Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


A P-70-es 50. születésnapja

Muczán Gábor [TWK001]
2005-04-12 11:28:23
50 éve, 1955. április elsején indult az akkori Zwickaui AWZ Üzemben /a háború előtt Horch Művek, később a Trabant gyártásának helyszíne/, a P70-es kisautó nullszériájának gyártása. A szériagyártás három hónappal később vette kezdetét.A P-70-es alvázszerkezetének, futóművének, erőátvitelének, dynastarterének születése a háború előtti időkre vezethető vissza. Az említett részegységek ugyanis az akkortájt Németországban az olcsó kisautók kategóriájában az egyik legnépszerűbb és legpraktikusabb jármű, a DKW Meisterklasse fa-műbőr karosszériája alatt szerepeltek. A műszaki tartalmat a Szovjet megszállási övezetben tevékenykedő - a kedvezőtlen gazdasági helyzet, és a megszállók által megkötött kezű - mérnökök csak a főtengely forgásirányát tekintve változtatták meg. A háború utáni súlyos nyersanyag-, és nehézipari kapacitáshiánynak köszönhető hogy a fejlesztők egy alternatívát keresve eljutottak a technikai történelembe Duroplast néven bevonuló anyaghoz. A kiskocsi karosszériájának egyes elemei ebből az anyagból készültek. A "fa-műbőr" hatás még ugyan érezhető volt a járművet szemlélő számára, de az akkoriban forradalminak számító PVC tartalmú duroplast elemek egy új, és Németország keleti felében 40 évig honos technológia kezdetét jelentették.
A P-70-es sokat ígérő népautónak indult, de mégsem lett belőle az. Ennek oka talán az "unokaöccs" IFA F8-ból kifejlesztett Wartburg, mint nagykocsi, és az utódjaként világra jött P-50-es /később Trabant/, mint kiskocsi között szükségtelen volt egy "középutas" jármű a néptömegek szolgálatában. Titokban ugyan, de a P-70-es formája reinkarnálódott. Az 1964-ben bemutatott Trabant 601-es /az 5-600-as-hoz képest/ nagyobbított szélvédői, szögletesebb homlokkiképzése letagadhatatlanul visszatükrözi a "nagybácsi arcvonásait". Szigorúan ügyeltek viszont arra hogy a hengerűrtartalom ne közelítse meg a P-70-es 700-as értékét, nehogy véletlenül megint egy középutas autó szülessen, a "nagy" 1000 köbcentiméteres Wartburg államilag kijelölt pozícióját veszélyeztetve.

A nálunk kevéssé ismert P70-esről további információkat, érdekességeket, valamint dokumentumokat a Trabant-Wartburg Klub e márkával foglalkozó tagjának honlapján (www.p70.tvn.hu) találhatnak az érdeklődők.

Muczán Gábor

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!