Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Téli felkészítés 1. rész

Prokop Gábor [prokee]
2005-10-22 09:33:28
Lassan novemberhez érünk, talán erősen ideje egy, az autó téli felkészítéséről szóló cikknek...
Az első részben kifejezetten a motortér körüli teendőkről lesz szó.Hűtőrendszer

Első és legfontosabb természetesen a fagyálló folyadék, már amennyiben egyáltalán tartalmaz ilyet az autó.

Először is mérjük, vagy méressük meg a hűtőfolyadékot ! Ha egy mód van rá, keressünk egy autószerelőt erre a célra, még akkor is, ha párszáz forintot kell rá szánnunk. A benzinkutakon dolgozó fiatal reménységek többsége még azzal sincs képben, hol kell belenézni a műszerbe...

A csere előtt elenőrizzük, nem enged-e a rendszer valahol! A szivárgásnyomok egyértelműen beazonosíthatóak a vízkő-szerű lerakódásokról. A hibát hárítsuk el a feltöltés előtt!

Ellenőrizzük a termosztát működését, sőt, meglétét is! Igen fontos alkatrész, amely biztosítja zárt állapotában a motor gyors bemelegedését, majd nyitás után a megfelelő hűtést. Ha cseréljük, mindenképpen olyan termosztátot vásároljunk, amelynek lemezén egy kis furat van, ez biztosítja ugyanis, hogy zárt állapotban minimális áteresztés legyen a külső kör felé is. Így a termosztát nyitásakor már nem lesz annyira hideg a hűtőben lévő folyadék - ez ugyanis gondot okozhat, amikor beömlik az egyébként közel üzemi hőmérsékletű belső körbe.

Ha magunk cseréljük, mindenképpen minőségi fagyállót vásároljunk, a gagyi fagyállók ugyanis akár egy szezon alatt is felfalhatják az alumínium alkatrészeket! A fagyáspontot -20-25 fokra, vagy ez alá lőjük be! Talán túlzásnak tűnik, de ebben elegendő biztonsági tartalék van ahhoz, hogy szokatlan hidegben se legyen gondunk. A régi folyadék leengedése előtt érdemes egy hűtőtisztító folyadékot öntenünk a rendszerbe (STP, Wynns, stb...), és ezzel átforgatni, majd utána leengedni. Ha nagyon régi a folyadék, engedjük le, és egy plusz tiszta vizes feltöltéssel + tisztítóval is átmoshatjuk, utána jöhet az új folyadék.

SOHA NE HASZNÁLJUK A FAGYÁLLÓT HIGÍTÁS NÉLKÜL !!! Csábítóan hangzik a -72 fokos fagyálló, ám egyrészt valószínüleg sosem lesz szükségünk arra, hogy -30 fok alatti hőmérséklet ellen védekezzünk, másrészt a higítatlan fagyálló igen agresszív, rendkívül rövid idő alatt szétmarja a hűtőrendszer alkatrészeit.

A higításhoz elsődlegesen desztillált vizet használjunk, ám a csapvíz sem jelent nagy kockázatot - egyes gyártók kifejezetten engedik a használatát.

Levegőszűrő

Kétütemű Trabant esetén gyakorlatilag annyi dolgunk van, hogy a szűrőház fedelét fordítsuk lefelé, a kipufogócsonk felé, így hamarabb szív meleg levegőt a motor, gyorsabban eléri az üzemi hőfokot. Ha hiányzik a motorról a paplan, vagy a hátsó terelőlemez, pótoljuk azt.

Négyütem esetében ez a váltás automatikus. A légszűrőház szívó oldalán lévő elosztóház a beszívott levegő hőmérsékletének megfelelően irányítja a terelőlapátot a kipufcsonk burkolata vagy a szabad levegő felé - feltéve persze, hogy az ide vezető vákumcső létezik, és egészséges. A feladat tehát csupán ennek ellenőrzése.

Akkumulátor, töltés, indítás

Talán nem kell hangsúlyozni, mennyire fontos. Ha már ősszel, az első hidegebb idő beálltával nehezebben indít az akku, gondolkodás nélkül vizsgáltassuk be, szükség esetén cseréljük !

Ha hagyományos, nem zárt akkuról van szó, ellenőrizzük az elektrolit szintjét. Általánosságban elmondható, hogy a lemezek felső éle fölött 5mm-rel kell állnia a folyadéknak. Ettől lefelé eltérni ugyan lehet, ameddig a lemezeket szárazon nem maradnak, de nem érdemes, mert hamarosan újra töltenünk kell. Felfelé eltérni nem szabad, a fennmaradó tér biztosítja ugyanis a folyamatos párolgáshoz szükséges helyet.

Az akkumulátort mindig és kizárólag desztillált vízzel töltsük ! Csapvizet a benne lévő oldott anyagok miatt ne használjunk !

Fontos, hogy savat soha ne töltsünk utána, még oldva sem ! Normális esetben az akkuból az elektrolit párolgásával csak a víz fogy, a kénsav sosem. Ha a sav fogy, az vagy repedt házat feltételez, vagy az akkumulátor borult fel. Ilyen esetekben az akkut nyugodtan dobjuk ki. Az "újrasavazás" szó csak elméletben létezik, normálisan működő akkut sosem fog eredményezni még szakember kezáben sem (akik egyébként nem is nyúlnak ilyesmibe...), nemhogy otthon, a barkács szakkörben. A sav szükséges sűrűsége ugyanis az akku aktuális töltöttségi szintjátől függ, amit soha sem fogunk tudni pontosan belőni...

Szintén fontos a töltésrendszer. Két dolgot kell feltétlen ellenőrizni: a maximális töltőfeszültséget (14V +- 5%), illetve azt, hogy egyáltalán van-e megfelelő töltésünk. Erre most külön nem térek ki, bővebben lásd a Nyaggatót.

Ha már van mit, és van mivel feltölteni, lényeges, hogy a töltés maradjon is benne. Ellenőrizni kell tehát a nyugalmi áramfelvételt is. Ezt kizárólag áramerősséget mérni képes, és legalább 10A méréshatárú műszerrel tehetjük meg. Vegyük le az egyik sarut az akkuról, majd a műszer egyik vezetékét az akkura, a másikat a sarura tegyük (multiméter esetén ne felejtsül el beállítani a mérési módot !!!). Első pillanatban a műszer felugorhat néhny amperre (különösen, ha riasztó, zene van az autóban. Néhány másodpercen belül azonban le kell esnie közel nullára. A még elfogadható áramfelvétel 50-100mA, ez azonban már erős felső érték. Ha magasabb a nyugalmi áramfelvétel, mindenképpen át kell vizsgálni az autót, ugyanis egy hideg téli hétvégét követően nullára írhatja az akkumulátort.

Ezzel kapcsolatos, hogy lemerült akkut semiképpen se hagyjunk az utcán/udvaron/fűtetlen garázsban, ha a hőmérséklet nulla fok alá csökken.

Kisült akkumulátornál ugyanis az elektrolit fagyáspontja radikálisan megemelkedik,így akár egy éjjel is szétfagyhat az akkumulátor.

Az önindító sem kevésbé fontos. Az egyébként gyengélkedő indító a téli reggeleken tutira megadja magát. Ha enyhe időben is nehezen indít, ne sajnáljuk az időt, fáradtságot, esetleg pénzt, hiszen igen kellemetlen élményektől kíméljük meg magunkat.

Mellékesen jegyzem meg, hogy a kábelek állapota is belejátszhat az indítási vagy töltési nehézségekbe. Mindeképpen rendszeres ellenőrzést igényelnek az akkumulátorsaruk, a főkábel csatlakozásai, a motor és kasztni közötti testkábel.
Mindenképpen kerüljük a jellegzetes NDK konstrukciót, az alumínium főkábel kontra ólomsaru megoldást. Akkora átmeneti ellenállás léphet fel a két anyag találkozásánál, ami gyakorlatilag nullára csökkenti az elérhető indítóáramot. Az ilyen kábeleket a lehető leghamarabb cseréljük le.

Hidegindító rendszer

Erre külön nem térek ki ismét, lásd a kapcsolódó cikkeket !

Üzemanyagrendszer

Rövid, de fontos téma. A legnagyobb problémát télen a vizesedés, illetve az ebből eredő elfagyás jelenti. A benzintankban is előfordul, de nem túl gyakori. Ettől még érdemes mondjuk kétévente le- illetve kiszerelni a tankot, és átmosni, kiszárítani.
A nagyobb gond az üzemanyagszűrő szokott lenni. Akár 2T, akár 4T az autó, az egyébként egyszerű, átfolyós üzemanyagszűrő váratlan indítási problémát okozhat, ha reggel az alján megállt víz belefagy. Hirtelen megoldást jelent, ha az autó közelében akad 220V, vagy elég hosszú hosszabbító. Egy hajszárítóval ugyanis 2 perc alatt ki lehet olvasztani a jégdugót (sajnos saját tapasztalat...). Egyébként a vizes üzemanyagszűrőt tökéletesen vízteleníteni nem lehet, csak a csere a végleges megoldás.

Folyt.köv...

További kapcsolódó cikkeink

Nyaggató

2004-10-26 22:40:31
Bizonyos kérdések mindig előjönnek...Elkezdtük gyűjteni a szezonálisan, vagy rapszódikusan felbukkanó kérdéseket, amelyek a Fórumon vagy a Levlistán mindig felbukkannak.Itt egyben megtekinthetőek, és tudásunkhoz mérten kimerítő választ is kanyarítottunk melléjük. Így ha valamivel gondod van,...
Trabant 1.1 / Wartburg 1.3 hidegüzem zavarai( A cikk alapvetően a Trabant 1.1-hez készült, de a rendszer hasonlósága miatt a kábelek színein és a fizikai elhelyezkedésen kívül alkalmazható Wartburg 1.3-ra is.) hidegüzemi zavarok ( Pár fotóval és...
(A cikk alapvetően Trabanthoz készült, de a fizikai elhelyezkedésen és a kábelek színjelölésén kívül alkalmazható a négyütemű Wartburgra is.)A négyütemű VW-motor beépítésével a Trabant elektromos rendszere elvesztette egyszerűségét, könnyű javíthatóságát. Az elektromos rendszer eleve misztikus dolog...

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!