Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Trabant 1.1 / Wartburg 1.3 hidegüzem zavarai

Prokop Gábor [prokee]
2004-11-17 19:37:16
Trabant 1.1 / Wartburg 1.3 hidegüzem zavarai

( A cikk alapvetően a Trabant 1.1-hez készült, de a rendszer hasonlósága miatt a kábelek színein és a fizikai elhelyezkedésen kívül alkalmazható Wartburg 1.3-ra is.) hidegüzemi zavarok ( Pár fotóval és kisebb javításokkal bővült a cikk - köszönet érte Grisának, aki az eredeti cikk alapján javította a karbiját, sikerrel. Végigfotózta a műveletet, a fontosabb fotókat be is szúrtam a cikkbe.)

Erősen itt az ideje annak, hogy a négyütem-tulajdonosok átnézzék az autóikat. Közeledik a tél, erős hidegek jönnek reggelente, és mind többen jelzik, hogy a hidegüzem nem tökéletes az autójukon. Saját tapasztalataim szerint a négyütemű TR-WB között kb. 60-70%-ban valamilyen rendellenesség található a motorvezérlésben, legyen az akár az automata szivató, akár az alapjárati (tolóüzemi) vezérlés, vagy csupán a karburátor mechanikus beállítása. Ezek mindegyike jelentősen hozzájárulhat a nehézkes indításhoz, a túlzott fogyasztáshoz, vagy akár olyan, jelentéktelennek tűnő hibákat is okozhat, mint a félmeleg állapotban lévő motor időnkénti torpanása.
A másik jellegzetesség, amelyet én is megsz*vtam, és Grisa is elsősorban emiatt szedte szét a karbit, a hirtelen torpanások, a fordulatot fel nem vevő motor, gyújtáshibára hasonlító durrogások - szinte kivétel nélkül annak tudhatóak be, hogy a fejjel lefelé álló főfúvóka valami nagyobb darab piszkot szippant fel újra és újra az úszóházból.
Természetesen a hiba nem is mindig feltűnő, ezért azoknak is érdemes évente egyszer végigfutni az alábbi procedúrán, akiknek egyébként éppen rendben lévőnek tűnik az autó - néhány órás elfoglaltsággal roppant kényelmetlen szituációkat kerülhetnek el.

A legfontosabb: Rengeteg tulajdonos nincs tisztában az automata szívatóval ellátott 1.1-1.3 motorok hidegindításával. Ennek egészséges, jól működő rendszer esetén elég precíz, de egyszerű procedúrája van:

1. Határozott padlógáz egyetlen alkalommal (még a kulcs elfordítása előtt), ezzel bekapcsol az automata szivató;
2. Gyújtás, majd indítás, a gázpedál érintése nélkül;
3. Ha a motor már jár, használhatjuk a gázpedált.

A lényeg tehát, hogy az indítás közben nem szükséges a gázpedál használata, sőt, ha az autó tényleg jól működik, tilos is, hiszen a gyorsítófúvókával olyan mennyiségű plusz üzemanyagot juttathatunk a motorba, amely teljesen meghiúsíthatja az indítást.


Az összeszerelt karburátor

Most pedig lássuk az átvizsgálást, javítást:

Első lépcső: A karburátor tisztítása

(Mindenképpen végezzük el, akkor is, ha egyébként külsőre nem tűnik túl szennyezettnek. Lehetőleg kössük is össze az üzemanyagszűrő cseréjével, hogy a munka kárba ne vesszen - évente egyszer megajándékozhatjuk az autónkat egy 340 ft-os szűrővel... A hivatalosan ajánlott csereperiódus egyébként 30.000 km.
Fontos, hogy a karburátor ki- illetve szétszerelt állapotában vizsgáljuk meg az alapjárati mágnesszelepet is, hiszen beszerelt állapotban lényegesen nehezebb dolgunk lesz. Ennek menetére még visszatérek.)

A karburátor megbontás előtt

- Szereljük le a szívócsövet a karburátorról: oldjuk meg a csövön található bilincset, amely a karburátorra szorítja, patentoljuk le a légszűrőház fedelét, húzzuk szét a vákumcsöveket, a bilincs oldásával kössük le a kartergázcsövet.
- Kössük le az üzemanyagvezetékeket, lehetőleg a buborékleválasztóról kössük le mindkettőt.
- Húzzuk szét az elektromos kábeleket.
- Az elektromos szivatónál a vízcsövek szétkötése helyett csavarjuk ki a három apró csavart, és húzzuk félre a rugóházat. Vigyázat, ekkor a szivató fűtőlapja kieshet, ezt tegyük félre.


A karburátor lekötött fűtéssel

- Csavarjuk ki a két, felülről látható hosszú csavart, amelyek a karburátort a talphoz fogják.


Piros nyilak jelzik a lefogató csavarokat, zöld nyilak a műanyag perem szorítócsavarjait.

- Óvatosan emeljük ki a karburátort a helyéről, különösen figyelve a műanyag buborék-leválasztóra, amely az évek során a hőterheléstől egészen rideggé válik, így nagyon könnyen törik, ráadásul nehezen és drágán beszerezhető.


A leszerelt karburátor


- Oldjuk a buborékleválasztó csavarjait, majd tegyük félre.
- Szereljük le a műanyagperemet a 3 csavarral.
- A leszorítócsavarok eltávolítása után a fedél levehető - ha nincs tartalék fedéltömítésünk, ezt a műveletet nagyon óvatosan vágezzük, mert megrongálódott tömítéssel gyakorlatilag nincs értelme összerakni a karburátort.


A karburátor felső része


A leszerelt fedél a tömítéssel

- A fedélben felülről megtalálható fúvókákat, illetve az alulról megtalálható főfúvókát csavarjuk ki, tisztítsuk meg, tegyük félre. Visszaszereléskor a fúvókák nem összecserélhetőek, fizikai kialakításuk miatt. A tisztítást lehetőleg sűrített levegővel végezzük (akár kézi- vagy lábpumpával is!), de semmiképpen sem drótdarabbal ! Makacsabb szennyeződés esetén lószőrrel próbálkozzunk.


A felülről látható fúvókák helye a fedélben


A főfúvóka a fedél aljában

- A fedelet, a karburátor külsejét, illetve az úszóházat alaposan takarítsuk ki ! Első lépésben benzinben mossuk el, majd a makacsabb lerakódásokhoz használjunk kifejezetten karburátortisztításra szolgáló spray-t. Mechanikus tisztításhoz maximum ecsetet használjunk, esetleg fogkefét, bár ezek némelyikét a benzin oldja.


A karburátor alsó része

- Ha a karburátorról már enni lehet, összeszerelhetjük, továbbra is vigyázva a fedél tömítésére.


Az összeszerelt, tiszta karburátor


A karburátor felszerelése előtt ellenőrizzük le az alapjárati szelepet. Először csavarjuk ki, a hátoldalán lévő hasított nyílásba csavarhúzót illesztve. Semmiképpen se bontsuk ki fogóval, vagy bármi más szorítóeszközzel. Kézzel ellenőrizzük, hogy a szelep "tüskéje" szabadon mozog-e. Ha lelkiismeretes szerelő előttünk már lecsípte ezt a tüskét, természetesen azonnal cseréljük ki (és készüljünk az alapjárati rendszer alapos javítására, mert annak hibája esetén szokták ezt a megoldást alkalmazni). Ha fizikailag rendben van, próbáljuk ki elektromosan - szorítsuk testre a fém házát, és egy kábellel adjunk pozitívot a csatlakozójára. Ekkor aprót kattannia kell, és a tüskének mozdulnia.


Az elcsípett és az új alapjárati szelep


Ha mindezzel elkészültünk, szereljük a helyére a karburátort. Ekkor mindenképpen szemrevételezéssel ellenőrizzük le a benzincsövek állapotát, mert a töredezett, repedezett gumicsövek a mozgatás után azonnal porladni kezdhetnek - ennek kellemetlen utóhatásait ugye nem kell ecsetelni...

Második lépcső: Alapjárati rendszer ellenőrzése

Ezt meglehetősen részletesen leírtam a motorelektronikánál, ezért itt igen röviden szólok erről.

- Az említett cikkben írtak szerint ellenőrizzük le az alapjárati rendszer elektromos kapcsolását, hárítsuk el az esetleges hibákat.
- Amennyiben a rendszer valamikori hibája esetén az alapjárati vezérlést kikötötték (akár a patron fixre kötésével, akár a tüske levágásával), mindenképpen állítsuk helyre az eredeti állapotot, mert enélkül a hidegindítás, az alapjárat, illetve az átmeneti rendszer sosem lesz tökéletes, a fogyasztást pedig nem lesz könnyű normális szintre hozni.

Harmadik lépcső: Automata szivató ellenőrzése

A fenti cikkben szintén szó volt az automata szivató működéséről, ezért itt az elektromos rendszerrel nem foglalkozom, kizárólag a mechanikus részről írok.


Az automata szivató

Feltételezzük tehát, hogy az elektromos rendszer közel tökéletes, a karburátor már a helyén, és csupán a szivató visszafűtés rugóházának felszerelése van hátra. Ne felejtsük el feltenni a fűtőlapkát, ennek szerelési helyzetét a házból kiálló stift, illetve a lapkán található furat adja meg, ekkor a kivezető kábelnek is pontosan feküdnie kell a számára kialakított vájatban. A lapka íves kivágásában átnyúló villába összeszereléskor akasszuk be a spirál végén lévő műanyagot. Óvatosan toljuk a helyére a rugóházat, majd csavarozzuk le érintőlegesen a szorítólemezt. A rugóházon, illetve a karburátoron lévő két vonalat igazítsuk egymáshoz, mert az automata szívató csak így fog minden helyzetben megfelelően működni. Ezután fixen lehúzhatjuk a csavarokat, majd összeszerelhetjük a karburátor elektromos csatlakozóit, a bovdent, csöveket, stb...


A rugó beakasztása


A karburátoron lévő jelölés

Negyedik lépcső: Hozzáigazítás

Végeztünk az apróságokkal, de még nem vagyunk a végén. Most, hogy van egy alapunk, amihez képest az autó hangolható, mindenképpen végezzünk el egy gyújtásállítást, illetve műszeres karbi-beállítást. Ha ugyanis az eddigiekkel többé-kevésbé jól működött az autó, akkor valaki már elállította az eredeti állapotot, hogy a nem megfelelően működő szabályzással azért közlekedhessünk. Fontos tehát, hogy az előgyújtás, az alapjárati CO és az alapjárati fordulat megfelelően legyen beállítva.

Ötödik lépcső: Ellenőrzés

Először is egy gyors áttekintés, hogyan is kellene működnie, ha mindezen végigmentünk, és midnent jól csináltunk:
- Szivató : Indítás előtt hidegen egyetlen határozott padlógáz, majd indítás gáz nélkül. Az autónak önállóan indulnia kell, és a melegedés közben nem fulladhat, nem lehet "lyuk" sem a fordulattól, sem pedig a motor hőfokától függően. Melegedés közben a visszafűtő lemeznek és a szívócső-előmelegítnőnek áram alatt kell lennie, majd az üzemmeleg állapot elérésekor ki kell kapcsolnia.
- Alapjárati rendszer: Leggyorsabb ellenőrzési módszerünk üzemmelegen úgy történjen, hogy alapjáraton lehúzzuk a mágnesszelep kábelét. Ekkor a motornak egyetlen határozott csodálkozással azonnal le kell állnia, mintha csak a gyújtást vennénk le. Ha ez nem így történik, valamit rosszul csináltunk... Ha eddig rendben, egy próbalámpával ellenőrizzük a mágnesszelep áramellátását, a következők szerint: alapjáraton pozitívnak kell megjelennie a kábelen. Ha a motort gázadással felpörgetjük 1500-1700 fordulat fölé, a jelnek  meg kell maradnia. Azonban abban a pillanatban, ahogy a gázt elengedjük, meg kell szűnnie, majd ahogy a motor fordulata a jelzett érték alá esik, újra megjelenik.

Nos, ha minden megfelelően működik, nagyjából készen vagyunk, bizakodva várhatjuk a telet, az autó megbízhatóan fog indulni.

Kiegészítésként mégvalami: a karburátor talpában, az alapjárati mágnesszelep mellett létezik egy, a javítási útmutató által PTZ fűtőelemnek nevezett, elektromos csatlakozóval ellátott izé. Az általam eddig látott autókban ez nem volt bekötve, sőt, az elektromos hálózat rajza sem tartalmazza. Az autó egyébként tökéletesen üzemel nélküle. Valószínüleg arról lehet szó, hogy a Weber 32 TLA karburátorokat több motorhoz is alkalmazták, a többin valószínüleg lehetett ennek valamilyen előfűtő szerepe.

(Megjegyés: a cikket három menetből írtam meg, remélem, semmit sem hagytam ki. Ha mégis elfeledkeztem valami fontosról, jelezzétek, bővítem a cikket !)

- prokee -

További kapcsolódó cikkeink

(A cikk alapvetően Trabanthoz készült, de a fizikai elhelyezkedésen és a kábelek színjelölésén kívül alkalmazható a négyütemű Wartburgra is.)A négyütemű VW-motor beépítésével a Trabant elektromos rendszere elvesztette egyszerűségét, könnyű javíthatóságát. Az elektromos rendszer eleve misztikus dolog...
Volt szerencsém ma asszisztálni egy "igazi" Weber karbi tisztításához, ami mellesleg egy Wartburgon szolgált. Ha már ott volt, gyorsan fotóztam egy keveset..."Kiegészítésként mégvalami: a karburátor talpában, az alapjárati mágnesszelep mellett létezik egy, a javítási útmutató által PTZ fűtőelemnek...

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

10 (Törölt felhasználó) 2004-11-18 11:19:33

9 (Törölt felhasználó) 2005-01-05 16:37:52

8 Vendég 2005-01-10 15:38:09

7 Vendég 2005-01-10 15:36:30

6 (Törölt felhasználó) 2005-01-31 17:10:22

5 (Törölt felhasználó) 2005-02-01 18:21:10

4 (Törölt felhasználó) 2005-02-01 18:22:50

3 (Törölt felhasználó) 2005-02-04 22:25:33

2 (Törölt felhasználó) 2005-04-19 20:53:51

1 Rell Miklós 2005-06-02 21:16:54