Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Trabant-Típustörténet

Prokop Gábor [prokee]
2004-08-17 22:12:34
Sikeresen átkerül a Trabant-típustörténet is. Megoldódott a táblázat-probléma, így végre formázva töltögethetem ezt is...
A típustörténetben óriási segítséget nyújtott Kalmár Gábor. Trabant-Wartburg Klub
Dátum Típusjelzés Motortípus Módosítás
1957. November 7. P50 P50 Az első Trabant megjelenése, 500 cm3, 18LE, 66/73 furat/löket.Végsebesség 90 km/h. Oldalcsík még nincs, egyszínű fényezés, virágszirom-szerű dísztárcsák, motortérnyitó fogantyú az orremblémán, Trabant felirat a motortetőn. Ablaktörlők a vezető felől indulnak, a váltó és az indexkar végén apró bütyök van. 13x975 méretú ékszíj. Szinkron nélküli váltó, minden fokozatban kapcsolható szabadonfutó.
1959 P50   A név hivatalosan is Trabant, a felirat hátra kerül.Ívelt díszléc, kétszínú fényezés. Dísztárcsa koncentrikusan osztott, domború. Ablaktörlő megfordul, kormánykerék küllői íveltek, ülések billenthetőek. Orrembléma változik, az AWZ plakettet felváltja a Sachsenring "S" betűje.
1960 P50/1 P50/Z Új motor, "Alfen-hengerek",  20LE, 1:33-as keverék, 28 HB 2-1 karburátor. Dinamó 220W-ra emelkedik, végsebesség 95 km/h. Index és sebváltó végéről eltűnik a bütyök.
1960 P50 Kombi   Az első kombi. A kétszínű fényezés megfordul, alul színes, ablakvonal felett fehér. Panorámarendszám.
1960 P50   Megjelenik a 3 színű fényezés. a két hátsó díszléc között fekete csíkkal.
1961 P50   A rugóvilla alakja megváltozik. Kérhető a "Dupla-Z" díszléc.
1961 P50/2   Sok belső módosítás. Megjelenik a nem szimmetrikus, árnyékolt műszerfal, kesztyűtartóval,  nyomógombos kapcsolókkal.
1961 augusztus P50/2   Kérhető az ablakmosó-berendezés, széria a fénykürt.
1962 P50/2 P52 Az évjárat különlegesége az egyenes díszléc. Az új, kétszínű fényezés követi a díszlécek vonalát. Megjelenik az új, teljesen szinkronizált váltó, állandó, de csak a 4. fokozatban működő szabadonfutóval.
1962 600 (P60) P60-61 594 cm3, 72/73 furat/löket, 23LE, 100Km/h végsebesség. A csomagtéren megjelenik a motor méretére utaló típusszám. Egyenes küllős kormánykerék, kettős egyenes díszléc, közöttük a fehér autókon szürke, piros, kék, okker vagy zöld fényezés, a többi egyszínű. A hátsó lámpa alsó része Magyarországon belülről bíbor burkolatot kap. Év végén megjelenik a HB 28 2-2 karburátor.
1963 600 (P60)   Kérhető a napfénytető. Új kormánykerék. Megjelenik a hátsó fék automatikus utánállítója.
1963 601 (P61) P63-64 Az első 601 bemutatása.Fehér műszerfal, kerek óra, billentyűs kapcsolók. Nincs még szellőző a C-oszlopon, a tank 24l-es.Még bajuszos orrembléma, sűrű rácsozatú homlokfal, duroplasztból, fémkeretes index, háromrészes lökhárítók. Fémkeretes hátsó prizma, ívelt hamutartók. Rendszámvilágítás 5 izzóval. Íves külső-belső tükrök. 9,5x975 ékszíj. Karburátor típusa 28 HB 2-7
1964 601 (P61)   Fekete műszerfal. Bevezetik az új alvázszámrendszert:
Első jegy: 0-P600, 1-P601, 2 és 3 fenntartva a leendő típusoknak ( P602-603). A második számjegy: 0-4- limousine, 5-6 - kombi, 7 - camping, 8 - áruszállító. Az alkatrészként eladott karosszériák első számjegye "E" (Ersatzteile) lett. A Kübelwagen sorozatszáma 1966-tól 1900001-től kezdődött.
1965 április 14. 601   Biztonsági övek felfogatópontjai gyárilag kialakítva, széria a hátsó sárfogógumi.
1965 június. 601   Főtengelycsapágy átmérő 47mm-ről 49mm-re nő. Trapéz alakú óra.
1965 augusztus 601   Olajfilmes légszűrőbetét helyett megjelenik a papírbetét.
1965 szeptember 601 Universal   Kombi megjelenése, itt már Universal néven.
1965 szeptember 601 DeLuxe   Krómozott külső alkatrészek, extrák, időnként más színre lakkozott tetővel. A piros tetős kivitelnél a díszlécek gumiszalagja is piros. A DeLuxe egyben előredönthető üléssel készül.
1965 szeptember 601 Hycomat   Egyedi rendelésre, de nagy szériában gyártják az automata kuplungot.
1966 601 Tramp, Kübel   Megjelennek a nyitott változatok, a Tramp a hadsereg/határőrség részére, a Kübel a civil változat.
1966 601   Benzinfűtés rendelhető, a Kübelben széria.
1967 április 601   Új nyomtávrúd, új csomagtérzsanérok. Duplex fék előre, szegecselt helyett ragasztott fékbetétek. Forgókapcsolók az ablaktörlőnek és a világításnak, új dísztárcsák. 
1968 601   Új első kipufogódob, háromizzós rendszámvilágítás. Krómkeretes, kerek műszer, a rádió helyét kivágják a műszerfalon.
1969 601    Embléma felkerül a motorháztetőre, még alumínium, mint ahogy a hátsó típusfelirat is. Motor 24LE, végsebesség 105 km/h. Megjelenik a szellőzőrács a C oszlopon. Más formájú ülések, laposabb dísztárcsák. Nagyobb, fémkeret nélküli első index. Egy darabból álló, de még íves lökhárítók. Ékszíjméret változik 9,5x975-ről 9,7x1000-re. A műszer eloxált, fekete keretet kap.
1970 január 601   A külső tükrök fekete, eloxált bevonatot kapnak.
1971 január 601   Fokozatosan dönthető ülések, levehető üléshuzat.
1971 május 601   Az indexek izzóit 15W-ról 21W-ra cserélik.
1972 február 601   A külső tükröket mintegy 30%-kal nagyobbakra cserélik. Felárért kaphatóak a 145 SR 13 szövetvázs radiálgumik.
1972 július 1. 601   Az alvázszámozás megváltozik az egymilliomodik Trabant közeledtével. Ezen a napon a limuzinok 20 00 001-től, a kombik 27 00 001-től, az áruszállítók 29 00 001-től indulnak.
1972 augusztus 601   M18x1,5 helyett normál, M14 x 1,25-ös gyertyák.
1972 szeptember 601   Műanyag orrembléma és típusfelirat. Új, nagyobb gyújtótrafók.
1973 601   Végütközős lengéscsillapítók, így megszűnik a futómű határolópántja. Új fűtés, nagyobb keresztmetszetű csövekkel, megjelenik a levegőkeverőkamra. A deLuxe és a napfénytetős modelleket szakaszos ablaktörlővel szerelik.
1973 április 601   26l-es tank, műanyag Trabant-embléma.
1973 november 22. 601   Az egymilliomodik Trabant. 
1974 601   Tűgörgős dugattyúcsapszeg, 1:50-es keverék. 4,33-ról 3,95-re módosult áttétel, végsebesség 108 km/h.
1974 601 Special   Kormányzár, elakadásjelző, új műszerfal, még vastag tetővel.
1975 július 601   Automata biztonsági övek kérhetőek.
1976 601 P65-66 Ismét új rendszerű fűtés, új első kipufogódob, motorburkolat, kipufogócsonk. Új színek rendelhetőek. Újfajta automatikus utánállító a fékekhez. Első maszk fémből.
1976 december 601 Universal   Kalaptartót kap a kombi.
1978 601   A Trabantra a Wartbrug ablaktekerő karját szerelik.
1979 601   Új, műanyagvégű lökhárítók. Új ablaktörlőmotor, két sebességgel, és szakaszos törléssel.
1980 601 DeLuxe   A DeLuxe felszereltsége bővül: ködlámpa, tolatólámpa, elektromos ablakmosó, kétszólamú kürt.
1980 601   Kétkörös fékrendszer.
1981 601   Új, fekete kilincsek.
1982 601   Új, négyküllős kormánykerék egyes kivitelekben, illetve átfolyásmérő jelenik meg.
1982 601 universal   A kombi gázteleszkópokat kap a hátsó ajtóhoz.
1983 szeptember 601   12V-os elektromos rendszer, elektronikus gyújtás, limuzinnál a B oszlop szélesebb. Generátor a dinamó helyett.
1983 szeptember 601 DeLuxe   DeLuxe tovább bővül: fejtámlák, hátsóablak-fűtés
1983 december 601   Új keréktárcsák.
1984 szeptember 601   Halogén fényszórók. Új, 28 H1-1 karburátor.
1985 601   Piacra kerül a tetőablakos változat.
1986 601   Új, szinkroncsuklós féltengelyek, fogyasztásmérő műszer. Új kuplungszerkezet, főtengelyre labirintgyűrű kerül. Új ülésállító szerkezet. Spirálrugós hátsó futómű.
1987 szeptember 601   Széria a hátsóablakfűtés.
1988 ? 1.1X VW Csupán a szériagyártású Trabant 1.1-es kézikönyvéből tudhatjuk biztosan létét. Kb. 1988-ra tehető e minden bizonnyal prototípusnak készült jármű évjárata. Több egyedi tulajdonsággal találkozhatunk rajta, de jó pár érdekes részlet is napvilágra kerül a már említett kézikönyv segítségével. Egyedi mindenképpen a hűtőmaszk: rácsozata a későbbi 1.1-esével ugyan megegyezik, de a típusfelirat a rács felett (nem a túloldalon) található, sőt nem is egyszerű típusfeliratról van szó: a maszk átlyukasztásával készült, így a hűtő hűtését is segítette. Hűtési szerepe volt az első maszk alatti merevítés szélein található kivágásoknak is. További újítás volt a hátsó lámpa is, mely -bár belseje egyedi- a későbbi szériagyártású 1.1-es hátulján kapott helyet. ( Érdekes, hogy sem az 1.1S, sem az 1.1’89 nem rendelkezett e -ezek szerint- „titokban” tartott lámpákkal.) Egyedi még a műszeregység, mely kivitelében - bár sok hasonlóságot mutat a szériagyártású párjá- val- szintén egyedi: a műszerekben több + kijelzővel is talál- kozhatunk, de a műszerek közötti piktogramok is eltérő formájúak és elrendezésük is más. Érdekes részlet a kerekek kivitele (, amely egy már akkor javában futó személyautó típusról való (Fiat vagy VW)) , a sebváltógomb formája és „alsó” kulisszaborítása (gumi helyett műbőr), valamint az azonosító tábla (motortér, rugótorony) fordított elhelyezése (bal rugótorony). Itt találkozhatunk először -a kocsi hátulján-  az IFA- Trabant típusfelirattal. Ami a felszereltséget illeti, az autó rendelkezett az akkori 601S deLuxe extrákkal (az első ködlámpák kivételével): fejtámaszos első ülések, négyküllős kormány ke­rék, kibillenthető oldalfalüvegek, krómozott első- hátsó lökhárítók (gumiütközőkkel), motortér világítás, fűthető hátsó ablaküveg és spec. kárpitozás
1989.03 ?
1.1S
VW
A közvélemény nyomására és az akkor rendkívül feszült (kelet)né­met politikai helyzet miatt el kellett indítani a már régóta ígért 1.1-es, négyütemű VW Polo motorral szerelt Trabant gyártását. Ám megle­petésre nem egy -a beígért- újkarosszériával, hanem a régi átalakításával.Az 1.1 S az első „kézzelfogható” változat volt, azonban, ahogy e kép melletti (nyugat) német cikkből kiderül, túl magasra tervezett ára mi­att gyártását ekkor még nem kezdték meg. Tehát a képen a nálunk alig ismert 1.1 S látható, Universal kivitelben. Külsőre ugyan erősen hasonlít kétütemű elődjére (elől-hátul keskeny fém lökhárítók, régi hátsólámpa), azért már felismerhetők az új motor okozta jellegzetes változtatások: a megemelt, új formájú motorházfedél, féloldalas kivágású, korábbiaktól eltérő kialakítású hűtőmaszk és a kocsi jobbol­dali hátsó „lemezén” elhelyezett benzinbetöltő nyílás. Az autó tech­nikája megegyezik a nálunk ismert 1.1-esével, csakúgy, mint a bel­sőtere: a 601S-ben deLuxe extrának számító fejtámaszos első ülések, az automata biztonsági övek (elől), no meg a négyküllős kormányke­rék itt már széria. Megújult a műszerfal és megjelennek az új típusú (lehúzós) ablaktörlőkarok (hosszabb lapátokkal). A képen látható azonban, hogy felszereltsége igen szegényes: még hátsó ablakfűtése sincs
1989 1.1 VW Szintén az 1.1 S-nél említett bizonytalanság miatt e modell típusneve már csak 1.1, de még ez sem a végleges változat Inkább a sajtó számára készült, tulajdonképpen az 1.1S extrákkal felszerelt (deLuxe) változata: első- hátsó ködlámpa, tolatólámpa kibillenthető ol­dalfalüvegek (Lim.), fűthető hátsó ablaküveg. (A krómozott, gumiüt­közős lökhárítók csak sejthetők, csakúgy mint az, hogy létezett ilyen felszereltségű Universal változat; ebben az esetben a hátsó ablak­mosó-törlő berendezés is a felszereltség része lehetett.) A képen lát­ható, hogy az autó motorterében egyik rugótornyon sincs azonosító tábla, tehát v.sz. nullszériás. Az Autó-Motor 1989 decemberi számában is ez az típus látható (motortér- belsőtér kép), mivel azonban a magyar sajtó viszonylag későn kapta meg a cikkanyagot, abban az AM szám­ban már láthatók az akkor még prototípus, műanyag-lökhárítós, új hátsólámpás 1.1 -es (és hátsó lámpáinak) képei is Mint később kiderült az utolsó, szériaérett verzióról
1990 1.1 Pickup   Megjelenik a négyütemű Pickup változata.
1990 1.1 Tramp   Négyütemű Tramp, már civil célokra is.
1990.01.
601

Utolsó gyártási évébe érkezik a kétütemű Trabant. A karosszé ria fo­kozatosan veszi fel a négyütemű Trabant jellegzetessége it  (csak hátulról az A-osz­lopig, onnantól az 1.1-es„egyedi’).
Közös jellemzők: feketegombos kilincsek, fekete első-hátsó lámpagumik, műanyag, nem középpon­tos, de még kicsi vissza pillantó tükrök(már ’88-tól!), új típusú (lehúzós) ablaktörlőkarok (hosszabb lapátokkal) + fűthető hátsó ablaküveg.
Különbségek:
Első széria: Közös jellemzők+ régi hátfal (típusfelirat: Trabant, ferdén);
Má­sodik széria: Közös jellemzők.+ új hátfal (t.f.: IFATrabant, vízszintesen);
Harmadik (utolsó) széria: Közös jellemzők+ új hátfal (t.f.: IFATrabant, vízszintesen, hátfa­lon, belül, a lámpáknál lemez- kivágás az 1.1-es h.lámpáinak központi csatlakozójaihoz (le- ragasztva)) + belül lyuggatott, hátsó tetőmereví­tés (csak Lim!)
(Megj.: ezek a változtatások folyamatosan kerültek bevezetésre.)
1990.01.
601 Universal

Az Universal kivitel is utolsó gyártási évébe érkezik. A közös jellemzők egy kivétellel megegyeznek: e típust két külsőtükörrel szerelték fel (régebbóta is). A szériák hasonlóan alakultak, mint a Lim-nál: a típusfelirat fekvése nem, „tartalma”azonban  változott: Trabantból itt is lFATrabant lett.
1990.05-
1.1 Lim. és Universal
1990 májusában megindul az 1.1-es Trabant gyártása. Addigra azonban a megváltozott, immáron német politikai (és társadalmi) helyzet miatt az autó jövője bizonytalanná vált. A kocsi főbb jellem­zői; 1043 kcm-es VW Polo licensz motor 38 LE-vel, egytorkú Weber karburátorral, a váltó négyfokozatú (+hátramenet), saját fejlesztés. A vízhűtéses motor miatt jobb lett a kocsi hűtése és fűtése. A motor mérete miatt a benzintankot a csomagtartó alá (kívül) helyezték el (28L), betöltő- nyílása az autó jobb oldalán, hátul található. A kocsi elejét számos ponton megerősítették (pl.: torpedólemez, rugótor­nyok, első kerékjárati ívek (utastérnél, belül is). Az első futómű is változott, (egyedi!) McPherson rendszerű. Változott az első fék (tárcsa) és a kerekek kivitele: eltérő lyukelosztás - megváltozott rögz. pontok (ezért nem csereszavatos  a kétüteműével). A megújult műszerfalon a km óra mellet egy  kombinált műszer tájékoztat a hűtőközeg hő­mérsékletéről és a benzinszint-állásról. A km órából kikerültek a visszajelző fények és a két műszer közötti mezőn kaptak helyet, ide kerültek az újak is (olajnyomás, fékellenőrző) A vészvillogó visszajelzője is ide került. /*Bővül a billenőkapcsolók sora: a vészvillogó és a hátsóablakfűtés mellé megjelenik a hátsó köd lámpa, a kétfokozatú ventilátor, Universal kivitelnél a hátsó  ablakmosó/törlő, némely kivitelnél az első ködlámpa kapcsolója./ Újak a hűtés és fűtés kezelő szervei is. Az ülések fejtámlásak, az utasokat automata övek védik, a kormány négyküllős (mind a 601S deLuxe-ből való). A kárpitozás színe­zete nem változik, kivitele azonban igen: az ülés kárpitozása csak enyhén, a polc és az első szőnyeg azonban jelentősen átalakult. A kerékdobok utastér felőli merevítései miatt megváltozik a polc és az első szőnyeg mérete, kialakítása is (mindkettő kisebb lett). Az új padlóváltó miatt az első szőnyeg ki is van vágva. Érdekesség. hogy a váltó nem középen van; az „anyósülés” felé van egy kissé eltolva. újdonság a két, kormánynál lévő ún. bajuszkapcsoló: a baloldali az irányjelző, reflektor/fény- kürt; a jobboldali az ablaktörlő intervallum­kapcsolója. Ezek az újdonságok mind az 1.1 S, mind az 1.1‘89-ben megtalálhatóak voltak /kivétel*/. A többi tulajdonság azonban a 601S 1990-es, utolsó szériájával egyezik meg, így a fent említett ún. közös jellem­zők is. (Itt már értelmet kap a Lim-nál a lyugga- tott belső tetőmerevítés: merevebbé is teszi és a meg­változott  tetőkápit szellőzését is biztosítja). Teljesen újak azonban a belül fém merevítéses, új formájú ás nagyobb műanyag lökhárítók (elől/hátul), a már szintén említett (Ezért kellett a két kivágás a hátsó lemezen!) új hátsólámpák (integrált ködzáró és to­latófénnyel), továbbá az Universal kivitelnél a hátsó ablakmosó/törlő. A felszereltségből nálunk, Mo-on hiányzott a hátsó biztonsági öv (A rögzítési pontok megvannak!), az első ködlámpák és azok kapcsoló­ja. Említésre méltó még az Universal  -nálunk is-  szériafelszereltségét képező kalaptartó, amely  nagy mérete miatt nem túl praktikus elem
1990. május 21. 601   Az utolsó, 3.000.000 sorszámú kétütemű.
1990. vége
1.1
A második széria következő változásokat hozza: új első irány- jelző búrák (a szintén új fekete indexház miatt!), nagyméretű, VW-től szár­mazó külső visszapillantó tükrök (csak a csonk egyedi). korábbiaktól eltérő kialakítású ablakmosó tartály, az oldalába süllyesztett szivatty­úmotorral, és fokozatosan beve- zetett új kárpitozás az üléseken (Lim-nál kerékdobokon és ka- laptartón is). Univensal-nál továbbá a jobboldali külső tükör (a csonk ás az üveg felcserélhető a ház nem), nagyobb, bil- lenthető belső tükör és motortér világítás (a belső világí­tás felkapcsolásával üzemeltethető).
1991. Április 30.     3.096.099. darab Trabant után a gyártás leáll...
1995 1.1 "444"   Piacra kerül az utolsó 444 darab Trabant Universal. Egy visszamondott török rendelésből maradó autókat tömnek meg extrákkal, és limitált szériaként, szabályzott katalizátorral adják el.
1995 Alma Cabrio   Bemutatják az Alma Cabrio-t. Magyar mutáció Trabant alvázon, Fiat motorral, műanyag karosszériával.
1997 Uni 1   A Sachsenring AW sajtóbemutatója: Uni 1 egyterű, szériaéretten. Hibrid hajtás, Audi 19TD motorral. ( Bővebben lásd az UNI cikket ! )

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

10 Cseh Zoltán 2022-03-15 15:39:40

Találtam valamit a kronológiában ami szerintem helytelen....
"1966 Megjelennek a nyitott változatok, a Tramp a hadsereg/határőrség részére, a Kübel a civil változat"
Én úgy tudtam hogy a civil változat a Tramp, és a katonai a Kübel... Ha tévedek, én kérek elnézést...

Üdv Zoli

9 Bernáth Zoltán 2004-10-01 14:49:19

Prokee!A műanyag orrembléma 1973 július/augusztus fordulóján lett csak műanyag.Addig aluminium volt.

8 Prokop Gábor 2004-10-09 15:38:17

Utánanéztem pár helyen, igazad van. Hamarosan újrarendezzük egyébként a teljes történelmet, bővítjük, javítjuk, akkor helyesbítek.

7 (Törölt felhasználó) 2004-11-11 17:05:01

Hello Prokee! Szeretném egy két aprosággal böviteni a tipus-történelmet, ami a család 1985-ös, (R.I.P.) és az apukám 1990 április 04-i kétütemü trabiján alapul.Mivel gyerekkorom ota megvannak(voltak) ezek az autok igy hát "szorakozásbol" különbséget kerestünk köztük! Tudom hogy csak aproságokrol van szo, nem is azért irom hogy..szoval érted! Elöször is a tetön találhato krom diszléc vége a 85-ös nél csak simán "végetért" és kilátszott a gitt, addig az ujabbikban már le van hajlitva a vége. A másik különbség az a oszlopon van, az "ujban" van egy törés benne hosszában, ami gondolom merevités.Meg persze a régi laprugos hátul, az ujabb spirál rugos.Ja és másmilyen volt a kilincs, meg a csomagtér fogantyú is(az ujban soványabb) .És még szerintem egy fontos dolog bár pontos évszámot nem tudok, de pl a 1975 ös trabin még szürkék az ablakgumik, meg a diszgumi oldalt! Üdvözlettel: Peti

6 (Törölt felhasználó) 2004-11-11 17:07:42

Ha eszembe jutnak még ilyen aproságok,irok

5 (Törölt felhasználó) 2004-11-11 17:06:43

Az A oszlopon belül van ez a törés, és a 75 ös trabi egy harmadik

4 Kalmár Gábor 2004-12-20 17:57:08

Üdv Peti!
A tetőn található általad króm díszlécnek titulált elem valójában alumínium és az az eresz. Érdekes, de az én 1989-es Trabantomnál is "csak végetért", s kilátszott a rögzítő/tömítőanyag.
(Vízelvezetési problémák miatti kísérletek, vagy anyagspórolás!)A kilincsre a választ megtalálod a tiptöriben, a csomagtérfogantyú viszont elgondolkodtató - elvileg a Wartburgé is beépíthető, nem az van véletlenül benne? (erősebb!)Nem kell meglepődni, gyárilag is beépíthették. (Azonos beszállító!)
Az A-oszlop belsején tényleg létezett ilyen merevítés, gyártási vallum még nyomozás alatt.

3 Vendég 2005-02-08 17:47:10

Hazugság az egész

2 (Törölt felhasználó) 2005-08-29 01:01:39

mármint az hogy alu az az eresz

1 (Törölt felhasználó) 2005-08-29 01:01:13

Kedves vendég: ha te mondod biztos igy van
gkalmar:Valoban alu nem tudom hogy Wb-é e, de azt igen hogy más az ive, és nem is hiszem hogy cserélve lett szoval nemtudom