Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Gyári fűtésrenszer

Prokop Gábor [prokee]
2004-08-21 15:27:59
Mire figyeljünk, ha az eredeti megoldással akarjuk biztosítani a meleget ?



1. Első lépcső természetesen a megfelelő feszességű éxíj. Télen nehezebben vesszük észre. A motor nem melegszik fel ettől, mert egyébként k*rva hideg van. A nem megfelelő töltés nem tűnik fel, mert a könnyen fáradó akkut a hidegnek tudjuk be. Esetleg a sikítva csúszó szíj hangja sem tűnik fel - a nyitott keverőkamra légárama sokkal hangosabb, mint amihez szoktunk zárt állapotban.


A rejtett kis gumicső elhelyezkedése a kipufcsonk és a motorburkolat között


2. A turbina mögötti, motorburkolatból kipufcsonk köpenyére menő rövidke cső. Ez okozza a legtöbb problémát. Nehezen lehet helyére rakni, kis mérete miatt fel sem tűnik, ha szerelgetés után megmarad. A fűtés hatékonyságát viszont akár felére csökkentheti - sokat mesélhet ennek hiányáról, akinek 1972 előtt autója van, eredeti burkolattal.



Az 1971 előtti fűtésrendszer




Az 1971 utáni fűtésrendszer


Ezeken ugyanis még egykörös fűtés volt, ezeken a kipufcsonkon sincs köpeny. A motorburkolat is más, felismerhető kívülről arról, hogy a fűtés kilépő csöve nem kb.45 fokban, hanem a kocsi hossztengelyére merőlegesen áll. Ráadásul ezeken még keverőkamra sem volt, a kasztni belépő csöve rendes gégecső méretű - elég
sok levegő bír hömpölyögni befele )) Szóval ez a kis cső elég sarkalatos pontja a megfelelő fűtésnek. Ha hiányzik, pótolni kell. Senki se próbálkozzon vízcsövet szabni. Egyrészt az életben nem fog rendesen a helyére menni, másrészt meg általában nem ilyen hőre készült - korrektül büdösödik. Akinek nincs nagy gyakorlata a felszerelésében, vegye le a turbinát, onnan tolja a helyére - majd
igyekezzen nem leverni a felhelyezett csövet a generátor megfeszítésénél.

3. Motorburkolat. Mindenhol megfelelően legyen rögzítve, csavarozva, és persze legyen rajta a paplan - nem kicsit szigetel. Az 1972 előttieken paplan sem volt, arra a burkolatra nem is jók a paplanok.

4. Gégecsövek. Van vagy 6-700 ft, helytől és forrástól függően, de ha rideg, merev és öreg ( tisztára, mint a nagyi... ), érdemes cserélni. Fontos, hogy megfelelő átmérőben vásároljunk. Asszem talán a Lada cső van közelében, minimális a különbség, de pont nem jó semmire. Lecsúszik, viszont nem megy bele )). A végekről ne sajnáljuk a bilincset. A motorburkolat kilépője megy a kipufdobra, ennek felső végét bilincseljük, mert még szorosan illesztve is lerázódhat. A kipufcsonkra is bilincseljünk, ennek lerázódása még könnyebb, és szigeteletlen önindítóra esve konkrét tüzet gyújthat ! Másik vége a dobra állított "kályhacső"-re megy, annak is az oldalába. Elvileg lehet forgatni a csövezést, akinek kedve van, prbálkozzon. Én játszottam vele nem keveset, nulla eredménnyel.

5. Kipufdob. Ha kilyukadt, mindenképpen csere. Büdös, akkor is, ha lemondunk a melegről, és elzárjuk. A meleg kinn marad, a szag meg a gáz bejön. Mellesleg ha eléggé kifúj, simán tönkreteheti a motort is, nem mesélem el, milyen rémisztően hangzó dolgokat művel.

6. "Kályhacső" - ez a pipa alakú dolog, ami tulajdonképpen egy szívászajcsökkentő. Ne maradjon ki, ég és föld a zajkomfort közötti különbség. Vigyázat, két féle létezik. Bontóban többször láttam olyan verziót, aminek függőleges szára jóval (kb 2-3-szor) nagyobb, mint a vízszintes. Tökéletesen működik, csak beleér a motortető merevítőjébe. Eleinte zörög, aztán egyszerűen eltöri... Fogalmam sincs, milyen verzióban volt ilyen... A "normál" verzió két szára nagyjából egyforma méretű. Ezt mindenképpen a vastag gumicső rövid verziójával érdemes csatlakoztatni. Elvileg működik fix rögzítés is, többféle módon, de kerülendő. 1. Zörög 2. Hangos 3. Eltörik a kipufogó. Itt jegyzem meg, hogy óvakodjatok minden olyan verziótól, amikor a kipufdobra fémesen ( csővel, direktben, stb... ) csatlakozik a ventillátor. Én konkrétan széjjeltörtem így a Ninauszt... Ide se sajnáljuk a bilincset, de elég a gumit a kályhacsőhöz bilincselni, így lentről gyorsan szétszedhető szükség esetén. Ha nagyon instabil lesz, bátran fúrjuk meg, egy lemezcsavarral és egy lemezcsikkal a homlokfal fülescsavarjához lehet rögzíteni. Ekkor ne sajnáljuk a maszknál a gumit - nem zörög, nem veri le a dukkót.

7. Öszekötőcső. A felső, ferde jön a kályhacsőről. Vegyük a fáradtságot, a keverőkamránál vágjuk ferdére, ahogy adja magát, sokkal stabilabb lesz. Itt is bilincseljünk, de elég a kályhacsőre, megint csak a bonthatóság kedvéért. Esetleges ventillátort ide köthetünk - a vastag cső kimarad. Helyette felbilincselünk 2db régi fajta belső féltengely-gumiharangot. Ennek szűkebb felét kivágjuk, a ventillátorhoz passzoló gégecső méreténél fél centivel kisebbre. A ventillátorról jövő csöveket meg persze ide dughatjuk. A ventillátor ellen három dolog szól. Egyrészt csökkenti a keresztmetszetet, másrészt sosem nyom annyit, mint a turbina tud, már alacsonyabb fordulatnál is. A harmadik ok igazából az IFA-eredetű ventillátorok ellen szól - ezek műanyag-lapátosak. Hosszabb úton egyszerűen elolvadnak a lapátok... Mégvalami, ami miatt igazából nem tartom érdemesnek kínlódni vele - a legtöbb ventillátor nyomni tud, szívni nem igazán. Emiatt a sor elejére kellen kötni - ott meg a turbina van. Tehát - mindenképpen csak kisegítő megoldás... Télen a hoszzú, maszkra menő vastag cső gyakorlatilag kihagyható. Nincs épeszű ember, aki ilyenkor a hideg menetszelet beengedi. Ha nincs a helyén, véletlenül kinyitva sem vág arcunkba/lábunkra -20 fok...

8. Keverőkamra. Mindenképpen rögzíteni kell, rendesen tud zörögni. Az odavezető bovdeneket mindenképpen vegyük ki minden szezon előtt, és kenjük meg. Ha nagyon beállt, jöhet a féjkolaj, pillanatokon belül megindul. Ezután viszont szedjük szét, féktisztítóval mossuk ki, majd valami értelmes anyaggal ( pl. WD40 ) kenjük meg. A fékolaj ugyanis magába vonzza a levegő nedvességtartalmát, így gyorsan rozsdásodik a bovden. Ez egyébként bármely bovden esetén igaz.

9. Kiegészítés : Ha még mindig kevés a hő, bármit bebugyolálhatunk. Az első dobot pl. üveggyapottal - bár rondán és szagosan ráég. Érdemesebb mondjuk a gégecsővek relatív nagy hőleadó felületét ( recézés! ) takarni. Régebbi autókon gyári takaró volt erre a célra, bőrből. Valahol még nekem is megvan, ha előkerül, fel is rakom. Másik fontos dolog : hiába jön +90 fokos hömpöly, ha ki is megy. A
szélvédőtömítést általában mindenki kijavítja, mert azon a víz is bejön. Ennél fontosabb azonban az ajtó éltömítése. A gyári könnyen ellapul, pláne hogy mind elmúlt 10 éves. Ráadásul sz*r konstrukció, csak egy elhajlított gumilap. 350-450 ft/m áron beszerezhető "univerzális", Lada jellegű gumi az ajtókra. Ennek lényege, hogy a tömítő felület egy puha cső, ami annyira nyomódik össze, amennyire muszáj. Így lényegesen jobban tömít. A padló elég nagy, hidegetet sugárzó felület - pláne hóval borítva. Sokat számít, ha a gyári szőnyeg alatt a gyári filc is megvan, esetleg ennek hiányában hőtükrös polifoam. Próbáltam ezt is, tuti jó - de gumiszőnyeget kell használni, és mindent szigetelni nedvesség ellen - ugyanis a vastag szőnyeg gyönyörűen tartja a vizet, és tavaszra tréfás rozsdafoltokkal tarkított padlólemez fog ránk mosolyogni...

10. Mégvalami, nem fűtés, de téli téma. Vegyük ki az összes szőnyeget, és a padló üregvédő lyukait ragasszuk le - akér matricával is. A befolyó hólé kifelé már nehezebben fog jönni - ha meg ottmarad, unalmában fura dolgokat művel majd... Persze ellenőrizzük a küszöb elején-hátulján lévő lyukak gumidugóit is...

További kapcsolódó cikkeink

Benzinkályha a Trabantban

2004-08-07 21:25:19
Benzinkályha a Trabantban A Trabantosok örök témája : "Dekib*szott hideg van ebben az autóban !!!". Nos, a megoldás nem olyan bonyolult. Komoly segítségséget jelent az is, ha a fűtés normálisan van összerakva, meg persze a tömítések is ellátják feladatukat, de az eredetivel össze sem lehet...

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

3 Vendég 2004-09-20 17:32:44

2 Vendég 2004-10-07 20:12:51

1 (Törölt felhasználó) 2004-11-02 16:05:43