Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Készül a P-50, vagyis a "Trabant"Autó-Motor, 1958. február 15. - 3. szám

Prokop Gábor [prokee]
2004-08-21 20:03:49
Nem először írunk erről a nagy érdeklődéssel várt kocsiról, amely a Német Demokratikus Köztársaság autóiparának legfrissebb újdonsága.
Amikor a kísérleti modell születéséről számoltunk be, azt is jeleztük, hogy: "...egyelőre csupán P-50 jelzést visel, de ha már sorozatgyártásra megérett, akkor bizonyára más nevet is fog kapni."




Örömmel közöljük - a Berlinből érkezett fényképek és németországi tudósítónk jelzése alapján -, hogy a P-50 úgynevezett 0-szériája, vagyis az első darabok sorozatgyártása megkezdődött. Ezzel egyidejűleg új nevet is kapott a kocsi. Mától kezdve már mi is "Trabant" néven szerepeltetjük, hiszen a Zwickaui Autógyár így keresztelte. Ez a név útitársat, kísérőt jelent. A szovjet szputnyikok inspirálhatták a névadót, hiszen a Trabant németül ugyanaz, mint orosz nyelven a szputnyik.
Ez a név sokra kötelez, de a gyár azt ígéri, hogy új kocsija valóban jó útitársnak fog bizonyulni. Amióta ismeretes, hogy az AWZ kísérletezik egy P-50 jelzésű, négyüléses, 500 kcm-es kétütemű, kéthengeres motorral tervezett kiskocsival, azóta még azok is élénken érdeklődnek e modell iránt, akik nem is szándékoznak egyelőre autót vásárolni. Csupán arra kíváncsiak, milyen is lesz ez a konstrukció.
Valóban van ok kíváncsiskodásra, hiszen 500 kcm-es motor - vagyis méretileg kicsi erőforrás - egy négyüléses kocsiba építva, még ma is meglehetősen úttörő vállalkozás.
A hírek szerint azonban a "Trabant" kis motorjával is igen kiváló teljesítményt képes nyújtani. Ezt már azoktól a magyar szakemberektől is hallottuk, akik nemrég a gyár próbakocsijaival utazgattak Németország útjain, hegyi szerpentineken és terepen is.


A kép már azt mutatja, hogy berendezkedtek a "Trabant" P-50 gyártására. Azonban még csupán a 0-széria darabjai készülnek a korszerű csarnokban. A kocsi gyártásához igen sok segítséget nyújtottak a P-70 típussal szerzett tapasztalatok, hiszen a műanyag-karosszéria, a duroplast elemek, gyakorlatilag az említett korábbi modellen vizsgáztak. Méghozzá kitűnően, és ez lehetővé tette, hogy a "Trabant" kocsik is könnyű, jó szigetelő képességű, elasztikus műanyag-borítással készüljenek. A két karosszéria-konstrukció azonban egymástól eltérő, és ez nem csupán formailag, hanem szerkezetileg is mutatkozik. A "Trabant" kocsik duroplaszt elemei ugyanis nem fa, hanem fém merevítőkhöz kapcsolódnak.


Eddig csupán vázlatrajzról ismertük a P-50 kéthengeres, kétütemű motorját. Ez az első fénykép, amelyet erről az 500 kcm-es, léghűtéses, 18 lóerős, 3750 percenkénti fordulatú motorról látunk. Sőt, ez a kép nemcsak a motort tünteti fel, hanem a kocsi meghajtó szerkezetét is, amely a motorral egybeépítva adja a mellsőkerék-meghajtású "Trabant" lelkét. A kis kéthengeres legfőbb érdekessége a forgószelepes megoldás, amely sorozatgyártásban ma szenzáció erejével hat. Ha csupán ezt az újdonságot és a korszerű műanyag-karosszériát vesszük figyelembe, már ez is jelzi, hogy a "Trabant" kiskocsik kategóriájuk különlegességei közé tartoznak.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!