Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Trabant

Általános topic Trabantokról

Lezárt topik

Ez a topik már nem aktív, ezért nincs lehetőség további hozzászólásokra.

4898 Biacsics Gábor 2008-12-02 16:03:34  Előzmény: : 37705

Találkoztam hasonló esettel,valahogy máshogy volt fűzve a spirál és azért szakadt el egymás után többször 4Tben.Első ránézésre nem is volt furcsa h máshogy van...

4897 Tóth Péter 2008-12-02 10:41:20  Előzmény: : 37705

Érdemes lenne kipróbálni egy másik órával...
Szerintem is az a rossz.

4896   2008-12-02 10:24:16

A 4T négy spirált evett meg 2 hét alatt, 2 gyárit és 2 utángyártottat. Lehet, hogy ki kéne cserélnem az órát is, mert esetleg szorul benne valami? Vagy mitől szakadhat el ilyen gyakran?
[i](Módosította bgt015 2008.12.02. 11:25-kor)[/i]

4895 Őry Gábor 2008-12-02 08:50:11  Előzmény:Söjtör Gábor: 37703

Jó csapatást!

4894 Söjtör Gábor 2008-12-02 07:20:40

Szinte hihhhhhetetlen!!!!!

2 hónap megvonás után tegnap este újra birtokba vehettem a Trabimat!
Pont 2 hónapja állt meg a főtengelyem és sok herce-hurca, utánajárás, infógyűjtés (ebben Ti is a segítségemre voltatok), alkatrészbeszerzés, autóvontatás és egyéb mizéria után tegnap végre elfordítottam a kulcsot...
És indul... és megy... és húz...
Az utóbbi 1 év alatt 5 szerelőt fogyasztott el, most a 6. talán erősebb lesz nála, majd a használat során kiderül, hogy sikerült-e a teljes generál.

És hogy kapcsolódjak a főtengely témához:
Az enyémbe most acélkosaras alsó hajtókarcsapágyas Mihályfi féle főtengely került. Tesztelése következik...

Köszönöm a segítséget!
offroader

4893 Tóth Péter 2008-12-02 07:05:26  Előzmény: Spityu: 37701

Pedig szívesen kipróbáltam volna ezt a megoldást...

4892  Spityu 2008-12-02 06:52:35  Előzmény:Tóth Péter: 37700

OK.

A lényeg: ehhez a megoldáshoz minél újszerűbbnek kell lennie a hajtókar csapnak, mivel a görgők is kisebb átmérőjűek, igaz sűrűbben is vannak.

4891 Tóth Péter 2008-12-02 06:32:58  Előzmény: Spityu: 37694

Visszaolvastam,de nem világos!

4890 (Törölt felhasználó) 2008-12-01 22:12:22  Előzmény: Spityu: 37698

A legegyszerűbb, és legjobb program.
Kár hogy a licencem lejárt hozzá, csak dátum visszaállítással működik

4889  Spityu 2008-12-01 22:09:46  Előzmény:: 37696

Nem én csinálom, a [url=http://bgo.fw.hu/gallery/Referenciak/osszeszerelt.jpg]lakótársam[/url]. Én csak a nyersanyagot és a méretezést szolgáltatom. Solid-Edge-ben készül.
[i](Módosította Spityu 2008.12.01. 23:11-kor)[/i]

4888 Szedlacsek Ottó 2008-12-01 22:01:44  Előzmény: Spityu: 37695

zsír

4887 (Törölt felhasználó) 2008-12-01 21:58:49  Előzmény: Spityu: 37695

Azta, ez nagyon komoly. Milyen programmal csinálod? ProE?

4886  Spityu 2008-12-01 21:29:40

Készülget a főtengely (egyelőre nem teljesen) élethű másolata, már csak a csapágyak hiányoznak.

[url]http://spityu.extra.hu/2t/p63.jpg[/url]
[url]http://spityu.extra.hu/2t/robbantott.jpg[/url]

4885  Spityu 2008-12-01 17:08:10  Előzmény:Tóth Péter: 37693

Visszaolvasva kiderül minden. (Az állítás nem igaz kategorikusan, de jobb, ha viszonylag kisfutású.)

4884 Tóth Péter 2008-12-01 08:56:39  Előzmény:Szedlacsek Ottó: 37691

Ez az RNA-s megoldás miért nem jó felújított főtengelyhez?

4883  Spityu 2008-11-30 20:09:29  Előzmény:Szedlacsek Ottó: 37691

Egyedi sonka gyártására én is gondoltam, de szerintem a 83mm (41.5) nem férne el.

A másik, hogy én inkább csökkenteni szeretném, hogy pörgősebb legyen tőle a motor, 68-69mm-re.

4882 Szedlacsek Ottó 2008-11-30 20:02:44  Előzmény: Spityu: 37663

Hi,
Hát igen az RNA-s megoldás keveset futott nem felújított főtengelyt igényel.
Szerencsére a hajtókar könnyebben tönkremegy mint a tengely. ezért nincs minden veszve.
Az olajzást a sonkába forgásirányban bemart esetleg beflexelt extra járaton keresztül kell megoldani. (egyet az egyik sonkába csapttól forgásirányban, másikat csaptól forgésiránnyal ellentétes irányban; közel egyforma méretekkel hogy ne vigye el a kiegyensúlyozottságot).
A keverékkenés elegendő lesz, ugyanis változó gáznyomás szintén segítség a kenésnél.
Utánnajárok, hogy túl van e már a felújított RNA-s főtengely a 7000km-en.
Fémszórás: Alapjában véve nem rosz gondolat, de nem olcsó mulatság, meg a hőkezelésre is érdemes lesz odafigyelni.
A perselyes megoldás is elfogadható lehet, ha jól meg van csinálva, és nem forgatjuk 4000 felé. Én 30000km-t mentem a perselyezettel. Sőt Zwickauba is kimerészkedtem vele.


B terv: kell gyártatni sonkákat cserélhető 28mm-es csapos megoldással , és akkor már nagyobb löketűre gyártatni(73-ról 83-ra). Hengertalp alá egy 4mm-es alulemez, forgattyúsházat, hengerfejet kicsit utánmunkáltatni, hogy beférjen a módosított főtengely. máris 700cm3 körül mozog a gép.
Ezt kb 25e-ért megcsinálják az esztergályosok.

Ja és van hozzá eladó 0-km-es nínauszom dobom 15-ért csővel.

4881 (Törölt felhasználó) 2008-11-30 14:53:27  Előzmény:Támba Csaba: 37687

Perselyezés kapcsán bele sem gondoltam ennyi mindenbe.Biztosan vmi jó sarkos, lesza csap töve, eleve törésre ítélve, stb. Árra kb 10e-t mondott csaponként(a szórásra), de élőben még visszatérhetünk rá. Hogy érdemes-e? Ez jókérdés...Engem az mozgat, hogy milyen szakszerű és hosszútávú technológia áll rendelkezésre. Mert én a kuka szót csak a legvégső utáni esetben fogadnám el Trabi-ügyben, és azt akarom, hogy 600000év múlva a régészek az én Trabimat zsír állapotban ássák elő Még nyomozok...

4880 (Törölt felhasználó) 2008-11-29 23:13:36

Arra az esetre, ha nem akarunk egész télen Brisk N15YC-vel mászkálni:
Denso W22FPRU 742píz,NGK BPR7HS 973píz vagy BP7HS 826píz a meteorban. Hőértéke 220 körül.
Nyárra meg NGK BP8HS 936píz vagy BPR8HS 1166píz és Denso W24FPRU.
Folytassátok!

4879 Nagy Donát 2008-11-29 18:54:50

Készítettem/készítek egy saját weboldalt (www.trabantzona.extra.hu), légyszíves, ha van újabb képetek a gépetekről, küldjétek el nekem (lancelot@totalcar.hu), hogy kirakhassam a Képgalériámba. Köszi!

4878 Támba Csaba 2008-11-29 12:38:02  Előzmény:: 37683

A 60 HRC körüli keménység már csapágykemény, tehát jó lehet.

Tény, hogy a fémszórásnál ennél az alkatrésznél csak az ún. "melegszórás" jöhet számba és az bizony rendes hőterheléssel jár a sonkának is. Továbbá nem elég natúr előkészíteni a felületet, hanem a fémszórandó felületet alá kell köszörülni jócskán és szó szerint menetet kell vágni rá. Ebbe a menetben kapaszkodik bele a felszórt fémréteg.
Egy erősen edzett, viszonylag kis átmérőjű csapnál már lehet, hogy nem gazdaságos ennyi idő, energia és pénz belefektetése

4877 (Törölt felhasználó) 2008-11-28 17:42:45  Előzmény:: 37660

Akkor picit érdekesebb a helyzet, de valamit ki kell találni, mert ez a perselyezgető módszer nem tiszteli a Herz-feszültségeket a kellő mértékben. A felületi kifáradás pedig a gördülőcsapágyak egyik jellemző tönkremeneteli módja.

4876 Kacsándi Szabolcs 2008-11-28 16:07:03  Előzmény:: 37683

Ezt a csapágyat a Mihályfi műhelyben már beépítették,tehát meg van hozzá a technológia.Ezt írta O2to.Tőle kellene kérdezni hogy sikerült.A perselyezéses módszerről annyit hogy meg lehet nézni a kisipari tengelyeket.Nem feltétlen rossz anyag miatt,(kivéve hajtókarcsapágy)de szétesnek.Mivel a hajtókarcsap meg van gyengítve nem igazán bírja még a széria motor nyomatékát sem.Hiába az illesztés szerintem a két anyag akkor sem képez szilárd tömböt.Két tengelyt is láttam ami perselyezett volt,széria motorban üzemelt és mindkettőnek kettétört az alsó hajtókarcsapja.Az egyik szinte elindulás utáni pár méterben,a másik pedig nálam 50-es tempó mellett 4.-ben.

4875  Spityu 2008-11-28 11:57:05  Előzmény:: 37683

Papírforma szerint semmilyen hátránya nincs. Kérdés, hogy mennyire sikerül kivitelezni a valóságban! Itt a derékszögelésre gondolok leginkább.

Árajánlatot nem kértél?
[i](Módosította Spityu 2008.11.28. 13:42-kor)[/i]

4874 (Törölt felhasználó) 2008-11-28 10:39:37  Előzmény:: 37680

Aszondta a szaki, hogy meg kell néznie személyesen is, de két megoldás létezik:
-Kifejezetten csapágyak futópályájához alkalmas fémmel szórják be. Legalább 900 fokon, tehát az alapfémmel már jól köt. (azért is kellene látnia, hogy ekkora hőterhelést hogy viselne al a sonka) A csap előzetes köszörülését, illetve a szórt réteg megmunkálását nem vállalják, de azt "akármelyik" főtengelyesnél meg lehet oldani. A kialakított felület kb 60-62 HRC keménységű lesz. A sonka kitakarható, nem szóródik össze fémmel.
-Perselyezés. Létezik szintén 60-62 HRC keménységű persely. Ez a "hagyományos" módi lenne, de legalább az anyagminőség garantált.
Szégyen-gyalázat, de nem tudom, h a 60-62 hrc az mennyire kemény egy csapágy esetében. Hogy úgy általánosságban kemény, az biztos(ötvözetlen szerszámacélok)
A cég: www.rotima.hu
Kíváncsi lennék a perselyezés hátrányaira, ki mit mond

4873 Őry Gábor 2008-11-28 10:27:47  Előzmény: Spityu: 37664

Nagyon durva ez a film! Nézzétek meg! Most már mindenkinek világos lehet, hogy miért omlott össze a szocializmus.
Ezzel együtt, ha ott lehetnék most, az életem árán is elhoznék egy gyári zsír Trabit. Vagy csak egy nyers kasztnit, meg motort.
[i](Módosította orygabor 2008.11.28. 12:57-kor)[/i]

4872  Spityu 2008-11-28 09:49:37  Előzmény:: 37680

OK

4871 (Törölt felhasználó) 2008-11-28 09:44:23  Előzmény: Spityu: 37679

Most tettem le a telót, besztem a fémszóróssal. Fél óra múlva lesz ott a szaki, kivallatom mindenről. Utána beszámoló

4870  Spityu 2008-11-28 09:31:11  Előzmény:: 37678

Én szerintem nem nagyon van javítóméret főtengelnyél... ha kopott, hát kopott, fogják felköszörülik mondjuk 26-ra és ráhúznak egy 26-os belső és 28-as külső átmérőjű "csövet". Ami ki tudja milyen minőségű acél, és miként lett hőkezelve... Szerintem általában sehogy. Ha normálisan megedzenék, gyakorlatilag gyári minőségű is lehetne.

4869 (Törölt felhasználó) 2008-11-28 09:23:16  Előzmény:Támba Csaba: 37665

Ááá, így jártam, mert munkaidőben a neten lógok, és no koncentráció Rosszul írtam, mert forgattyúcsap alatt én is a középsőt érteném. Szóval hajtókarcsapról volt szó. A fémszórás spécinek tűnik, vissza lehet állítani vele a 28-as átmérőt, elég pontosan méretre köszörülhető. Nekem azért vannak kétségeim, mert a tűgörgők futópályájaként nem mindegy, hogy milyen felületi keménységet tudunk biztosítani. Jártam régebben a Csepel Művekben egy ilyennél, megkérdezem majd.
Ha a csapot megköszörülik, akkor a külső sonkában fekvő végét is, igaz? De akkor hogyan lesz biztosítva ezután a zsugorkötés??? Vagy azt a végét békén hagyjuk, és a görgők kosarastól engednek annyit, hogy fel lehet húzni, utána meg a hajtókar? Mert akkor külsőgyűrűs SKF esetén ezt nem lehet eljátszani, azaz nem köszörülhető a csap
[i](Módosította endre 2008.11.28. 10:23-kor)[/i]
[i](Módosította endre 2008.11.28. 10:24-kor)[/i]

4868 Kacsándi Szabolcs 2008-11-27 19:24:54  Előzmény: hks: 37669

Igen mondhatni.Amúgy a membrán tudtommal szögletes és páros lapkák vannak egymással szemben ,tehát 4 db.Bár biztos létezik több fajta,de ez a legismertebb verziója.Trabanthoz asszem yamaha motorét építették be régen.

4867  hks 2008-11-27 19:13:14

kis csemege:www.tlrc.de

4866  hks 2008-11-27 18:30:01  Előzmény: Spityu: 37674

nagyrészt az ő keze munkája csak a hegesztő segített be. igen a kék trabi az ot-expón volt kiállítva a trabi blokk ott láttam gondolom nem az "igazit "rakták ki közszemlére de az is nagyon vad keress utána biztos találsz képet.a mátrai hegyi versenyen láttam én is a kicsikét szörnyen nagyot ment.

4865  Spityu 2008-11-27 18:26:41  Előzmény: hks: 37673

Rákerestem, az az a kék Trabant? Szépen szól...

A membrános duplakarbis blokkot sajátkezüleg csinálta az ismerősöd, vagy kiadta bérbe?

4864  hks 2008-11-27 18:20:14

amúgy meg meg kell nézni a Farkas Csaba blokkját 1 db karbi de az 40-es legalább.nekem is egy karbi van a 3 felömlős mocihoz 34-es etz és zsír így is.

4863  hks 2008-11-27 18:18:10  Előzmény: Spityu: 37671

azt hiszem fzr-ről származik és 2 db mikuni, na az membrános kb 6+8 cm membránházzal.

4862  Spityu 2008-11-27 18:14:22  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 37668

Én is emiatt bizonytalanodtam el, mindenesetre elkértem a készítő telefonszámát a sráctól, beszélek vele is.

Ami a másik: a membrán 30mm-es körlap, egy darab... namármost szerintem az kevés 300ccm-hez és mondjuk 7000-es fordulatra. Tschabi, neked mi a véleményed? Azt mondtad egy ismerősödnek van membrános blokkja. Azon milyen van, és milyen karbikhoz?

4861  hks 2008-11-27 18:09:26

nem azért hogy piszkálódjak de a képen nem látszik membránház csak szívócsonk.meg az etz karbi simán jó membrán nélkül is

4860  hks 2008-11-27 18:06:41  Előzmény:Kacsándi Szabolcs: 37668

kedves koléga maga is kicsit trehánynak találja a blokkot?
[i](Módosította tschabi 2008.11.27. 19:09-kor)[/i]

4859 Kacsándi Szabolcs 2008-11-27 18:03:14  Előzmény: Spityu: 37666

A csonkot elnézve nem egy szép kidolgozás,ki tudja milyen belül.Bár ha úgy vesszük alapnak nem rossz,csak kicsit lehet kellene rajta finomítani.

4858  hks 2008-11-27 18:00:12  Előzmény: Spityu: 37666

ha jól megvan csinálva ezért ajándék főleg ha a főtengely is zsír

4857  Spityu 2008-11-27 17:27:58

[url=http://duen.hu/hirdetes.php?o=hir_resz&hirkod=007eb6a3c4383a0ad2d5eccb1d7d736d&s=56]2 karburátoros membrános blokk 25.000-ért.[/url] Vélemény?

Jelenleg 2 MZ karbi van rajta, 30-as torokátmérő, állítása szerint nagyobbat szól mint egy A-s.
Egyébként azért vált eladóvá a motor, mert megkopott a henger és nem akarják felújítani. Legalábbis ez a mondóka


[i](Módosította Spityu 2008.11.27. 18:51-kor)[/i]

4856 Támba Csaba 2008-11-27 16:30:59  Előzmény: Spityu: 37664

O.K. Az középső összekötő csapon járt az eszem

Felújítóműhelyekben amúgy nem sűrűn szoktak vacakolni a belső sonkákkal. Amelyiket már nem tudják javítóméretre köszörülni a kopás nagysága miatt az kukába kerül.
A fémszórás viszont még ekkor is jó megoldás lehet.

4855  Spityu 2008-11-27 16:01:04  Előzmény:Támba Csaba: 37662

Én is úgy tudom... két dolog enged erre következtetni:
- a főtengelyen csak egyik oldalt látszik maga a csap méghozzá a külső sonkán (bár ettől még lehet, hogy van egy furata a másikban, aminek csak "bejárata" van )
- a nehezebben cáfolható: a trabant gyártása videón látszik, hogy a belső sonkával egy egységet képez a gyártás és az összepréselés során is.

Sőt most nézem, amikor a nyers öntvényeket mutatják 17.11mm.ss-kor ott is jól látszik. Maga az ellensúly van két darab szegecsszerűséggel rögzítve a belső sonkán.


[i](Módosította Spityu 2008.11.27. 17:10-kor)[/i]

4854  Spityu 2008-11-27 15:57:26

Nos igen, joggal merülnek fel a kérdések, de az a maximális terhelésen értendő, mármint amit a csapágy kibír, ennyit a Trabi nem produkál (cáfolja meg kérem valaki, ha ez nem így lenne!). Ezért hatványozással kiszámítható, hogy jóval többet fog futni (remélhetőleg) egy mociban.

Én azért emeltem ki a kifáradási terhelést, mert a másik kettő nagyságrenddel nagyobb (márha jól számolok) annál az erőnél, mint amit a dugattyú átad a hajtószemnek.

A hajtókarcsap újra cserélésén én is gondolkodtam, kifúrással, majd egy szimpla csap alkalmazásával összeilleszteni a két sonkát, azonban: tegnap elég sokat beszélgettünk Szabival erről a témáról, az ő tapasztalata szerint egy NEM besült és idejében kiszerelt főtengelynél általában újra felhasználható a csap, maga a kosár az ami elkezdi megadni magát szép lassan, és ettől összevissza elmozdulnak a görgők egymáshoz viszonyítva, majd a végén szépen beékelődnek a kosár alá/közé.

Nyilván meg kell revíziózni felületet s az átmérőt, amennyiben szükséges perselyezni (amit jó messzire illik elkerülni ).

Ami a hajtókar felületét illeti az nem lényeges, mivel az említett SKF RNA csapágy külső gyűrűjénél fogva lenne belepréselve. Ami kérdéses: vajon elégséges-e a keverékkenés, avagy olajfürdőt igényel-e? O2TO-tol várnék egy kis beszámolót.

4853 Támba Csaba 2008-11-27 15:51:02  Előzmény:: 37660

"Ok, de a forgattyúcsap az egyik sonkából van kimunkálva! "


Ennek azért utánanéznék a helyedben

4852 Őry Gábor 2008-11-27 15:41:00  Előzmény:: 37658

Nem kevés az az egymillió fordulat? Az kb. 350 km. Mondjuk négyesben.

4851 (Törölt felhasználó) 2008-11-27 12:25:47  Előzmény:: 37659

Ok, de a forgattyúcsap az egyik sonkából van kimunkálva! Úgy érted, hogy régi kifúr a sonkából, helyére betesz egy új? Kibírja a sonka? Mert ott elég filigrán

4850 (Törölt felhasználó) 2008-11-27 11:52:14  Előzmény:: 37658

Forgattyúcsapot egyszerűbb gyártani, mint púderezni a régit.
Az első kerékcsapágy ennyiért rendben van. Szakszerűen kell beszerelni.

4849 (Törölt felhasználó) 2008-11-27 10:11:25  Előzmény: Spityu: 37657

A lényeg az előző két szám! C=23,3kN, ez a dinamikus alapteherbírás. Ekkora erővel terhelve egymillió körülfordulást bír ki. Ha fele ennyivel, akkor nyolcszor többet foroghat(3-ik hatvány miatt). A c0=32kN a statikus alapteherbírás, azaz a max erő, amivel egyáltalán megterhelhető. Tehát biztos f@sz@ lenne. Szted is 28-as a hajtórúdcsap? Mert akkor nem értem...
Megkopik, csökken az átmérője, és még köszörülni is kellene rajta. De akkor nem lóg a 28-as belsőjű SKF-fel a hajtórúd? Vagy esetleg szóba jöhet a fémszórásos felújítás?
Megkérdeztem: SKF RNA49/22 3000Ft
Van kétsoros (újabb fajta) elsőkerék-csapágy is(SKF)!
VKBA 663 ennek 6000+áfa az ára
[i](Módosította endre 2008.11.27. 11:12-kor)[/i]