Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


TRABANTOSOK OLDALA - Autó-Motor, 1982, 04. szám

Prokop Gábor [prokee]
2004-11-17 23:39:22
A jó CO-érték

A kipufogógázban levő kevés káros anyag a motor helyes beállítására is utal. Épp ezért a Trabant-gyár javasolja, hogy az ötezres szervizek alkalmával minden esetben végeztessünk a kocsinkon Co-mérést. A megfelelően beállított motor kipufogógázának CO-tartalma alapjáratban 2,5 és 3,5 térfogatszázalék közötti értékű lehet.
Fólia nélkül

Az ajtók belső részébe a gyár több, mint fél éve nem szerel be vízelvezető fóliákat. Egy sorozatvizsgálat kimutatta, hogy a jobb minőségű, elasztikusabb tömítések bevezetése óta feleslegessé váltak. Jobban kell viszont ügyelni arra, hogy az ajtók vízleeresztő furatai ne legyenek eltömődve. Különösen érvényes ez az üreges védelem után következett "festékdugókra". Ezeket gyufaszállal vagy hurkapálcikával ajánlatos eltávolítani. ( Semmi esetre se fémtárggyal, csavarhúzóval, mert különben megsértjük az eredeti festékréteget és megindul a rozsdásodás. )

Módosított ajtózár

Az ajtózárakon is kisebb módosítást végzett a zwickaui gyár. Egy műanyagból készült ékalakú persely, amelyet rugó is szorít, kiküszöböli az ajtó függőleges irányú "lógósodását". Egyidejűleg más lett a zárószerkezet is. A vezetősín ezentúl kopásálló anyagból készül, és feleslegessé válik a kenése. A zárszerkezet csak az új modelleknél csereszabatos. Ha viszont kicseréljük a perselyeket is, akkor az összes 601-es típusba beszerelhető.

Feszesebb gázpedál

Sokan reklamálták, hogy nem elég erős a gázpedál visszahúzó rugója, illetve gyorsan elfárad. A gyár most pótlólag kis tekercsrugót iktat be a pedál karja és a homlokfal közé. Egyidejűleg javasolja, hogy az átvizsgálások alkalmával cseppentsünk a rugó két végének felfüggesztési pontjaira egy kis olajat.

Víz a váltóban

Alváz- és motormosáskor a meghajtómű szuszogónyílásán keresztül víz juthat a karterbe. Ilyen esetben nagy mértékben romlik a váltóolaj kenési képessége; ki kell tehát cserélni. A gyár tanácsa: a mosás idejére a hajtómű szellőzőfuratát zárjuk le dugóval, vagy megfeleló méretű kupakkal. Ne feledjük azonban a mosás befejeztével azt eltávolítani !

Ki a szabadba

A kiáramló savgőzök hatására gyakran megrozsdásodik az akkumulátor környéke. Egyik leleményes Trabantos úgy szüntette meg ezt a káros jelenséget, hogy a telep záródugóinak szellőzőfuratát mintegy 4 mm átmérőjűre szélesítette. Ebbe a lyukba a kerékpárhoz használatos, egyenként 50 cm hosszúságú szelepgumit dugott be, és mindhárom csövet levezette a motortér aljánál a szabadba. A szerelésnél különösen ügyeljünk arra, hogy a szelepgumik ne törjenek meg. A záródugótól felfelé kell vezetni a gumicsöveket, és csak a megfelelő ív megléte esetén lehet már lefelé irányítani - esetleg csőfelfogókkal is rögzíteni. Az autós ezzel a módszerrel nem csak a rozsdásodást szüntette meg, hanem kevesebb desztillált vizet kellett a telepbe utántöltenie.

Ne zsírral szereljük !

Az 1972 júliusa előtt gyártott Trabantok hajtóművében többször okozott gondot a szabadonfutó-kosár meghibásodása. A fent említett időponttól kezdődően a gyár kitűnő kopásálló réteggel vonja be az alkatrészt. A hiba azóta megszűnt. Továbbra is gondot okoz viszont a régi váltók gyakori szakszerűtlen javítása, iiletve a szabadonfutó úgynevezett "megfordulása". A gyár kísérleti osztálya ezzel kapcsolatban a következőre hívja fel a figyelmet: a szabadonfutó-kosár 1972 júliusáig edzetlen kivitelben készült, és ezért viszonylag gyorsan elhasználódott. Ugyanez vonatkozik a szabadonfutó bütykös tagjára is. A negyedik fokozatot meghajtó keréknél viszont kevésbé észleltek kopást.
A hibás alkatrészeket csak újjal lehet helyettesíteni. A cserénél ügyeljünk arra, hogy a görgőknek meg legyen az előírt mozgásuk. A görgőket csak akkor cseréljük, ha a futófelület már nagyon megkopott, elszürkült, vagy egyéb sérülés nyomait fedezzük fel rajtuk. Külön felhívja a gyár a figyelmet arra, hogy a szabadonfutót semmilyen körülmények között ne zsírral szereljük össze !
Az NDK-ban például felújított bütykös részt is lehet vásárolni, és 6,1 mm átmérőjű, túlméretes görgőket lehet beépíteni.

Teleptöltés biztonságosan

Egy Trabantos szerint biztonsági okokból akkumulátor-főkapcsolót épített a kocsijába. A telep töltését eddig is a gyárilag beépített szerelőlámpa-aljzaton keresztül végezte, de ezen csak akkor halad keresztül az áram, ha üzemben van a főkapcsoló. Ezért némi módosítást eszközölt az elektromos berendezésben.
A szerelőlámpa-aljzatot lekapcsolta az eredeti áramkörről, és biztosíték közbeiktatásával közvetlenül az akkumulátorra kötötte. Mivel a szerelőlámpa-aljzat eredetileg az egyik felerősítő csavaron keresztül kapta a testelést, így szigetelte az aljzatot: a csavar furatába vékony műanyag perselyt helyezett, a csavar feje alá pedig gumitömítést készített. Így összeszerelve elérte, hogy a szerelőlámpa-aljzat nem kap áramot a testről. Az átalakított aljzatról most már a főkapcsoló működtetése nélkül is kényelmesen lehet tölteni a telepet, és a szerelőlámpát is lehet használni a kocsi többi részének teljes áramtalanítása mellett.

( Strassenverkehr)

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!