Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Waresz2

Muczán Gábor [TWK001]
2005-01-12 15:54:52
WARTBURG SOROZAT: MIT TUD A KÉTÜTEMŰ?
Dr. Schaffler Ferenc cikke a Wartburgról.

Egyre kevesebben vigyáznak a kétüteműkre. A 2005-ös változás után
sem kell eleve lemondanunk róluk
Mivel járt a magyar ember közel 40 éven át? A Wartburg maradéktalanul
megfelelt a családi autó kategória elvárásainak. Az idő elszállt, és a
szocializmus is teljesen eltűnt. Azonban a szerény jövedelmű nyugdíjasok,
családok, fiatalok, és főleg a kőművesek még mindig az egykori NDK
"luxusautóin" nyargalásznak. Már nem keltenek feltűnést mint egykoron,
beleolvadnak a környezetükbe. Csak néhány kivételesen szép, jól
karbantartott darab tud kitűnni közülük.

Azok számára írtam ezeket a cikkeket, akik csak rosszat, vagy semmit nem
hallottak a Wartburgról, és azokhoz is szól, akik mindennapos használatban
károsítják velük a környezetet. Utóbbiaknak néhány jó tanáccsal szeretnék
szolgálni e-cikkben. Szó lesz még általánosságokról, létező, de
sorozatgyártásba soha nem került típusokról.

Időszerű probléma: 2005 - Mi is lesz akkor?


Sok internetes oldal, szaklap foglalkozott a 2005-ben végrehajtandó
"halálos ítélettel", ami a kétütemű autókat sújtja. Megtudhattuk a
médiából azt is, hogy ezek az autók elavultak, büdösek, és nagyon
környezetszennyezőek.

A kétütemű Wartburg CO értéke kisebb, mint egy négyüteműé, azonban
az olaj elégése miatt keletkező mérges gázok mennyisége
elfogadhatatlan
Először is szeretném leszögezni, hogy szó sincsen a kétüteműek
kitiltásáról a forgalomból. Habár mindenki csak így fogalmaz, amitől én
szinte falra tudnék mászni, de ez nem így lesz. Az Országgyűlés elfogadott
egy határozatot, miszerint minden forgalomban lévő gépjárműnek egy
bizonyos határérték alatt kell lennie a károsanyag kibocsátás
mennyiségének. E határozat már érvényben van, de 2005-ig az érintettek
türelmi időt kaptak.

Senki egy szóval nem mondta, hogy ez kizárólag a kétütemű autókat célozza!
Még akkor sem, ha sokan ezt vélik kihallani e határozatból. Ugyanúgy el
fognak tűnni az utakról a kormot okádó Ikarus buszok, IFA teherautók,
olajzabáló Skodák, Zsigák, és minden olyan jármű, amely képtelen
teljesíteni a megszabott határértéket.

Amíg azonban a fent említett járműveknél kevésbé jelentős anyagi
ráfordítással (motorgenerál) meg lehet szüntetni a nagymértékű környezet
károsítást, addig a Trabantokon és Wartburgokon ez nem segít.


Egy kőműves ismerősöm 12 éven át csak nyúzta az autót, mégis kibírta
a gyötrést az egykor szebb sorsú Tourist
Marad még két lehetőség arra, hogyan használhatjuk az ominózus dátum után
is kétütemű járműveinket. Négyütemű motor beépítése, vagy katalizátor
felszerelése. Azonban ezek költsége meghaladja az autók értékét, vagy
legalábbis aránytalanul magas, ezért sokan, fogják kéngőzokádó
sárkányukat, és nyugdíjba küldik őket. Valahogy így néz ki a dolog, de
azért bízom benne, hogy lesz néhány fanatikus Wartburg tulajdonos, mint
én, akik nem hagyják
járgányaikat csibeóllá alakítani.

Először talán nézzük a hátrányait e négykerekű szörnynek:

-Magas fogyasztás (8-12 liter/100km)
-Nagyfokú környezet károsítás a kipufogógáz miatt
-Mai szemmel nézve igénytelen, felületes kidolgozás, pontatlan műszerek
-Hangos motor
-Beázásra hajlamos elektronika és gyújtás
-Karbantartás hiányában: hamar korrodálódó alváz, és karosszéria

Most hogy megettük a feketelevest, nézzük a Wartburg(ozás) előnyös
oldalait:


-Olcsó alkatrészek
-Üzemanyag tekintetében igénytelen, bármivel el lehet pöfögtetni, csak
olajat adjunk neki mellé. (Azért nem ajánlom a kísérletezgetést, maradjunk
csak a jól bevált 91K-nál.)
-Bármikor, akár az út mellett is egyszerűen szerelhető, ha egy kis műszaki
érzék szorult belénk. Különlegesség a kuplungbowdencsere -4 fokban és a
hengerfejtömítés-cserét 35 fokban, tűző napon.
-Nagyon sokat kibír. Strapabíró!
-Karbantartásra igénytelen, de ha szeretnénk sokáig használni, akkor
érdemes néhány egyszerű munkát időközönként elvégezni. Ezekre a
"Jótanácsok" című fejezetben, egy későbbi cikkben térek ki.
Ezek a legszembetűnőbb előnyei és hátrányai a Wartburgoknak. Nem akarok
ebbe mélyebben belemerülni, mert ez a cikk nem ezt a felsorolást célozza.

Sajnos a Trabant kultusz háttérbe szorította a Wareszokat. Jártam már jó
néhány Trabant-Wartburg találkozón, én is szerveztem egyet, de legnagyobb
sajnálatomra, a Trabant-Wartburgból csak a Trabant érvényesül. Manapság a
Wartburgot inkább igáslónak, mint autónak használják. Nem egy építkezésen
megspórolták velük a Kamaz teherautót, ez sajnos meg is látszik rajtuk. De
legalább mutatja, hogy mi mindent kibír és mennyi mindenre lehet használni
egy egykor szebb napokat is látott NDK "luxusautót".

A családi, számos elismerést kivívott autókból mára málhás szamár lett. A
tulajdonosok többsége nem törődik a Wartburgjával, csak beül és amikor már
nem hajlandó elindulni az autó, akkor üti, vágja, és káromkodik, pedig
egészen kicsi odafigyeléssel ezt mind meg lehetne előzni.

Egy ismerősöm rendelkezett olyan Wartyogóval, aminek eredeti színe piros
volt, de akkorra már éppen zöldes-barnás színekben pompázott a moháktól,
homoktól, bogarak hulláitól. Csak a szélvédő vezető felőli oldalán
lehetett kilátni. Gondolom, a tulaj csak azt pucolgatta szorgalmasan, hogy
kilásson. A többi nem érdekelte.


Ja! Fontos elmondanom, hogy a kocsi mindennapos használatban volt, és
minden reggel 6-kor elindult, szállította a cementet egész nap az aktuális
építkezésre, és este kilenckor leállt, hogy másnap újból kezdhesse. És ezt
mindenféle karbantartás nélkül 12 évig. Természetesen az autó műszaki
vizsgájának érvényessége már réges-régen feledésbe merült, de hangsúlyozom
semmi nem volt átalakítva rajta, minden az eredeti Wartburg, széria autó.
Csinálja meg ezt valaki egy mai személyautóval, éveken át. Érdekelne hogy
meddig bírja a próbát, például egy Opel, vagy Suzuki. Ha akad olyan
jobbérzésű autógyilkos, aki kipróbálta, feltétlenül írjon nekem!

Tehát megállapíthatjuk, hogy rengeteget kibírnak a Wartburgok, és ha egy
kicsit még karban is tartjuk őket, szinte elpusztíthatatlanok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!