógás, mégsem rántott...Én a felfogatásnál keresném a hibát, vagy a hattyúnyaknál is elõfordulhat törés...

5397  Tomi 2014-07-30 08:37:30  Előzmény:jocking .: 57238

Sikeresen megtörtént a mûvelet. Nem tudom igazán mi okozza ezt a nagy rántást elég szép kis holtjáték jön össze, de mindent nem lehet kicserélni. Ha pl. a féltengely végén tûgörgõs cuccok löttyennek a váltóban azzal mit lehet kezdeni? Egy kicsit csak moccannak a görgõs cuccok külseje a diffibe mart hornyokban. Bár gondolom gyárilag is van valamennyi lötyögés, maguk a tûgörgõk nem lötyögnek a féltengelyen. A másik ide majd milyen zsír vagy olaj kell, mert amikor levettük a gumiharmonikát ilyen zsír olaj keverék kezdett el folydogálni. A kerék felõli csuklókat is megnéztük, de ott pl. rendes zsír van (kicsit hígabb talán mint a normál), de ott nincs számos holtjáték.
A diffinél is van egy kis holtjáték illetve a diffi két vége is lyögög ki-be 1mm-t. Ez normális?
Amire leginkább gyanakszok az a tengelycsoport ha jól láttam van egy fogaskerék ami fixen van a tengelyen (ami a diffit hajtja) és a másik 4 fogaskereket kapcsolja ezzel a fogaskerékkel a léptetõvilla. Itt találtam a legjelentõsebb holtjátékot, talán az összes holtjáték felét is kiteszi ezt jó lenne megszüntetni valahogy. Hogy lehet ezt a tengelycsoportot szétszedni és mit érdemes cserélni? Mi miatt lehet ez a nagy lötyögés?
Csináltam egy videót, amiben látszik mi mennyire lötyög, kotyog, írjár már rá valami véleményt (más is írhat) illetve valami megoldást erre.
https://www.youtube.com/watch?v=_gWgHcwB1rI

5396 jocking . 2014-07-29 14:42:52  Előzmény: Tomi: 57237

Az alját kell levenni, de úgy, hogy az legyen felül.

5395  Tomi 2014-07-29 14:05:38  Előzmény: Tomi: 57236

Egyébként a váltó mely oldalát érdemes levenni elsõnek? Talán a tetejére kéne állítani és az alsó felét levenni, ha már a lépetõvilla meg a többi felül van, gondolom még így is hullani fog kifelé ez-az.

5394  Tomi 2014-07-29 11:58:02  Előzmény:jocking .: 57235

Közbe már rájöttük (nem itthon van a kocsi ezért nem tudtam már elolvasni, de a váltó legalább már itt van). A két féltengely a csuklónál néhány tizedet mozoghat egyáltalán nem találom vészesnek, viszont a másik vége ami a váltóba megy az már kb 0,8-1mm-t lötyög. Az a 3 gömbös tûgörgõs valami lötyöghet kicsit illetve a féltengelyek oldal irányba moccannak 1-2mm-t(igaz itt a váltóban a diffi vagy mibe mennek a féltengelyek az is moccan kifelé befelé is kb.2mm-t. Magába a váltóba is van lötyögés szerintem ezek összeadódva igen csak sokat jelentenek. Nem tudom mit lehet ezekkel kezdeni. Egyedül azért nem dobjuk ki a kocsit, mert tavaly volt komplett motorfelújítás így már elég ráfizetés lenne (meg azért a rohadás eddig elkerülte).
Szóval nem tudom mit lehet kezdeni az egésszel.

5393 jocking . 2014-07-29 09:59:44  Előzmény: Tomi: 57234

Egyvalaki emeli felfelé/kifelé a váltót, egy másik valaki meg figyel a féltengelyekre, hogy nehogy leessenek a földre. A féltengely váltó felõli vége csak bele van dugva a váltóba, így ha emelkedik kifelé a váltó, a féltengelyek is kiesnek belõle. De annyi játék azért van benne, hogy a félig kiemelt váltót el lehet tolni valamelyik féltengely irányába, így a másiknak több helye van kiugrani.

5392  Tomi 2014-07-29 08:35:42  Előzmény:jocking .: 57233

A váltót hogy lehet megszabadítani a féltengelyekrõl? A váltót tartó bakokat ha leszedjük akkor még a féltengelyeket valahogy ki kéne húzni, azt hogy lehetne?

5391 jocking . 2014-07-28 22:10:35  Előzmény: Tomi: 57231

Egyébként itt vannak hasznos robbantott ábrák, érdemes tanulmányozni õket:
[url]http://trabkat.prokee.hu/katalogus.html[/url]

5390 jocking . 2014-07-28 22:08:35  Előzmény: Tomi: 57231

A 3 "csavar" fent a kapcsolóvillák rúdjainak a végei. Ezeknél a kulissza felõl vannak bent golyók, amik szétgurulhatnak. Az 5 csavaros fedél mögött meg egy spirális lemez van, ami az egyik fogaskerékcsoport tengely belsejébe van dugva, egyféle olajpumpaként mûködik.

Egyébként váltót szétszedni csak kiszerelt állapotban lehet. De ha a motor már kint van, akkor nem nagy kunszt kiszedni, csak figyelni kell, hogy a féltengelyek végén lévõ csillagból ne potyogjanak ki a tûgörgõk.

5389  Tomi 2014-07-28 20:53:44

Sziasztok!
Korábban említettem egy hibát: váltáskor ránt egyet a kocsi majdcsak minden sebességben. Ma végre sikerült leellenõrizni a dolgokat. A váltó felfogatás stabil, nincs semmi rohadás a gumis felfogató is rendben nem volt meglazulva. A csuklók a féltengelyeken minimálisat löttyennek, talán néhány tizedet, de 1mm-en belül van, viszont a váltóban tényleg érezhetõ a lötyögés. A motor már le van véve, a bordás tengely holtjátéka a váltóban amíg megmoccan a kerék kb 1-1,5 bordányi (fokban nem tudom mennyi, de rutinos trabantos talán tudja hány borda van a tengelyen amire a motor, lendkerék, kuplung megy.) Érezhetõen elég nagy a holtjáték ezért ránthat (talán olyan 1/5, 1/6 fordulatnyi).
Annyi segítséget kérnék, hogy a váltó szétszedése során van e olyan alkatrész ami elpattanhat széthullhat stb... ? (Gondolok itt rugós valamikre vagy kis golyókra,...) Illetve az alján van pár csavar csak azokat kell leszedni? Egyáltalán szét lehet úgy szedni a váltót, hogy a féltengelyek a helyükön maradnak? Reménykedünk benne, hogy nem a differenciálmûnél van a hiba, így hátha nem kéne leoperálnia váltót teljesen.
[img]http://kepfeltoltes.hu/140728/Trabant_601_felujitott_sebessegvalto_valto_2408423920_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]
Ez ugyan nem a kérdéses váltó, mert nem fényképeztem le pirossal bejelöltem 3 csavart fent amikrõl nem tudom mik lehetnek, illetve egy kerek valamit is 4 felfogatócsavarral és egy másikkal a közepén (gondolom ez valamilyen állítócsavar lehet), igaz ez nem pontosan így néz ki a váltón másabbal a csavarok és az a kerek lap is. Sõt a bal kerék felõli oldalán is van egy mûanyag csavar és egy mûanyag dugó szerûség a spirálon kívül amikrõl szintén nem tudok semmit. Kicsit igazítsatok már ki, mi micsoda mert nem szeretnénk semmit olyat elállítani amit nem kéne (elsõ váltójavítás).

5388 Hirth János 2014-07-12 04:44:36

Sziasztok!
Keresek egy Traban 600 kombit (63 évj). Papírokkal, mindennapi használatra szeretném felújítani. Igazából a beltér és a külsõ legyen eredeti, a futómû és a motor is ki lesz cserélve, tudtok nekem egy jó alapot? Válasz emailben kérnék: hirthbonsai@gmail.com.
Köszönöm elõre is... Janó

5387  Tomi 2014-06-22 09:06:26  Előzmény:Piret Endre: 57228

Nem én használom a kocsit így csak utasként tudok beszámolni, de a váltókar nem moccan és eddig ahogy megfigyeltem csak közvetlen váltások után ránt. Egyesbe nem érezhetõ, persze eleve elég finoman indulnak el vele, 2-es, 3-as képes nagyot rántani, váltáskor kuplung fel és abban a pillanatban amikor elkezdõdik a hajtás. Kanyarodáskor nincs különösebb hang. Majd az ellenõrzés meglesz a leírtak alapján amint lesz egy kis szabadidõ.

5386 Piret Endre 2014-06-20 11:52:54  Előzmény:Pápai László: 57227

Nekem is volt már olyan, hogy lelazult az anya a hátsó baknál. Azt tûnt fel, hogy induláskor ahogy engedtem fel a kuplungot, úgy jött hátrafelé a váltókar, mert billent a váltó.