Olvastam a Totalcaron egy jó kis cikket a FIAT 127-ről, de szúrta a szemem valami. Nem sűrűn teszek ilyet, de most küldtem egy levelet a szerkesztőségnek.
"Tisztelt Szerkesztőség!
Élvezettel olvastam Csikós Zsolt kollégájuk cikkét az általam is kedvelt FIAT 127 típusú autóról.
Viszont most is, mint már annyiszor és annyi helyen olyan sorokat láttam a bevezetőben ami egy magára valamit is adó autós lapon nem szabadna hogy megjelenjen.
Idézet:
"A DKW a harmincas évek legelején szériában gyártott ilyennel kocsikat. Alig később az Adler és a Citroën már tömegesen árasztotta el az utat fronthajtásos típusokkal. Keresztben elhelyezett orrmotor? Azt a Mini hozta, annál Issigonis mester 1959-re zseniálisan megoldotta a kérdéskört, nála kompaktabban azóta se senki."
NEM a Mini hozta a keresztben elhelyezett orrmotort!!!
Urban Legend!
Csak egy példa, mely nincs egyedül:
Ha már eleve a DKW-t is említi a cikk akkor sok más típus mellett a DKW F8 is keresztben elhelyezett orrmotort alkalmazott fronthajtással már a "30-as években. Az NDK-ban IFA F8 néven tovább gyártották a II. világháború után. Ezen alapokra épült a Trabant elődjeként felfogható P70 amelyben ugyanez a motor volt 180 fokkal elfordítva, az eredetivel ellentétes forgásiránnyal ugyan, de az kereszt - elrendezés és a fronthajtás elve maradt.
1957-ben jött a Trabant P50 szintén orrmotorral, keresztben elhelyezve fronthajtással.
Issigonis mester a Minivel ekkor még talán a rajzasztalig sem jutott.
Kérem jelen levelemet ne elsősorban kritikaként értelmezzék. Inkább a méltatlanul elfeledett mérnökemberek nevében született, akik jóval a Mini megszületése előtt már sikerrel alkalmazták sorozatgyártásban a szóban forgó műszaki megoldást.
Tisztelettel és további jó munkát kívánva:
Támba Csaba
gépészmérnök
Nyíregyháza"