És most megint jön a Grisa, és belepofázik!
Én már "cseréltem" járó motornál akksit, mert feltétlenül szükséges volt!
De komolyan! Igaz, hogy az egy dinamós, tehát 6V-os Trabi volt, de pont ez volt az oka, hogy cserélni kellett járó motornál az akksit...
Merthogy az akksi le volt merülve... Ezért lejtőre álltunk az udvarban, (az udvar lejt...) azonban nem sikerült begurulni elsőre. Második próbálkozás meg nincs, mert ahhoz túl meredek a lejtő, amin vissza kéne tólni... Tehát maradt az akksitöltés - amire nem volt idő -, vagy az idegen akksiról indítás. Viszont nem volt mégegy 6V-os akksi... Itt jött képbe a 12V-os. (A másik kocsi, ami 12V-os a Trabi alatt rekedt a lejtőn, így azzal nem lehetett kijönni.) Tehát: 12V-os és 6V-os akksik negatív pólusa összekötve, pozitív saru levéve, rákötve a 12V-os akksira, villámgyorsan beindítani, még mielőtt valaminek megárt az emelt feszültség (nem volt nehéz 12V-tal beindítani!
Pörgette, mint a vaddisznó), majd magas fordulaton járatva (hogy a dinamó biztosan el tudja látni a gyengélkedő fesszabályzó ellenére is a rendszert) levenni a sarut a 12V-osról, és vis
(moderálva)akni a 6V-osra.
És ez bejött. Nem tudom, ártott-e a fesszabályzónak, de mindegy is volt, mert az a vacak szabályzó már újonnan is kukaérett volt... Valami magyar gyártmányú "F.E.T." márkanevű (gondolom, a beépített alkatrészre utalt a név) világoskék kis játékszer volt, soha nem volt képes olyan szinten tartani az akksit, hogy be lehessen vele indítani a motort. Szóval a szabályzót nem sajnáltam volna, legfeljebb a gyújtásrendszert, de hát az meg megszakítós, tehát kényes elektronika nemigen található benne, a többi meg rövid ideig sokmindent kibír...
No, de ne énrólam vegyetek példát! Én az elrettentő példa vagyok!
retro