Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Kiskerekű - nagykerekű

Prokop Gábor [prokee]
2004-08-22 13:10:13
Fő különbségek a kiskerekű és a nagykerekű Wartburgok között.

Küldte: Pintér Zoltán (pizo@freestart.hu)1. Egymástól teljesen eltérő első és hátsó futómű. A nagykerekű elől-hátul laprugós, elől keresztlengőkarral, hátul merev tengellyel, hosszirányú vezetőkarokkal, nagyméretű, öt kerékcsavaros fékdobokkal, a kiskerekű elől-hátul csavarrugós, független kerékfelfüggesztéssel, elől kettős keresztlengőkarral, hátul ferde lengőkarral, kanyarstabilizátorral, négy kerékcsavaros, kisebb méretű fékdobokkal.

2. A fentiekből kifolyólag az alváz is eltérő, de nemcsak a futóműveknél, hanem a motortartóknál is. A nagykerekű motorja elől középen egy darab szilentblokkon keresztül támaszkodik az alváz első kereszttartójára, míg a kiskerekű motorja a két oldalára felcsavarozott motortartó füleken, szilentblokkok közbeiktatásával csatlakozik az alváz két oldalára hegesztett motortartó bakokra. Csak kompletten felcserélhető a két alváz, vagyis futóművestől-fékestől.

3. A kipufogórendszer is eltérő, a nagykerekűé az alváz vonalát követve, a baloldali alváz hossztartó külső oldalán fut hátra, a kiskerekűé először egy, a motor előtt-alatt keresztben elhelyezett kipufogódobbal kezdődik, majd ebből közel az autó hossztengelyében, avval párhuzamosan fut hátra.

4. A kiskerekű esetében a vízpumpa és a termosztát is a hengerfejben található, a hűtőrendszer zárt, kiegyenlítőtartállyal, míg a nagykerekű 1962-ig termoszifonos hűtésű (vízpumpa nélkül), 1962-1965 között pedig a vízpumpája a kipufogócsonk előtt-alatt, a motorblokk bal oldalán kívül helyezkedik el. A nagykerekű termosztátja mindkét változat esetében a hűtéscsövekre csatlakozik, a hűtőrendszer nyitott, kiegyenlítőtartály nélküli.

5. A nagykerekű mindkét fajtájú (egy-, illetve duplaíves) kormánykerekének átmérője jóval nagyobb a kiskerekű kormánykerekének átmérőjénél, a kormányoszlop is eltérő, de csereszabatos, ha a kormánnyal együtt cseréljük.

6. Bár a váltóban csak a végáttétel változott 4,857-ről 4,429-re a kisebb méretű kerék miatt, a féltengelyek teljesen eltérőek. A kiskerekűnek tűgörgős csapágyazású belső féltengelycsuklója van a nagykerekű Hardy-tárcsája helyett, de a féltengelyek többi része is eltérő méretű.

7. A karosszéria esetében a különbség kicsi, eltérés van a hátsó futómű feletti részen, valamint a kiskerekű első doblemezeiben furatok vannak az első futómű rugótornyai számára. Ezeket a különbségeket figyelembe véve a két karosszéria oly módon csereszabatos, hogy a nagykerekűé viszonylag könnyen felszerelhető a kiskerekű alvázra, ám a kiskerekű karosszéria csak a hátsó rész nagyobb mértékű átalakításával lenne ráhelyezhető a nagykerekű laprugós alvázára.

8. A nagykerekű deluxe változat fabetétei helyett a kiskerekű deluxeban már a sokkal igénytelenebb fekete műbőr bevonatú acél ablakkeretek találhatók meg, az ajtókárpitokról eltűnt a zseb, valamint az ablaktekerők gombja nem gömb alakú, hanem középen elvékonyodó hengeres.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!