Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Wartburg

Muczán Gábor [TWK001]
2005-01-12 15:40:00

TANÁCSOK A WARTBURGHOZ

Wartburgozás, télen-nyáron. Dr. Schaffler Ferenc
Wartburg rajongó és tulajdonos most ehhez
ad mindenkinek érdekes tanácsokat.





A Téli üzemeltetés

A téli autózás a legtöbb autósnak csak bosszúságot okoz.
Nincs ez másképp a Wartburg tulajdonosok körében sem. Az
alábbiakban szeretnék közreadni néhány trükköt, tanácsot
amivel sok idegeskedést, és főleg pénz megspórolhatunk.
Jó, ha tudjuk, hogy a Wartburg nagyon tud fázni!

-Addig ne kapcsoljuk be a fűtést, amíg a vízhőmérséklet
el nem éri az üzemi hőmérsékletet. Ez azért fontos, mert
ha a motor nem éri el az üzemi hőmérsékletet, akkor a
gyertyákat "beköpi", és a téli hidegben nem jó móka a
gyertyapucolás. A folytonos csere pedig költséges
megoldás.

-Amíg nincs meg a megfelelő hőmérséklet, addig
mindenképpen érdemes a motort magasabb fordulaton
járatni. Például hármasban 70-80-nal érdemes menni.
Alacsony fordulaton a motor beköpi a gyertyát,
magasabbon pedig a motor károsodik. Kerülni kell a motor
túlpörgetését, mert a hideg motornál ez még nagyobb
károkat okozhat!

-Ősszel érdemes figyelmet fordítani a bowdenek,
különösen a kézifékbowden védőkupakjainak épségére, mert
ha itt beszivárog a víz, télen megfagy benne, és már nem
is tudjuk kiengedni teljesen a kéziféket. Az eredmény:
füstölgő hátsó kerekek, kopott fékpofák, nem megfelelő
fékhatás, és már kész is van a baleset.

-Figyelni kell még, szintén a bowdenek megfelelő
kenésére, különösen a téli időszak beköszönte előtt. Ez
megelőzheti a fagyást és a későbbi berohadást.
Tengelykapcsoló, kézifék, és gázbowden.

-Szerezzünk be annyi páramentesítő aeroszolt, amennyit
csak elbírunk. Sajnos a régebbi Wartburgok esetében a
szélvédő párátlanítására is használható szellőztető
ventilátor ezt a feladatot nem igazán tudja ellátni.

-Természetesen gondoskodnunk kell a fagyálló
hűtőfolyadék koncentrátumról, a szélvédő mosó folyadék
fagytalanításáról. Mindig legyen a kocsiban
jégmentesítő, jégkaparó, és egy csavarhúzó (Ennek
jelentőségére később kitérek).
Tartsunk mindig magunknál zárolajzó jégoldó sprayt.
Magunknál! És ne a kocsiban! A befagyott zárral nem
sokat tudunk tenni, ha a jégoldó bent mosolyog a
kocsiban.

Télen és hideg időben (10 fok alatt) mindig szivató
segítségével állítsuk le a kocsit. Fullasszuk le! Ezzel
elérhetjük hogy a hengerekben elegendő üzemanyag legyen
néhány munkaütem végrehajtására. Ha elindul a motor,
akkor az AC már tudja a dolgát és gondoskodik az
üzemanyag pótlásáról.

Ha reggel indítózás közben csak kattogó hang hallható a
motortérből, akkor biztosak lehetünk benne, hogy éjszaka
jóval nulla fok alatt volt a hőmérséklet. Nem kell arra
gondolni, hogy lemerült az akkumulátor, vagy elromlott
az indító motor. Ilyenkor az önindítóban lévő pára
megfagy, és egy távtartót képez a bendix érintkezői
között, ami megakadályozza, hogy a behúzótekercs áramot
adjon az indítómotornak. Ekkor jön a képbe a csavarhúzó.
Mivel a bendix fogaskerék az esetek 99 százalékában
befagyott állapotban is eléri a fogaskoszorút, csak az
indítómotor áram alá helyezésével kell törődnünk.

Ez a gyakorlatban a következőket jelenti: Beültetünk
valakit a volán mögé, hogy indítózzon. Mi pedig helyet
foglalunk a motor fölé görnyedve a csavarhúzónk
társaságában, és megkeressük az indítómotort. Ha
felismertük az alkatrészek között, akkor megkeressük
rajta azt a pontot, ahol az akkumulátor pozitív oldali
vezetéke rácsatlakozik. Ha megtaláltuk, akkor vele
szemben is van egy csavar, azt is keressük meg. Ha mind
a két csavart felfedeztük, akkor fogjuk a
csavarhúzónkat, és zárjuk össze az áramkört úgy, hogy
hozzáérintjük mind a két csavarhoz, természetesen
egyszerre.

Amint hozzáértünk a csavarhúzóval a két csatlakozáshoz,
az indítómotor elkezd forogni. Mielőtt ily módon áramot
adnánk az önindítónak, szóljunk a kollegának, hogy
indítózzon. Amikor halljuk a jól ismert kattanást,
azonnal zárjuk az áramkört a csavarhúzónkkal, és a motor
biztosan el fog indulni.

Ha elég ügyesek vagyunk, akkor egyszerre mind a három
csavarhoz is hozzáérinthetjük a csavarhúzót, ami az
önindítón helyezkedik el közel egymáshoz, és mind a
háromhoz vezeték csatlakozik. Ha ezt meg tudjuk tenni,
és mért ne tudnánk, akkor megspórolhatjuk a második
személyt, mivel egyszerre adunk áramot a bendixnek és az
indítómotornak egyaránt.

-Huzamosabb ideig ne járassuk a motort alapjáraton, mert
ismét szembe kell néznünk egy beköpött gyertyával.

-Takarjuk el a homloklemezen lévő, hűtési célt szolgáló
rácsokat! Amennyire csak tudjuk, teljesen! Figyelem! Nem
elég a hűtőzsalu bezárása, a külső oldalon célszerű
elhelyezni erre a célra gyártott hűtőtakarót. Ennek
hiányában megfelel egy szétvágott kartonpapír doboz. Ez
vonatkozik az elölhűtős, és hátulhűtős kivitelű Wartburg
típusokra egyaránt. Óva intek azonban mindenkit attól,
hogy a hátulhűtős típus esetében eltávolítsa a hűtő
lapátokat a hengerfejről. Ezzel elérhető ugyan, hogy
hamar elérjük a megfelelő hőmérsékletet, és még
fűthetünk is a kocsiban, de hamar meg is forraljuk a
vizet. Egy kedves emberre hallgatván kipróbáltam ezt a
módszert, és a víz felforrt, a hengerfejtömítés pedig
szétégett.

-Gyakran előfordul hátulhűtős típus estén hogy télen az
első henger, amelyik az utasfülkéhez a legközelebb van,
nem működik. Ezt az elolajosodott gyertya okozza. Vajon
mitől? A válasz egészen egyszerű. A ventilátorlapát nem
csak a vizet hűti, úgy hogy átfújja a levegőt a hűtőn,
hanem az első hengert is azzal, hogy leszívja róla a
meleg levegőt. És már be is következett a túlhűtés. Ez
egy konstrukciós hiba. Annyit lehet tenni, hogy az első
henger gyertyáját egy 145-ös hőértékűre cseréljük. Vagy
egy takaró lemezt szerkesztünk a henger és a
ventilátorlapát közé.

-Nem érdemes drága gyújtógyertyákat használni a
Wartburgokban, legalábbis ami a kétütemű motorral
szerelt változatokat illeti. Egy Isolator gyertya
ugyanazt a teljesítmény és élettartamot nyújtja, mint
egy Champion, vagy Bosch márkájú. Ez a hengerben elégő
olajnak köszönhető.

A lerakódó irdatlan mennyiségű korom még nyáron is
tönkretesz 10-15 ezer kilométer megtétele után bármilyen
gyertyát. 5000 km után érdemes megtisztítani a
gyertyákat, de a következő tisztítás (beköpött vadonatúj
gyertyát kivéve) teljesen szükségtelen, mert úgysem
tudjuk sokkal tovább használni. A Wartburg eszi a
gyertyákat főleg a téli fogcsikorgató hidegben.

-Ősszel fokozottabb figyelmet kell fordítani a
korróziónak leginkább kitett karosszéria-elemek
ápolására. Érdemes a tél előtt polírpasztával átkenni a
rozsdásodásnak leginkább kitett felületeket. Például: a
sárvédők éle, az ajtóknál elhelyezkedő élek. Nagy
nyomású mosóval ki kell tisztítani a kerékdobokat, és a
különböző helyeket az alváz és kerékfelfüggesztések
közelében, ahol sok sár rakódik le. Ha az üregekbe sár
kerül, a maradék víz nem tud eltávozni, korrodálódni
kezd a fém, és az eredmény egy szép nagy lyuk lesz.

Nyári használat

A Wartburgok köztudottan nagy ellensége a hideg. De
nyári üzemben sem szabad megfeledkeznünk néhány
dologról.

-Ha hosszabb úton vagyunk, és kicsit melegebb az idő
(30-35 fok), akkor a vízhőmérséklet-jelző igencsak a
piros tartományba érhet. Ha nem szeretnénk a vizet
felforralni, akkor érdemes bekapcsolni a fűtést. Tehát,
ha felmelegedett a hűtővizünk, és bekapcsoljuk a fűtést,
akkor a hűtővíz-hőmérsékletet jelző műszerünk mutatója
intenzív mozgásba kezd a kék tartomány felé.

Ez annak köszönhető, hogy a radiátorban lévő víz nem
melegedett együtt a motort körülvevő hűtővízzel együtt,
így akár 20-25C fokos hűtővíz hőmérséklet csökkenést is
elérhetünk, ami már elég ahhoz, hogy a motor üzemi
hőmérsékletre hűljön.
Figyelem! Ha forrásba jött a víz, nem szabad leállítani
a motort. Ekkor megszűnik a cirkuláció, és bizonyos
helyeken tovább melegszik a hűtővíz néhány fokot, ami
akár bajt is okozhat! Minden esetben várjuk meg, amíg
legalább piros tartományon kívül lesz a vízhőmérséklet!
Csak akkor szabad leállítani a motort!

-Az utángyártott tartógömbfejek legtöbbször mindenféle
zsír vagy olaj ellátás nélkül kerülnek ki a
kereskedelembe. Ennek az oka számomra rejtély, de ha
szeretnénk megduplázni az élettartamukat, akkor végezzük
el az alábbiakat: egy injekciós fecskendőbe szívjunk fel
annyi olajat, amennyit csak tudunk. (Legjobb erre a
célra a hajtóműolaj.) Tegyünk a fecskendő végére egy
hozzá illő injekciós tűt, és a szúrjuk át vele a
tartógömbfej gumiharangját, aztán fecskendezzük bele az
olajat. (Legjobb ha az olajat felmelegítjük, mielőtt
befecskendezzük a tartógömbfej belsejébe. Így gyorsabban
bejuttathatjuk az olajat a szűk tűnyílásán keresztül.
A fecskendőt, mint kenő szerszámot, alkalmazhatjuk még
bowdenek és különböző rosszul hozzáférhető alkatrészek
kenésénél.

-Előfordulhat a Wartburg típusoknál az AC pumpa
meghibásodása. Ha távol vagyunk mindenféle szerviztől,
és különösebb szerszám sincsen nálunk, a problémát
ideiglenesen áthidalhatjuk egy kis ügyeskedéssel.
Nevezetesen: ürítsük ki az ablakmosó tartályt, és jól
töröljük ki belőle az ablakmosó koncentrátumot. Töltsük
fel az ablakmosó tartályt benzinnel. Szedjük le az
ablakmosó cső végét a porlasztó fúvókáról, ami a
motorháztetőn van.

A gumicső átmérőjének mérete elvileg megegyezik a
karburátoron elhelyezkedő üzemanyag vezeték átmérőjével,
így oda csatlakoztassuk az ablakmosó csövet. Néha
működtessük az ablakmosó szivattyút, így egy elektromos
AC pumpát kapunk. Az ablakmosó tartályban elhelyezkedő
üzemanyag 25-30 km-re elegendő. Ha kifogyott akkor újra
fel kell töltenünk.
Ha megjavítottuk az AC-t, akkor ne felejtsük el jól
átmosni vízzel az ablakmosó rendszert, mielőtt újra
használni kezdjük rendeltetésének megfelelően.

A fent leírt trükk működik. Kipróbáltam, kényszerből.





Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

3 (Törölt felhasználó) 2005-01-21 06:04:52

Na a ablakmosó tartály felhasználását benzinüzeműre átalakítani biztos lehet, de
Inkább vontatókötél !
1x volt, hogy pedagógus ( fizikatanár) garázsba porszívóval fejtett át benzint
Ment 1 darabig, és csak 1x volt mert jött a Tűz.
Rendszer nem benzinre méretezett. Egy autó nem akvárium, mi van ha oda pár hal.

2 (Törölt felhasználó) 2005-01-24 19:36:51

Köszi a tanácsokat,majd meglátjuk!

1 (Törölt felhasználó) 2005-01-31 17:09:03

Van még egy-két paraktika a Wartyogóhoz. Az 1-es gertyák elolajosodását ki lehet még küszöbölni azzal is, hogy a szívótorkot 4 mm-rel előretoljuk a menetirányban. Ily módon mintegy elszegényítjük az 1-es hengert. Különösen téli időszakra vonatkozi ez a megoldás. / Eredeti gyári jav-i leírás tartalmazta /