Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Trabant 1.1 tuning

Varga Tibor [Tibke]
2005-09-27 15:11:05
Igyekszem egy viszonylag átfogó cikket kerekíteni a Trabant motor és egyéb tuningolásáról...Aki nem akar nagyon belebonyolodni, csak kissé rugalmasabbá szeretné tenni a motort, cserélje ki a vezérműtengelyt, és a kipufogócsonkot az 1.3-as wartburgéra.
Mindkét művelet könnyen,házilag elvégezhető, a kipufogócsonkot a Wartburg Y csövével, és az utána következő kanyarral kell összeházasítani a Trabant kipufogórendszerével. Hegeszteni sem kell, csak szabni kell kicsit a csöveket. Vezérműtengely cserénél csak a vezérlés jelölésére kell vigyázni,jelen lévő állapotban kell kiszedni a tengelyt. A vezérműtengely bütyke és a hidrotőke közé befeszített laposvágó/csavarhúzó segítségével egyszerűen le lehet lazítani a vezérműkerék csavarját. (ha régi szíjjal tesszük össze, az 1.1-es kereket tegyük vissza,azzal kopott össze a szíj! )
Ezekkel az átalakításokkal alsóbb tartományban nyomatékosabb lesz az autó,jobban húz alacsonyabb fordulatról,és kicsit tovább forog a motor.
Mindezt meg lehet úszni max 7-10 ezer forintból.
Aki még szánna rá pénzt, vehet rá 4-2-1 leömlőt, és 50-es sportkipufogórendszert. Ehhez jobban bele kell nyúlni a zsebbe, belekerül kb 60-65 ezer forintba. (leömlő és 2 db dob)
Ez így már jó, de előbb utóbb kinövi az ember, viszonylag hamar. Mostmár jöhet a radikálisabb tuning.
Motorcserével kezdődik. Legolcsóbb megoldás az 1.3-as Wartburg motort betenni. Minden felfogatás stimmel, csak át kell csavarozni a Trabant első bak konzolját az 1.3-as motorra. (Beszerezhető 20-40 ezer ft között)
Aki megretten a motorszám dologtól, két lehetősége van: az első hogy marad a gyári 1.1es blokkja, beszerez 1.3-as főtengelyt,hozzá való hajtókarokkal,csapágyakkal(amik együtt koptak össze), és ezzel szereli össze a motorját, ez esetben azonban meg kell furatni a motort,és wartburg dugattyúkat kell beszerelni.A fúrás azért kell,mert nagyobb a lökete az 1.3-as motornak, lejjebb mozog a dugattyú,mint 1.1-es motorral,és a gyűrűk lemennek a be nem kopott tartományba, és elképzelhető hogy eltörnek a gyűrűk a folyamatos tágulás-összehúzódás következtében.
A második variációt mindenki találja ki, nem igazán publikus.

Be lehet szerelni más motorokat is, Golf II 1.3-ast is, aki éppen ezt tud szerezni, de itt kell csinálni motortartó bakot,mert nem stimmel a Trabiéval.
Vannak még egyéb beépíthető motorok,amik minden nehézség nélkül rámennek a gyári váltóra,azonban ezeknél a motoroknál az első baknál mindenképpen változtatások szükségesek.
Golf III, Seat Ibiza,Inka 1.4 8V (60 LE, 107Nm), motorkód ABD,
Seat ,Golf III 1.6 8V (75LE,126 Nm) motorkód ABU,
Polo II GT 1.3 75LE
Ezen motorok kinézete teljesen megegyezik a Trabant/Wartburg motorok kinézetével, még KPM-es se tudja megmondani hogy nem gyári motor.

Golf IV,Polo 1.4 16V 75LE és 101 LE (AFH motorkód)
És két nagyágyú:
Polo GTI 16 16V 120 LE motorkód AJV. Ilyen motor beszerzésére kicsi az esély,mert 1 évig gyártották csak, és Németországban olyan 5-700 ezer körül mozog a motor ára.
Polo 1.3 G40 115 LE. Egyszerűen beszerelhető,beszerzéséről már kevésbé mondható ez el. Valamint a G feltöltőkkel viszonylag sok baj szokott lenni, Magyarországon kevés helyen,és drágán újítják fel őket. De aki tud ilyen motort szerezni,és rossz rajta a G feltöltő,helyettesítheti a G töltőt turbóval.
Természetesen beépíthető még rengeteg más Vw motor,csak azokat váltóval együtt kell beszerelni, és rendőr/KPM-es által feltűnő az átépítés.

Nézzük az üzemanyagellátást:
1.3-as Golf II-eseket szerelték gyárilag kéttorkú Pierburg karburátorral, ami Golf szivósorral együtt egyszerűen felszerelhető Trabantra/Wartburgra. A csöveket kell kicsit variálni, és tartót csinálni a gázbowdennek.Marad az autómata szivató. Bontókban olyan 15 ezer körüli átlagáron beszerezhetők.
Ez után következik a kéttorkú Weber karburátor felszerelése,régi 1.6-2.0 Alfákon megtalálható.
Itt már a szivósort is alakítani kell hogy fel lehessen szerelni a karburátort. Itt is marad az autómata szivató, de vagy Alfa légszűrőházat kell felszerelni,vagy egyedileg csinálni,a Trabant szívócsöve nem megy rá. Olyan 25 ezer körül áll meg a mutatvány.

Ezen kívül még fel lehet rakni két darab dupla Solexet,Dellortot,Webert. Ezeknek mind egyedi szívósort kell csinálni, de rengeteget számítanak teljesítményben. A fogyasztás más dolog,tuningnál nem a fogyasztás az elsődleges szempont.

Injektorpártiak feltehetnek központi/illetve hengerenkénti injektort is autójukra,ezekkel kapcsolatban nincs tapasztalatom, én a karburátorokat részesítem előnyben.Injektorral kevesebbet eszik,de egy karbi jobb tuningra. Az 1.3 GT, 1.4 8V, 1.6 8V, 1.4 16V motorok már gyárilag injektorosak voltak, aki ilyen motort rak autójába, be kell szerezzen egy elektromos AC-t.(ne injektorosat,kisebb nyomásút, 0.8 baros ac már elbírja a duplatorkú Webert is)

Tehetünk a motorba elfokolt/nagyobb szelepemelésű vezérműtengelyt is, azonban ehhez sűrítési viszonyt is növelni kell/ajánlatos, mert a nagyobb tengelytől veszítünk a nyomatékból.
Sűrítésnöveléshez le kell szedni a blokktetőből,és a dugattyúkból is 2 mm-t. Így eltűnik a motorszám is, ami azért pótolható,sőt,előny is lehet....
Ha már szét van szedve a motor, ajánlott kigrammoztatni a hajtókarokat,és a dugattyúkat, így magas fordulaton is simán,csendesen,egyenletesen jár a motor. A másik dolog amit még érdemes megcsinálni,becsiszoltatni a szelepfészkeket,nem túl drága dolog,és így biztosan jól zárnak majd a szelepek.
Érdemes gyári tengelyt venni,nem másoltat,azoknál nincs rizikó. (schrick tengelyeket lehet kapni minden VW motorba) Polo GT vezérműtengelyt lehet kapni általában olyan 20-40 ezer ft között,ami egy gyári 1.3-asba elég is. Schrick tengelyből olyan 280 fok körüli megfelelő,akár nagyobb teljesítménynövelés mellé is. (áruk olyan 70 ezer körül mozog)
De akár rakhatunk az autóba 1.6-os Golf vezérműtengelyt is, egy elektromos AC kiséretében.

A nagyobb fordulatszámot,a motor könnyebben felpörgését még a lendkerék könnyítésével is el tudjuk érni.Fogaskoszorúval, kuplunggal összeszerelve kell könnyíteni, és ki kell egyensúlyozni utána a lendkereket!
1-1.5 kiló könnyítés elegendő, hogy azért emelkedőkön is legyen ereje a motornak.
(kellemetlen dolgokat tud művelni egy pl 6000/min-nél leszakadó lendkerék)
Vannak helyek ahol 10-12 ezer ft ellenében könnyítik,egyensúlyozzák,visszaedzik a lendkereket,és 1 év garanciát adnak rá, érdemesebb ott csináltatni,mint esztergályos ismerősnél.

Akinek nem elég a nagyobb karburátor,kipufogórendszer, esetleg nagyobb vezérműtengely,sűrítés növelés, még folytathatja a tuningot.
Eddig nem másztunk bele igazán a motorba,most már elkerülhetetlen,ha további lovakat szeretnénk a ménesbe.
Beömlő csatornák tágítása,polírozása, nagyobb szelepek a hengerfejbe,akár 300 fokos vezérműtengely.
Így elérhetjük 1.3-as motorból akár a 100 lóerőt is, 1.6-os motorból ki lehet erőltetni 140 lovat is. Persze ehhez mindenből a nagyobb/jobb kell, ami nem olcsó mulatság.

Maradjunk a középútnál, van egy 1.3-as Trabantunk. Rakunk rá 4-2-1 leömlőt,50-es sportkipufogórendszert, duplatorkú Pierburg karburátort,sűrítés növelés, Polo GT vezérműtengely, máris 80 lóerő körül járunk,ami azért egy Trabantban már elég lehet pár gyorsulás megnyerésére. (kb 10s alatt gyorsul százra)
Ez az összeállítás Wartburgan is megállja a helyét,azonban a nagyobb súly miatt érdemes egy 1.6-os motorral kezdeni a dolgot,és azt faragni még kicsit.(sportkipufogó,kéttorkú karburátor/karburátorok).

Végére értünk a motornak,már gyorsulhat jól az autó, de 160 körül véget ér a szálguldás.
Akik azért néha oda szeretnének pörkölni az autópályán beképzelt nyugati autós sofőröknek vagy szimplán kímélni szeretnék motorjaikat, nekik is van megoldás.
Ötsebességes váltót kell beépíteni. A megfelelő váltók,amik alkalmasak a célra:
Polo/Golf II 1.3,
Seat/Golf III 1.4 8V

Az 1.6-os váltó is jó, de túl hosszúak az áttételei, utazni jó vele, de gyorsulás nem lesz az igazi.
Az 1.3-as Golf 5 sebességes váltójával a motor 4000-s fordulatán 120-at megy az autó,szemben a gyári 4-es váltó 100 körüli tempójával.
Kell még a művelethez Golf/Polo féltengely, és az 5 sebességes váltó gyári kulisszája.
Ez már bonyolultabb dolog, bakok hegesztése,konzolok gyártása,stb.
A beépítés munkadíjtól és alkatrészáraktól függően 90-100 ezer körül áll meg.(van ahol 140 ezer)
Így már a végsebesség 1.3-as,kb 70 lovas Trabant esetén 180 körül alakul(gumimérettől függően), durvább tuningnál több is lehet.Akit még bővebben érdekel a dolog keressen meg.

Pár szót még kell ejteni a fékről is,mert meg is kell állni, és az 1.1-es Trabik féke nincsenek helyzetük magaslatán. Jó betéttel csodákat lehet művelni, el kell felejteni a magyar betéteket,érdemesebb a gyári vasakat felferodoloztatni megfelelő szakembernél, sokkal jobb, puhább betétet kaphatunk így.
Az igazi megoldás azonban a Golf GTI fék felszerelése. szükséges hozzá Golf II GTI féknyereg,betétek,belső hűtésű tárcsa, és Golf I-ről a féktartó vas, illetve közdarab a Golf kerékagy és a Golf tárcsa közé. A neten sok leírást lehet találni ezzel kapcsolatban. Kb 60 ezer ft-ban áll meg új betétekkel,tárcsákkal,felújított nyergekkel.
Vannak akik a Golf II-es csonkállványt rakják fel, kompletten. így közdarab kell a Trabant gólyaláb, és a Golf csonkállvány közé.
GTi fékkel 4*100 lesz a lyukosztás elöl, ami megkönnyíti a felnivásárlást is, és csavaros lesz a felfogatása a keréknek,nem tőcsavaros.
Hátulra is egyszerűen megoldható a 4*100,vagy a dob átfúrása 4*100-as osztókörre a meglévő lyukak közé, vagy pedig 16-os átmérőjű ricnizetű tőcsvarokat kell csináltatni,és ehhez fúrni a dobon lévő eredeti lyukat.(a gyári 14-es ricnizető,ha 16-osat csináltatunk,lyukanként nyerünk 1 mm-t, így 4*100-lesz az osztókör)
Ha már a futóműnél járunk.a lengéscsillapítókkal is kell kezdeni valamit, kicsit keményíttetni,mert elég lágyak gyárilag,és nagyobb sebességnélk botrányos lesz az úttartása. Ültetéssel,hátsó kerekek negatívolásával még sokat javíthatunk a dolgon. Előre a wartburg vágott rugói megfelelőek,keményebbek a gyárinál,hátul maradhat a gyári rugó,illetve limousin-okba a kombi hátsó spirálrugója,be lehet ide is rakni Wartburg rugókat,de nem jó ha túl kemény,elpattoghat az autó hátulja.
Természetesen szilenteknek,gömbfejeknek kötelező jó állapotban lenni.

A Wartburgnak a féknyergeivel nincs gond, elég erősek, megfelelő műhely által kiluggatot tárcsákkal elég jó fékhatást érhetünk el. Folyamatban van más variáció kikisérletezése is,arról majd később,ha lesz valami kézzel fogható infó.

További kapcsolódó cikkeink

Trabant 601 motortuning

2005-10-18 12:22:36
Trabant 601 motortuning témában rengeteg leírás található a neten, azonban azok inkább radikálisabb,inkább rallyra készült motorokról szólnak. Ez a cikk inkább egy kisebb tuningról szól,amit saját és ismerőseim motorján alkalmaztunk. Eredmény: kb 8 liter körüli átlagfogyasztás mellett 125-130km/h-s...

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

3 Varga Antal 2020-03-04 10:31:54

Tiszteletem!
Nagyon inspiráló volt a cikk számomra, életre szóló meghatározó elmenyeket gyűjtöttem az így megepitett Trabimmal :)
Most segítséget szeretnék kérni. Adott a trabant váltó és lendkerék. A trabant önindítóm kezd elfaradni. Szeretném kiváltani egy vw önindítóra, mivel most egy 1.6 os aee épített blokkal használom és az önindító nem bírja becsavarni.
Szakmai segítséged előre is köszönöm!
Én az AEE blokk gyári önindítójara gondoltam, jó felé kapizsgalok?

2 Prokop Gábor 2005-09-29 13:42:14

Runner:
Javítva.

Tibke:
FERODO betét Trabant 1.1-be ???
Láttál te már ilyet élőben ? Tudtommal a magyaron kívül egyedül ABS-ben létezik, legalábbis a katalógus hozza, de soha nem sikerült még beszereznem.

1 Futó Zoltán 2005-09-27 20:46:03

"Az 1.3-as Golf 5 sebességes váltójával 4000-nél 120-at forog a motor,szemben a gyári 4-es váltó 100 körüli tempójánál." kéretik kijavítani :-))))))