Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Wartburg történelem - részletesebben

Prokop Gábor [prokee]
2004-08-22 13:27:09
Küldte: Pintér Zoltán (pizo@freestart.hu)

Amikor elvállaltam (örömmel!) a felkérést, hogy cikket írjak a „gömbölyű” vagy „púpos” Wartburgokról, nem gondoltam bele, hogy mire készülök. Hiszen már több cikk megjelent a 311/312 Wartburgokról, melyekből Csehszlovákia és Lengyelország után Magyarországra exportált a gyár legtöbbet. Sőt 1962-1966. között mi voltunk a gyár legnagyobb külföldi piaca. (A későbbiekben is, de most a gömbölyű Wartburgokról van szó.) Aztán újra végigolvastam az eddig megjelent cikkeket, és rájöttem valamire: a szerzők a gyár történetére és a különleges változatokra nem igazán fordítottak figyelmet. Persze, a 313-1 Sportot mindenki kiemeli, de a többi karosszériaváltozatról nem igen esik szó. Talán azért is, mert ezek száma a legyártott négyajtós limuzin és deluxe kivitelek mellett eltörpül, mint arról majd szó esik, valamint Magyarországra szinte egyáltalán nem került belőlük.A Fahrzeugfabrik Eisenach AG-t 1896-ban Heinrich Ehrhardt ágyúgyáros alapította. Mindjárt megalapítása után a gépjármű és motorgyártás volt a fő profilja: Első személyautójukat az 1898-as düsseldorfi kiállításon mutatták be, de megrendelést nem kaptak. Ezért a francia Decauville licencét vették át, melyet Wartburg néven készítettek. Pénzügyi nehézségek miatt a licencszerződést 1904-ben felmondták, ekkor már saját tervezésű két- és négyhengeres, Dixi elnevezésű autóikat gyártották. Ekkortól a gyárat is Dixi Werke AG-nak nevezték. Az első világháború után az Austinnal kötöttek szerződést, az angolok átadták az 1922-ben bemutatott Austin Seven gyártási jogát, melyet Dixi 3/15 jelöléssel forgalmaztak nagy sikerrel Németországban. 1928-ban a BMW megvette a gyárat, és a Dixiből lett az első BMW személyautó. A Wartburg márkanevet a BMW 3/15 lóerős négyhengeres sportos modelljére 1930-31-ben alkalmazta. 1945-ig a BMW anyacég fennhatósága alá tartozott a gyár, melyben az aktuális BMW személyautókat gyártották (Münchenben csak a motorkerékpárok készültek!). 1945. tavaszán az eisenachi gyárat megszállták a szovjet csapatok, a gyár szovjet tulajdonba került, Awtowelo-ra nevezték át, de a termelés újraindult és folytatódott, főleg a BMW 321 modellel. 1949. őszén megalakult az NSZK és az NDK, a gyár nevét 1950-ben IFA-ra változtatták, a modellek neve EMW lett. 1952-ben a müncheni gyár újraindította az autógyártását (az 501-es, „Barockengel, Barokk Angyal” modelljével), valamint a szovjetek is visszaadták NDK állami tulajdonba az eisenachi gyárat, a BMW tiltakozni kezdett modelljei gyártása miatt. Felsőbb utasításra meg kellett kezdeni egy olcsóbban, könnyebben, és így nagyobb számban gyártható személyautó tervezését. Ezért először 1953-ban átvették az IFA (DKW) F9 gyártását az Audi zwickaui gyárából (melyben aztán a Trabant készült), ezt EMW 309-esnek is hívták, majd ez alapján megkezdték egy új modell kifejlesztését. A DKW alapkoncepció változatlan maradt: kétütemű vízhűtéses háromhengeres orrmotor, elsőkerékhajtás, alvázas felépítés. De Hans Fleischer vezető tervező és csapata sok mindent átalakított: megnövelt tengelytáv, stabilitás, lengéskényelem, nagyobb belső tér, négyajtós karosszéria, alapáron vízhőfok- és üzemanyag-szintjelző, valamint fűtőberendezés. Ez nagy szó volt akkoriban, mert sok nyugati márka modelljei csak feláráért kínáltak még 1959-ben is hasonló extrákat.
A formaterv kifejezetten divatos és modern volt akkoriban, hiszen az első pontonkarosszériás német autót, a Borgwardot 1949-ben mutatták be.
Az előkészületek után 1955. október. 18-án készült el az első igazi gömbölyű Wartburg, amit ekkor még EMW 311-nek hívtak.Még ebben az évben legyártottak a kifutó IFA F9 és ex-BMW modellek mellett 161 négyajtós és 1 db. háromajtós kombi modellt.
Jellemzői: 900 cm3-es motor (309-es típus, 12 csavaros hengerfej), 37 Le, 115 km/h végsebesség, öntömeg 960 kg. Termoszifonos hűtés, csak a 3-4 fokozat szinkronizált. Központi olajozás. Kormánykerék egyívű és kürtgyűrűvel ellátott. Padlóból kiálló pedálok. Tankfedél és csomagtérfedél belülről nyitható. Hűtőrács 3 vízszintes és egy függőleges lécből álló. A lökhárítók elől-hátul két részből állnak és szögletesek. Simplex fékek elől-hátul, 35 mm széles fékdobok. Még csak 4 személyes. Az ablaktörlő "tapsoló kéz" formában működött. Hátsó lámpa sárga-fehér-piros kiosztással, krómozott fémtalppal.
1956. januárjában a név Wartburg 311-re változott, megkezdődött a négyüléses kabrió (Drezdában, bőrkárpitozással), a Camping (Drezdában), a vászon-tolótetős limuzin és a háromajtós kombi (Halléban, főleg az állami szolgáltató szervek részére, rendelhető hozzá vízpumpa, a kerékmérete pedig 6,40-15) gyártása. A dinamó teljesítményét növelték. Az 1956-os eredmény: 14223 Wartburg, és még pár darab IFA F9 az év elején.
1957-ben folytatódott az azonos technikai alapokon felépülő modellcsalád kialakítása, kihozták a négyajtós deluxe, a kétajtós Coupe (Meeranéban, műbőr- és bőrkárpitozással), a vászontetős deluxe, a háromajtós kombiból kialakított pickup, és a Sport (313-1, két karburátor, vízpumpa, 50 Le, hosszabb 3-4. fokozat, 140 km/h végsebesség) változatot, mely utóbbi karosszériája és bőrkárpitozása szinte teljes egészében kézi munkával készült Drezdában. E tény kevés elkészítését tette lehetővé, gyártásának négy éve alatt csak 469 db-t gyártottak le belőle. A Sport karosszéria formaterve Lipcsében díjat kapott.
1958-ban folyatódott a fejlesztés, már a 2. fokozat is szinkronizált, a hengerfej nyolccsavarossá vált, a központi olajozást megszűntették, az autók megkapták a jól ismert hűtőrácsot, az első fék Duplex, a betét szélessége elől-hátul 50 mm-re nőtt, a keréktárcsa is változott ezzel együtt, így az autó 5 személyessé vált. Ekkortól már az ablaktörlő is normál módon működött.
1959. a legjobb év a gömbölyű Wartburg történetében: a katonai kivitellel (Kübel, négyajtós, de vékony ajtókkal és vászontetővel, melyet a hadsereg és a rendőrség használt) teljessé vált a 11 karosszériaváltozatból álló modellpaletta. Ez az egyetlen év, amikor az összes akkori karosszériaváltozat egyszerre készült. Az éves gyártási darabszám a 4. legmagasabb a gömbölyű Wartburg történetében (29020 db.)
1960. A csomagtartó-és tankfedél kívülről, kulccsal nyitható, a fényszórók aszimmetrikusak, az öntömeg a limuzin esetében 920 kg-ra csökken. De eltűnik a gömbölyű hátsórészű pickup, melyből összesen csak 95! db. készült, így ez manapság nagyobb kuriózum (lenne), mint a Sport, melynek a négyüléses kabrióval együtt ez az utolsó gyártási éve.
1961. A 61 13190 alvázszámtól bevezetik a 40 Le-s motort (még mindig 900 cm3, motor típusa 311) és a tank űrtartalmát 44 literre növelik. Újfajta pickupot készítenek, melynek első része megegyezik a négyajtós limuzinéval (költségcsökkentés), de a tetőrész levehető, a hátsó rész pedig szögletes. Nagyobb számban exportálják Kubába és Bolíviába, ezért a mostani német veterános szleng Kuba-kabriónak nevezi.
1962. A 62 05750 alvázszámtól bevezetik a 312 modellt (Wartburg 1000, "ezres", de ez a felirat van még az első 353-asokon is). 992 cm3-es motor, 45 Le, 125 km/h végsebesség, vízpumpa a motor bal oldalán, osztott ívű kormánykerék (kürtkapcsoló az indexkapcsoló végén, módosított fűtőberendezés (ventillátorral), kisebb fényszórók (megegyezik ekkortól a Trabantéval, és az új Barkaséval), kétoldali napellenző, sminktükörrel a jobb oldalon. A modellpaletta 1961-hez képest változatlan.
1963. A 63 6009 alvázszámtól új típusú hátsólámpa (Barkas mintára, de még sárga-piros-sárga kiosztással), ablakmosó, és a kor szavára hallgatva a biztonsági övek rögzítési pontjainak kialakítása az első üléseknél. A háromajtós kombi hátsó része kerekről szögletesre változik.
1964. Fém tolótető is rendelhető a vászon mellé. A kombik csomagtérajtaja nem oldalra, hanem felfelé nyílik. Két darab kísérleti kiskerekű kerül legyártásra.
1965. első felében befejezik a Kübel gyártását Drezdában, helyette kihozzák a 312 300HT-t, ezt a 2+2 üléses kabriót, mely a soha gyártásba nem került 760-as prototípus motorháztetejét, hűtőmaszkját, első szélvédőjét és műszerfalát kapja, csomagtérfedele jóval hosszabb a megszokottnál és műanyag keménytetővel van ellátva, melynek oldalüvegei megegyeznek a 601-es Trabantéval. Egyaránt készül nagy- és kiskerekű kivitelben, összesen 541 darab.
Majd 1965. szeptember 1-én bevezetik a 65 31 533 alvázszámtól a 312-1 („kiskerekű”) modellt. Teljesen újonnan kifejlesztett a csavarrugózású futómű, a kerékméret 13 coll. Módosított a motor, a vízpumpa és a termosztát a hengerfejben (353 0 típus), csendesebb a kipufogóberendezés, módosított a hajtómű és a tűgörgős kettős csuklós hajtó féltengely. Zárt a hűtőrendszer. Biztonsági kormánykerék (olyan mint az első 353-asoké, a kormányoszlop is). Ettől az időponttól kezdve pótalkatrész céljára csak olyan karosszériaelemeket szállítottak, amelyek a 312-1 kivitelnek megfeleltek úgy, hogy a 311-es (és 312-es) alvázra a felépítmény felszerelésekor a motor oldalsó védőlemezében a lyukak (lengéscsillapító-tornyok helye) eltömítésére két gumiharangot és két konzolt kellett beszerezni, a hátsó rugóalagút számára pedig csavarokat, lapos alátéteket, rugós alátéteket és csavaranyákat. Nagykerekűből összesen 258480 készült.
1965. november 2-tól (01 2460 alvázszám) a vízhőfok-jelző folyadékosról elektromosra változik, 1966. január 10-tól a fém kiegyenlítőtartály helyett átlátszó műanyagból készültet alkalmaznak.
1966. áprilisában még egy utolsó módosítást végeznek a kiskerekűn: a hűtőrács vízszintes lécekből állóra változik, az első irányjelző alá díszlemez került. Ezeket csak az exportmodellekre szerelték fel, így Németországban nagy kuriózumnak számítanak.
1966. július 1. A 01 30 001 alvázszámtól bevezetik az új 353 modellt. Teljesen új a kocsiszekrény, mely csak egyben cserélhető a 312-1 modellel, más a karburátor, és a fékek önbeállósakká váltak. Az elektromos rendszer 12V-os. A gömbölyű modellek gyártását a nyár folyamán leállítják, kivéve a 300HT-t, a háromajtós kombit és a Campinget.
1967. elején még készült 2 db. 300 HT.
1967. július 1. A 02 14 001 alvázszámtól bevezetik az újonnan kifejlesztett, teljesen szinkronizált 353 típusú hajtóművet, mely csak a féltengelyekkel együtt cserélhető a kiskerekű váltójával. Az új váltót a még gyártott háromajtós kombi és ötajtós Camping is megkapja.
1967. Elkészült, és gyártásba került a 353 Tourist, ezzel egyidejűleg a 02 5 3058 alvázszámmal befejeződött a Camping és 02 9 1054 alvázszámmal a háromajtós kombi gyártása is. Lezárult a gömbölyű Wartburgok kora. Kiskerekűből összesen 36287 készült. A gyár azonban pótalkatrészként még sokáig gyártotta a négyajtós karosszériát, melyből 1975-ben Magyarországra is több került az Autóker szervezésében.

Az összes legyártott gömbölyű Wartburg száma tehát 294767, melynek túlnyomó része, mintegy 210269 db. négyajtós limuzin vagy deluxe. Nem csoda hát, hogy míg a négyajtós változatból mindig lehet találni eladó, akár jó állapotú példányokat is, a többi változat ára jóval meghaladja ezekét, és a kínálat is sokkal kisebb.

A teljes legyártott darabszámba nem tartoznak bele a kis kelet-német karosszériaüzemek által gyári karosszériaelemekből készített egyedi modellek, mint az alább látható 4 üléses, normál tetős Sport:



vagy a Görlitzben Mercedes 170V alvázakra készült Mercedes-Wartburgok, melyekből még a Szovjetunióba is került.





Pár egyéb érdekesség:
- A teljes gyártás során készült összesen 3 fajta karosszériakialakítású háromajtós kombi, 3 fajta nyitott modell, beleértve a Sportot, 4 fajta tolótetős modell (deluxe és limuzin vászon és acél tolótetős), 2 fajta pickup (gyári néven: gyorsszállító), a Coupe, a Camping, és a Kübel. Ez összesen 15 karosszériaváltozat, de ha ebbe belevesszük a nagykerekű-kiskerekű átfedést is, akkor még több. Az évek folyamán a kárpitozás és díszlécezés is változott az egyes modelleknél, így a változatok száma igen magas.
- A belső, kelet-német piacra a kiskerekű készült fekete ajtókárpittal, hozzá sötétszürke üléshuzattal is, de ez volt a kárpitozott cserekarosszériák kárpitszíne is. A cserekarosszériáknál a műszerfal színe minden esetben fehér, függetlenül a külső színtől.
- A pickupok és kombik végsebessége csak 100 km/h, a rövidebb végáttétel miatt, de létezett Kombiwagen DeLuxe, mely plüsskárpitozással, alsó díszlécezéssel és normál végáttétellel készült.
- Eleinte a Schönburg rádió került a Wartburgokba, majd ezt felváltotta a Berlin rádió.

- Jellemző németországi árak (állapottól függően, kb.):
Limuzin/deluxe: 250 – 5000 euro
Camping: 500 – 5000 euro
„Kuba kabrió”: 2000 -
Coupe: 2500 – 10000 euro
Kombi: 1000 – 3000 euro
4 üléses kabrió: 5000 -
300 HT: 5000 -
Sport: 10000 – 47000 euro
Kübel és kerek hátsórészű pickup gyakorlatilag nem elérhető

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

1 (Törölt felhasználó) 2005-01-05 18:31:02

Azzal szeretném kiegészíteni ezt a cikket, hogy 1958-ban még nem szűntették meg a központi olajzást, és még nem kapták meg az autók a jól ismert hűtőrácsot. A felni sem változott. És az ablaktörlő is maradt a "tapsoló kezes". Ezeket a változtatásokat, csak 1959-ben vezették be. Kössz, hogy megoszthattam az infót.