Húúúúú....
Ne keverjük össze a szezont a f*szommal
Beszéljünk általánosságokról, márka nélkül!
Klasszikus felállás:
A gyújtáselosztón lévő vákumdob a terheléstől függően szabályozza az előgyújtást, nagy terhelésnél hamarabb gyújt. A vákumot a szívótorokból vezetik ki, a fojtószelep után. Így nagyra nyitott fojtószelepnél (nagy gáz) nagy vákum lesz, és fordítva.
Az osztófejben lévő röpsúlyos szabályzó a fordulatszám függvényében állít, nagyobb fordulaton nagyobb előgyújtást ad. Egész egyszerű röpsúlyos szabályzó, nagy fordulaton a súlyok szétnyílnak a centripetális erő által, és elmozdítják a gyújtásalaplapot.
Ha e kettőből valamelyik hiányzik, nem lesz túl tökéletes a gyújtás. Példa erre a régi Lada 1200, amin eredetileg nem volt terhelésfüggő szabályzás, meg is halt az emelkedőn. Amikor a Bakony művek megálmodta a vákumos elosztót, az összes Ladás rohant lecserélni, ég és föld lett. Persze ha eltekintünk az osztófej hiányától, jó példa erre a Trabant megszakítós gyújtása is, hiszen röpsúlyt tartalmaz, de terhelésre nem szabályoz.
(Klasszikus röpsúlyos-vákumos elosztó a legtöbb Fiat-motoros Trabantban található)
Amikor az elektronikus gyújtás megszületett, rájöttek a konstruktőrök, hogy a fordulatszámfüggő szabályzás megoldható mechanikus alkatrészek nélkül is, ugyanis a megszakítót helyettesítő jeladóról érkező impulzusokat "megszámolva" a vezérlő elektronika ismeri a fordulatszámot, ennek függvényében pedig időben el tudja tolni a gyújtás időpontját. Így elmaradhat a röpsúlyos szabályzás, kevesebb mechanikus alkatrész kell.
Kicsivel később, valahol az elektronikus motorvezérlésekkel együtt megszületett a MAP-szenzor (Manifold Absolute Pressure - abszolút szívócsőnyomás-érzékelő). Ez a gyújtáselosztó vákumdobját helyettesíti, a szívócsőből kivezetett nyomást elektronikus jellé alakítja. Ezzel a motorvezérlő rendszer képessé vált a fordulatszám és a terhelés függvényében is módosítani a gyújtás időpontját.
(Csak megjegyzésként: némely rendszer arra is alkalmas, hogy hideg motornál a hőmérséklet függvényében korrigálja a gyújtást)
Érdekességképpen, ha már ennyire belemásztunk, pár egyéb hülye név, kicsit leegyszerűsítve:
CKP: Crankshaft Position sensor (főtengely helyzetérzékelő)
CMP: Camshaft Position sensor (veztengely helyzetérzékelő)
(Gyakran egészen egyszerű "fogaskerekek", Hall-jeladóval. Ezek általában nem csak holtponti jeladók, bár szinte minden esetben jelölve van egy fog vagy foghíj kihagyásával az alaphelyzet)
MAF: Mass Air Flow sensor (Légtömegmérő), a motorba beáramló levegő mennyiségét méri azért, hogy (az egyéb üzemi feltételek függvényében) a megfelelő mennyiségű benzint adja hozzá.
ISC: Idle Speed Control (Alapjárati fordszámszabályzó), az alapjárati fordulatszámot igazítja a mindenkori üzemi feltételeknek megfelelően, leginkább a hidegüzemben dolgozik
Meg ilyesmik