Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Nagyobb biztonságban, Trabantban, hátul is(Avagy hátsó biztonsági övről: előzmények, utólagos beépítés)

Kalmár Gábor [gkalmar]
2005-02-05 14:26:29
Mindenekelőtt: a címben jelzett Trabant szó alatt értsd: a 601-es egyes (Lim.) kiviteleibe, az 1. 1-es Lim. ill. Universal változatainak 95%-ban.

Kinek a hibája?

A sajtóban több helyen is említésre kerül, s gyakran hatásvadász módon méltatlanul lenézik a Trabant biztonságtechnikai területen tapasztalható tulajdonságait, jellemzőit, gyakran hangoztatva maradiságát. Pedig volt fejlődés a kocsi e részén is, csak hát az lassúbb, s kevésbé volt látványos. Ennek egyik - ugyan ritkán, de mégis - emlegetett bizonyítása, pl. a hátsó öv hiánya. Mivel nálunk a biztonsági öv használata ma sem örvend túl nagy népszerűségnek, nincs azon semmi csodálkoznivaló, hogy a Trabantok (mind a 601-es, mind az 1. 1-es) zöme az adott alapfelszereltséghez képest mindig a gyengébb szintű övrendszerekkel volt megvásárolható. Ezalatt itt most azt kell érteni, hogy a hazánkban forgalmazott utolsó szériás (1990) 601-esek is csupán első ülésekhez kapott öveket és azok is csupán az egyszerűbb, statikus kivitelűek voltak. Mindezt annak ellenére, hogy - bármilyen meglepő – de már a 80-as évek elejétől rendelhető volt az automatikus csévélővel ellátott öv - ez a fontos extra, de igaz, csak a mellső „székekhez” - a gyártótól. (A szerkezet eleinte teljesen megegyező kivitelű volt a Wartburg akkori tartozékával.) A kényelmesebb, könnyebben kezelhető, és ennek félig-meddig okaként nagyobb biztonságot adó alkatrész hiányának többek között talán két oka lehetett: a némileg magasabb ár ill. az ezzel összefüggő, az akkori egyetlen, magyarországi autóértékesítő, a Merkúr gazdaságpolitikai gondolkodása. biztov
Az egész már a 601-esben elkezdődött!(?)


Ezek után tehát nézzük meg körvonalakban, hogyan is alakult ki a hátsó öv beszerelésének lehetősége a sorozatgyártás folyamán. A kétütemű, 601-es Trabant alapesetben - ahogy az előbb már említésre került - a első ülések mellé statikus övet kap, de ide rendelhető extraként automatikus szerkezet is. Meglepetés, de a fejlesztés itt nem állt meg. Egy idő után egyes kivitelekben (talán export, de nem hozzánk!) érdekes, viszonylag nagy átmérőjű lyuk található, belül a C- oszlopon. Mindezt egy fehér, műanyagdugóval próbálták elfedni. Ezzel majdnem egyidőben a hátsó futómű utastér felöli merevítésén is oldalanként egy- egy plusz - igaz lényegesen kisebb méretű, s itt fedetlen - lyuk is megjelent. Valami szellőzőrés, vagy korrózióvédelmi anyag bejuttatási helye - gondolhatnánk elsőre. Az alsó, fedetlen pontoknál talán még megállná a helyét e feltevés, de a C- oszlop közepén, fehér dugóval lefedve? A tulajdonos nem csodát, csupán az első, gyári lépéseket tapasztalhatta autóján, melyek a biztonságfejlesztés egyik állomását jelzik. Ő azonban gyakorlatilag nem sokat kezdhet az újonnan felfedezett résszel. Később azonban - sajnos (csak nálunk?) még mindig ritkán - az ominózus fehér dugó helyét egy sárgás, félig áttetsző dugó veszi át. Az ilyen jellemzőjű autó tulajdonosa sürgősen kukkantson be a csomagtér felől a hátsó ülés alá. Ugyanis - elvileg - ezen változatok alkalmasak a hátsó biztonsági öv (pár) fogadására. A hátsó futómű, már említett utastér felöli merevítésén, az oldalankénti egy- egy kisebb lyukak egyikében (összesen 1 pár) menetnek kell lennie. Ám sajnos, ez még nem elég!  Ugyanitt, a két merevítés között a padlón egy behegesztett lemezdarabnak is kell lennie, melynek sorban, egymás előtt két, az előző mérettel megegyező, és még menettel is ellátott lyukkal kell rendelkeznie. Ha mindez a helyén van, öröm, irány a bontó. Fontos, még mindig a kétütemű, 601- es Trabantról beszéltünk.

És az 1. 1-esnél?

Mivel az 1. 1-es a 601-es, továbbfejlesztett utódja, joggal várná el az ember, hogy az elődben megjelent biztonsági fejlesztést az automatikusan megkapja. Mindezek után furcsa, hogy - igaz, jó aránnyal, de - csupán a összes legyártott mennyiség kb. 95%-ka rendelkezett e beépítési pontokkal. (Lyukak az összesben voltak, menet azonban nem mindegyikben.) Az 1. 1-es Trabantnál csupán a kezelési könyvben olvashatunk a statikus öv beállításáról, autóban ugyanis nem találkozhatunk vele - alapesetben. Mivel a mellső üléseknél már szériában automata övek vannak, kérdés merülhet fel: akkor mit keres a füzetben ez a kitétel? A válasz egyszerű, csak Magyarországon - sajnos - megint kevesek ismerik a megoldást. Igaz a könyvben található sorrend kissé megtévesztő, de a lényegen ez nem sokat változtat. Extraként ugyanis rendelhető volt a hátsó biztonsági öv, amely ugyan 3 pontos, de a régi, statikus rendszerrel bírt. Ezesetben azonban nem spórolásról volt szó, technikai akadályok miatt került a régi rendszerű, de a korábbitól némileg eltérő kivitelű szerkezet a kocsikba. (Hátra, gyárilag, alapesetben nem szerelhető be automatacsévélővel ellátott szerkezet, mert azt a konstrukciós adottságok lehetetlenné teszik. Aki állt meg ilyen kocsival ferdén, az tudja, hogy ilyen esetben elég nehéz kicsatolni az övet, mert az fog, azaz reteszel. Ez azért van, mert a reteszelésért egy nagyobb csapágygolyó a felelős, amely vízszintesen egy műanyag fészekben ül, egy különleges, szintén műanyag "sapkával a fején". Ha a kocsi megdől, a golyó kimozdul a fészkéből, megemeli a "sapkát", a reteszelés megtörténik. Mivel alapesetben a fészek csak egyféle helyzetben csatlakoztatható az ún. övházhoz, ezért képtelenség fektetve beszerelni. Állítva - normálisan - meg egyszerűen nem fér be. Legalábbis a gyári kivitelű szerkezet.) A nálunk "jellemző" szegényített felszerelési igény miatt azonban a hozzánk érkező kocsikban csupán az öv csatlakozópontjai találhatók meg. (Még szerencse, hogy ezt nem lehetett kivenni a listából!!) Ezt amúgy az AM akkori tesztelője 1990-ben írásában meg is jegyzi, ugyanis a tesztre kapott két gyári autó (egy Lim. ill. egy Univ.) rendelkezett hátsó övekkel. Mindezek után tehát bátran kijelenthetjük: igen, a Magyarországon forgalomba helyezett Trabant 1. 1-esek túlnyomó többségébe beszerelhető hátra biztonsági öv, mely igaz statikus kivitelű, de a célnak - ha kissé körülményesebben - tökéletesen megfelel. (Gondoljunk csak egy egyszerű példára, pl. gyermekülés biztonságos rögzítése! Kérdés?)



Íme a rossz példa, az (a remélhetőleg) öt százalék. A képen látható alaposan szétszerelt 1. 1-est egy bontóban sikerült lencsevégre kapnom. S hogy miért érdekes ez a kocsi? Azért, mert vagy az első, vagy az utolsó szériagyártású változatok egyike. A C- oszlopon jól kivehető az ominózus fehér dugó (1.), melyet kivéve csak üres lyuk tátong alatta. Hiába jó hír, hogy a belső futómű merevítésen a kis lyukban (2.) van már menet, az előbbiek miatt a szakszerű beszerelés már lehetetlen. Az alsó, övcsatlakozók rögzítésére szolgáló lemez pedig egyszerűen hiányzik. Nem vették ki, nyoma sincs. Tehát ez az autó eredetileg is csak két első öv fogadására készült, további bővítésre itt nincs lehetőség. Sajnos.

Eredeti - gyári?

Sajnos a körülményesség a következőkben felvázolt módszernél közel duplán érződik, de még így sem kérdés, hogy szereljünk- e. Ugyanis a gyárival megegyező kivitelű öv beszerzése szinte lehetetlen, így keresése sokszor felesleges. Esély persze van rá, hisz a külföldi 1. 1-esekben gyakrabban lehetett találkozni vele, sőt az 1. 3-as Wartburgok egy része is rendelkezett ezen extrákkal. (S ezekből talán nálunk is volt pár darab.?) Nos, miért is számit mégis különlegesnek ez az (régi rendszerű) öv? Azért mert köztudott, hogy az 1.1-es Trabantban (és 1.3-as Wartburgban) alkalmazott öveknek más (kisebb) a nyelve, s módosított kivitelű a csatlakozó fejrésze is - a  601-hez  (és az ugyan már automata övekkel szerelt 353-mashoz) képest. Ez így elsőre tehát csak esztétikai problémát jelent, funkcióbeli veszélyt nem jelent. A következők azonban már kényelmi zavart okozhatnak, ugyanis: amíg az első övek padlóra csavarozott, merev szárú övcsatba kapcsolhatók, addig hátul gyárilag ún. övszalagos megoldást alkalmaztak. Ilyen, szalagos megoldással és régi csatlakozófejjel szerelt alkatrészt szinte 100%, hogy nem találunk (ez csak a kivételezett 601-es tulajdonosokra vonatkozik!) , új fejjel van esély, de ha kevésbé igényes a tulaj, nem érdemes keresgélni. Mivel a következőkben leírtakban, a 601-esekben megtalálható, statikus első öv beépítését ismertetem, ezért értelemszerű, hogy a merev szár miatt kevésbé lesz "ruganyos" a szerkezet. Ezért figyeljünk, lehetőleg soha ne üljünk rá! (Nem a szerkezetnek lesz baja!!)

Övet, újonnan venni szinte kizárt, így...

Tehát ott tartunk, hogy irány a legközelebbi bontó. Mielőtt azonban elindulunk, fontos, hogy a fent leírtak szerint ellenőrizzük a furatok, ill. a bennük lévő menetek meglétét. A C- oszlopon lévő sárgás színű dugó peremét (óvatosan) megemeljük, majd erősen megfogva az óramutató járásával ellentétesen szabályosan kicsavarjuk. (Mindezt csupán a biztonság kedvéért érdemes megtenni, nehogy fölöslegesen mászkáljunk, dobjunk ki pénzt!) Ha minden rendben, kezdődhet a felkutatás.
A 601-es tulajdonosa ugyanolyan övet kér, mint amilyen gyárilag elöl van (volt?) kocsijában, azaz 1 pár statikus rendszerűt. Az 1. 1-es tulaja pedig értelemszerűen olyat, amilyen a kétütemű, 601-esekben elől található (szintén statikus rendszerű). Mindkettő egy bontott 601-es első öveit fogja kapni. Három fő kritérium azért van: komplett, csavarokkal, alátétekkel, távtartókkal és tartófüllel kérje (sérülésmentesség, rozsdamentesség feltétel!), ill. az övek értelemszerűen ne legyenek szakadtak, lehetőség szerint nagyon kopottak. Továbbá fontos még: gyárilag a padlón lévő csatlakozók egyforma hosszú szárral rendelkeznek, ebben az esetben azonban ez nem jó. Egy rövidet, ill. egy hosszút kell kérni. (A hosszú általában Wartburgé, a fej pedig ua.) A piros gombok lehetőleg egyformák legyenek, ugyanis - ebből is - kétféle van (esztétika). További, lehetőség szerinti kérés: minél fiatalabb, lehetőleg törésmentes kocsiból szerezzünk öveket és gyakran érdemes az "anyósülés" oldalit venni, ez ugyanis általában jobb állapotú. (A Trabantok sok helyen szimmetrikusak, az övből nincs jobb vagy baloldali, a csatlakozóból viszont - sajnos - van!)

Univ + (?)
Övkészlet (601 Lim?) 1. 1 Limuzinba/ Universalba
Univ + (?)


Alkatrészlista Trabant hátsó (statikus) öv utólagos beépítééshez

Alkatrész megnevezése (mind Trabant 601-ből)

601/1. 1 Lim –ba (darab)

1. 1 Universalba (darab)

Statikus biztonsági öv

2

2 (3* - csak a hornyok kellenek az 1- ikből!)

Hosszú övcsavar (fej alól mérve: felső ponthoz: 2, 5cm vagy 3, 1cm (?), alsóhoz: 2, 5cm

4

4 (+2db, 2, 5cm-es*)

Rövid (végig menetes) övcsavar (fej alól mérve: 2cm)

2

2

Fehér műanyag (távtartó) alátét

8

8 (+4*)

Távtartó

2

2

Normál alátét

4

4

Rugós alátét

1 (2)

1 (2) (*plusz tartóhoz lehet még 2 (?))

Nagy felületű alátét (nem felt 601-ből)

-

- (2*)

Anyacsavar (övcsavarra) (nem felt 601-ből)

-

2*

Műanyag övtartó füllel

2

2 (+2*)

Műanyag övtartó fül nélkül

-

- (2*)

Övcsatlakozó hosszú szárral (Wartburg?)

1 (jobb v. bal)

1 (jobb v. bal)

Övcsatlakozó rövid szárral

1 (mindig ellentétesen párban)

1 (mindig ellentétesen párban)

*Igény szerint, extraként Universalba a plusz tartóhoz


Miután megvettük a készletet, következhet a szerelés (601 ill. 1. 1 Lim.)

Első lépésként a fent leírtak szerint ellenőrizzük a furatokban lévő menetek épségét. Ha még nem tettük volna meg, akkor a C- oszlopon lévő sárgás színű dugó peremét (óvatosan) emeljük meg, majd erősen megfogva az óramutató járásával ellentétesen szabályosan csavarjuk ki. Az egyik csavarral érdemes megpróbálni a meneteket, azaz van-e bennük, pl. festék. Értelem szerint minden oldalhoz 3-3 furat tartozik. A szereléshez 17-es dugókulcs (racsnis + néha toldat) ajánlott. Menethiba esetén fontos a körültekintő munka, ugyanis, ha leszakad (akárcsak 1 a 3-ból) az "anya" nem használható biztonsággal a rendszer. A C- oszlopon felszereléskor a következő a sorrend: Csavar (a hosszabb, fej alatt nincs menet), műanyag alátét (fehér vagy kissé áttetsző, rendszerint koszos), szűkülő peremével a csavar vége felé, övhorony (a csavarfej felé hajlik), a megelőző műanyag alátétből még egy, de itt szűkülő peremével a csavar feje felé, távtartó elem, alátét. Az öv alsó rögzítőpontjánál (futóműmerevítés) hasonló a sorrend, csak itt nincs távtartó elem a fém alátét és a műanyag között. Mindkét esetben ellenőrizzük, nehogy fejjel lefelé szereljük be az öveket. Célszerű szerelés előtt bepróbálni őket, úgy, hogy beülünk, és magunkra terítve beigazítjuk. Így kisebb lesz az esélye a fordított ill. a megtekeredett beszerelésre. Az övcsatlakozóknál a rövidebb kerül előre, s oldaliságától függ, hogy a párhuzamostól melyik irányba kell egy kissé elfordítani. A hosszabb szárú kerül hátrébb, s ezt értelemszerűen a másikkal ellentétes irányba fordítjuk. Kissé ugyan nehézkes, de az üléspad és a támla között kell letolni e csatlakozókat. (1.1-esnél tovább nehezíti a csomagtérburkolat, de kitartás!) Mindkettőnél a rövidebb, végig menetes csavart használunk, a talp és a csavar közé rugós alátéttel. (A rövidnél nem feltétlenül szükséges, a hosszúnál a menethossz miatt kötelező!) Végül ellenőrizzük a csavarok meghúzását, majd a C- oszlopon lévő horonyra felpattintjuk az övtartót. Ennyi. Használatához tanácsokat a kocsik kézikönyvei adnak.

És ha (1.1) Universalom van

A lépések nagyrészt ugyanezek, azzal a különbséggel, hogy itt a lehajtható ülések miatt könnyebb a csatlakozók beszerelése, negatívum viszont, hogy kissé útban lesznek, ha nagyrészt két személlyel, cuccolásra akarjuk használni járművünket.
Plusz, az Universalhoz
Némi problémát jelenthet, hogy az üléstől fényévnyire van a C- oszlop, elérése így igen nehézkes, körülményes. Ezért a leleményeseknek ajánlunk egy "kis trükköt" (lásd. Plus jelölés). A bontóban szerzünk még egy (st) övet - ez lehet teljesen tropa - melynél egyetlen kritérium, hogy a hornyai sértetlenek és legfőképp korróziómentesek legyenek. Kellenek még továbbá a már említett, az öv rögzítőpontjánál használt alkatrészek, itt azonban nem kell a távtartó elem. Azonban szükség lesz még két nagy felületű fém alátétre, ill. két, az adott csavarjainkra jó anyára. (A képen látható még két rugós alátét is, ezek azonban elhagyhatók, ezzel is könnyítve a kissé nehézkes beszerelést.) Kell még két, a korábban már említett övtartóval majdnem megegyező műanyag burkolat, de itt esetleg fül nélkül. Az övről levágjuk a hornyokat, majd ezek réséből lepattinthatjuk a fémdarabot - itt nem lesz funkciója, még jó lehet másra.  S most nézzük az autón, hova is szerelendő ez a kis tartó. Először is a rugótorony és az oldalfalüveg közötti lemezrészen óvatosan kivesszük a gumidugót, majd ezután a kis csavarok oldásával eltávolítjuk a belső, műbőr kárpitot (vagy legalábbis félrebillentjük úgy, hogy a kezünk - meg persze a szereléshez szükséges szerszám - beférjen).
Ezek után a következő sorrenddel összeépítjük az övtartót: csavar (a hosszabb, fej alatt nincs menet), műanyag alátét (fehér vagy kissé áttetsző, rendszerint koszos), szűkülő peremével a csavar vége felé, övhorony (a csavarfej felé hajlik), a megelőző műanyag alátétből még egy, de itt szűkülő peremével a csavar feje felé, nagy felületű, fém alátét. Ha kész, a komplett elemet átdugjuk a lemezlyukon, majd a túloldalról rátesszük az alátétet, és finoman rácsavarjuk az anyát. (Ide, az alátét és az anya közé kerülne a rugós alátét. Gyakorlati funkciótlansága miatt azonban kiderült, felesleges. Ha valaki mégis próbálkozik, rajta, de legyen óvatos!() Próbáljuk meg a lyukon (nagyobb, mint a csavar!) középre igazítani a csavart (természetesen mielőtt meghúzzuk) és vigyázzunk, nehogy beejtsük a csavart kerékjárati ívhez. Egy villáskulcs és a dugókulccsal határozottan, de érzéssel rögzítjük. Miután végeztünk, ez esetben ide pattintjuk övtartó fület, s erre akaszthatjuk ezek után a nyelvet. A fül nélküli műanyagok pedig a C- oszlopi rögzítőpontokra kerülnek. No és persze mindezt mind a két oldalon végrehajtjuk.

1.1 Universalba hátra beszerelt 601 első (statikus) biztonsági övek. (Plus változat esetén)

Íme, így néz ki egy, a Trabant 1.1 Universalba, hátra beszerelt, eredendően egy 601-es Trabantban elöl alkalmazott, egyszerűbb, statikus biztonsági öv (pár). Az 1-es számmal jelöltek a felső rögzítőpontok, a 2- sel jelölt alsó rögzítőpontok - ugyan itt nem látszanak - az ülés két széle alatt - találhatók. A 3- asnál az övcsatlakozók találhatók, ezek rögzítőfelülete is értelemszerűen az ülések alatt, középen található. Figyelem, ez utóbbiak kivitelük miatt - merev szár - cuccoláskor kissé útban lehetnek - legalábbis a ledönthető ülésekkel szerelt Universalokban. Minden karosszériaváltozatnál érvényes azonban: hátra beüléskor figyeljünk, nézzünk a hátunk mögé, és lehetőleg soha ne üljünk rá a csatlakozókra. A 4-essel jelölt pontok a szövegben pluszként jelölt övnyelv-tartók, kizárólag Universal esetén. Ez esetben az 1-es ponthoz elég akasztó nélküli műanyagot venni, s a 4-re kerül a "füles" párja. Limuzinnál természetesen továbbra is az 1-esnél van a "füles".

Kész

Talán egy fél, egy óra szerelés, amely akár életet, életeket menthet. Így nem érdemes azon keseregni, hogy miért nem szerelték fel gyárilag az autókat ezzel a fontos kiegészítővel, hiszen utólag, kis utánjárással, némi kézügyességgel - az igaz, hogy csak majdnem ugyanúgy, de mégis - magunk is pótolhatjuk a hiányt. Ráadásul egész olcsón. Pedig az emberélet, az egészséges élet megfizethetetlen.
És persze nem utolsósorban a média egyik támadási területét is megszüntethetjük, ill. csökkenthetjük.

Én most a relatíve nem buherálós, hanem a viszonylag típusazonos megoldást próbáltam bemutatni, remélem sikerrel. Természetesen más típusok öveivel is lehet próbálkozni, feltétel csupán a rögzítési pontok megléte, sértetlensége.

gkalmar

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

4 Törökfalvy Bence 2005-02-07 16:39:24

Hali!

Jó a cikk. Nekem szerencsém volt a beszerzéssel és a beszereléssel is. Nemrég haverral vettünk egy 4T kombit és abban volt hátul öv. Nekem szintén 4T kombim van és át is tudtam tenni bele alig 1 óra alatt....
Igy a gépbe most hátulra is be tudom tenni pl a gyerekülést is szabályosan.nemrég egy igazoltatás során akkorát nézett a rendőr. Elöl természetesen beköttöt gyerekülésben a Lányom (2 és fél éves) Hátul jobb oldalon Fiam (10 Hó) szintén ülésben szintén bekötve, Asszsony meg meltette. A rendőr meg csak elismerően bólogatott. Ajánlom mindenkinek aki teheti hogy tegyen hátra övet. Igaz csak egy nagy fékezésem volt multkor de hála az övnek fel sem ébredt a fiam...

Üdv.:

Bence

3 Sánta Gábor 2005-02-15 15:48:49

nekem nincs hátul övem sőt hátsó ülésem sincs me csak súly, de nagybátyám 2Tjében van hátul öv, igaz csak egy de most nem az a lényeg......

2 Sánta Gábor 2005-02-15 15:49:38

ja és mégvmi: nagybátyám gépében a háccsó csak deréköv, nem 3 pontos

1 (Törölt felhasználó) 2005-02-16 12:52:34

Nagyon jó a cikk!