Pár gondolat még a cserével kapcsolatban:
- ha lehetőségünk van rá, az éppen nem használt gumikat felnin tároljuk ! Egyrészt így fektetve is tárolhatjuk, másrészt a folyamatos le-felszerelés árthat az abroncsnak;
- mind a téli, mind pedig a nyári gumit leszerelés után vigyük el egy gőzborotvás mosóba, tisztítsuk meg, majd szilikonspray-vel lefújva tegyük el a szezonon kívül - így jelentősen elnyújthatjuk a gumi öregedését;
- előfordulhat, hogy a felni belső pereme rárohad az agyra. Ilyen esetben a kalapáccsal nagyon óvatosan bánjunk, inkább az abroncs peremét üssük vagy rúgjuk. Egyrészt itt lényegesen nagyobb az erőkar, másrészt pedig a dinamikus igénybevétel egy részét a gumi elnyeli. Brutálisabb támadással ne próbálkozzunk, inkább valamilyen rozsdaoldót csorgassunk az illeszkedő felülethez (csavarlazító, rozsdaoldó, WD-40), természetesen úgy, hogy a felnire ne kerüljön, pláne, ha valami agresszívebb anyag. Természetesen ha már lejött, valami korrózióvédő anyaggal kenjünk meg kicsit a felületeket, megelőzendő a fél év múlva esedékes újabb próbatételt
FűtésElég sarkalatos pont, lévén a közhit (és meglepően sok Trabantos) szerint a Trabant (2T) híján van a fűtésnek... Nos, ezzel kapcsolatban tessék szíves lenni elolvasni az alant látható kapcsolódó cikkeket.
4T fűtése érdekesebb dolog. Itt leginkább a fűtőradiátor vízkövesedése miatt lehet probléma, de ideális esetben jelen időpontra már mindenki túl van a cikk első részén, és a fagyálló cseréjénél elvégezte a vízkőtelenítést is - már akinek aktuális volt. Ezen kívül érdemes még időben ellenőrizni a rendszer maradék két elemét, azaz a bovdeneket és a ventillátort.
Bovden - nagyon egyszerű feladat, csupán azt kell elérni, hogy könnyen állíthassuk a lapátokat ill. a fűtéscsapot. Érdemes az állítókarok állványát kompletten kiszerelni, a műszerfal alá kibuktatni, esetleg leakasztani róla a komplett műszerfalat - nem olyan óriási műtét, mint ahogyan előszörre látszik. A bovden házába finoman csorgatni kell egy kis WD-40-et (nem reklám, erre tényleg nem tudok jobbat...). Ha nagyon durván berohadt már, akár fékolajjal is el lehet indítani, de ez elég agresszív anyag, hamarosan ismét berohad tőle.
Ventillátor - az elektromos ellenőrzés mellett tulajdonképpen csak annyit kell ellenőrizni, nincs-e összerohadva, vagy elkopva a csapágyazás. Előbbi esetben jöhet a "műhely Erős Pistája", azaz ismét a WD-40, utóbbi esetben házilagos megoldást nem tudok ajánlani, egyszerűbb bontóból vásárolni egy kevésbé megviselt darabot.
KellékekNos, mit érdemes betárazni az autóba a télre készülve ? Az extrém részletekre most nem térnék ki, hosszabb, hóakadály-veszélyes utakra készülve úgyis mindenki felkapja a lapátot, szőnyegdarabot, stb... Most a mindennapokra koncentrálunk:
- autómosó kefe - természetesen nem a tisztaságmánia levezetésére, hanem az autóra eső hó lesöprésére. Azt a 3 percet,amit az autó teljes letakarítása jelent, senki ne sajnálja, legalább bemelegszik az utastér és a motor, ha addig járni hagyjuk. Ragaszkodjunk a lágy keféhez, ne akarjuk pótolni cirokseprűvel, vagy valami okos lehúzószerszámmal, mert a fényezés látja kárát !
- zárolajzó jégoldó - természetesen ne a kesztyűtartóba készítsük be, legyen mindig zsebben !
- jégkaparó, jégoldó, páratörlő kendő, esetleg párátlanító spray - ezeket talán nem kell indokolni. A jégoldó spray tekintetében legyünk igényesek, vettem már benzinkúton olyan noname jégoldót, ami a fényezést is oldotta...
- kesztyű, sapka, esetleg vastagabb "játszóskabát" - előfordulhat, hogy az egyébként optimistán, relatív vékonyan öltözött sofőr ("úgyis van fűtés az autóban!") egyszer csak fél-egyórás hótakarításra szorul... Nos, a plusz meleg ruha helyet nem nagyon foglal, de igen jól jön ilyenkor. Nem beszélve arról, ha esetleg hidegben némi rendkívüli esemény miatt szervízelni kell, vagy csak másoknak akarunk segíteni...
- hólánc - Ha van, legyen már benne az autóban mindig, nem foglal annyi helyet, mint amennyit segít, bármikor szükség lehet rá. Saját magam is kerültem olyan helyzetbe, hogy reggel munkába menet nyoma sem volt hónak, késő délután viszont az egyetlen voltam, aki 15 km/h felett is tudott közlekedni a 20 centis hóban - az M0 belső sávjában !!!
- bikakábel, vontatókötél, szerszámkészlet, egyéb életmentő cuccok - mi is kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy ezekre szorulunk, de akár másnak is szüksége lehet rá - csak gondoljunk bele a legutóbbi olyan szituba, ahol mi álltunk tehetetlenül az út szélén, és senki sem vette a fáradtságot, hogy megálljon segíteni, vagy csak érdeklődni. Egyébként alapvető szabály:
Bajban lévő Trabantos-Wartburgosnak segíteni kötelező !