Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Kis műszerfal-történelem

Prokop Gábor [prokee]
2004-10-08 21:21:36
Egy remélhetőleg hosszúra nyúló cikksorozatot kezdek meg a műszerfalak bemutatásával. A köztudatban élő tévhitet szeretném rojtosra tépni, amely szerint a Trabantokat 40 éven keresztül változatlanul gyártották. Néhány jellegzetes, jól látható, mégsem túl feltűnő alkatrészt szeretnék bemutatni a múló évek segítségével, amelyekkel jól demonstrálható, hogy az idő még Zwickauban sem állt meg teljesen, csupán behúzott kézifékkel poroszkált. Műszerfal Kezdjük természetesen a "Nagy és Dicső" előddel, már amennyire a P70-re ezek a jelzők igazak: Nagynak nem nevezhető, maximum a Trabant léptékében, dicsőnek is alig, hiszen már bemutatásakor is igyekeztek hangsúlyozni "átmeneti típus" jellegét. Mégis a P70 taposta ki az utat a duroplaszt karosszériának, amelyben egy elöl, keresztben elhelyezett kétütemű motor duruzsol (izé... visít...)

Ez tehát az ok, ami miatt a műszerfalak bemutatását a P70-nel kezdjük. Egy pillantásal felmérhető, hogy az alapvető jellegzetességek már itt is megtalálhatóak, amelyek mentén a későbbi, első generációs Trabantok szimmetrikus műszerfalát megalkották.


Jól kivehető a kesztyűtartó kialakítása, mellette a rádió helyével, középen pedig a hangszórónak kialakított ráccsal. Itt a (Trabanthoz képest) szokatlanul elhelyezett váltókart is szemügyre vehetjük. Az óra természetesen a kormány mögött, tőle balra pedig (az alső képen jobban kivehető) a kisajtó, amely mögött a biztosítéktáblát találjuk.


Ekkor ugye erősen az 1950-es évek végét írtuk, és az akkori konkurrens típusokban is hasonló elrendezésű "vezérlőpultokkal" találkozhattunk, ám mégis megtalálhatjuk azokat a markáns vonalakat, amelyek sok tekintetben továbbkísérik majd az utód Trabantok műszerfalait is.


1957 november 7-én bemutatták a P-70 utódját, a P-50 kódjelű kisautót, akkor már hivatalosan is Trabant néven, még típusszám nélkül (tehát nem létezett Trabant 500!). Vele együtt landolt az új műszerfal is, a fenti képen látható kialakításban. A legszembetűnőbb, hogy a váltókar leköltözött a kormányoszlop mellé. A gyújtáskulcs még itt is a kormány jobb oldalán van. Maradt a kisajtó kialakítása, itt már a kapcsolókkal, amelyre továbbra is szükség volt, még itt is mögötte találjuk a biztosítékokat. A kesztyűtartó, illetve az előbb említett ajtócska jellegzetes csapott vonala is megmaradt, jelentős változásként igazából csak a rádió és a hangszóró helye cserélődött meg. E kettő között látható egyébként a hamutartó, amit ilyen meglehetősen fura módon sikerült megoldani - bele is fér vagy egy egész szál cigaretta maradéka...


Ezen a vázlaton talán feltűnőbb, miért is hívják "szimmetrikus" műszerfalnak. A közhit egyébként azt tartja, hogy a jobbkormányos kivitel egyszerűsítése miatt tervezték ilyenre. Nem tartom kizártnak, de én még nem láttam ilyet - ráadásul a karosszérián egy kicsivel több átalakítás kellene ennek megvalósítására :)


1961-ben kisebb átalakítások mellett megjelent a "vas-" vagy "íves műszerfal", és bizonyos kivitelekben egészen 1990-ig kisebb módosításokkal szolgálatban maradt. Az elrendezés nagyrészt megmaradt, csak a formai játszadozás feltűnő. A kisajtó a billentyűkkel, illetve a kesztyűtartó itt is jelen van, az óra maradt, a rádió is, a hangszórók elhelyezését a tulajdonos kreativitására bízták. Felköltözött viszont a hamutartó a műszerfal tetejére, és többé nem is volt hajlandó lemászni onnan... Ami érdekesség, a gyújtáskapcsoló a bal oldalra költözött, ezzel párhuzamosan a szívató pedig a váltókar mellé, tehát felcserélődött a két kéz funkciója. Itt jegyzem meg halkan, hogy meglehetősen skizofrén dolog volt számomra, amikor 1971-es 601-esemből az 1962-es P50/II-be ültem át, és viszont, sosem tudtam, melyik kezemmel mit is kell tennem :)



1964-től pedig megérkezett a "klasszikus", azaz a Trabant 601. A műszerfal színe szürke lett, ezen kívül jelentős változtatás az enyhén ötszögű, vagy "trapéz" óra.  A billentyűs kapcsolók megmaradtak még egy ideig, de csak a Standard kiviteleknél. A 601S és deLuxe kivitelek már megkapták a később egyeduralkodóvá vált forgókapcsolókat, de a piktogrammok helyett egy egyszerű vonalat hordoztak magukon, amelynek függőleges helyzete jelezte a kikapcsolt állapotot.
1966-tól a műszerfal színe fekete lett, egyebekben nem változott. 1967 végétől megszűnt a "zongorakapcsoló", ettől kezdve csak az alsó képen láthatónak megfelelő műszerfal létezett, természetesen fekete színben, de már kerek órával. 1969-ig krómkeretes órákat szerelnek, utána eloxált fekete színűeket. Megjegyzem, létezett bizonyos kivitelekben kesztyűtartó ajtó is. Mellesleg a gyújtáskapcsoló szépen lasan visszaosont a kormány alá, jobb kézre esvén, a szívató pedig ismét bal kézzel kezelendő.


1974-től a 601S és deLuxe verziók új műszerfalat kapnak. A Standardok és a Hycomatok műszerfala nem változik jelentősen, csupán a kisajtó tűnik el, ugyanis a biztosítéktáblát új, könnyebben elérhető (?) helyre szerelik.


Ez tehát már az "új" műszerfal. Itt már elmaradt a játékos, íves forma. Eltűnik a kesztyűtartó, helyette megjelenik a rakodópolc. Cseppet sem praktikus, de legalább ronda is. Az egyetlen említésre méltó formai elem az óra feletti "hupli" marad, az is csak azért, mert túl nagy a műszer átmérője a vonalzóval vékonyra rajzolt panelhez :) Ettől kezdve a 601S-en és a deLuxe-on évtizedekig uralkodó marad a sablonos, "modern" formavilág.


Egészen enyhe változás következik be 1982-ben. Első pillantásra fel sem tűnik, hogy a műszerfal teteje vékonyabb lett, az eddigi szivacsos, alulról csavarokkal rögzített fedél helyett egy (műanyag-) patentolt, vékony, préselt műanyag borítást kap. Immár normálisabb módon, egy csőszerű lukból mered ránk az ily módon ún. tükröződésgátló ernyővel felszerelt km óra.( a kép ezt meglepő módon nem ábrázolja...)  Az ablakmosó szivattyú „karja” helyet cserélt az ablaktörlő kapcsolójával. Bár már bemutatják a fogyasztásmérőt, szériában először csak a jobb felszereltségű német kocsikon kerül beépítésre - ezzel a műszerezettség viszont egyből 200%-ra ugrik, az eddigi egyetlen óra mellé érkezik mégegy, az átfolyásmérő. Lényeg információtartalma elég szűken megfogalmazható: ha jobban lenyomjuk a gázpedált, több üzemanyag ömlik a motorba. Ezt eddig is tudtuk, most viszont meg is bizonyosodhatunk róla, akár menet közben is :) Megjelenik az új, vastagabb, jobb fogású kormánykerék, mely a S-hez rendelhető, a deLuxe-nál azonban a szériafelszereltség részét képezte. (A Mo-i modellekhez azonban csak elenyésző számban jutott ez a kényelmes és az eredetinél (régi) biztonságtechnikailag lényegesen jobb kivitelű alkatrész!) S-hez ill. a deLuxe – hoz továbbá rendelhető gyárilag beépített rádió. A tervezők nyilvánvaló tanújelét adják annak, hogy maguk sem tudják, mit is kellene kezdeni ezzel az igénytelen és ronda műszerfallal, így a későbbiek folyamán jónéhány variációt villantanak fel.

További érdekesség, hogy a nálunk nem kapható deLuxe verziók ködlámpakapcsolóját közvetlenül a vészvillogó mellé szerelték (ez kívülről csak színében – zöld – különbözött a vészvillogóétól).

<>
<>
<>A Standardonál ill. Hycomatnál is megjelenik a fogyasztásmérő műszer. További érdekesség, hogy ekkor még a műszer – minden kivitelnél – 3 különböző színnel jelzi az üzemanyag-fogyasztást (zöld/sárga/piros).


1986-os esztendő ismét hoz változást. Némileg módosul a kormány bal oldalán található felület kivitele, ugyanis megkezdődik - az egészen a Trabant gyártásának végéig használatban maradt - színes billenőkapcsolók alkalmazása - teljessé téve ezzel a különböző húzó-nyomó-tekerő-billenőkapcsolók orgiáját. Ennyiféle, különbözőképpen kinéző és működő kezelőszerv talán csak a 42 éve folyamatosan házilag tuningolt Szergej traktorokon van, feltéve, hogy már legalább 10. gazdájukat kergetik az őszes halánték felé. A  vészvillogó ennek ellenére továbbra is nyomógombos kivitelű, sőt még a mechanikus ablakmosó szivattyú is rendelhető.

<>
<>
<>A deLuxe Universal típusoknál külön pluszként megjelent (elektromos) hátsó ablakmosó/törlő kapcsolója további apró átalakítást tett szükségessé a gyár részéről: a képen 10-es számmal jelölt kapcsoló nem is került jó helyre.

 
1988(89) - ban újabb enyhe módosítást eszközölnek, a változást ismét a kormánykeréktől balra kell keresni. Az addigi 3 billenőkapcsoló számára kialakított sor egy „fél” –lel bővül. Ok: a vészvillogó változása, mert immár az is billenőkapcsoló a  korábbi nyomó helyett. Azonban itt nem a kapcsolóban helyezték el a kontroll fényt, hanem mellé került egy „fél” kapcsoló helynyi műanyag lapkára a piros visszajelző. A  mechanikus ablakmosó kezelőjének – eredetileg – megszűnik a helye a műszerfalon. Lényegében ezzel le is zárult a Trabant 601 műszerfal története, mert az 1990-ben bekövetkezett gyártás leállításig változás már nem történt.


Csupán érdekesség, hogy bár mechanikus ablakmosó kezelő ugyan már „nincs” - ahogy feljebb már olvasható volt - mégis piacra került (jó) pár darab olyan műszerfallal szerelt kocsi, ahol az ominózus luk még megvolt. Persze egy kis gumidugóval elfedték a gyáriak a „múltat”.



1989-ben megérkezik a négyütemű 1.1-es, az ő igazán borzalmas műszerfalával. A formában ráismerhetünk a fantáziátlan "vékony" verzióra, de siekrült azért tovább rontani a helyzetet. Jellemző egyébként, hogy a bemutatótól a gyártás leállításáig sikerült annyi verziót összehozni, mint a 2T esetében 1974-től 1990-ig. Itt éppen az első széria igen alacsony darabszámban gyártott négyműszeres (egy üres hellyel...) verziója látható.


Készült viszont két kerek analóg órás is, ebben Wartburg-származék óra volt, amit a Wartburgokban akkor már sok-sok éve nem használtak. Mellesleg a sebességmérő óra sem egyezik a szériával, hiszen nem 10 óránál kezdódik a skála, hanem a 2T-hez hasonlóan 7 óra körül.


Végül megérkezett a végleges verzió, analóg sebességmérővel, valamint az érthetetlen módon az NDK mikroelektronika dicsőségét hirdető LED-es hőfok és tankszintjelzővel.

(Átdolgozva : 2004. november 7.-én, köszönet a segítségért Kalmár Gábornak és Tiberiusnak!)

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

15 Hugyecz Péter 2016-05-17 08:05:06

Trabant 601-be belemegy a P70 vagy P50 műszerfal?

14 Deák Attila 2004-10-16 16:53:06

Üdv, prokee!

Bár a Trabant-történelem szempontjából tökéletesen indifferens, de pontosítanám a "sok-sok éve nem használt" analóg kombinált műszer lecserélési dátumát: 1975-1982 között szerelték ezt a fajta műszert a Wartikba, 1983-tól a kéttorkú karburátor megjelenésétől szerelték "az NDK mikroelektronika dicsőségét hirdető LED-es" műszert, de abban egy 3. LED-sor is vakított, nevezetesen az átfolyásmérőé. Aztán a 4T-verziók műszereiben ez megszűnt, teljesen kompatibilis egymással tudomásom szerint a W 1.3 és a Trabi 1.1 műszer.

twk004

13 Deák Attila 2004-10-16 16:56:28

... ja, és ez a 4-műszeres (egy üres hellyel...) összeállítás a W 1.3 prospektusaiban is szerepel, de tudomásom szerint nemhogy alacsony darabszámban, de sosem készült ilyen a W 1.3-ba. Mondjuk, az 1988 októberétől készült, míg a Trabant-mérnökök még majd 2 évet elszöszölhettek a szisztémával...

12 (Törölt felhasználó) 2004-10-18 22:43:42

Hali!
Az ábrán látszik, de nem említed hogy a 84-től, kemény fedlappal gyártott műszerfalakon megszűnik az óra felett az enyhe ív, helyette egy műanyagból készült, kivehetős ellenző tartja a műszert. Egyébként az enyém 84-es, ilyen a műszerfala, de nincs benne 1 db billenőkapcsoló sem, minden natúr. Ezen kívül, nem tudom, honnan származik ez a rajz, de fogalmam sincs, mi lehet a 10-es számmal jelzett vmi a rádió és a "kapaszkodó" között, és nem hinném, hogy 4 küllős kormánnyal gyártották volna a Trabikat már 1984-től.
Ennyi, 1ébként kösz a cikkért!

asbi

11 (Törölt felhasználó) 2004-10-18 22:45:48

ja és érdekes, hogy ettől kezdve ki van vezetve az üzemanyagcsap a szellőző gombjai mellé... (18-assal jelezve)

10 (Törölt felhasználó) 2004-10-28 10:08:34

A 10-es számú a kombiknál volt a hátsóablaktörlő kapcslója.

9 Prokop Gábor 2004-11-08 20:42:14

Elég jelentősen átírtam a cikket Tiberius és Kalmár Gábor segítségével, olvassátok !

8 Prokop Gábor 2004-11-17 21:08:22

Mégvalami, én is utólag vettem észre. Az első 4T képen valami borzalmas SKODA index-, kürt-, és fényváltókapcsolót látunk, alatta pedig a billenőkhöz hasonló világítás-főkapcsolót, a kormányoszlop jobb oldalán Wartburg-forgókapcsolóval !!!
A következőn szintén teljes a formai káosz, a bal oldali kormánykapcsoló kerek, a jobb oldali szögletes profilú

7 (Törölt felhasználó) 2005-03-28 20:33:42

Vajon miért nincs kép a fordulatszámmérős verzióról? sehol nem találok rólla semmit.

6 (Törölt felhasználó) 2005-04-06 15:02:06

Talán még annyit kellene megemlíteni, hogy az 1964-es modellek először a 600-asból megmaradt kerek órákkal jöttek ki, természetesen fehér műszerfallal, és zongorakapcsolóval. (Fotót lehet látni a Liener 1964-es Autótípusok könyvében, illetve a Trabant kezelési kézikönyv I. és II. kiadásában)
Nekünk volt annó egy 1966-os 601-esünk, abban már fekete műszerfal volt kocka órával. Üdv mindenkinek!!

5 (Törölt felhasználó) 2005-05-09 20:34:58

Sziasztok!
Volt egy kérdés afelé hogy nem találsz fordulatmérős képet.
Az az igazság hogy nem ismerem a műszerfaltörténelmet de az én 4T-ben eredeti NDK fordulatmérős
Kétkörműszerfal van és még a gyárban rakták bele. 1990.12.30. az autó évjárata és még egy csomó mási különbözik a többi 4T-től!
Nemtom minek vok a tulaja, de olyat rebesgetnek, hogy 1,3-as Trabim van ugyanis 145 KMH ami az óra vége az simán kijön belőle és autószerelő haver találkozott 1,3-as Trabival hengerfejezés közbe amiket az uccsó időkben gyártottak mivel elfogyott az 1,1-es motor, ha vki tudna ehhez hozzászólni megköszönném. mIndenesetre nagyon sokan meg akarták már venni sikertelenül ugyanis a gípsas családtag és jobban gyorsul mint az Astránk
szal Fordulatmérőről ennyi

4 Prokop Gábor 2005-05-09 22:03:54

NINCS, és nem is volt 1.3 Trabant - ez csak egy klasszikus Urban Legend...
A műszerfaladról meg, ha sikerül, küldj egy képet, utánajárunk, ha tényleg gyári, belefűzzük a cikkbe.

3 (Törölt felhasználó) 2005-05-11 06:32:39

Ok majd küldök.
Az Urban Legendről meg annyit, ahogy te nevezed, hogy ha henegerfejezésnél vhogy kicsi lesz az 1,1-es tömités és az 1,3-as passzol bele, akkor mégse minden smakkol nem??????????????????????

2 Prokop Gábor 2005-05-11 14:04:47

Ne légy ennyire beindulva, mert nincs igazad. Az 1.l és 1.3 hengerfejtömítés pont ugyanolyan, más kérdés, hogy a Start Autó és a magyar tömítésgyártók erről nem tudnak.

1 (Törölt felhasználó) 2005-07-29 23:45:19

Sziasztok!
Van egy 59-es trabim szimmetrikus müszerfallal, úgy tudom jobb oldalt a hangszoró helyén idömérő óra is elöfordult . Igaz ez?