HVG 97/28. szám
1997. július 12.
34. oldal:
""
Üzbég Trabant
Nem vész el
Újra gyártani kezdték a Trabant személygépkocsit: az egykori NDK jelképévé vált autót egy amerikai-üzbég vegyes vállalat dobja piacra Olimp néven.
------------------------------------------------------------------------ --------
Június végén - több mint hat évvel azután, hogy a németországi Zwickauban leállt a futószalag - kigördültek az elso üzbég Trabantok az Olimp nevu amerikai-üzbég vegyes vállalat taskenti gyárából. Az 1987-ben alapított cég eddig kerékpárokat és tolószékeket gyártott, forgalma az utóbbi években visszaesett: míg 1991-ben 30 ezer biciklit adtak el, tavaly csak 13 ezret.
Az 55 százalékban az amerikai Commodities International Group tulajdonában lévo Olimp nem csak a Trabant 601-es gyártási licencét szerezte meg a jelenleg a Volkswagen csoporthoz tartozó zwickaui Sachsenring GmbH-tól, hanem az 1991 óta használaton kívüli berendezések java részét is. A projektet 600 ezer dollár erejéig a Commodities International finanszírozta, két német pénzintézet, a Dresdner Bank és a Commerzbank pedig mintegy 9 millió dollárnyi hitelt nyújtott.
A taskenti gyárban készülo Olimp-601-es lényegében nem különbözik a legendás fecskefarkú Trabant 601-estol: a kétajtós, négy férohelyes kisautót ugyanaz a 26 lóeros kétütemu motor hajtja, az üzbégek szerint maximum óránként 130 kilométeres sebességgel. Nem változott a karosszéria sem. Csupán annyi az eltérés, hogy a nyolcrétegu, hore keményedo duroplastborítás alapanyaga nem faipari hulladék, hanem az Üzbegisztánban nagy mennyiségben termesztett gyapotcserje szára.
Mint a Kommerszant-Daily moszkvai napilapnak nyilatkozva Szergej Mukurdumov, az Olimp vezérigazgatója elmondta, a vállalat az idén 16 ezer, a késobbiekben pedig évi 30 ezer személygépkocsi eloállítását tervezi. Egyelore az alkatrészek és részegységek 90 százalékát importálják, de a jövo évtol kezdve már ugyanilyen arányban szeretnék Üzbegisztánban gyártatni oket. A majdani három fo beszállító viszont a tavaly májusban részvénytársasággá átalakított Cskalov repülogépgyár, a taskenti traktorgyár és az elektromos muszereket készíto Uzelektroapparat lesz. Késobb pedig az Olimp át kíván térni a Zwickauban tavaly bemutatott vegyes - dízel- és villany- - üzemu Uni-1 gyártására.
Az Olimp vezérigazgatója szerint máris nagy az érdeklodés az üzbég Trabantok iránt. Kína például állítólag 60 ezret is vásárolna, míg az üzbég szociális minisztérium hajlandó lenne lekötni a teljes idei termelést, ha az Olimpokat a néhai Trabant Hycomatok mintájára rokkantautóvá alakítanák át. Az üzbég Trabantok vételára egyébként az alapmodell esetében mintegy 2 ezer dollár, de a beépített extráktól függoen elérheti a 3700 dollárt is. Ez persze még mindig kevesebb, mint a dél-koreai Daewoo által Üzbegisztánban tavaly létrehozott vegyes tulajdonú üzemben összeszerelt, ugyancsak a városi kisautók kategóriájába tartozó Tico mintegy 6 ezer dollárnál kezdodo belföldi ára.
""
A neten semmit nem találtam erről a kocsiról.
Prokee?
retro