Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Trabant 601 motortuning

Varga Tibor [Tibke]
2005-10-18 12:22:36
Trabant 601 motortuning témában rengeteg leírás található a neten, azonban azok inkább radikálisabb,inkább rallyra készült motorokról szólnak. Ez a cikk inkább egy kisebb tuningról szól,amit saját és ismerőseim motorján alkalmaztunk. Eredmény: kb 8 liter körüli átlagfogyasztás mellett 125-130km/h-s végsebesség,sokkal jobb gyorsulás.
Első dolgunk egy 27 HB-s karburátort kell beszerezni, sokkal alkalmasabb a tuninghoz mint a takarékos karbinak hívott 28 H1-1 típusú. A kiegyenlítő fúvókát(úszóházfedél levétele után látható,egy hosszúkás fúvóka) ki kell cserélni 100-asra(megtalálható a 28 H1-1es karbiban gyárilag).
Azt hogy a főfúvókát ki kell-e a cserélni 125-ösre, vagy se, azt kisérletezéssel lehet megállapítani,nekem rosszabbul gyorsult 125-ös fúvókával. A karburátoron ezeken kívül nem változtattunk semmit.

A lendekereket és a 2 hengerfejet el kell vinni esztergályoshoz. A lendkerékből 1.5 kilót szedjen le, kuplung legyen felszerelve a lendkerékre. A hengerfejnél pedig az eredeti barázdák,és formák megtartása mellett 2.5 mm-t kell levenni a tömítőfelületből.

A vezérlőtárcsák mindkét feléből 2mm-t kell lereszelni/köszörülni az eredeti forma megtartásával. A kipufogónyílást 2mm-el a hengerfej irányába kell tágítani, a dugattyúknál miután bejelöltük a beömlőnyílások helyét a dugattyún, a dugattyú közepéig húzunk két vonalat a nyílás két szélétől. így kapunk a dugattyún 2 háromszöget. A beömlőnyílásoknál a dugattyú szélénél 2mm-t lereszelünk,és a 3szöget követve fokozatosan egyre kevesebbet reszelünk le a dugótetőből. nem kell teljesen elmenni a dugattyú közepéig a reszeléssel, elég kb félútig. Így 2mm-el el van tolva a dugattyúnál is a vezérlés.

A leömlőt érdemes a magyar utángyártottra cserélni, mert vastagabb a belső átmérője mint a gyárinak.

Ezzel a motortuninggal, és Ninausz féle kipufogóval az autóink hosszabbított 4. sebességgel olyan 130 körüli végsebességre képes. (sík terepen a reflektorvisszajelzőig elmegy a km óra mutatója)
Az autómba mindig Isolator 260-as gyertyát használtam(most sokan a szivükhez kapnak gondolom, megőrültem,meg ilyenek :-) ),még sose volt bajom,nekem jobbnak tűnik a 260as hőérték mint a 225-ös.

Még pár szót a hosszab 4 fokozatról,hátha valaki nem tudja mi az. Ha az 1974 előtti, a difinél külső szimmeringházas váltó 4.fogaskerékpárját átrakjuk a későbbi váltókba, hosszabb 4. fokozatot kapunk.
Elég sokat számít, annyi hátránya van hogy 4. fokozatban kb. 60-tól 80 km/h-ig nem olyan dinamikus az autó,igazán jól 80 felett érzi magát, onnan már szépen lehet előzni vele. De az én motorom szó nélkül elforog 100-ig 3-ban, tehát nyugodtan ki lehet huzatni akár 80ig is 3.ban.
Természetesen minél jobb minőségű olajra törekedjünk,és legalább 1.40-es arányban keverjük,de inkább 1:33 legyen az arány.

Ez nem szentírás, nekünk ez a formáció nagyon is bevált, több gyorsulási versenyt is nyertünk már ilyen mértékben átalakított motorral. Persze ezt lehet fokozni is, de akkor már számolni kell a 10 liter körüli fogyasztással.

További kapcsolódó cikkeink

Trabant 1.1 tuning

2005-09-27 15:11:05
Igyekszem egy viszonylag átfogó cikket kerekíteni a Trabant motor és egyéb tuningolásáról...Aki nem akar nagyon belebonyolodni, csak kissé rugalmasabbá szeretné tenni a motort, cserélje ki a vezérműtengelyt, és a kipufogócsonkot az 1.3-as wartburgéra. Mindkét művelet könnyen,házilag elvégezhető, a...

Wartburg dobfék Trabantra

2005-09-27 13:26:48
Sajnos a gyári Trabant dobfékek 100feletti tempónál már nem nagyon látják el tökéletesen feladtauk.Melegszenek,és ráznak, hamar megégnek a betétek...Első megoldásnak a Wartburg első dobfékeit kell felszerelni. Olcsóbb mint a tárcsafék,kevésbé feltűnő,akár műszakin is maradhat és marad a gyári...

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

2 Lakatos György 2016-03-16 19:19:25

Nekem egy Erdei-féle hasonlóan tunigolt motorom van Ninausz kipufogóval, végig 45-ös csővel. a porlasztó egy 28H 1-1 "takarékos". 130-as főgúvókával és 60-as dúsítóval, valamint túlfolyás nélkül maximumig növelt úszószinttel (kb 15 mm az úszó és a fedél közt mérve) és kb 10 fokkal előbb nyit a dúsítás. Ez a porlasztó a közhiedelemmel ellentétben remekül tuningolható, ha valaki érti a működését.
130-140 közt van a vége hosszú váltóval és 165/70R13 gumival, valamint remekül gyorsul luk nélkül. 8-9 liter eszik használattól függően.

1 Szedlacsek Ottó 2005-10-19 09:38:58

Hi,
A dugattyú tetejének a reszelésével jelentős pozitív különbséget értetek el?
A felömlőkből kiáramló gáz nem a dugattyú közepe felé indul el.
A dugattyúból én eddig még nem mertem reszelgetni, ugyanis a 2T Trabi gázcseréje a hengerben hurkos öblítésű, ezt az áramlást pedig a felömlő csatornák geometriájai és a dugattyú tetejének geometriája közösen hozzák össze. El kell ismerni azonban, hogy az említett reszelgetés kedvező irányba változtatja a vezérlést. Ha nekem egyszer dugattyú tető reszelésre támad kedvem, akkor tuti nem 2 egymással szembefordított háromszög alakban könnyítem a dugattyút, hanem a beömlő csatorna meghosszabbított irányának megfelelően. Ezt érdemes lenne nektek is bevállalni.