Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör 2

Minden, ami szerelés, javítás, átalakítás, tuning...

Lezárt topik

Ez a topik már nem aktív, ezért nincs lehetőség további hozzászólásokra.

8752 Rácz Gábor 2008-05-25 14:23:12

Az a relé nem azért van, hogy az autót ne lehessen beindítani?

8751 Venczli Miklós 2008-05-25 10:06:28

jah, van még egy kérdésem

van hozzá egy relé... azt hova hogyan kössem...a lábainak a számai:

86 87 85
87Q bár itt van egy kis 30-as szám is

8750 Venczli Miklós 2008-05-25 10:00:02  Előzmény:Karches Attila: 47593

írtam nekik

8749 Karches Attila 2008-05-25 09:52:35  Előzmény:Venczli Miklós: 47592


Akkor szerintem küldj egy üzenetet
[url=http://www.thunderwebshop.hu/?p=p_1&PHPSESSID=abfd834f91c994d2c91b7964e933d521]nekik[/url]
biztos szívesen segítenek, és hamarosan pittyeghet a cucc

8748 Venczli Miklós 2008-05-25 09:48:58  Előzmény:Karches Attila: 47591

nem, ez a Thor 425/446...

8747 Karches Attila 2008-05-25 09:45:56  Előzmény:Venczli Miklós: 47590

Nem merek erre mondani semmit, nehogy miattam b*sz*dj*n el...
Ez a "Thunder CA103 autórisztó"?

8746 Venczli Miklós 2008-05-25 09:31:54  Előzmény:Karches Attila: 47588

A riasztót a zsu kft-től vettem...(zsu.hu) ...
A fehér és a fehérfekete vezetéken van beépítve biztosíték, ez lenne a vezérlő szál?

8745  hks 2008-05-25 09:23:57  Előzmény:Rácz Gábor: 47582

rs tuning, custom company

8744 Karches Attila 2008-05-25 09:16:28  Előzmény:Venczli Miklós: 47574

Hol vetted a riasztót? Őket kéne megkérdezni, hogy ezek közül melyik a vezérlő szál.
Általában úgy szokott lenni, hogy vmelyiket (vagy kettőt) testre vagy +12V-ra kell kötni, 2-t elfelejtessz, 2 meg vezéreli a kp. zárat.

8743 Venczli Miklós 2008-05-25 09:14:08  Előzmény:Rácz Gábor: 47582

köszi...
tehát ha jól értem, kössem össze a narancsot a narancsfeketével, a fehéret a fehérfeketével, a sárgát a sárga feketével, és mondjuk a narancs/narancsfekete vezetékpárt kössem a kp zár barna kivezetésére, a fehér/fehérfeketét pedig a fehérre?

vagy... a narancsot kössem össze a fehérrel és ezt kössem a kp zár fehér kivezetésére,
valaminta narancsfeketét a fehérfeketével és ezt kössem a kp zár barnájára?

8742 (Törölt felhasználó) 2008-05-25 09:05:48

Hello mágusok!
Van egy 4T Wareszom.
Karburátorral küzdök.
Kellene egy bontot vagy Bp-en vagy környeken egy jo mühely.
Mert alapjaratom van és üresben felpörög némi durrogással.
De sebességbe rakva feladja a harcot.
Tápsziv ok és nem dugulás.

8741 Madocsai Gergely 2008-05-25 08:51:19  Előzmény:: 47583

Ha nem tocsog nak a gyertyák, az jó.(a friss kewerékre csak úgy értettem, h nem wmi 100 éwes kipárolgott, már csak olajat tartalmazó wmi lötyög a tankban..., de ezekszerint ez nem áll fenn)
Gyújtást sec-perc alatt lecsekkolod, h jó-e, minden lehetséges hibaforrást ki kell zárni, h 1érteműen szűküljön a kör.
Benzin eljut a karbiig? I mean: ha a karbinál lehúzod a csöwet, és +nyitod a csapot akkor ömlik a benya 1000-rel?

8740 Szegedi Árpád 2008-05-25 08:15:19

Üdv!Tegnap szép nagy füsttel elégett a töltésjelzőtől a biztosítékhoz menő vezeték.Gondolom kidörzsölődhetett a szigetelés,testhez ért és ezért égett el.Szerintetek lehetett mástól is?Mit érdemes átnézni?A biztosíték nem égett ki,csak a vezeték szigetelése,de az teljesen.Köszi.

8739 (Törölt felhasználó) 2008-05-25 07:46:44  Előzmény:Madocsai Gergely: 47570

Hogy érted hogy tiszta friss keverék?
A gyujtás sztem oké, mert addig fasza még nem fulladozik, vagy szokot ilyet csinálni a gyujtás? mert minden indításnál jó ameddig nem sz@rakodik. a gyertyák meg szárazak, vörösek
ezért nem értem. Köszi!

8738 Rácz Gábor 2008-05-25 07:15:07

Hali! Én most raktam a trabimba ilyen riasztós kp. zárat. A Lényeg, hogy a 3 1színű vezetéket párosítani kell a csíkossal és így kapsz 3 párat. ebből 2 megy a kp. zár barna és fehér kivezetésére. Nálam müxik szuperul! Valaki nemtud kristálylampicseket előre? Hol lehet ilyet rendelni neten? Üdv.

8737 (Törölt felhasználó) 2008-05-24 21:48:20

Valaki nem tudja hogy lehet 2T trabiba fordszám mérőt rakni??Milyet lehet vagy hol lehetne ujjat venni ami jo??

8736 Venczli Miklós 2008-05-24 20:47:57  Előzmény:: 47579

Hát már nézem egy ideje

de nekem valahogy a narancs/fehér/citromsárga nem megy össze a barna/fehér/fekete/zöld/kékkel ... tudom, h nem értek hozzá

8735 (Törölt felhasználó) 2008-05-24 19:50:43  Előzmény:Venczli Miklós: 47574

Szerintem teljesen egyértelmű minden ott van leírva, rajzolva ami csak kell. Szín szerint, (is), meg a lényeg oda is van írva Szerintem csak nem nézted meg elég figyelmesen

8734 Kacsándi Szabolcs 2008-05-24 19:33:20  Előzmény:: 47573

A bowdenbe nem szabad olajat tenni mert csak leragad tőle.Használj wd 40-et vagy más hasonló kenőspray-t.Úgy fújd be hogy lelógatod a bowdent és hagyod hogy végigfollyon belül.

8733 Kacsándi Szabolcs 2008-05-24 19:25:50  Előzmény:Marton Tamás: 47564

Csak simán bele vannak csúsztatva.A szelep nem érhet bele a dugóba,mert a szeleprugó visszatartja.A tőke közepén van egy gombszerű felület amire a szelep felül ,az csinálja a hibát.Ha szétszeded annak teljesen benyomhatónak kell lenni.Ha nagyon nehezen megy be vagy meg is akad előbb akkor tuti tele van olajsárral.Sajnos elég pici furatok vannak rajta,de valamennyire talán tisztítható.Különböző oldószerekkel ,és injekciós fecskendővel mosogattam én is.Utána kicsit könyebben mozgott.Lehet a beáztatás sem árt nekiVagy nagynyomású mosópisztollyal esetleg.Összeszerelés előtt fel kell tölteni olajjal.Az sem jó ha állandóan cserélgeted az olajtípusokat.Érdemes lenne olajcserekor motoröblítőt is használnod,aztán utána csak egy fajta olajat tölteni bele.5-6 ezer km után teljesen felesleges lecserélni ,mert csak pénzkidobás.A mostani minőségi olajak bőven magasabb tartomyányba vannak kifejlesztve.10 ezer km alatt nem érdemes cserélni.

8732 Madocsai Gergely 2008-05-24 18:35:30  Előzmény:: 47573

Jaja, a zsírzóspray sosem árthat! Én az említett mókát még nem tom mikor fogom kiwitelezni, egyelőre csak terwbe wan...

8731 Tóth Ákos 2008-05-24 18:05:20  Előzmény:Tóth Ákos: 47560

VaLaKi?

8730 Venczli Miklós 2008-05-24 17:54:33

Sziasztok!

Egy kis [b]segítséget[/b] szeretnék kérni riasztó+kp zár bekötéséhez.
megvettem egy riasztót, ami tud távirányítóval kp zárat vezérelni, és vettem hozzá külön mechanikus kp zár szett-et (4motoros, bár úgyis csak 2 kell...)...

Viszont nem tudom összehozni a kettőt, elektronikai jártasságaim kevesek ehhez
Ha valaki tudna segíteni és kapcsolási rajz alapján le tudná írni konkrétan, hogy ezt a színűt kössem össze ezzel a színűvel azt megköszönném:
itt vannak a kapcsolási rajzok, amiket kaptam hozzájuk.
riasztó:
[url=http://kepfeltoltes.hu/view/080524/riaszt__www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/080524/riaszt__www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]
kp zár:

[url=http://kepfeltoltes.hu/view/080524/kpz_r_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/080524/kpz_r_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]

előre is köszi!

8729 (Törölt felhasználó) 2008-05-24 17:26:06  Előzmény:Madocsai Gergely: 47572

Értelek! ha sikerül megoldanod, oszd meg velem is

Most azt tanácsolták fújjam be zsírspray-vel. lehet kipróbálom. Elméletben jó lehet, feltéve ha végig be tudom juttatni a spray-t!

8728 Madocsai Gergely 2008-05-24 17:06:28  Előzmény:: 47571

Az a para, h a bowdenház eredetileg egy gagyi, teflonbetét mentes sz@r, pont olyan, mint a teccsó ""montenbájkokon"".
Én át fogom építeni rendes, teflonbetétssé a házat - akár egy jobb bringa bowdenházzal, nomeg csiszolt, esetleg teflon bewonatú bowdennel(pl. Avid).
Igaz, ehhez faragni kell, de úgy fog utána járni, mint a zálom!
De lehet, h gázbowdenben is létezik ilyen, ezt nemtom.
[i](Módosította madogery 2008.05.24. 19:07-kor)[/i]

8727 (Törölt felhasználó) 2008-05-24 15:49:46  Előzmény:Marton Tamás: 47568

Én még csak egyszer!

épp most értem haza a javításból! Igen, már tudom pontatlanul fogalmaztam! De mostanra már kiokosodtam. Szóval kiszakadt alul-felül. Felül elengedte az a minimális három darab ponthegesztés. Körbe varrtuk rendesen. Alul meg ugye eleve már szét volt rohadva sajna. Ez a bal oldali volt. Érdekes, rálestünk a jobb oldalira ami hibátlan teljesen! Meglepő volt az is hogy 18 évet kibírt. Még sosem volt foltozva, javítva, de még alváz védőzve sem az alja!

Most viszont lesz. 2hét múlva megy a kasztnishoz nagy "generállra" Remélem jó pár évet kibír majd. le lesz minden varrat, új küszöbök, stb.. cinkromátos alapozóval kezelve, utána meg rücsi mindenhol! Szóval bízom majd a hosszú életébe "ruha" ügyileg

Azért picit ijesztő volt, mikor egy vasúti átjárót követően elkezdett a hátulja úgy mozogni mint egy sikló




Más: Bocs ha már esetleg volt szó róla
Gázpedál "szorulása" zavar eléggé. Pontosabban nem szorul, csak szeretném ha olyan normálisan, könnyen járna mint más autókban:-) Bowdent megolajoztam, pedál oldalra mozog szerintem eleget, mit tudnék még vele csinállni hogy érzékenyebb legyen, könnyebben járjon??
[i](Módosította Geniculata 2008.05.24. 17:56-kor)[/i]

8726 Madocsai Gergely 2008-05-24 15:08:28  Előzmény:: 47569

HB2? Pedig már ajánlottam wolna is a HB-t a H1-1 helyett, na mind1!
Hogy a 2-es miben tér el a HB1-től azt nemtom, de kb ua. Ha a 150-es kewerőcső is tiszta, az alapjárati kewrék csawar sincs túl betekerwe, nomeg a benzin eljt a karbiig(???) akkor be kell induljon!!! (feltételezwe, h a gyújtás, és a mechanika rendben!)Aprópó, a tankban már tiszta, friss kewerék wan?

8725 (Törölt felhasználó) 2008-05-24 14:49:38  Előzmény:Madocsai Gergely: 47567

Hello!
Ez 28 HB2.Az uszóházzal nincs semmi para, az okés.Valamin kéne állítanom.
Köszi!

8724 Marton Tamás 2008-05-24 13:21:46  Előzmény:: 47566

Javítottam e? ...Kb. 10 szer
Nekem már körbe leszakadt mind a 4 felfogatás több mint 2szer. Az egyik egyszer úgy, hogy még a menetet is kihúzta a csöcsből Ott most átmenőcsavar van.
De egy dolgot tisztázzunk! A csavar szakadt ki a csöcsből amire az egész gumipogácsa felül, vagy betekert állapotban úgymond kirohadt az egész és úgy szakadt le? Mert nem mindegy!

8723 Madocsai Gergely 2008-05-24 13:18:09  Előzmény:: 47565

Ha indításkor pöcc-röff, aztán behal, akkor - amennyiben a bennya eljut a karbiig - walszeg túl sok naftát kap, és ugye ahogy melegszik túlságosan dús lesz a kewerék és lefullad.(28 H1-1-nél a féklewegő, és apici lewegő fúvókát nézd + , ez utóbbi simán eltömődhet, olyan kis szűk)
Ha a benzin nem jut el a karbiba wmiért, w csak túl lassan, akkor + kiürül az úszóház, és ezért hal be.
[i](Módosította madogery 2008.05.24. 15:18-kor)[/i]

8722 (Törölt felhasználó) 2008-05-24 09:47:59

Sziasztok!

Edigi problémáim sikeresen megoldva, hála nektek! Sajna ismét akadt azért, nem is pici!
Szóval a bal hátsó lengőkar egyik felfogatása kiszakadt a kasztniból! Kérdésem az lenne javított e már ilyent valaki, ha igen hogyan? Esetleg van e, érdemes e venni trepnit, amibe csatlakozik az egész, illetve az a gumibakos része? Vagy bőven elég alaposan megerősíteni, körbevarrni az egészet?
Előre is köszi!!!

8721 (Törölt felhasználó) 2008-05-24 09:34:03

Hello!
Olyan gondom van, hogy 2t trabi azt csinálja ha elindítom, hogy faszán megy 10-15 mp-ig, és utána fullad föleg ha gázt adok, de nem tudom mi lehet a probléma, benzintankot átmostam-full tiszta, benzincsapot meg a karbit kompresszorral kifujtam, tüszelep is oké, gyujtása is fa*za. vmi karbi téma lehet?vmi nem okés ott.Mikor elkezdte ezt csinálni akkor 2-3dik indításra már ment rendesen, de teltek a napok és annál több indítást kellett végrhajtanom, hogy ne fulladjon le. Most meg zéró.
Elöre is köszi a segítséget!

8720 Marton Tamás 2008-05-24 05:56:34  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 47563

Szóval újak... hát mindenféleképpen szeretném őket cserélni, mert már biztos nincsenek jó állapotban, de addig is megpróbálom megpucolni őket, úgy ahogyan írtad.
Tehát akkor csak ki kell őket húzni a fészekből. Azt hittem csavarni köll Amúgy már elég fekete belül a hengerfej, biztos dzsuvásak a tőkék is.
Kár hogy ilyen drága mulatság cserélni őket, de hát így még mindig jobban jár az ember a 8 szeleppel, mint más a 16-tal
Amúgy meg hogy a fenébe tud egy hidrotőke megállni? Úgy érted hogy beszorult? De akkor a szelepnek is bent kellett maradnia, és a dugóba ütköznie? Vagy csak én értem félre?

Csabeee:
Már vártam mikor kérdezi meg valaki az olajat Amúgy jogos a kérdés! De nálam az a helyzet, hogy az olajcsere soha nem oldotta meg ezt a problémát, hiába próbáltam mindig másfélét beletenni. Egy ideig 15W40 raktam mindig bele, de most már áttértem a 10W40-re. Abból most gyári GM olaj van benne, és nagyon meg vagyok vele elégedve. Amúgy meg a Castrol-ra esküszöm, a Valvoline-t meg pl. nem szeretem, nincsenek jó tapasztalataim vele. Amúgy meg a Tesco-s a legjobb Volt hogy engedett az olaj a VT szimeringnél, meg a HF tömítésnél ezerrel, és hát kellet valami ideiglenes megoldás az utántöltésre! Arra tökéletes volt azzal a szép természetes zöldes színével, és alapból égett szagával
Amúgy meg elég gyakran cserélek olajat, kb. 5-6e km-enként.

Köszi a segítséget!

8719 Kacsándi Szabolcs 2008-05-23 19:32:32  Előzmény:Marton Tamás: 47561

Cseréltem újakra.Mikor megállt teljesen az egyik tőke muszáj volt szétszedni,de hallani lehetett hogy melyik hengernél kattog.Pénzhiányban csak négyet tudtam venni,de a problémát megszűntette,a másik négyet próbáltam kipucolni ,kimosni.Utána nem volt gond vele,de később tudtam rendelni gyárit és azokat is cseréltem.Szétszedésnél nem bonyolult.Fedél le,gyújtás le,vezérműszíj oldali burkolat le.Aztán le kell szedni a veztengely rögzítőit a hengerfejben.A szíjat nem kell levenni,legalábbis nálam nem kellett.A veztengelyt meg lehet emelni annyira hogy a tőkéket ki lehessen szedni.Csak simán bele van csúsztatva a hengerfejbe.Kis ügyeskedéssel ki lehet emelni aztán már lehet is tisztítani.Ha szerencséd van talán ideiglenesen jó lesz.

8718 Kalmár Csaba 2008-05-23 18:50:00  Előzmény:Marton Tamás: 47561

Még mielőtt szétszeded egy kérdés:mikor cseréltél olajat és milyet tettél bele?

8717 Marton Tamás 2008-05-23 18:46:37  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 47559

Akkor jól gondoltam ...
De te cserélted is őket vagy csak tisztítottad? Mert akárhogy is nézem, 8db hidrotőke lesz vagy 17-18e Ft
Nagyon örülnék ha megszűnne ez a csattogás, mert nagyon idegesítő, hogy pont melegen csinálja.
Na majd ha lesz pénz, adok neki újakat, oszt hadd szóljon! Amúgy egyszerű kicserélni? Gondolom veztengely levesz, oszt vagy kicsavarni vagy kifeszíteni lehet őket nem?
Köszi a választ!

8716 Tóth Ákos 2008-05-23 18:19:46

Szerintetek miért van az hogy a KMGY műszerem hőfokjelzője majd hogy nem kiakad kb 105fokot mutat(a víz nem forr)????hőgomba, termosztát kicserélve(golfét kapta mert az jobb minőségű mint a wareszé)

8715 Kacsándi Szabolcs 2008-05-23 17:30:06  Előzmény:Marton Tamás: 47549

Érdemes cserélni ha már ilyet produkál.Eléggé el lehet koszolódva és már nem áramlik keresztül rendesen az olaj rajta.Én is így jártam egyszer csak az annyira beállt,hogy nem is ment rendesen az összes henger csak dadogot.Mikor szétszedtem a hidrotőkét be sem lehetett nyomni rendesen.Azóta semmi baja,olykor van kis kattogás,ami hamar meg is szűnik.De sem hidegen sem melegen szinte egyáltalán nem hallani semmit,pedig az én motoromban már van 160 ezer km.

8714 (Törölt felhasználó) 2008-05-23 15:24:54  Előzmény: : 47557

Nem fogalmaztál nagyon egyértelműen de asszem kapizsgálom

8713   2008-05-23 15:08:55  Előzmény:: 47556

Én úgy szoktam, hogy belehúzok egy madzagot az ablakgumiba, és azzal behúzom az üveggel együtt. Na most ezt nem tudtam érthetően leírni.

8712 (Törölt felhasználó) 2008-05-23 14:58:17  Előzmény: : 47555

Köszi!!! Megpróbálom!
A visszarakásnak mi a technikája?

Az ablakgumijaim még korukhoz képest elég jók szerencsére, az ajtótömítések azok sajnos menthetetlenek

8711   2008-05-23 14:51:51  Előzmény:: 47553

A szürke ajtógumi is gumiból van, csak a tiedben azért nem látod már guminak, mert el van öregedve. Szürkét sajnos nem lehet kapni, csak feketét, ugyanez vonatkozik az ablakgumikra is. Fújd be többször gumiápoló habbal (a Prevent gumiápoló nem jó, mert kékre színezi a gumit), attól bepuhul, és ki fogod tudni venni ahogy kell, én úgy szoktam, hogy belülről nagyon óvatosan a perem mögé kifele nyomkodom a gumit, amíg ki nem jön az egész üveg.

8710 (Törölt felhasználó) 2008-05-23 14:51:06  Előzmény:Fluck Dávid: 47552

Így kell ezt csinálni, 3 perc alatt akadt

8709 (Törölt felhasználó) 2008-05-23 14:42:22

Lenne nekem is egy kérdésem.

A B oszlopom és a tető találkozásánál belül el van repedve a lemez, és ez a repedés behúzódik a bal hátsó oldalablak mögé. Gondolom egy CO hegesztés megoldja a dolgot, nem is ezzel van a gond, hanem hogy hogy tudom úgy kiszedni az ablakot, hogy utána tudjam még használni az ablaktömítést. Ugyanis még nem a fekete gumi, hanem a régi fajta, és mivel veteránnak van szánva a járgány előbb-utóbb,jó lenne ha megmaradna...

Gondoltam arra is hogy egyszerűen kib...om az üveget, van otthon másik, de hát azért ilyet nem szívesen tennék.

És adódik a következő kérdés: hogy kell visszatenni?

Régi fajta ajtótömítést lehet még szerezni valahol? (Az se gumi, hanem valami nem is tudom minek nevezzem....) Mondjuk egyelőre lehet veszek sima gumit, az fontosabb hogy ne ázzon.

8708 Fluck Dávid 2008-05-23 14:36:19

Noncs valakinek MÉG MA egy kétütemü géptetője olcsóba? XV.ker és körnéke lenne a legjobb. Mennék holnap talira, de nincs az autón géptető, mert összetört.

Ja:
Ha nem lennék fent akkor csöngessen meg, akinek van, visszahívom:
06/20 807-5031

8707 (Törölt felhasználó) 2008-05-23 14:35:29  Előzmény:Horváth Szandi: 47541

Szia!

Sajnos én is arra gyanakszom amire az előtted szólók. Nekem is így kezdte anno a sárga Trabim a dolgot aztán be is állt szegény 2 hét múlva ahogy kell.... Szóval szerintem időszerű lehet a motorgenerál....

A gyujtással kapcsolatban továbbra is áll az ajánlatom, bár lehet nem azzal volt a gondod, hanem ennek az előjelei mutatkoztak....

Ha gondolod vetek rá egy pillantást szívesen!

8706 Fodor Márk 2008-05-23 14:13:51

Hello! 4t trabi kuplungtárcsát kell vennem és egy olyan kérdésem lenne hogy milyent vegyek ami jó és nem szar utángyártott? És hol lehet kapni? Köszi

8705 Marton Tamás 2008-05-23 14:00:11

Hali!

Szerintetek megoldódik a melegüzemi hidrotőke csattogás azzal, ha kicserélem az összes hidrotőkét?
Mert nekem hidegen nem igen csattog, ahogy eléri az üzemi hőfokot annál inkább, de ott egyfolytában. Ott nem az az éles hangú csattogás van mint hidegen, kicsit másabb, de összefüggésben van a meleggel. Ha pl. nagyon meghajtom, akkor még jobban csinálja.
Csak azért kérdezem, mert 2000Ft körül van egy hidrotőke, és hátha segít rajta.
Haver azt mondta, hogy azé csattog mert má olyan kakik, hogy nagyon megtágulnak a melegben vagy ilyesmi, szóval már el vannak fáradva/kopva.

Vélemény?

8704 Őry Gábor 2008-05-23 07:00:18  Előzmény:Horváth Szandi: 47541

Sürgősen szedd szét, mielőtt még esetleg kivágja valami a blokkot. A széthulló cspágyalkatrészek például kimarhatják a vezérlőtárcsa felfekvési felületét, és dobhatod ki a blokkot.

8703 (Törölt felhasználó) 2008-05-23 05:43:20

Oké, hogy flexel tudom formálni, de attól még nem csavarodik az anyag. És így feszül az egész, ha kap egy ütést törik az egész.