Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Autóbemutató Autó-Motor, 1962. október 21. 20 szám

Prokop Gábor [prokee]
2004-08-21 20:57:08
Sokan vannak, akik jól emlékeznek a Steyr kiskocsikra, és nem kevés azoknak a száma, akiknek a Puch névről különféle kategóriákba tartozó motorkerékpárok jutnak eszükbe. Ma már autósok és motorosok körében viszont a két márkajelzés összekapcsolása, vagyis a Steyr-Puch embléma sem ismeretlen, és mindjárt tudják, miről van szó. Egy olyan kiskocsiról, amelyet a Steyr-Daimler-Puch művek gyártanak az ausztriai Graz városában. Ez a gyár az utóbbi évekbenolasz Fiat-licenciából indult ki, és a kis 500-as, illetve 700-a modelleken kívül a többi sezmélyautót ma is a Fiat-rajzok illetve szerszámok alapján készítik.
A kis kategóriában viszont - bár a karosszéria ezt kevésbé mutatja - szerkezetileg önállósították magukat a Fiat konstrukciótól. Ezekről a típusokról szólunk most. Elsősorban az 500-as D modellről, amelynek fényképét látjuk legfelül.


Farmotoros, négyüléses kiskocsi. Motorjának konstrukciós alapelvei jórészt megegyeznek a régi Tatra-szisztémával, illetve a modernebb Volkswagen-megoldásokkal. Bizonyítja ezt felvételünk is, amely a motorház részletét mutatja. Egy 493 kcm-es, 70mm furatú, 64mm löketű, kéthengeres, léghűtéses boxer-motorról van szó, amely 4600 f/p-nél 16 DIN lóerőt teljesít. Ehhez a motorhoz - éppúgy, mint a Volkswageneknél - kapcsolódnak : a sebességváltó, illetve a differenciálmű és a lengő féltengelyek. A kocsi orrában találjuk a benzintankot és a 3,50-12-es méretű pótkereket.



Túlzott kényelmet perzse nem várhatunk a meglehetősen szűkre szabott, mindössze 480 kg önsúlyú kocsitól, amely azonban teljesítmény dolgában és fogyasztását tekintve kitesz magáért. Rendkívül jól gyorsul, végsebessége 100 km/óra, no és a hegyi kapaszkodóktól sem ijed meg. Felülszelepelt motorjának sík úton 4,5-5,5 liter benzin elegendő 100 kilométerre.
A DL jelzésű motorok fogyasztása már valamivel több, de ezek teljesítménye 19,8 lóerő, míg a 700-C jelzésű kocsi 643 kcm-es motorja 25 lóerőt és 112 km/ó sebességet biztosít.



A Steyr-Puch kocsi egyik különleges teherszállító karosszériáját és ennek alvázát mutatjuk még be, hiszen hasonló fődarabokkal épülnek ezek a modellek is. A kis teherhordó öszvért Haflinger névre keresztelték; ez a pöttömnyi jármű 643 kcm-es far-, illetve inkább padló alattinak mondható motorjával szinte a falra is fel tud kapaszkodni.



A Haflinger szerkezeteit nézegetve, akik ismerték a régi Tatra kocsit, most bizonyára arra emlékeznek. Jogos a párhuzam, hiszen a központi csőváz, a lengőtengelyek, no meg a kéthengeres, léghűtéses boxermotor annak idején kétségtelenül Tatra specialitás volt. Íme, mindez korszerűsített kivitelben éledt fel az 1500 mm tengelytávú Haflingernél.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!